X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חורבות מיגרון ההרוס [צילום: פלאש 90]
אסור לממשלה לשתוק מול מדיניות ההריסה של בג"ץ
כפי שידעו להרוס ולגרש בגוש-קטיף ובצפון השומרון כחלק ממדיניות ממשלתית - גם כשהדבר פגע בזכויות האזרח, באותה מידה ואף ביתר תוקף, בסמכותה של הממשלה הנוכחית לפגוע בזכויות הקניין של פלשתינים, אם הדבר נחוץ לדעתה כדי לבצע את מדיניותה

ההתנחלות בשטחים והקמת בתים ויישובים כפי שהם מצטיירים מבעד לדיוני הבג"ץ בעניין היישוב מיגרון נושאות אופי מטעה ומוזר. מתקבל הרושם כאילו מדובר בסכסוך קרקעות שבו פלשתיני תובע יהודי בטענת בעלות על נכס מסוים. ניתן לחשוב שמדובר בסכסוך קרקעות שגרתי שבו מתדיינים אנשים פרטיים לגבי הבעלות על חלקת קרקע. כמובן שאין דבר הרחוק מהאמת יותר מכך.
החלטה מדינית ופוליטית מובהקת
ההחלטה להקים יישובים בשטחים או להימנע מכך היא החלטה מדינית ופוליטית מובהקת של כל ממשלה ישראלית. גם הריסה של יישובים ישראלים כפי שאירע בגוש-קטיף או בצפון השומרון היא תוצאה של החלטה ממשלתית. לאורך כל השנים ממשלות ישראל השונות הן שיזמו את הקמת היישובים ביש"ע והן שתמכו בבניית התשתיות ביישובים. באותו אופן מתבצע הדבר גם בתחומי הקו הירוק אם בהקמת יישובים בגליל או בהרחבת ערים כמו בית-שמש, לוד ועפולה.
בהתאם לכך, כשמתעורר גל תביעות של פלשתינים על אדמות במיגרון וכשהדבר נעשה ביוזמה של ארגוני שמאל פוליטיים "רודפי צדק", אין זה רק עניינו הפרטי של היהודי הנתבע אלא זו בראש-ובראשונה עניינה של המדינה שהקמתו של היישוב היא הביטוי למדיניותה. הממשלה אינה יכולה להרשות לעצמה לעמוד מנגד! התייחסותה של המדינה נדרשת במיוחד כשאותו סוג של תביעה משפטית עלול לחזור על עצמו גם ביישובים נוספים.
אין ספק שעמדתה של הפרקליטות שאימצה ללא כל הרהור את טענות העותרים הפלשתינים היא שיבוש משפטי קשה. אולם, כדי להגיע למיצוי העניין ניתן להניח - לצורך הדיון בלבד - כי טענות העותרים לבעלות על הקרקע הן נכונות.
זכותה של הממשלה ליישם את מדיניותה
נכון יהיה לבדוק כיצד התייחסה ממשלת ישראל לעתירות שהגישו יהודים נגד גירושם מבתיהם ומאדמתם בגוש קטיף. תושבי גוש קטיף טענו אז, בין השאר, כי הגירוש מהווה פגיעה חמורה בזכויות האזרח ובזכויות הקניין שלהם. פרקליטות המדינה, שבאה בשם הממשלה, טענה כי הזכות של הממשלה ליישם את מדיניותה גוברת על הפגיעה בזכויות האזרח והקניין של העותרים.
מסתבר, אם כן, כי רצונה של הממשלה הנוכחית ליישם את מדיניותה הדוגלת בחיזוק ההתיישבות מאפשר גם-הוא פגיעה בזכויות הקניין. בהתאם לכך יש לטעון כי כפי שידעו להרוס ולגרש בגוש-קטיף ובצפון השומרון כחלק ממדיניות ממשלתית - גם כשהדבר פגע בזכויות האזרח - באותה מידה ואף ביתר תוקף, בסמכותה של הממשלה הנוכחית לפגוע בזכויות הקניין של פלשתינים, אם הדבר נחוץ לדעתה כדי לבצע את מדיניותה.
במקרה זה הייתה הממשלה צריכה להתערב ולכל הפחות להתנגד להריסת הבתים במיגרון, וניתן היה להציע לעותרים פיצוי כספי, אם חושבים שיש ממש בדבריהם.
במטרה להרוס יישובים יהודיים בגוש קטיף ייצגה הפרקליטות ברצון את מדיניות הממשלה, ואילו לשם השגת אותה תוצאה במיגרון עקפה הפרקליטות את הממשלה וחתרה תחת מדיניותה המוצהרת הדוגלת בשמירה על ההתיישבות.
מדיניות מגמתית ובלתי-דמוקרטית של הפרקליטות
למעשה ההרס של שלושת הבתים במיגרון התלווה הפעם דבר חמור. הנוהל שהתגבש בשנים האחרונות ולפיו חובה ליידע את מזכירות הממשלה לפני כל הריסה הופר באופן בוטה על-ידי פרקליטות המדינה. סביר להניח שהודעה כזאת הייתה מאפשרת לממשלה למנוע את הרס הבתים, אולם פרקליטות המדינה הפרה את הנוהל.
בעבר, בעת הדיון המשפטי על ה'הינתקות', טענה פרקליטות המדינה בשם הממשלה, כי פינוי גוש קטיף בא לבטא את מדיניותה הרשמית של הממשלה. אז ייצגה הפרקליטות ברצון את מדיניות הממשלה ושיתפה עמה פעולה. אולם, באירוע האחרון במיגרון פעלה הפרקליטות באופן הפוך - היא עקפה את הממשלה הנבחרת ומנעה ממנה את זכותה לבטא את מדיניותה הרשמית ולמנוע את ההרס.
במטרה להרוס יישובים יהודיים בגוש קטיף ייצגה הפרקליטות ברצון את מדיניות הממשלה, ואילו לשם השגת אותה תוצאה במיגרון עקפה הפרקליטות את הממשלה וחתרה תחת מדיניותה המוצהרת הדוגלת בשמירה על ההתיישבות.
מסתבר, אם כן, כי פרקליטות המדינה מנהלת ביוזמתה ועל דעתה מדיניות מגמתית ובלתי-דמוקרטית המובילה תמיד לאותה תוצאה עגומה של הרס בתי היהודים, הריסת יישוביהם וגירושם מעל אדמתם. ניתן רק לקוות כי הממשלה תתעשת, לפחות עכשיו, ולא תעמוד מנגד ובחיבוק ידיים מול המגמה המסתמנת בבג"ץ להרוס יישובים ולגרש יהודים כחלק מתפישתה הפוליטית של המערכת המשפטית.

תאריך:  06/10/2011   |   עודכן:  06/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסור לממשלה לשתוק מול מדיניות ההריסה של בג"ץ
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
תודה, פשוט פוקח עיניים ל"ת
מוציקו  |  6/10/11 14:36
2
ההתנחלויות הן פשע מלחמה
אלטע קאקער  |  6/10/11 21:00
 
- לפי אותו הגיון גם יפו וחלק גדו ל"ת
של תל אביב  |  7/10/11 14:32
3
תוספת / הדגשה
שמואל פישר  |  6/10/11 22:58
4
מכתבו של שמעון החשמונאי
שמואל פישר  |  6/10/11 23:12
5
אכן היגיע זמן שממשלה תשלוט
דברי אמת  |  7/10/11 08:34
6
הגיע הזמן לזרוק מהממשלה את
אברהם מערב השומרו  |  8/10/11 22:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
כמו כל כותב, גם השופט יצחק זמיר מביא איתו אל המקלדת את הגיונו ותבונתו. ואלו, כך אני מתרשם, לא משהו. בלי תחושת קטונתי, אני אומר לכבודו: עדיף היה אילו היית מקדיש את זמנך הפנוי לשיפור אמון הציבור בבית המשפט העליון, במקום שתתעסק ב...    מאמר תגובה להגיגי השופט זמיר בעיתון הארץ
מיכאל פרידמן
מדינת ישראל תעביר לראש סדר העדיפות המדיני הצעת הסדר לבעיית הפליטים, בדרך של שיקומם במקום מגוריהם. לשם כך, תקצה משאבים כספיים בין משל עצמה ככל יכולתה ותפעל אצל מדינות ידידות בעולם לגיוס מקורות מימון למטרה זו. המהלך יביא לשיפור המוניטין של ישראל בזירה הבינלאומית בשל ההיבט ההומניטרי הנגזר מהעברת נושא הטיפול בפליטים לראש סדר הקדימויות
הרב ישראל רוזן
ההנחייה ההלכתית והמוסרית ליחיד היא שאין יום הכיפורים מכפר על חטא שבין אדם לחברו עד שיירצה את חברו. ניתן להעתיק מגמה זו גם להלכות ציבור ולומר שעוון זה תלוי בקולר הציבור אם אינו עושה דיו למעט את הדם השפוך שאינו פוסק מרתיחתו
אפרים הלפרין
הרופאים המתמחים ממשיכים לעשות טעויות. הטעות הראשונה היא ההתחברות הזמנית לדיירי האוהלים. השנייה כאשר הפקירו את הזירה בבית המשפט הגבוה לצדק. והשלישית כאשר הסכימו להיפגש עם ראש הממשלה, אך אינם נענים לבקשתו לפסק זמן
אפרים הלפרין
תנ"צ אלון לבבי, מועצת העיתונות זה לא לשכת הסעד, מועצת העיתונות לא מתערבת, אלא אם מתלוננים בפניה, ולתלונה יש נוהל, ולטיפול בתלונה יש נוהל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il