X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעריב פרסם בערב החג מאמר של "אימא מיואשת" המשתלח במורים ובמערכת החינוך הסיבה: מתכונת החופשות החדשה בבתי הספר שמחברת בין כיפור לסוכות על חשבון קיצור החופש הגדול שהם בעצמם דרשו כל השנים הוויכוח על החופשות הוא סימפטום לתופעה מדאיגה: ההורים מסירים כל אחריות לגידול ילדיהם, שכבר לא רואים במורים ובמחנכים מקור עם סמכות אלא לא יותר מבייבי-סיטרים, שאסור להם לצאת לחופשה
▪  ▪  ▪
ההורים הם אלו שאמורים לגדל ולחנך את ילדיהם [צילום אילוסטרציה: AP]
שר החינוך גדעון סער [צילום: פלאש 90]

מה שלא יעשה השר סער, הוא תמיד יחטוף ביקורת. בקיץ האחרון החליט לקצר את חופשת הקיץ של הילדים. למה? כי ההורים התבכיינו שהם "לא יכולים יותר". ומי הראשון להזדעק? ההורים כמובן

מעריב הקדיש את עמוד 8 שלו בערב יום הכיפורים לכתבה, שחלקה אינפורמטיבית וחלקה הסתה פרועה, במורי ישראל. הרקע מעט נדוש ושחוק: החופשות של הילדים. העיתון הזכיר להורים, שלא הפנימו עדיין, שהחל ביום ראשון הקרוב, אחרי צום יום כיפור, הילדים לא חוזרים לבית הספר עד אחרי חג הסוכות. הם מחזירים "על החשבון" את ימי החופשה, שיקוצרו להם בקיץ 2012. זאת במסגרת מדיניות החופשה החדשה שהנהיג משרד החינוך. הרקע: קיצור החופש הגדול החל בשנה זו, והחזרת ימי החופשה במהלך השנה.
בחלק השמאלי של העמוד בחרו עורכי מעריב לתת במה חד-צדדית לאחת בשם כרמית ספיר ויץ, שהגדירה את עצמה אימא מיואשת. הגברת ויץ משתלחת בצורה בוטה חסרת-תקדים במורים "שעובדים קשה" ומגחכת על כך. היא משתלחת במשרד החינוך ובשר העומד בראשו, וכמובן מכלה את זעמה על תורת ישראל וחגי ישראל. כאילו שחגי ישראל נכתבו עבור המורים ורק הם נהנים מזה. אבל ניחא. לא זו הנקודה.
הוויכוח על החופשות של התלמידים בבתי הספר כבר מזמן מיצה את עצמו. הרי מה שלא יעשה השר סער, הוא תמיד יחטוף ביקורת. בקיץ האחרון החליט לקצר את חופשת הקיץ של הילדים. למה? כי ההורים התבכיינו שהם "לא יכולים יותר". ומי הראשון להזדעק? ההורים כמובן, חבריה של הגברת ויץ. "כיצד זה אתה מודיע פתאום על קיצור ימי החופשה?" הטיחו בשר, "ומה עם החופשה המשפחתית? ומה עם הכרטיסים לחו"ל שקנינו?" אחר-כך עלו לרגל אל השר כל סוכני התיירות, ושר התיירות בעצמו העלה את הנושא בממשלה שחששו מגל ביטולים בשיא העונה.
המורים עצמם, לא הגיבו רשמית (ממילא חלקים גדולים מהם כבר נמצאים בבית הספר החל ב-15 באוגוסט, לידיעת הקוראת ויץ), אבל רמזו לשר המכובד שאין בעיה שיקצר להם ארבעה ימי חופשה, אך בבקשה שיחזיר את זה בדרך כלשהי. לארגוני המורים לא היה זכור שהם חתמו מרצון על ויתור ימי חופשה, זכות בסיסית של כל עובד במדינת ישראל. מעניין אם הגברת ספיר ויץ מוכנה לוותר גם היא מרצונה החופשי על שבוע חופשה? כמובן שלא. אז השר התעשת, מצא פתרון סביר פחות או יותר, ועכשיו שוב יש כאלו שלא מרוצים. כל-כך צפוי, כל-כך ישראלי.

הילדים שלכם בלבד

אז אם מחפשים סיבות למצבה העגום של מערכת החינוך, המאמר של הגברת ויץ ורבים רבים שחושבים כמותה הוא אחת סיבות. הזלזול במעמדו של המורה, היעדר מאבק ציבורי אמיתי לשיפור תנאי הלימוד של הילדים בכיתות ושל המורה עצמו, היעדר מודעות לתפקיד החשוב שיש בהוראה לגבי עתידה של מדינת ישראל.
הגיע הזמן שהגברת ויץ וכל אלו שתומכים בה יחזירו את האחריות לחינוך ילדים אליהם, כי הילדים האלו הם שלכם ואף אחד לא הבטיח לכם בשום מקום שמישהו אחר יגדל אותם בשבילכם.

מתנערים מגידול הילדים

וכאן הנקודה המרכזית. סיפור החופשה הוא רק התירוץ. הסיבה לצורת ההתנסחות של הגברת ויץ ורבים שחושבים כמוה היא אחרת לגמרי. היא קשורה במציאות עגומה שמאפיינת את החברה הישראלית והיא אחת הסיבות למצבה העגום של מערכת החינוך בארץ.
ההורים בישראל הסירו מעצמם כל אחריות לגידול ילדיהם. חוץ מאשר להביא אותם לעולם, סבורים ההורים שאת מלאכת גידול הילדים צריכים אחרים לעשות עבורם - הסבתות, המטפלות, הגננות וכמובן המורים והמורות בגיל המתאים. מורה או גננת בישראל כבר מזמן איננו מחנך. הוא השמרטף של המדינה. הוא זה שההורים מפקידים אותו בידיו בשעה שבע וחצי בבוקר ורצים לקריירה. עד לשעה ארבע או חמש הם לא רוצים לדעת ולשמוע מה קורה עם בנם. הם יודעים שיש להם בייבי-סיטר ששומר עליו.
הגברת ויץ, כמו הורים רבים, לא מסוגלים להסתדר עם שלושה ילדים כל יום בין חמש אחר-הצהריים עד שמונה או תשע, כאשר הם הולכים לישון. אז למה היא סבורה שהמורה בכיתה, שהיא בדיוק כמוה, ומשתכרת מן הסתם פחות ממנה, צריכה להסתדר עם 40 ילדים כל יום שבע שעות? אם זה היה תלוי בגברת ויץ ובדומותיה, המורים בכלל לא צריכים לצאת לחופשות גם בחגים ובחול המועד. ועוד שמטרפים כבר אמרנו? הרי ויץ עובדת קשה כל יום וגם לה מגיע מנוחה, לא?

עבודה במתכונת של פקידים
עובדים לא פחות קשה מכל בעל מקצוע אחר [פלאש 90]

הילדים מתמכרים לפלאי הטכנולוגיה - טלוויזיה, מחשב, אינטרנט, טלפונים חכמים. הכל בעידוד ההורים, בסמכות וברשות. אז מה אם אימא ואבא לא מרשים? אחר-כך כשהילדים מגיעים לכיתה כולם מתפלאים למה הם גם לפעמים זורקים כיסא על המורה

וזה לא נגמר כאן. ההתפרקות מאחריות באה לידי ביטוי גם בתפקוד ההורים בבית. גם הם כבר אינם מקור הסמכות כלפי ילדיהם. כדי להשיג משהו הם צריכים לנהל מו"מ. הענשת ילד היא דבר מסוכן וצריך להיזהר בו. הילדים מתמכרים לפלאי הטכנולוגיה - טלוויזיה, מחשב, אינטרנט, טלפונים חכמים. הכל בעידוד ההורים, בסמכות וברשות. אז מה אם אימא ואבא לא מרשים? אחר-כך כשהילדים מגיעים לכיתה כולם מתפלאים למה הם גם לפעמים זורקים כיסא על המורה, אם במקרה אבא שלהם לא עשה זאת בחדר המנהלת.
אגב, סקטור המורים איננו הסקטור היחיד שאינו עובד במתכונת של פקידים. דפוס העבודה דומה לשעות עבודה של בעלי מקצועות חופשיים כגון רופאים, שופטים, עיתונאים שעובדים במשמרות ועוד. אצל המורים זה שקוף כי הם שומרים על הילדים שלנו ואפשר לעשות עליהם עליהום. זה באופנה.
ויץ שואלת במאמרה המתבכיין איך יגדלו לנו פה עוד כמה חתני פרס נובל אם כך יימשך המצב? היא שוכחת שחתני פרס נובל, כמו פרופסור שכטמן מהטכניון, הם תוצר של מערכת חינוך אחרת שהייתה פה, לפני חמישים שנה, אז עדיין השקיעו פה בחינוך למרות שהיו בעיות ביטחון לא פחות קשות. זו הייתה אז מערכת חינוך שהיו לה בדיוק את אותן חופשות, עם אותם חגים. מערכת חינוך, שהילדים היו של הורים שעבדו לא פחות קשה מהגברת ויץ, אבל הם ידעו היטב לכלכל את חייהם, זמנם ומשאביהם כדי שיהיה זמן גם להיות עם הילדים. הם ידעו לתכנן את החופשות שלהם שמגיעות להם מכוח החוק, כדי שיתאימו גם לשהות עם הילדים בזמן שהמשק עובד. הם לא שמרו את ימי החופשה לנסיעות לחו"ל או לסופי שבוע, ואחר-כך בכו למה אין לנו ימי חופשה כדי לשמור על ילדינו?
ההורים של פעם היו גם היו יותר מעורבים במה שקורה עם ילדיהם בכיתה, המורה בעיניהם היה מקור סמכות שצריך לכבד. הם ידעו להעריך את השליחות שיש במקצוע שלו, את החיוניות שבתפקידו ולכן הם לא העזו לחשוב, כיצד המורה יוצא לחופשות שלא הוא קבע אותן בכלל.

הכותב נשוי למורה העובדת במערכת החינוך מזה שלושים שנה.
תאריך:  08/10/2011   |   עודכן:  09/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מעריב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן לקחת אחריות על הילדים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חופשות
נק  |  10/10/11 09:01
2
יפה אמרת!!! אין שיקול פדגוגי
מורה  |  10/10/11 09:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון מרגולין
בשיחותיה עם לימור שריר מספרת נכדתו של מרטין בובר, הפרופ' יהודית בובר-אגסי, סיפור חיים מיוחד שראשיתו בילדותה בבית מרטין ופאולה בובר בהפנהיים שבגרמניה שם גדלה עם אחותה לאחר גירושי הוריה והמשכו בארץ ישראל בעשור שקדם לקום המדינה ובשנים שלאחר מכן
יוסי שחר
כל פעולה תחת הכותרת "תג מחיר" שמבוצעת לא כחלק מהצורך לשם הגנה עצמית אלא כתגובה, משמשת נשק הסברתי ותודעתי לתקשורת ושאר "אוהבי" ישראל ומכתימה את המאבק על ארץ ישראל
עדי שטרנברג
התהום הפעורה בין הציבור הרחב למערכת המפלגתית העמיקו לבלי יכולת למלאה ולגשרה    הניתוק בין הציבור לנבחרי הציבור המכהנים, כבר כאן, הוא ללא תקנה ונראה שאיננו ניתן לאיחוי. זו המציאות
עמי דור-און
כל אחד מהעמים הנאבקים על ארץ ישראל טוען באמונה עמוקה "כולה שלי"    אבל במאבקים אלימים מן הסוג הזה רק צד אחד יכול לצאת מנצח ולשלוט בארץ כיסופיו ששוב אינה זבת חלב ודבש אלא זבת דם ונרצחים    מנקודת הראות הקיומית של העם היהודי חשוב וחיוני שישראל תניף את דגל המנצחים
דן אלון
אדוני ראש הממשלה שלי, לא באנו הנה כדי לטפוח לעצמנו על השכם עבור עצם הפגישה הזו, וגם לא על עניין הדוגרי. באנו הנה כדי ללבן נושא ששנינו לא ממש רואים עין בעין, לשים אותו על השולחן ולברר אחת ולתמיד מה עושים עם החרא הזה שצף ועולה כל הזמן ולא משנה כמה מנסים להטביע אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il