X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בתחילת השבוע התפרסמו דיווחים על כך שהאזרח האמריקני-ישראלי אילן גרפל עומד להשתחרר מהכלא המצרי במסגרת ביקורו של שר ההגנה האמריקני בקהיר, אך הביקור הסתיים וגרפל נשאר מאחורי סורג ובריח. הצעיר הישראלי, כך נראה, הפך קורבן למאבקי הכוחות הפנימיים במצרים שמחפשת את דרכה החדשה
▪  ▪  ▪
אילן גראפל. פאנטה יצא בלעדיו
הטלוויזיה המצרית דיווחה כי קהיר הגיעה להסכם עם ארה"ב, ולפיו גרפל ישוחרר לאחר ביקורו של שר ההגנה האמריקני תמורת שחרורם של 25 אסירים ביטחוניים הנמצאים בבתי הכלא בישראל וכן של מספר אסירים מצרים שמוחזקים בארה"ב. בנוסף, במסגרת העסקה תקבל מצרים אפשרות לרכוש מארה"ב נשק מסוג שוושינגטון נמנעה עד כה למכור לה

מעצרו של אילן גרפל, האזרח האמריקני-ישראלי, התקבל בהפתעה רבה בישראל. היחס הראשוני למעצר התאפיין בחוסר רצינות, שלא לומר זלזול. הדיווחים על מרגל ישראלי שנתפס במצרים, שהוצמדו לתמונות של גרפל "אוסף מודיעין במקומות סודיים" כמו הפירמידות בגיזה, פסלו של רעמסס וכיכר א-תחריר בקהיר, נשמעו כמו עוד פרשייה שתיגמר בטוב תוך ימים מועטים.
גם אחרי ששחרורו של גרפל התעכב, רבים שאבו עידוד ממעצרו של העיתונאי הישראלי יותם פלדמן, ששוחרר לאחר מסכת חקירות קצרה בהתערבות הממשל בישראל. הארכת מעצרו של גרפל נתפסה כשריר שעושה המועצה הצבאית העליונה השלטת במצרים לאחר עידן מובארכ, כדי להוכיח שיש אדון לבירה. אבל לאחר שלושה חודשים, הסיפור נראה מורכב יותר. על-פי המסתמן, גרפל נקלע לסיטואציה של חילופי ממשל ומתיחות פנים-מצרית, והדבר עלול להאריך את שהותו מאחורי סורג ובריח.

האחים המוסלמים יוצאים לרחוב

מיד לאחר פרסום העסקה המתגבשת בין ארה"ב למצרים, התחילה פעילות ענפה של תנועת האחים המוסלמים. זו ביקשה להוכיח שמצרים שאחרי עידן מובארכ היא לא אותה מצרים שבה לגורמים שישובים בכס השלטון יש האפשרות לרקום עסקות סודיות שפרטיהן לא ידועים לציבור. התנועה שהקפידה לשמור על פרופיל נמוך גם בימי המהפכה, כאשר כיכר א-תחריר הייתה מלאה מפה לפה, מתאגדת בחודשים האחרונים בצורה שיטתית ומנצלת את המנגנון המסודר של התנועה כדי לחבר את נאמניה המפוזרים.
שיירה של חברי האחים המוסלמים עשתה את דרכה לבניין השגרירות האמריקנית בקהיר, והפעילים ערכו הפגנה מול המבנה בדרישה לשחרר אסירים פוליטיים הנמצאים בבתי הכלא בארה"ב. במסיבת עיתונאים שהתקיימה במקום דרשו נציגי האחים המוסלמים לשחרר במסגרת עסקת גרפל את השייח' עמר עבד אל-רחמן, שנחשב למנהיגה הרוחני של התנועה. נג'ח אברהים, חבר במועצת השורעה של האחים המוסלמים, קרא במסיבת העיתונאים לארה"ב לשחרר את גיבור התנועה תמורת המרגל הישראלי. אברהים ניסה להפעיל לחץ על המועצה הצבאית, ואמר מפורשות: "תנועת האחים המוסלמים בוחנת כיצד מתנהלת המועצה, והאם היא פועלת למען מנהיגי העם המצרי. אם המועצה הצבאית חותמת על עסקת חילופי אסירים מול ארה"ב, השייח' עבד אל-רחמן חייב להיות בתוכה".
אל-רחמן כלוא בבית הכלא קולרדו בצפון קרוליינה 18 שנים, לאחר שהואשם בתכנון פעילות טרור נגד מבנים מרכזיים בניו-יורק. כדי להמשיך את הלחץ על המועצה הצבאית, פרסם העיתון המצרי א-שורוק סקר דעת קהל שגילה כי 75 אחוזים מהנשאלים הביעו חוסר שביעות רצון מהעסקה לשחרור "המרגל הישראלי" תמורת הטבות כלכליות או ביטחוניות. הרוב המכריע של המשתתפים תבע לחקור את גרפל ואת פעילות המוסד הישראלי במצרים עד תום. גורמים נוספים שצוטטו בעיתון אל-אהראם חשפו במעט את אופי היחסים בין ארה"ב לממשל המצרי החדש. "איננו אוהבים את טון הדיבור של הממשל האמריקני בנוגע לסיוע הצבאי והכלכלי", אמרו, כשהם מגיבים לדיווחים על כך שארה"ב איימה על המצרים כי "אם לא ישחררו את גרפל בכוונתה לפגוע בצורה משמעותית בהעברת הכספים".

עסקת חילופי אסירים

בתחילת השבוע דיווח העיתון 'אל-חיאת' כי "המרגל הישראלי" צפוי להשתחרר בימים הקרובים, לאחר שלא נמצאו ראיות מספקות כדי להאשים אותו בריגול. גורם מצרי אמר: "מעשיו של גרפל לא הגיעו לכדי מעשי ריגול, ולכן ניתן לשחררו". העיתון דיווח כי בתום שלושה וחצי חודשי מעצר ולאחר מגעים קדחתניים בין וושינגטון לקהיר, גרפל ישוחרר והדבר ינומק בטעמים הומניטריים, בעקבות "תסמינים של מחלה תורשתית שממנה סובלת אמו". מקורות יודעי דבר אמרו לעיתון כי מאחרי עסקת שחרורו של גרפל עומדת הבטחה של הממשל בוושינגטון להגדיל את התקציב הביטחוני לממשל המצרי.
מאוחר יותר דיווחה גם הטלוויזיה המצרית כי קהיר הגיעה להסכם עם ארה"ב, ולפיו גרפל ישוחרר לאחר ביקורו של שר ההגנה האמריקני לאון פאנטה במצרים. עוד דווח כי העסקה לשחרור גרפל היא בעצם עסקת חילופי אסירים שבמסגרתה עתידים להשתחרר 25 אסירים ביטחוניים הנמצאים בבתי הכלא בישראל וכן כמה אסירים מצרים שמוחזקים בבתי הכלא בארה"ב.
בנוסף, נאמר כי במסגרת העסקה תקבל מצרים אפשרות לרכוש מארה"ב נשק מסוג שוושינגטון נמנעה עד כה למכור לה. גורמים מצריים מיהרו לברך על המוגמר, והודיעו כי גרפל ישוחרר בתוך ימים ספורים.
לבסוף, שר ההגנה האמריקני אכן הגיע לקהיר אך גרפל לא שוחרר. פאנטה קרא בשיחה עם כתבים לשלטונות מצרים לשחרר את אילן גרפל, והביע דאגה בעניין הטיפול באזרח הישראלי-אמריקני. במענה לשאלות העיתונאים, הבהיר השר כי הוא עצמו אינו מעורב ישירות במגעים לשחרור גרפל.

תקדים עזאם עזאם
עזאם עזאם [צילום: AP]

סגן השר איוב קרא: "אנשי השב"כ המצרים ביקשו שנעבור לערבית כדי שיבינו מה נאמר בשיחה. אמרתי לעזאם שימשיך לדבר בעברית בלבד, למרות שגם אני חששתי. הוא אמר דברים קשים. עצרתי את ההקלטה, סיימתי את הפגישה ונסעתי ישר מהכלא לשדה התעופה. ידעתי שאם מישהו היה תופס אותי, אני הייתי נשאר בכלא ואת עזאם היו משחררים"

"אילן גרפל נקלע לוואקום שבין המועצה הצבאית העליונה לתנועות המחאה במצרים, ובגלל זה שחרורו מתעכב", כך אומר סגן השר לפיתוח הנגב והגליל, איוב קרא, שפועל לשחרורו של גרפל ולצירוף האזרח הבדווי-ישראלי עודא טראבין, שעצור במצרים כבר 11 שנה, לעסקה הנרקמת.
"על-פי מה שאני יודע, ברשימת האסירים שדורשים המצרים בתמורה לשחרורו של גרפל מצויים גם בכירים בתנועת האחים המוסלמים. בין היתר גם השייח' עבד אל-רחמן שנעצר בעקבות פעילות טרוריסטית בארה"ב. המצרים מנסים להרגיע את הרחוב ואת צעירי המהפכה ולכן הם רוצים לשחרר את אותם בכירים.
"מה שניתן לומר היום זה שהלחצים שהופעלו ברמה הגלויה ומאחורי הקלעים על הנשיא שמעון פרס, על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל גורמים אמריקניים מביאים משוב חיובי. ניתן לומר שישנה התקדמות בעסקה אבל עדיין אי-אפשר לצאת בהכרזה שהיא חתומה וסגורה. אי-אפשר גם לומר מתי היא תצא לפועל". את קרא מעסיקה כבר תקופה ארוכה סוגיית שחרורו של האזרח הבדווי. "הסיפור עם עודא טראבין התחיל עוד בממשלו של חוסני מובארכ. מובארכ בזמנו הבטיח שיביא לשחרורו, ואני בטוח שאם הוא לא היה מודח טראבין כבר היה בחוץ. אחרי שהתחלף המשטר התחלנו לאט-לאט ובזהירות לבנות יחסי אמון. כמובן, לא היה פשוט להעלות דרישות לשחרור בהתחשב במצב העדין של יחסי המדינות. טראבין למעשה ריצה את מרבית שנות עונשו, 11 מתוך 15, ולכן יש סיכוי גבוה לשחררו. ארבע שנים הוא ישב בכלא ואף אחד לא ידע איפה הוא, חמש שנים אף אחד לא ידע מה מצבו, ורק אז התחלנו לפעול בעניין.
"בניגוד לעבר", ממשיך קרא, "אני רואה נכונות מצדם של נתניהו ופרס לסיים את העניין. הם מבינים שמגזר שמסייע למדינת ישראל - הבדווים, הדרוזים ובני המיעוטים שמשרתים בצה"ל, ומוכנים להקריב את חייהם למען המדינה - צריך להיות מטופל בדיוק כמו כל מגזר ישראלי אחר". קרא מסר כי בכוונתו לפגוש את השגריר האמריקני בישראל, דניאל שפירו, כדי לקדם את העסקה.
שחרור אזרחים ישראלים מבית הכלא המצרי הוא לא בגדר דבר חדש עבור סגן השר איוב קרא. הוא זה שעמד מאחורי שחרורו של עזאם עזאם, הישראלי הדרוזי מהכפר מרר שהיה כלוא במצרים שמונה שנים באשמת ריגול למען ישראל.
"כשרצתי לכנסת", מספר קרא, "הבטחתי שבכוונתי להוביל לשחרורו של עזאם. ראיתי בשחרורו חובה מוסרית, וביקשתי גם להודיע על הבטחתי בכנסת, בטקס ההשבעה של ממשלת שרון. ידוע שבטקס ההשבעה קוראים לחברי הכנסת החדשים להישבע לתפקידם. ועל חבר הכנסת לומר את צמד המילים 'אני נשבע' ולא מעבר לכך. אני הודעתי לראש הממשלה אריאל שרון שאני רוצה להוסיף הבטחה לשחרור עזאם. נקלעתי למערכת לחצים דיפלומטית מצדו ומצדה של לימור לבנת, שביקשו ממני להסתפק בנוסח הפורמלי בלבד. הם שכנעו אותי, אבל ברגע שעמדתי על הדוכן לא יכולתי להתאפק והוספתי את ההבטחה המדוברת. זכיתי בסילוק מהמליאה ובתקופה לא פשוטה של יחסים רעים עם שרון".
התוכנית לשחרורו של עזאם עזאם, שהוחזק בתת-תנאים בכלא בדרום מצרים, הבשילה בסופו של דבר לקלטת שהוקלטה בסתר. "ניגשתי אל אריאל שרון כדי לשאול אותו איך אפשר לקדם את עסקת שחרור עזאם עזאם. הוא אמר לי כי רק דבר אחד יכול לעזור. הקלטה של עזאם עזאם שבה הוא מספר מי הוא, ומה הוא עשה למען ישראל. ניסיתי להפעיל אנשים שאני מכיר כדי שיבצעו את ההקלטה. דיברתי עם מכרים, אפילו הגעתי למספר שומרים בבית הכלא שבו שהה, אבל אף אחד לא היה מוכן להסתכן בפעולה שכזאת שעונשה מאסר עולם. החלטתי שאני נוסע בעצמי כדי להיפגש עם האסיר הישראלי ולהקליט אותו.
"אחרי תיאומים ארוכים שבהם היה מעורב גם עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר ומועמד לנשיאות היום, הצלחתי לארגן פגישה. הגעתי לקהיר ולאחר מכן לכלאו. אנשי הביטחון הישראלים לא ידעו על התוכנית שלי, וכמובן שלא המצרים. נכנסתי לכלא ונדהמתי לראות שהפגישה ביני לבין עזאם הפכה לפגישה שלי עם עזאם ועם עוד 50 אנשי שב"כ מצרים. ישבתי מולו, לחצתי על כפתור ההקלטה והתחלתי לדבר איתו בעברית.
"אנשי השב"כ המצרים ביקשו שנעבור לערבית כדי שיבינו מה נאמר בשיחה. אמרתי לעזאם שימשיך לדבר בעברית בלבד, למרות שגם אני חששתי. הוא אמר דברים קשים נגד אהוד ברק. אמר שברק הבטיח לשחרר אותו, ושהוא עומד למות. עצרתי את ההקלטה, סיימתי את הפגישה ונסעתי ישר מהכלא לשדה התעופה. ידעתי שאם מישהו היה תופס אותי, אני הייתי נשאר בכלא ואת עזאם היו משחררים.
"לקחנו את עדותו של עזאם לאו"ם, ואז היה לחץ על מצרים שבסופו של דבר הוביל לשחרורו. אחר כך גורמים מצריים רשמיים אמרו לי שאם לא הייתה ההקלטה הזאת - הוא לא היה משתחרר".
קרא הוסיף כי חילופי הממשל במצרים הביאו את ישראל להתמודד עם אתגרים נוספים, אבל ביקש לסיים באופטימיות. לדבריו, מצבה של מצרים והצורך של הממשל המצרי בסיוע כספי, צבאי ומדיני - בהחלט יכולים להוביל לצעדים חיוביים וליישום עסקת שחרורם של אילן גרפל ועודא טראבין.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/10/2011   |   עודכן:  08/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עדיין מאחורי הסורגים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ארגון טרור במסווה של מדינה
ע. הנביא  |  9/10/11 00:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון לורד
אלי זעירא כבר מזמן מעבר לזעם, מעבר להצטדקות, מעבר לקרבות להגנת שמו הטוב. עיקר מאבקיו בשנים האחרונות תועלו לפס הצר של הסוכן - הכפול? - המצרי אשרף מרואן, שזעירא הואשם בשנים האחרונות בחשיפתו. האמת היא שכל הבנת הנושא המודיעיני של פרוץ מלחמת יום כיפור הייתה משובשת עד חשיפת פרשת מרואן
חגי סגל
העיתונאים הציגו אותו כמנהיג של פורעי חוק, אך בתוך הציבור שלו הוא היה ידוע כנושא דגל הממלכתיות. בחיים הפוליטיים הוא נחל כשלונות צורבים, אך התוכנית שהגיש לממשלה לפני יותר משלושים שנה הוגשמה כמעט אחת לאחת, ולעת עתה מנעה הקמת מדינה פלשתינית. פרידה מחנן פורת, האיש שמפעל ההתנחלויות חב לו את קיומו
יהודה יפרח
העט הנושך הזה סיגל לעצמו עם הזמן סגנון אנין. הוא מסוגל היום לקרוע את קרבנותיו באלגנטיות, בהומור מדויק, בדימויים רוויי צבע ועומק, במשחקי שפה
מאיה לוינסון, אורלי גולדקלנג
בחדר חקירות. בתא קטן בכנסייה. בלחש מתוך סידור. ולפעמים גם מול כל העולם והמקרר שלו    מסע בעקבות וידויים, מתוודים, ואלה שמקשיבים להם
חגית ששר
הרב ישראל מאיר לאו, גילה אלמגור, נחום היימן, פרופ' אסא כשר. ארבע דמויות ציבוריות, שקיבלו פרס ישראל על תרומתם לחברה בארץ, פותחים צוהר לזיכרונותיהם מיום כיפור והתחושות שהוא מעורר בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il