X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החזית הדרומית של אולם הנוסעים בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב [צילום: אלי אלון]
מי ישמור על התחנה הישנה?
מבנה הטרמינל ההיסטורי של התחנה המרכזית הישנה בתל אביב לא מוכרז כמקום מיועד לשימור, וככזה - יש חשש שייהרס המבנה, הסובל מהזנחה, הפך בשנים האחרונות למקום לינה ומפגש לפרוצות, לסוחרי סמים, לנרקומנים ולהומלסים מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אומרת: "המבנה ראוי לשימור"

קירות מתקלפים, חלונות עקורים, עזובה וכיעור בולט (גם בהשוואה לבתים סמוכים) - מחזה זה נגלה לי שעה שסיירתי בשבוע שעבר במבנה טרמינל התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, הנמצא ברחוב הגליל 2. המבנה הצר והארוך בין שתי הקומות היה, למעשה, לב התחנה המרכזית הישנה: בקומה הראשונה היה אולם נוסעים קטן, קופות הכרטיסים (שעדיין במקומן), השירותים וכן דוכני העיתונים ושורת הטלפונים הציבוריים שניצבו בפתח הטרמינל. ואילו בקומה השנייה שכנו משרדי הנהלת התחנה ומשרדי נהגי וחברות האוטובוסים. בשנים האחרונות הפך המבנה למקום לינה ומפגש של פרוצות, סוחרי סמים, נרקומנים והומלסים למיניהם, שהפכו את המקום ההיסטורי והנוסטלגי הזה לביתם. הם שוהים ולנים בו לאורך שעות היום והלילה, ומשום מה אף אחד לא טורח לגרשם או לגדר את המקום.
עיריית תל אביב אומרת בפרסומיה, כי בשנים האחרונות היא מנסה להחיות את המבנה וסביבתו, והביאה למקום קבוצת אמנים בשם "המרכזית", המארגנת במקום אירועי תרבות ואמנות. בנוסף הוקמו בשטח הרציפים גינות קהילתיות קטנות, אולם בסך-הכל המבנה וסביבתו סובלים מהזנחה והתמונות שצילמתי במקום, לפני מספר ימים, מוכיחות זאת.
צבי ברקן, עוזר מנהלת הרובע האזורי מטעם עיריית תל אביב, אומר כי אין כוונה לגדר את המקום משום שיש תוכניות בשלב מתקדם להקים במקום בית ספר לאמנויות. לעניין הזונות והסמים אמר ברקן: "זו אחריותה וטיפולה של המשטרה".

אתר הראוי לשימור
החזית הצפונית של התחנה הישנה [צילום: אלי אלון]

במהלך שנות ה-2000, הרסו דחפורים את רציפי התחנה, ומה שנותר כיום מהתחנה המרכזית הישנה ההיסטורית, הוא מבנה הטרמינל שנבנה לפני שבעים שנה. כל בר-דעת מבין כי מבנה התחנה הוא בעל ערך וחשיבות היסטורית בתולדות הישוב ובתולדות התפתחות התחבורה בארץ, ולכן הוא ראוי לשימור ובשום אופן אין להרוס את המקום.
פניתי לתמר טוכלר, מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרי מורשת, במטרה לברר את המצב העדכני של המבנה, מבחינת שימור, והיא קובעת בפסקנות כי המבנה לא מוכרז כמיועד לשימור, אבל בהחלט הוא ראוי לשימור. מדוע אם כן, המועצה לשימור אתרי מורשת, לא מפעילה השפעתה וסמכויותיה כדי להביא להכרזת המבנה כמקום מיועד לשימור ובכך למנוע הריסתו העתידית - הרי מדובר במבנה היסטורי בעל משמעות וחשיבות בתולדות הישוב. טוכלר: "ההכרה במבנה כמקום מיועד לשימור מורכבת ואינה פשוטה ואף דורשת לעיתים צעדים חקיקתיים ושינויים ברישומי הקרקע והטאבו".
בהיעדר הכרזה על מבנה התחנה המרכזית הישנה בתל אביב כמקום לשימור, ובהיעדר אכפתיות של ציבור רחב, בל נתפלא אם יום אחד נתבשר פתע כי דחפורים "עלו" על המבנה והרסו אותו, ובמקומו יוקם איזה מגדל משרדים לתפארת.
קורא אני לכל הגורמים הנוגעים בדבר ולכל אלה שאיכפת להם מהנושא, לפעול לשימור מבנה היסטורי ונוסטלגי זה - אין להיכנע ללחץ ולהשפעה מצד קבלנים ו"כרישי נדל"ן" הלוטשים, מן הסתם, עיניהם על השטח האטרקטיבי הזה כדי לבנות עליו עוד גורד-שחקים.
ניתן, ללא סכום גדול במיוחד, לשפץ ולצבוע את המבנה, לשמור על צביונו המקורי, ולהציב במקום שילוט דקורטיבי ותמונות שיספרו את תולדותיו והתפתחותו. צריך רק רצון ואיכפתיות.

תחנה של נוסטלגיה
זה מה שנותר מהרציפים בתחנה [צילום: אלי אלון]

התחנה המרכזית הישנה נחנכה והחלה לפעול במאי 1942 ונחשבה אז לתחנה המרכזית המתקדמת בארץ. עד אז היו פזורות תחנות האוטובוסים במסופים קטנים ברחבי העיר ובעיקר במסוף האוטובוסים ברחוב רוטשילד 1 וב"כיכר המושבות" ברחוב אלנבי. במרס 1938 החליטה עיריית תל אביב לרכז את מסופי האוטובוסים לתחנה מרכזית אחת גדולה, שתוקם מצפון-מערב לשכונת נווה-שאנן. בניית התחנה החלה בסוף שנות ה-30 והושלמה בדצמבר 1941. כאמור, נחנכה התחנה והחלה לפעול במאי 1942.
התחנה כללה את מבנה הטרמינל שלידו הוקמו רציפים שלאורכם תחנות האוטובוסים. את מבנה התחנה והרציפים שלידו תכננו האדריכלים נחום זלקינד ויוסף ויטקובר. במהלך השנים, עם הוספת קווים ויעדי נסיעה חדשים, בעקבות הקמת ישובים וערים חדשות, היה צורך להוסיף תחנות, והן מוקמו ברחובות הסמוכים לתחנה כמו: ארלינגר, פין, השרון, נווה-שאנן, יסוד המעלה ועוד.
לתחנה המרכזית הישנה של תל אביב עבר היסטורי מכובד בתולדות הישוב: במלחמת העצמאות שימשה מקום יציאה ללוחמי ולנהגי השיירות לירושלים, בדרכם להביא אספקה לתושבי ירושלים הנצורה. זמן קצר לאחר הכרזת המדינה, הופצצה התחנה על-ידי מטוסים מצריים. בהפצצה, נהרגו כארבעים אנשים ולתחנה ולאוטובוסים נגרם נזק רב.
גם לאחר קום המדינה, ידעה התחנה פיגועים, אלא שהפעם היו האחראים להם מחבלים: בין השנים 2003-1968 נהרגו בפיגועי מחבלים, שהיו בתחנה המרכזית, למעלה מארבעים אנשים. הפיגוע הבולט היה ב-5 בינואר 2003, פיגוע התאבדות כפול, בו נהרגו 23 אנשים.
התחנה המרכזית הישנה בתל אביב הייתה, עד להעברתה לתחנה המרכזית החדשה ב-18 באוגוסט 1993, חלק מנוף חיינו בארץ: מהתחנה יצאו מאות אוטובוסים וגם מוניות, לנסיעות עירוניות ובין-עירוניות, לכל רחבי הארץ. בנוסף, התחנה שימשה מרכז מסחרי הומה וזכורות חנויות הנעליים ברחוב נווה-שאנן, הנמצא במתחם התחנה, וחנויות-דוכני הקסטות (הקלטות) המזרחיות, ליד קולנוע "מרכז" המיתולוגי. דומה, כי אין כמעט אדם שחי בארץ בתקופת פעילותה של התחנה המרכזית הישנה, ולא פקד אותה לפחות מספר פעמים בחייו.
רבים מאיתנו, ובתוכם כותב שורות אלה, נזכרים בגעגועים ומוצפים בנוסטלגיה בהיזכרם בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב. לרבים מאיתנו חוויות וזיכרונות ילדות מהתחנה המרכזית הישנה.

תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי ישמור על התחנה הישנה?
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
לא כל גרוטא מביטון
ראויה לשימור  |  16/10/11 13:50
2
צריך היה להביא בולדוזרים כבר ל
zzzzzzz  |  16/10/11 13:52
3
זו טרגדיה
יהוידע  |  16/10/11 13:59
4
תחנה איומה
חובב ארץ ישראל  |  16/10/11 15:02
5
להפוך את המקום לגן סגור
אלון פלג  |  16/10/11 16:35
6
ומה עם לשמר הזונות והנרקומנים
יוסייי מסדום ועמו  |  16/10/11 17:29
7
nuke it ל"ת
1א לנצח  |  17/10/11 06:55
8
לשמר + דיור לצעירים
אייל2  |  17/10/11 20:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל דרור
כדי להיות מסוגלים לאכול פחות, הסתפקו בכמות קטנה יותר בכל ארוחה    שלבו יותר פעילות גופנית יומיומית    ירידה במשקל של אפילו 10% ממשקל הגוף, משפרת את הבריאות בצורה מובהקת
פזית ניסים
חשבי או ערכי סיעור מוחות עם חברות, מי האדם שמתאים לך לבן-זוג    לעולם, אך בשום אופן לא חשוב כיצד הכרתם, את לא מזמינה אותו אלייך לביתך או שאת מגיעה אליו
מ. גרשוביץ, א. נדיב
40% מהנשים סובלות מהמחלה עוד בטרם הגיען לגיל 60    המחלה צפויה להפוך לגורם המוות הנפוץ ביותר בנשים במאה ה-21    נשים לבנות נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות באוסטאופורוזיס
אבינדב ויתקון
איך הצליח מושבניק מבקעת הירדן הצחיחה והלוהטת לרדות דבש במקום שאיש לא האמין שאפשר לגדל בו דבורים, ועוד דבורים סוריות רגזניות? ובכן, הוא גילה צמח שפורח גם בקיץ, ומשאיר לדבורים חצי מהצוף. האם החוזה הנדיב ישכנע אותן לעבוד גם ביו"ש? פרופ' איזיקוביץ': "ביו"ש יש בוטיקים של יין, בוטיקים של דבש יעשו לשטח טוב"    פרויקט חדש מנסה לעשות את זה מבלי להאכיל את הדבורים לוקשים, כלומר סוכר
פזית רבינא
באוגוסט החלו להגיע ל'מקור ראשון' טענות של גולים סורים שלפיהן מפגינים שנלקחו בחיים לחקירה לא רק עונו ונרצחו, אלא גם עברו קצירת איברים לצורך השתלות. כעת הגיעו ליוטיוב סרטונים המוכיחים זאת. לא מן הנמנע שסחר האיברים מתקיים בחסות אסד וטורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il