X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' יחיאל שיינטוך, ראש הקתדרה לשפת היידיש באוניברסיטה העברית, עושה נפשות ל"מאמעלושן", כדי להחזיר את עטרתה ליושנה, אחרי שזו ספגה מכת מוות בעטייה של השואה
▪  ▪  ▪
פרופ' יחיאל שיינטוך. עושה נפשות [צילום: באדיבות בית לייויק]

האם שפת היידיש היא חי-מת, או שמא היא איננה אלא מת-חי? על-פי גירסתו של פרופ' יחיאל שיינטוך, הרי שה"מאמעלושן" איננה לא זה, אף לא זה. ראש הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית משוכנע שהיא, פשוט, נרצחה. האסמכתא שלו: מתוך שישה מיליון יהודים שנספו בשואה - כחצי מיליון היו, על-פי אומדן, דוברי יידיש.
אבל לא רק השפה היא זו שנרצחה. גם מוסדות התרבות שלה הוחרבו עד היסוד ואפילו בכוונת מכוון. מבחינה זו, יידיש היא, אומנם, גם מת-חי וגם חי-מת. כך, מכל מקום, הכריזו על עצמם אחדים מסופריה, ניצולי השואה, דוגמת מרדכי שטריגלר, יצחק כצנלסון וק.צטניק.
אז נכון שהיידיש חיה ונושמת בתוככי התרבות העברית ושפתה, אף ש-1,200 מסופריה הושמדו, בעודם במלוא פריחתם. ובכל זאת, היידיש כיום חיה ופורחת. לא רק בקרב ניצולי השואה, אלא גם אצל צאצאיהם ואצל יהודי התפוצות, שלא חיו באירופה בעת מלחמת העולם השנייה. הצרה היא שצורת-חיים זו היא בעיקרה, בעלת קיום פאסיבי, תת-הכרתי ואף מודע למחצה, אבל במתכונת של זיכרונות בלבד.
כך או אחרת, הפוטנציאל של שפת היידיש לא רק שעדיין קיים - הוא גם חי ונושם. מסתבר שהמילון האידישאי חדר, אפילו, ללקסיקון העולמי ויש לו בו חיים משלו. מילים כמו אלטעזאכן, בלוף, ברוך, גליק, זבנג, חאפר, יורצייט, לוקש, מאכער, נודניק ופראייר - הן רק דוגמאות אחדות הממחישות זאת.

גירסא דינקותא

לשפה עצמה יש ביקוש בולט בקרב סטודנטים, גם של כאלה שאינם ממוצא אידישאי, המשתוקקים ללמוד אותה. ספרים ועיתונים ב"מאמעלושן" יוצאים לאור אפילו בתפוצות. בארץ יש תיאטרון אידישאי רב-מוניטין, ובפולין עדיין קיים תיאטרון בשפת היידיש, אף שהוא מופעל כיום בידי שחקנים לא-יהודיים. בארץ ניכרת פעילות פורה של אגודת הסופרים האידישאים, הפועלים במסגרת בית לייויק התל אביבי, שיש לו גם הוצאת ספרים ב"מאמעלושן". ויש אף חנות-ספרייה במתחם התחנה המרכזית בעיר, האוצרת בין כתליה כל ספר וכל עיתון שיצא אי פעם בשפה האידית.
לפני שנתיים נערך בין כותלי האוניברסיטה העברית "כנס-ירושלים", בארגונו של פרופ' שיינטוך, שבו השתתפו גם חוקרים אקדמיים מרחבי התפוצות. היה זה ניסיון יחיד במינו לעקוב אחר סימני החיות של היידיש בבניית הזהות היהודית בימינו.
מאז לא שוקט פרופ' שיינטוך על שמריו. בימים אלה הוא מנסה לעשות נפשות ליידיש גם בקרב הדור הצעיר הגדל בארץ. למדף ספרות הילדים מצטרף עתה, ביוזמתו, ספר מיוחד במינו של "שירים מאוירים לילדים", המיועד לילדי גיל הגן וגם לילדי הכיתות הראשונות של בית הספר. זהו ספר שירי הילדים של שמואל צסלר, מורה לשעבר ליידיש בארגנטינה, שהצליח להעמיד שם דור חדש של אידישיסטים. השירים מוגשים בנוסחם המקורי, הן ביידיש והן בלבושם העברי. את פרסום הספר יזמה ד"ר עדינה בר-אל, סופרת וחוקרת ספרות הילדים ביידיש ובעברית בארץ.
אבל, אין ספק שהרוח החיה שמאחורי הפרסום מתגלמת, כרגיל, בפרופ' שיינטוך עצמו - ממשיכו ותלמידו הנאמן של פרופ' דב סדן המיתולוגי, סופר, מרצה ואיש-אשכולות, שהניח את יסודות הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית.

תאריך:  23/10/2011   |   עודכן:  23/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחייתה של שפה שנרצחה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שתי פנים ליידיש
אהרן מיטל  |  23/10/11 17:37
2
די עם הגלותיות, לא אידיש ולא
גוי דובר עבריטת  |  24/10/11 10:56
 
- אוי א-ברוך
הרשלה האוסטרופולי  |  24/10/11 12:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תאיר קסלר
למרות להיטים אהובים וקהל אוהד, ההופעה של רוקסט לא הצליחה להתרומם    ככה זה כשבוחרים להיתקע בשנות ה-80
עליס בליטנטל
ציוריו של וילם דה קונינג עזי ההבעה של נשים הם שהתקבעו בזכרון הקולקטיבי הפכו למאפיינים אותו ביותר. תערוכת הרטרוספקטיבה הענקית שלו במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק ה-M.oM.A חושפת כל פן וכל שלב בהתפתחותו כאמן. את רבגוניותו, והצלחתו לשלב את המודרניזם המופשט-הגיאומטרי עם הקוביזם, ומאידך עם הפיגורטיזם, בסגנונו הכה יחודי - שאין לטעות בו
רועי שקד
בתורים ובעמידה ממושכת, מומלץ לנוע במקום מדי כמה דקות וללכת במקום    לסובלים מבעיות ברכיים, מומלץ לבצע הליכות קצרות בזמן הטיול עם הרבה הפסקות
איילת נדיב
יש להיפטר מהמאכלים הבעייתיים, אלו שהפילו אותנו במהלך החגים וגרמו להשמנתנו    להתארגן מבעוד מועד עם הארוחות במקום העבודה    לחזור לעסוק בפעילות הגופנית שעסקתן טרם החגים
זיו יצחקי
אחרי שעשה את סרט כושל חיים בוזגלו רצה לעשות סדרת פשע שתציל אותו    אבל התוצאה הייתה סצינות מבוימות בחובבנות שנראות כמו שאריות של מנחם גולן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il