X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ילדים בחולות סמר [צילום: רועי טלבי]
הקרב על חולות הזהב
חולות סמר, בועה אקולוגית נדירה שהושמדה כבר ברובה, נמצאת בסכנה. שועלי החולות וחתול החולות נכחדו משם כבר, וכעת נאבקים הירוקים ותושבי המקום על שארית הדיונה, שהמנהל האזרחי מתעקש לכרות בה חול. יש חלופות כרייה פוגעניות פחות, אומרים מובילי המאבק, אך במנהל מתעקשים להביא את הדחפורים דווקא לדיונה זו, המעוררת עניין עולמי בקרב ביולוגים. ראש המנהל, בנצי ליברמן: "החול שם יאפשר שיווק בתים במחיר סביר"
רחל אל-שי, 'מגמה ירוקה':
"הדיונות המבודדות של חולות סמר הן בועה יוצאת דופן מבחינה אקולוגית. אסור לפגוע בהן רק כדי למכור חול שניתן למצוא במקום אחר"

כרישי נדל"ן חומדים את פנינת הטבע של חולות סמר
איתן קלינסקי
החולות הם נכס סביבתי ולא רכושו הפרטי של זכיין זה או אחר * יש למנוע את הטבח בפנינת הטבע הנדירה שבסמוך לקיבוץ סמר
לרשימה המלאה

מרחבי הערבה עשויים לקחת אותך הרחק מהמציאות היומיומית. המדבר, יישובי 'אנו באנו', הריחוק מלבה הרותח של מדינת ישראל. אלא שהמאבק על ערכי הטבע הגיע גם לכאן. קרוב לקיבוץ יטבתה, בצד מטעי התמרים המרשימים שניצבים כעמודי תווך מלכותיים בלב השממה, משתרעת דיונה קטנה, חולות סמר שמה, המועמדת להכחדה מסיבות מסחריות. כעת נראה שהקרב על גורלה קרוב להכרעה.
על הדיונה הוטלה גזרה: ייכרה ממנה חול, ובכך יוכחד המגוון הביולוגי הייחודי והנדיר שבה. בתמיכת המשרד לאיכות הסביבה, מבקשים תושבים מקומיים - אנשי ארגונים סביבתיים וביולוגיים, לעכב ככל הניתן את גזרת הכרייה בדיונה. מנהל מקרקעי ישראל הוא שהוציא את המכרז, והחול הזהוב עשוי להיכרות אם יימצאו קופצים.
המאבק במכרז הזה, סביב עניין שבעבר לא היה זוכה אף לקורטוב עניין ציבורי, מעיד על התחזקותה של החברה האזרחית בארץ. מהומה תקשורתית סביב דיונה קטנה, שבעין לא מקצועית נראית כארגז חול גדול. רחלי אל-שי ואדם אלוני הם סטודנטים למדעי הסביבה במכון ערב"ה שבקיבוץ קטורה ופעילים בתא הסטודנטים 'מגמה ירוקה'. שניהם חדורי שליחות להגן על המציאות הסביבתית במקום.
"אנחנו אוהבים את המדינה ורוצים שיישאר משהו מארץ ישראל גם לילדים שלנו", אומר אלוני, הנכד של ותושב תל אביב במקור. "לאחר שלוש שנים של תואר ראשון בביולוגיה בסן-פרנסיסקו באתי למכון ערב"ה להשלים את השנה הרביעית. מבחינתי אין מקום קרוב לטבע יותר מזה. זו החוויה הארצישראלית שלי", הוא אומר.
מה מיוחד כל כך בחולות סמר? אל-שי מסבירה: "הדיונות של חולות סמר הן בועה יוצאת דופן מבחינה אקולוגית. זו דיונה מבודדת שכבר כרו את רובה. היו פה פעם 7 קמ"ר וכעת נותרו 2.5. המכרז של המנהל הוציא 600 דונם לכרייה ו-1,300 דונם הוכרזו שמורת טבע. המשמעות היא שעוד מאות דונמים נותרו ללא הגנה, וגם מה שעשוי להיכרות הוא יקר מדי. אסור לפגוע את הפגיעה המיותרת הזו רק בשביל למכור חול שניתן למצוא במקום אחר".
במהלך שלוש שנות המאבק נגד שיווק חולות הדיונה, חזר בו הקבלן שזכה במכרז הכרייה מכוונתו לכרות - אולם ביקש פיצוי על מיליון השקלים שכבר השקיע בפרויקט. "ניסינו לגייס מיליון בשביל הקבלן", אומרת אל-שי, "וגייסנו 70 אלף. נכון, זה לא הספיק, אבל יחסית למספר התושבים הזעום באזור, זה מעיד שהציבור דווקא נרתם".

אין אפילו צמח אחד

יעל אולק, חוקרת: "אומרים לנו שאם תהיה כרייה, רשות שמורות הטבע תאסוף את בעלי החיים לפני כן. זה כמובן שטויות, שכן ימצאו רק חלק קטן מהם, ואלה שישוחררו בחולות אחרים – לא ישרדו"

ד"ר בני שלמון, מנהל מחוז אילת ברשות הטבע והגנים הלאומיים, מסכים עם אולק. "כל דונם פה הוא חשוב. בנוסף, נראה כי אין בכלל דחיפוּת לכרות את החול הזה. זו כרייה מיותרת לחלוטין. החול הזה מיועד לאילת, אבל עובדה שלא עומדים בתור בשבילו. צריך לזכור שזה השריד האחרון לחולות דרום הערבה".
"הכרייה תשפיע באופן דרסטי", מזהירה אולק. "יש שטח של מחצבה משוקמת מול קיבוץ אליפז. במקום הזה, שנכרה בעבר, אין אפילו חיה אחת ולא צמח אחד. זה לא באמת 'משוקם'. השטח המיועד לכרייה הוא קריטי אפילו יותר מהשטח של שמורת הטבע. השמורה גובלת בשטחי החקלאות ולכן היא שטח פגוע. יש פלישה של בעלי חיים וצמחים שמשנים את הדיונה. החלק שאנחנו נאבקים עליו הוא הבתולי והמשמעותי ביותר".
רחלי אל-שי מתאר את תגובתה של סטודנטית אמריקנית הלומדת עמה במכון ערב"ה. "היא אמרה לי - 'זה מדהים. אנחנו באים מחו"ל לישראל כדי ללמוד איך משמרים את הסביבה, ו-20 דקות מהקמפוס שלנו עושים כזה הרס'. אני מקווה מאוד שיחליטו להשאיר לטבע ולציבור את החול הזה. וגם לדורות הבאים".
יו"ר מנהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, מוסר בתגובה: "כאשר נכנסתי לתפקידי, חולות סמר היו כבר לאחר הזכייה במכרז. אני לא רואה שאני יכול להפוך את השולחנות ולשנות את הכול, בייחוד שאנשי המקצוע שלי, שבדקו את הנושא ביסודיות, אמרו לי שאין למעשה אלטרנטיבה אחרת לחולות בעבור המשך הפיתוח של אילת, באופן שיאפשר שיווק בתים במחירים סבירים".
לדבריו, "בניגוד למקרים אחרים, אני לא רואה שמדובר במקרה של חוסר התנהלות תקינה או חלמאות. בנוסף, אנחנו נשמור כמובן על שמורת הטבע של החולות מכל משמר".

חסר חול בנגב?

המאבק של סבב"ה למען חולות שיש הרואים בהם שטח חקלאי עתידי אידיאלי, חושף מתחים בין שני סוגי האוכלוסיות בדרום. "יש הרבה מתח בין מתיישבים ותיקים באזור, שהגיעו מטעמים ציוניים של הורקת הנגב, ובין האוכלוסיה שהרבה יותר מודעת לסביבה", אומרת טל. "זה מעורר שאלות ומתחים. הרי אנחנו מתפרנסים מחקלאות, אבל אנחנו גם המזיקים הכי גדולים לערבה. אנחנו צריכים לקחת אחריות על המעשים שלנו, לפתח בדרכים הכי פחות מזיקות".
לדבריה, הירוקים אינם נגד פיתוח אילת, למשל, והרי החול של סמר מיועד לבנייה באילת - אך יש חלופות חול אחרות שטרם נבדקו. "עכשיו למשל, אנחנו בוויכוח סוער עם החקלאים סביב מיקום של אתר קומפוסט. האתר ממוקם באזור צפון מלחת יוטבתה, אזור מדהים שיש בו ערכי טבע גבוהים, אבל הוא משיק לשטחים החקלאיים של יוטבתה. זה לא קל, צריך לשאול מה הפתרונות הכי נכונים לזה".
איך משכנעים אדם ממוצע שחסר חול בנגב?
"לכן אנחנו חוקרים", אומרת יעל אולק. "אנחנו יודעים לומר שמינים כבר מתחילים להיכחד בחולות סמר. אנחנו יודעים שהיו בדיונות שועלי חולות והם נעלמו. עוד מין שהוכחד זה חתול חולות, ככל הנראה בגלל שועלים מצויים שבאו עם החקלאות".
לדבריה, צמצום שטח של בית גידול שכבר איננו אלא שארית ממה שהיה לפני כמה שנים, הוא רולטה. "אתה עשוי לפגוע בנקודה הקריטית ולחסל את הכול. כל צמצום יגרום לעוד מינים להיכחד, ואנחנו לא יכולים לצפות איזה מין ייכחד קודם".

יש ישמונית, וזה פלא

יעל אולק, חוקרת: "בערבה הירדנית יש 80 קמ"ר דיונות, בערבה שלנו נותרו 2.5 קמ"ר. חולות סמר הם פלא. בית גידול של בעלי חיים בסכנת הכחדה"

הפרחת השממה בדרום, הנעשית בשם הציונות, הפכה כבר מזמן לשם גנאי כמעט, שמשמעו חיסול עולם הטבע של הערבה. הכול מבינים שהמציאות כבר קיימת: הערבה פורחת, החקלאות האינטנסיבית משגשגת, ועל כן הטבע הפראי שהיה - לא יחזור. הוויכוח הוא אפוא על ניהול מאוזן של השטח והמשאבים שנותרו.
לאור כך תוהים הפעילים למען חולות סמר מדוע חשוב כל כך לכרות את הדיונה הזו. יעל אולק, תושבת זמנית בקיבוץ גרופית, מסיימת בימים אלה מחקר לתואר שני על לטאה קטנה בשם ישמונית תמנע. "אני חוקרת את המין הזה, שנמצא בסכנת הכחדה קריטית בישראל ושבית הגידול שלו הוא רק בחולות הערבה", אומרת אולק.
לדברי החוקרת, "בערבה הירדנית יש 80 קמ"ר דיונות ובערבה שלנו נותרו 2.5 קמ"ר. זה מה שנשאר לנו. נכון, המין הזה מתקיים גם בירדן ובערב-הסעודית, אבל מגוון המינים בדיונה הישראלית לעומת הצד הירדני שונה. חולות סמר הם פלא, בועה אקולוגית שאין כמותה. ברור שאם בית הגידול של הישמונית, שכבר הושמד ברובו, ימשיך להצטמצם, הלטאה הזו תיכחד בסוף מישראל".
שטחי חולות סמר מוסתרים כאמור על-ידי מטעי התמרים הצומחים במקומות שבהם השתרעו בעבר דיונות. בין השטחים החקלאיים ניתן לראות שאריות של דיונות - ערימות חול מיותמות, חסרות צורה. ובכל זאת, על כל תלולית חול שעדיין מתעצבת ברוח המדבר ניתן לראות, אף בעין בלתי מקצועית, מגוון עקבות: נחשים, לטאות, צבאים, טורפים, אולי זאבים, אולי צבועים, מיני ציפורים.
גדר גבול חלודה, שקועה בחול, מסמנת את הגבול הירדני במרחק פסיעה. מעבר לו נמשכות הדיונות. "במסגרת הסכם השלום עם ירדן, רוב השטח שנמסר לירדנים הוא דיונות הערבה", אומרת אולק. "המציאות היא שיש לנו אכן מעט מאוד חול. הייחודי בחולות סמר הוא, שבניגוד לדיונות האחרות שמגיעות מהרי אדום, חולות סמר היא דיונה ציונית - כל החול שלה מגעה מבקעת תמנע מזרחה, ולא הפוך - מירדן לכיוון מערב".
טל גולדמן, תושבת קיבוץ יטבתה, היא מפעילות ארגון סבב"ה (סביבה בריאה בערבה), שנאבק בין השאר על הצלת חולות סמר. התארגנות תושבים למען סביבתם הקרובה היא פעילות שהולכת ומתפתחת בארץ, ובסבב"ה הצליחו לגייס גם מערכות ממלכתיות למאבקם: המשרד להגנת הסביבה תומך בעמדתם המתנגדת לכריית החול, ורשות שמורת הטבע והגנים מעניקה גיבוי מקצועי מבחינה אקולוגית ואף כלכלית, לפעילות הציבורית למען חולות סמר.
אך עם כל הפעילות הציבורית, הכדור נמצא בידיים של מנהל מקרקעי ישראל. זאת לאחר שבית המשפט דחה את עתירת ארגוני הסביבה נגד הוצאת החול לכרייה. "ב-1 בנובמבר יהיה דיון בבית המשפט על תקיפוּת המכרז שיצא", אומרת טל. "מצאנו שלפי תוכניות המתאר מותר לכרות מיליון טון חול בחולות סמר. במציאות נכרו כבר בעבר 2 מיליון טון מהשטח".

תגלית עולמית: עכביש ענק

לא רק העכביש, הגרביל, העקרב ולטאת הישמונית בסכנת הכחדה. בחולות סמר חיים גם עכן גדול, קיפודי מדבר, זאבים, צבועים ושועלים. וגם: נחושית חולות, שממית ערבה, גרביל ערבה, מטבעון מדבר, כוח אפור, ארנבות וצבאים. וכל זאת ב-2.5 קמ"ר

הדוגמאות למגוון הביולוגי המדהים שמתקיים בדיונה הקטנה, המשתרעת כאמור על שטח זעום של 2.5 קמ"ר, הן רבות. ב-2003, למשל, מצא ד"ר אורי שיינס, המנחה של אולק, מין עכביש חדש - צרבלוס ערבנטוס (מלשון ערבה). "זה עכביש שאנחנו לא יודעים אם הוא קיים בעוד מקום בעולם", אומרת אולק. "הוא התגלה בחולות סמר והוא העכביש הכי גדול במזרח התיכון. מוטת הרגליים שלו מגיעה ל-14 ס"מ".
לדבריה, התקשורת העולמית הייתה באקסטזה מהתגלית. "הנשיונל ג'אוגרפיק, BBC ואחרים - כולם התלהבו. היו הרבה כתבות עולמיות, אבל דווקא בארץ לא התעניינו".
עוד מין אנדמי (ייחודי למקום) הוא עקרב חול יוטבתה. זאת לצד הגרביל הדרומי, עוד מין בסכנת הכחדה שייחודי לחולות סמר. הגרביל הזה של חולות סמר, מסתבר, קרוב יותר לגרביל האפריקני ממאורטניה מאשר לגרבילים אחרים בארץ, אפילו מגרבילים שחיים ביוטבתה. "זה מבהיר עד כמה חולות סמר זה אי בודד", אומרת אולק.
לא רק העכביש, הגרביל, העקרב ולטאת הישמונית נתונים בסכנת הכחדה. בחולות סמר חיים גם עכן גדול, נחש ייחודי לחולות הערבה; תלום קשקשים מדברי, נחש לא ארסי המתחזה לקוברה בשעת סכנה; קיפודי מדבר, זאבים, צבועים ושועלים. וגם: נחושית חולות, שממית ערבה, גרביל ערבה, מטבעון מדבר, שנונית רלף (מין לטאה), כוח אפור (הלטאה הגדולה בישראל), ארנבות וצבאים. וכל זאת, כאמור, על שטח זעיר של 2.5 קמ"ר.
"אומרים לנו שאם תהיה כרייה, רשות שמורות הטבע תאסוף את בעלי החיים לפני כן ותציל אותם. זה כמובן שטויות, שכן ימצאו רק חלק קטן מהם, ואלה שיועברו וישחררו אותם בשטחי חולות אחרים - לא ישרדו. שום מחקר לא הראה שמינים כאלה שורדים במקום החדש".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/11/2011   |   עודכן:  03/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקרב על חולות הזהב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובת ליברמן - עלובה ביותר ל"ת
הניה  |  3/11/11 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
תערוכת Infinity Jest במוזיאון ה-MET בניו-יורק
ראובן לייב
"פסטה פלייס" היא מסעדונת תל אביבית, המתיימרת לייצג את המטבח האיטלקי העממי, אבל מתגלית כמי שאינה מיטיבה לייצג כראוי את בצקיה של ארץ המגף
ד"ר זיו בר
הסיבות לכאבי גב רבות, אך אחת הנפוצות ביותר היא שאנו לא יושבים נכון ולא זזים מספיק    כאב הוא הדרך של הגוף שלנו להתריע בפנינו שמשהו אינו כשורה    חשוב לא להתעלם מהכאב ולא לנסות "להשתיקו" פעם אחר פעם עם כדור נגד כאבים
חיים נוי
בכיכובה של מיה דגן    פנינת מחזמר ענוגה ומרגשת
טל ישראל
עלייה במדרגות, הליכה, כריעה, ישיבה, רכינה - כל אלה מסייעות בהתמודדות עם הכאב ובהתבססות טובה יותר של ראש העובר באגן ובהתקדמות הלידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il