X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההצהרות הלוחמניות של ישראל, מפגשי הרמטכ"לים, פרסומים בתקשורת של אימוני חיל האוויר בתצורות שאינן מותירות מקום לספק לגבי הטווחים והיעדים, תרגילי פקע"ר והוויכוח הפנימי המר בין פונקציות מפתח בעבר להווה – עלולים לתת לגיטימציה לאירנים לנסות ולהנחית מכה מקדימה
▪  ▪  ▪

בוויכוח הפומבי (המיותר לכשעצמו) אם לתקוף או לא לתקוף את אירן, מוצנע היבט מרכזי. יכולת הספיגה של מדינת ישראל. התייחסתי לדילמה הזאת במאמר "ישראל והקדנציה השנייה של אחמדינג'אד" שפורסם כאן בתאריך 14.7.09.
האלוף (במיל.) גיורא איילנד שרואיין ב"קול ישראל", ציין כי במידה שתגובש הערכה שתקיפת התשתית הגרעינית של אירן תגרום ל"דחייה של ממש" בתוכניות הגרעין שלה – אזי אין להסיר מסדר היום את האפשרות לתקיפה "על-אף הסיכונים הרבים הכרוכים בה". אם לשפוט על-פי ההצהרות האחרונות של ראש הממשלה ושר הביטחון, נראה כי הצהרה כזאת משקפת את עמדתה הפורמאלית של ממשלת ישראל ולפיכך יש לבדוק לעומק את אותם "הסיכונים הרבים" על בסיס שיקולי עלות-תועלת.
לצורך הבדיקה הנ"ל, יש להבחין בין שני מצבים שונים; הראשון - אירן קרובה להצטיידות בנשק גרעיני אך עדיין נטולת יכולת כזאת. והשני - אירן בעלת יכולת צבאית גרעינית מבצעית. בשני המקרים האפקטיביות והסיכונים של פעולה צבאית שונים במהותם. בסימולציה שפורסמה על-ידי המרכז הבין-תחומי הרצליה במאי 2011, הושם הדגש על בחינת מתקפה צבאית על אירן גרעינית ונמצא כי רב הנזק על התועלת (וזאת בלשון המעטה).
המדיניות שננקטת כעת (לפחות זו הנראית לעין) חייבת להביא בחשבון מכה מקדימה של אירן. ההצהרות הלוחמניות של ישראל, מפגשי הרמטכ"לים של ארה"ב ובריטניה עם הצמרת הביטחונית שלנו, פרסומים בתקשורת של אימוני חיל האוויר בתצורות שאינן מותירות מקום לספק לגבי הטווחים והיעדים, תרגילי פקע"ר והוויכוח הפנימי המר בין פונקציות מפתח בעבר להווה – עלולים לתת לגיטימציה לאירנים לנסות ולהנחית מכה מקדימה, גם אם כל כוונתן של ישראל, בריטניה וארה"ב מצטמצמת בהרתעתם של האירנים מלהמשיך בפיתוח הגרעיני. מהלך כזה עלול לצאת משליטה כפי שארע לא פעם בהיסטוריה, להסלים ולהצית התלקחות מלחמתית כוללת.
מגבלה הרסנית
במקרה כזה, שמחויב להילקח בחשבון (כמו בהחלטה לתקיפה מקדימה מצידנו), אמורה להתקיים הערכה לגבי היקף הנזק, יכולת הספיגה וכושר ההתאוששות שלנו ומיד לאחר מכן יעילות התגובה – היכולת שלנו למזער את היקף שיגורי הטילים של אירן והחיזבאללה לרמה נסבלת.
אם המודל ליכולת כזאת נגזר מרמת הביצועים הסיכוליים שמופגנים בדרום הארץ, אז יש מקום לדאגה. אחוז הטילים המיורט נמוך וזאת בשל מחסור במערכות יירוט אפקטיביות. במודל הדרומי הנזק הוא מזערי בשל פני השטח, היקפי השיגורים ותכיפותם הנמוכה יחסית, אך בתרחיש מלחמתי מול אירן – עלולה מגבלת יירוט כזאת להתגלות כהרסנית ביותר.
גם אם תושג המטרה - "דחייה של ממש בתוכנית הגרעין של אירן" - ייבחן ההישג מול עלותו ויש לקוות שלא מתבשל עבורנו "ניצחון פירוס".

תאריך:  03/11/2011   |   עודכן:  06/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צריך להימנע מ"ניצחון פירוס"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איך אמר פואד? שני הליצים מבשלי
בן טיבוגה  |  4/11/11 17:16
2
כשרבין הלך להסכם
צביקה .ג.  |  5/11/11 09:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
תראו מה הממשלה הזאת אומרת לנו השכם והערב: שאין עם מי לדבר, שאין פרטנר לשלום, שאין תרבות בצד הערבי, שאין כבוד לחיים. לפתע פתאום החמאס מוכיח לכולם שהוא אחראי, שהוא פרטנר למו"מ, שהוא מכבד את עצמו, מכבד את המילה שלו עד קוצו של יוד. אז בעצם יש עם מי לדבר על שלום... גלעד שליט הוא-הוא הגיבור של המפנה הזה בתודעה
הרצל חקק
"אהבות בצל האפר" - רומן חדש משלב עלילות שונות מתקופת השואה ומציג רגעי האהבה והתקווה לצד האימה. אולי כדימוי לתקומה הלאומית מאפר. סיפורם של יחידים כסיפור של עם
הלל ויס
קבלת "פלשתין" לארגון אונסק"ו במעמד מדינה נוצלה באופן ציני או משובש לחלוטין על-ידי נתניהו כדי לקדם מדיניות בלתי הגיונית. ההצהרה של נתניהו כי יקים אלפיים דירות בירושלים ובעוד שתי ערים גדולות היא עדות לניצול ציני של החורבן להמשך קידומו. כבר בחודשים האחרונים בוטלה לכאורה ההקפאה והוכרז על בנייה בהר חומה, גילה ואזור רמות. האם מותר לרמות ולמכור אותן דירות פעמיים?
אלי אלון
לכלוך ועזובה בבית הפרדס ההיסטורי "בית לאה" שעל גדת הירקון    מנהל מחלקת התברואה ואיכות הסביבה במועצה האזורית דרום השרון: המבנה הוא לא באחריות המועצה אלא באחריות רשות נחל הירקון    מנהל רשות נחל הירקון: המבנה נמצא בשטח המועצה האזורית דרום השרון והיא אחראית לטפל בו
ד"ר מוטי גולן
אין הכוונה ל"הליכה פיזית" גרידא, אלא כוונת התורה ל"הליכה רוחנית". בהליכה זו יש כיוון והכוונה עמוקים ורחבי היקף של עוצמות תורניות, רוחניות, ערכיות ואמוניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il