X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היכן נתקלים לראשונה במושג "עין הרע"? האם מדובר בעין רעה ממש או ברוע פנימי המוקרן דרך העין? הרב דסלר: "אם אחד מקנא בחברו ועינו צרה בו... יתכן ויוכל לגרום על-ידי זה למעט מחברו שפע החיים"
▪  ▪  ▪
חמסה נגד עין הרע

בפרשתנו, אנו נתקלים במשפט הבא: וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח-לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-הַיֶּלֶד—וַיְשַׁלְּחֶהָ. רש"י במקום אומר: אף הילד שם על שכמה שהכניסה בו שרה עין רעה ואחזתו חמה ולא יכול לילך ברגליו. זו הפעם הראשונה בה אנו נתקלים במושג "עין הרע".
מהו המושג המפחיד, עין הרע?
עין הרע הוא מושג מיסטי, לפיו גורלו של אדם מושפע מרגשי הזולת כלפיו, ובפרט מרגשי קנאה, עין הרע - אין פירוש הדבר שהעין עצמה רעה, אלא זהו רוע פנימי המוקרן דרך העין, ונובע בדרך כלל ממידת הקנאה. התופעה העל-טבעית של "עין הרע" שייכת לקבוצת התופעות ה"סגוליות". "סגולות" הן השפעות מטאפיסיות שאינן ניתנות לבדיקה פשוטה ומדויקת.
"עין הרע" מוזכרת בתלמוד ויש לה השלכות מעשיות בהלכה. דוגמה לכך נמצא בגמרא: "אסור לאדם לעמוד בשדה חברו בשעה שהיא עומדת בקמותיה" [בבא בתרא ב' ע' ב'] - ובמילים אחרות: אסור להתבונן בשדה חברך, כאשר הדגן בשדהו עולה גבוה ומוכן לקציר, על-מנת שלא להזיק לו. התיאור המוצלח יותר של "עין הרע", הוא "מצב שבו משהו מזדקר ובולט לעין, עד שהוא מעורר באחרים תחושות של קנאה וחוסר נוחות".
מוסיף הרב אליהו דסלר: "...שפעולת עין הרע מושרשת בעובדה שנפשות כל בני האדם קשורות ומעורות זו בזו, וחייהם תלויים זה בזה בשרשם הרוחני, ואם אחד מקנא בחברו ועינו צרה בו... יתכן ויוכל לגרום על-ידי זה למעט מחברו שפע החיים, וממילא יהיה יותר עלול לנזקים ולאסון".
אדם שמזלו מתחיל לנקר את עיני כולם, גורם להתעוררות של התנגדות בעולם הסובב אותו. הוא חורג מעבר לגבולותיו הטבעיים, וכאילו פורץ לתחומם של האחרים. הכאב והצער שנגרמים בעטיו לאחרים, בזמן שהם חוזים בהצלחתו, הם אלה שמעוררים את "עין הרע" (מונח שמשמש לתאר את מבטם הכאוב). הקנאה והמרירות שהאדם עורר בסביבתו, יחזרו אליו כבומרנג ויגבו את המחיר.
"עין רעה" - במושגי חז"ל היא תכונת נפש - יחס עוין לסביבה. לפי האמונה העממית, כל אדם חשוף לעין הרע, אך הסכנה עומדת במיוחד כלפי אנשים בעלי מעמד מיוחד, גברים ונשים מצליחים או מצטיינים ביופיים או באושרם, וכלפי תינוקות.
הברכה - בדבר הסמוי מן העין
האדם זקוק לענווה רבה כדי שלא יהיה צר עין, כדי שיראה את מעלת חברו וישבח את מעלתו, וכלשון ה"מסילת ישרים" - שחייב אדם לכבד את חברו אם הוא רואה שיש לו אפילו מעלה אחת יתירה ממנו.
בפועל, טוב להיזהר מהתרברבות בהצלחות שלנו - בין אם הצלחה כספית, הצלחה בחינוך הילדים או כל מזל טוב אחר בו שפר חלקנו. מאחר שהמציאות העגומה היא שאנשים רבים הם קנאים, וכדי להרגיש טוב הם יאחלו לאחרים בסתר לבם לאבד את כל מה שיש להם, אין פירוש הדבר שצריך להיות פרנואידים כל הזמן או לחיות חיי פרישות. אבל אורח חיים דיסקרטי וצנוע במידה הראויה, תוך "סינון" האנשים עמם אנו חולקים מידע על אודותינו - הוא דבר מומלץ. חיים של ראוותנות תוך "הוצאת עיניים" לסביבה פשוט מאפשרים הזדמנות ל"עין הרע" לפעול.
על-פי התלמוד "אין הברכה שורה אלא בסמוי מן העין" - הברכה מתקיימת במה שמוסתר מעיני האדם. דוגמה לכך אנו מוצאים בשתי הפעמים בהן קיבל משה רבינו את לוחות הברית. התלמוד מעלה, שבפעם הראשונה משה הוריד את הלוחות בקול רעש גדול, והם הושמדו כשעם ישראל עבד לעגל הזהב. לעומת זאת, הלוחות השניים ניתנו למשה בשקט ובצנעה והם אלה ששרדו לנצח.
יהי רצון שנזכה לקיים את דברי הנביא מיכה - ומה ה' דורש ממך, כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוקיך.

תאריך:  10/11/2011   |   עודכן:  10/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
יש להכניס שינויים מהפכניים להרכב בית המשפט העליון. העת הגיעה לזעזע, לתת מכת חשמל שלפעמים חיונית כדי לבצע החייאה במערכת קורסת. עצם הוויכוח על מינוי נציג מעדות המזרח מעורר מחשבות נוגות על החברה שלנו, ערכיה והישגיה
אלעזר לוין
מה הקשר בין השתוללות הנאצים בגרמניה לפני 73 שנה ב-1938 לבין הנכס היקר בלב ת"א, שעלה לכותרות והושכר ל"בצלאל" ב-25 מיליון שקל?
גיא חזן
הכלל אומר שככל שאגרת חוב נסחרת בתשואה לפדיון גבוה יותר זה משקף את דעת המשקיעים כי הסיכון עולה בקניית אגרת החוב
אלעזר לוין
הרעיון של שר השיכון למסור לזכאי דיור 5% מהדירות שיבנו קבלנים, הוא טוב, אך יפתור רק חלק מהבעיה    שר האוצר כמובן יתנגד    הפתרון: להרחיב את המסגרת ולחוקק חוק נגד שטייניץ ופקידיו
צביקה ובר
בשביתה הקצרה שאורגנה על-ידי הסתדרות העובדים, שורבבו עובדי הקבלן ועובדי חברות מיקוד החוץ אלה באלה. הדמיון בין שתי קבוצות אלה קלוש - למה בכל זאת יש מי שעוסק בזה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il