X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שלטון הולך ושלטון בא [צילום: AP]
תיק החוץ של הממלכה העשירה
בית המלוכה הסעודי - הדור הבא
לאחר יותר מחמישים שנה שבהן המלוכה בסעודיה עוברת בין האחים, יצטרכו ראשי בית המלוכה להתחיל להכשיר את הדור הבא. הבחירה בין מאות המועמדים לא תהיה קלה
נאיף בין עבדול-עזיז אל סעוד [צילום: AP]

מירב ארד
יורש העצר הסעודי הלך לעולמו בגיל 86

עם מותו של הנסיך סולטן אל-עזיז, ערב הסעודית עומדת לפני תפנית היסטורית. הנסיך, שנפטר בגיל 87, אמור היה לרשת את מקומו של המנהיג הנוכחי, המלך עבדאללה, לכשילך בדרך כל הארץ. עבדאללה עצמו כבר אינו צעיר (בקיץ ימלאו לו 88 שנים), והוא סובל מבעיות בריאותיות. מי שצפוי לזכות בתואר יורש העצר כעת, במקומו של הנסיך סולטן, הוא אחיו למחצה של המלך עבדאללה - הנסיך נאיף. אלא שגם גילו של נאיף מתקרב ל-80, ולאחר פטירתו נראה שבית המלוכה הסעודי ייאלץ להעביר את השרביט לדור הבא.
כדי להבין מדוע מדובר ברגע היסטורי, צריך להכיר את שיטת השלטון הייחודית בערב הסעודית. מ-1953, שנת מותו של אבן-סעוד - מייסד ממלכת ערב הסעודית - כל המלכים היו בניו הישירים, וזאת על-פי ציוויו. אבן-סעוד החליט עם מותו שרק בניו יירשו אותו, על-מנת להבטיח שההנהגה תישאר בידי המשפחה הקרובה.
לאבן-סעוד, המוגדר בערב הסעודית כ'אבי האומה', נולדו 55 בנים ומספר לא ידוע של בנות. כ-30 בנים נותרו בחיים, אך ההנחה המקובלת בערב הסעודית היא שהנסיך נאיף הוא הבן האחרון הראוי לרשת את המלכות.
"נאיף יורש את השלטון והופך למלך", מסביר פרופ' אלכסנדר בליי, ראש המרכז לחקר המזרח התיכון במרכז האוניברסיטאי אריאל. פרופ' בליי חוקר את הממלכה הסעודית שנים רבות. בספר שכתב, 'מנסיך למלך' (1984), עסק בין השאר בכללים הקובעים מי נכלל בין המועמדים לירושת הכתר, ומי יוצא מראש מהמשחק.
"נסיך שסובל ממחלה בולטת, נסיך שנגוע בפגם מוסרי, נסיך שאמו היא שפחה או נסיך שצבע עורו נוטה לשחור - כל אלה פסולים להיות בקו הירושה על-פי חוקיו של אבן-סעוד", מפרט בליי. בנוסף, ישנם נסיכים שהגיעו למסקנה שאינם רוצים להיות מלכים. בשורה התחתונה, הוא מסכם, בודדים מתוך 30 היורשים הפוטנציאליים נמצאים ברמה הפורמלית בקו הירושה.
אמנם, גם אלה שאינם יכולים לתפקד כמלך יכולים לכהן בתפקידים בכירים, ויעיד שר החוץ הסעודי סעוד אל-פייסל, המשמש בתפקיד משנת 1975. מסיבות בריאותיות סעוד אינו יכול להיות מועמד למלכות, אך הוא נמצא במקום בכיר ביותר בין מקבלי ההחלטות בסעודיה.
מכל מקום, לכשיגיע תורו של נאיף למנות לו יורש - הוא עשוי לבחור אחד מבניו או מאחייניו, והדבר צפוי לגרום לפתיחת מלחמת מעמדות בקרב המשפחה המלכותית. "לדעתי נאיף ינסה להכשיר את חלק מאחיו למחצה למלכות, אף שהדבר מורכב מאוד לאור החוקים הנוקשים שהתווה אביו. אני חושב שמשפחת המלוכה תנסה לדחות את ההעברה מדור לדור עד הדור הבא, כדי למנוע פתיחה של תיבת פנדורה משפחתית", אומר בליי. אפשרות נוספת שמוזכרת היא שנאיף ימנה את אחד מבניו למספר 3 בקו הירושה, כלומר יורשו של יורשו. גם אם ינהג כך, תהיה זו הפעם הראשונה בתולדות ערב הסעודית שבה אחד מנכדיו של אבי האומה יהיה מועמד לרשת את המלוכה. העניין צפוי אם כן להסתבך, מפני שמדובר במאות נכדים, שחלק גדול מהם מתאים לתפקיד.

אין 'פרישה מרצון'

בינתיים הנסיך נאיף טרם נבחר רשמית לרשת את הנסיך סולטן. "נאיף צריך לקבל אישור למינויו מחברי 'מועצת הנאמנות' - גוף שיזם המלך עבדאללה ב-2006 בצו מלכותי", מסביר פרופ' בליי. "מועצה זו, המונה 30 איש, היא הגוף שאמון על בחירה של בני המלוכה שנכנסים לקו הירושה ועל אישורם. חציים של חברי המועצה הם בנים וחציים נכדים". ההערכה הרווחת היא שהבחירה בנאיף תתקיים בעוד כמה ימים, לאחר שיחזרו כל חברי 'מועצת הנאמנות' מחו"ל.
פרופ' בליי מציין שקיימת עובדה נוספת שהופכת את בחירת יורש העצר למעניינת בעיתוי הנוכחי. "הסעודים עומדים ערב עימות אסטרטגי עם אירן, הן בסוגיית הגרעין המאיים על ערב הסעודית לא פחות משהוא מאיים על ישראל והן בתחרות על שוק הנפט העולמי ועל הובלת עולם האיסלאם. בזמנים כאלה, הסעודים מודעים לכך שהם זקוקים למדיניות חוץ פרגמטית, שמצטרפת לקואליציה המערבית האנטי-אירנית. אלא שהנסיך נאיף נחשב שמרן המצדד בחוקי האיסלאם ובאכיפתם ומתנגד למודרניזציה ולקשרים עם מדינות מחוץ לעולם האיסלאם. לדעת נאיף, ערב הסעודית צריכה לחפש שותפויות בעולם הערבי ולא בזה המערבי, אך גם לו ברור שבסיפור האירני לא תהיה לו בררה".
לשאלתי האם 'האביב הערבי' השוטף את האזור מאיים גם על בית המלוכה הסעודי, על חוקיו המסובכים, עונה בליי כי להערכתו אין חשש כזה. "המשטר הסעודי הוא אחד המשטרים הנוחים לאזרחיו. המיסוי נמוך והמחירים נוחים מאוד עבור האזרחים הסעודים. העובדים הזרים, המהווים כשליש מהכוח העובד, מקבלים אומנם משכורות נמוכות למדי, אבל הם יחסית לא משמעותיים. בנוסף, ערב הסעודית היא מדינה ענקית. כדי שהמונים יתכנסו במקום אחד להפגנה גדולה חייבים המפגינים להגיע לאותו מקום ממקומות רחוקים מאוד, והתארגנות כזו מסובכת למדי".
בסעודיה עוסקים כעת בשאלת הזמן שנותר למלך עבדאללה עד לסיום תפקידו. המונח 'פרישה מרצון' לא קיים בערב הסעודית. אף מלך סעודי לא פרש מרצון עד כה. ככל הנראה, עבדאללה יסיים את תפקידו במקרה של מוות או לאחר החלטה של רופאיו שהוא אינו כשיר לניהול המדינה.
המלך כאמור סובל משורה של בעיות בריאותיות, בעיקר בעמוד השדרה, ובנוסף הוא סובל מרמה ראשונית של שיטיון (דמנציה). סיום כהונתו הצפוי, ומותו של הנסיך שאמור היה לרשת את כיסאו, מסמנים את העברת השלטון הסעודי לדור הבא, לאחר יותר מחמישים שנה.

מלחמת הוויזות: רוסיה משיבה אש
בתגובה ל'רשימה שחורה' של בכירים רוסים שנמנעת מהם הכניסה לארה"ב, גיבשו במוסקבה רשימה נגדית של בכירים אמריקנים, ביניהם כאלו שהשתתפו לטענת הרוסים בהרג אזרחים בעיראק ובאפגניסטן
▪  ▪  ▪

הכרזת משרד החוץ הרוסי על רשימת אזרחים אמריקנים שהכניסה לרוסיה אסורה עליהם היא צעד נוסף בהתחממות מלחמת הוויזות בין רוסיה וארה"ב, מלחמה שפרצה בעקבות מותו של סרגיי מגניצקי, עורך דין בן 37 שמצא את מותו בכלא הרוסי לפני כשנתיים.
מגניצקי עבד כיועץ מס עבור חברה בריטית ברוסיה, והוביל לחשיפת רשת הונאות מס ענקית בהיקף של 230 מיליון דולר. מגניצקי העיד שבכירים במשטרת רוסיה גנבו מסמכים מחברת 'הרמטינג' שבה עבד והשתמשו בהם במרמה.
לרוע מזלו של מגניצקי, השוטרים שעצרו וחקרו אותו הם אותם שוטרים שהואשמו על ידו בניהול רשת הונאות המס. החוק הרוסי קובע שאפשר להחזיק עצור במעצר ללא משפט עד כשנה, ורשויות החוק ניצלו את השנה הזאת עד תום. ואז, שמונה ימים לפני סיומה של שנת המעצר, מת מגניצקי מהתקף לב, לאחר חודשים שבהם פיתח מחלות שונות וקיבל טיפול רפואי לקוי. ביום מותו, לאחר שדיווח במשך חמישה ימים על הקאות מדי שעתיים, הוא נלקח באמבולנס לבית החולים, אך הרופא החליט לתת לו מרשם למשככי כאבים. "אסירים רבים עושים הצגות כדי לצאת מבית הכלא", נימק הרופא. כמה שעות לאחר מכן נמצא מגניצקי מת בתאו.
על-פי יומנו של מגניצקי, החוקרים ניסו לשדלו להעיד נגד חברת 'הרמטינג', ולוותר על ההאשמות נגד המשטרה ורשויות המס. כשמגניצקי סירב הוא הועבר לתא באזור מטונף ומזוהם בכלא. בחודש דצמבר 2010 הגיש ארגון בריטי לזכויות אדם דוח בן 100 עמודים לאו"ם ובו דיווח על העבירות החמורות שביצעו הרוסים נגד מגניצקי.
בעקבות הדברים הודיע ממשל אובמה לפני כשלושה חודשים כי על עשרות בכירים רוסים תיאסר הכניסה לארה"ב, וזאת כתגובה לפגיעה החמורה בזכויות האדם. "הרשימה השחורה" של האמריקנים כוללת אישים רוסים שעל-פי החשד היו מעורבים במותו של מגניצקי - בכירי ממשל, אנשי משטרה, עובדים ברשויות המס, אנשי שירות בתי הסוהר ועוד. החלטתה של מחלקת המדינה האמריקנית להקפיא את הוויזות של אותם אישים לא סיפקה קבוצה בין-מפלגתית של סנאטורים, ואלה מקדמים כיום הצעה מרחיקת לכת שתקפיא את הנכסים של אישים אלה בארה"ב.
ברוסיה, כאמור, לא עברו על צעדים אלו בשתיקה. מלחמת הוויזות בין ארה"ב לרוסיה עלתה שלב, כשמשרד החוץ הרוסי הכריז בתגובה על רשימה של אזרחים אמריקנים שתימנע מהם הכניסה לשטחי המדינה. הרשימה הרוסית כוללת בכירים אמריקנים שהיו מעורבים לטענת הרוסים בפשעים נגד אזרחים, ובהפרות בוטות של זכויות אדם. אלכסנדר לוקשביץ', דובר מטעם הממשלה הרוסית, אמר לאחרונה כי בין האמריקנים שייאסר עליהם להיכנס לשטחי ארצו יהיו כאלה שהשתתפו בהרג אזרחים בעירק ובאפגניסטן.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  11/11/2011   |   עודכן:  11/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המלוכה הסעודי - הדור הבא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שתי ידיעות חשובות מאודֱ
אלימלך  |  13/11/11 14:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף גבור
מנהיג המפלגה האיסלאמית שניצחה בבחירות בתוניסיה אומר שמפלגתו של ארדואן היא הדגם שלו לשלטון איסלאמי, ומבטיח ששום שינוי לא ייעשה בכפייה. אבל הנשים במדינה הערבית הליברלית והשוויונית ביותר כבר מתחילות לדמיין את עצמן בחיג'אב
הודיה כריש-חזוני
לאחר שנתיים שבהן כיהן כמנכ"ל מועצת יש"ע, החליט נפתלי בנט לשנות כיוון. "חשוב מאוד להילחם על כל בית ובית", הוא מבהיר, "אבל אם לא נשנה את המגרש הכללי במדינת ישראל, ממדינת כל-אזרחיה חזרה למדינה יהודית-ציונית, נפסיד את המערכה באופן ודאי. זו משימת הדור שלנו, וזה אפשרי". ראיון פרישה
סופיה רון-מוריה
לאחר מגעים מרתוניים למניעת הריסת המאחזים, נתניהו קיבל את מה שחיפש - דחייה של ההכרעה. הפצצה המתקתקת לא פורקה, אבל הורחקה. בעוד חצי שנה יצטרכו לטפל בה מחדש. חברת הכנסת חוטובלי: "זהו פלסטר במקום טיפול שורש. אנחנו לא מחפשים עצם שיזרקו למתנחלים. דרוש פתרון ברמה הלאומית"
פזית רבינא
הקליפ המתאר את הרוסים כחולי נפש שהחליטו לבחור שוב בעריץ השודד אותם, הפך ללהיט היסטרי ביוטיוב. מאחורי הקליפ המצליח עומד עיתונאי ישראלי - אותו אחד שעזר לפוטין להיבחר בקדנציה הקודמת
פזית רבינא
המודיעין הסורי גייס אנשי משטרה לבנונים לצורך חטיפות של מתנגדי באשיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il