X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נחשף השקר בעיקרון "שלטון החוק" שבניגוד לאלה הטוענים שהוא מבטיח את הדמוקרטיה - דווקא פוגע בה בכך שהוא מאפשר עריצות של הרשות השופטת היכולה להכריע בין ערכים בניגוד לעמדתו של הרוב
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. להגביל את סמכויות הרשות השופטת [צילום: פלאש 90]

שוב סוערות הרוחות סביב השאלות אותן עורר בעיקר המשפטן המבריק והנוקב, פרופסור דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר: האם בית הדין העליון צריך או רשאי להחליט בכל נושא ערכי המועלה בפניו, אפילו אם הערך המועדף שהחליט עליו איננו מתיישב עם חוק/ים שקבעה הכנסת?, האם "הכול שפיט" והאם "אקטיביזם שיפוטי" מהווה ערך עליון בדמוקרטיה או להפך - פוגע בה?, האם "שלטון החוק" ו"עליונות המשפט" מהווים ערכים דמוקרטיים בסיסיים או שהם דווקא פוגעים בדמוקרטיה?. ראוי לבחון ולענות על שאלות אלה שהן גורליות לעתיד המדינה, אולי אף לעצם קיומה..
למעשה, הוויכוח העקרוני בשאלת שלטון החוק ועליונות המשפט נובע מהשאלה - מה באמת פוגע יותר בדמוקרטיה: האם הערך הדמוקרטי של זכויות הפרט וזכויות המיעוט צריך לגבור על הערך הדמוקרטי של יכולת הרוב להכריע מהם הערכים העדיפים עליו?. למונחים "שלטון החוק" ו"השוויון בפני החוק" יש משמעות רק אם החוקים הם אכן הקובעים ערכים אלה. שלטון החוק הוא אכן תנאי הכרחי לקיומה של דמוקרטיה מְתָפקדת, אבל בדמוקרטיה תקינה מוסמכת רק הרשות המחוקקת על קביעת החוק והרשות השופטת אחראית רק על אכיפתו.
בראשית היה השלטון המוחלט של המלך היחיד, המשטר המונרכי הדיקטטורי העריץ שבידיו ניתנו כל סמכויות השלטון - הסמכות לחוקק, לשפוט ולבצע כאחד. במאות ה-18 וה-19 מאסו רוב האזרחים במדינות המערב בעריצות זו והחליטו לפצל את סמכויות השליט לשלוש רשויות שיאזנו זו את זו: רשות מחוקקת (הנבחרת על-ידי כלל האזרחים); רשות מבצעת (נשיא הנבחר על-ידי כלל האזרחים או ממשלה הנבחרת על-ידי הרשות המחוקקת); רשות שופטת (שבארה"ב למשל נבחרת גם היא על-ידי כלל האזרחים, אך בדמוקרטיות רבות אחרות כמו ישראל היא ממונה על-ידי ועדה ציבורית).
במשטר דמוקרטי חייב להתקיים לפיכך עיקרון הגבלת השלטון, כדי למנוע עריצות ושרירותית מצד אחת משלושת הרשויות, שעלולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בזכויות האדם והאזרח, בפגיעה במיעוטים, ואפילו בפגיעה בעצם הדמוקרטיה על-ידי ביטול הבחירות וכיוצא באלה (כפי שעשה המשטר הנאצי שנבחר בבחירות דמוקרטיות).
מכאן שהאמצעי הבסיסי של הדמוקרטיה למניעת עריצות הוא - הבטחת עיקרון הפרדת הרשויות באמצעות פיזור הכוח השלטוני בין שלושת הרשויות המאזנות ובולמות אחת את השנייה ("איזונים ובלמים"), כך שאף רשות לא תשלוט על רעותה, וזאת במטרה למנוע מגורם יחיד במדינה כוח מוחלט.
על חשיבותה של הפרדת הרשויות עמד נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר: "הפרדת הרשויות נוצרה כדי ליצור איזון בין הרשויות, שכן רק בדרך זו, דהיינו על-ידי מניעת ריכוז היתר של הכוח באופן בלעדי בידי רשות אחת, מובטחת הדמוקרטיה ונשמרת חירותם של הפרט ושל הכלל... כך נוצרת מקבילית הכוחות המקימה ומייצבת את האיזון, שהוא תנאי לקיום החירות ולקיום תקינות הממשל על כל זרועותיו". (בג"ץ 910/86 יהודה רסלר נגד שר הביטחון, ניתן ב-12.6.88).
לפיכך, בראש ובראשונה, דמוקרטיה תקינה חייבת לאפשר לרוב אזרחיה לקבוע מהם הערכים העדיפים עליהם, באמצעות הנציגים שנבחרו על ידם. כך למשל - הערך של סיכון חיי אדם לעומת הערך של סבל של תושבים. אם קיים שיקול של בניית גדר הפרדה שנועדה להבטיח חיי אדם לעומת האפשרות שהקמת הגדר תגרום סבל או קושי לתושבים ערבים, מחייב העיקרון הדמוקרטי הבסיסי להעניק את יכולת ההכרעה בעניין כזה בידי הרשויות שנבחרו על-ידי האזרחים - הכנסת והממשלה - ולא בידי הרשות השופטת, שאיננה בהכרח משקפת את דעתם של רוב האזרחים.
להכריע רק במקרה של לקונה בחוק
הסמכות שצריכה להינתן בידי הרשות השופטת, היא היכולת להכריע רק במקרה של לקונה בחוק (חלל בחוק שאיננו מתייחס לנושא הדורש הכרעה שיפוטית) או החלטות של הרשות המבצעת (הממשלה) שעלולות לקפח זכותו של מיעוט או של אזרח בודד במסגרת החוק הקיים.
אי לכך, "שלטון חוק" במשמעות של מתן סמכות בלעדית לרשות השופטת, שבראשה בית הדין העליון, לקבוע מה יהיה הרכב בית הדין ולהכריע בין ערכים גם אם הם מנוגדים או אינם מתיישבים עם חוקים שקבעה הרשות המחוקקת, או מתן אפשרות להכריע בין עמדות מקצועיות של הרשות המבצעת לבין זכויות הפרט (כמו גדר הפרדה ביטחונית הגורמת סבל או הפרעה לתושבים) - יגרום לדיקטטורה עריצה של הרשות השופטת, דבר המערער את העיקרון הדמוקרטי הבסיסי.
לכן, דווקא כל אלה שרוממות הדמוקרטיה בגרונם תמיד וכל מגיני זכויות האדם, חייבים להיות הראשונים לתמוך בניסיונות להגביל את סמכויות הרשות השופטת מתוך הבנה שמשמעות "שלטון החוק" איננו מתן סמכויות בלתי מוגבלות להכריע בין ערכי יסוד, אלא רק לאפשר לה אכיפה יעילה של הערכים והחוקים שנקבעו על-ידי רוב האזרחים.

תאריך:  12/11/2011   |   עודכן:  12/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקר שלטון החוק
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
יום שחור:
עי  |  12/11/11 15:00
2
החוק ברור
סתם_1  |  12/11/11 19:57
3
למה תמיד מפספסים את העיקר ?
החייל שוויק  |  13/11/11 04:43
4
מאמר מעולה. עיקר הבעיה שהעם לא
יהושע בנימין  |  13/11/11 14:18
5
בית משפט שמאלני
אחד שכן יודע  |  13/11/11 18:31
6
שקר החסר בחוק, אין זכויות אזרח
אחד העם  |  13/11/11 21:21
 
- יש בהחלט חוק יסוד זכויות האדם
זאב בן יוסף  |  14/11/11 06:26
7
החשוב הוא תכונות השופט
לייבו   |  20/11/11 01:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל ובלפור חקק
אביבה הזז נושאת בגאון את המורשת של בעלה המנוח, הסופר חיים הזז. "בית הזז" הוא מפעל חיים, מכון מחקר רציני שמתעד את מורשתו של הסופר הדגול, שממשיך במלאכת הטיפול בעיזבון, בהפצת החזון של הסופר לדור הזה ולדור הבא. כשהלך לעולמו בשנת 1973 הייתה בת 46. כיום בהתקרבה לשנתה ה-85 ראוי לברך אותה מכל הלב
ח"כ ניצן הורוביץ
אחד המארחים נפל על צווארי, "הרב שלכם מת", מילמל בצרפתית. רב? כך מבטאים בצרפתית את המילה RABIN: רבן, שפירושו רב. בעיני הסנגלים גם המשמעות הייתה זהה, לא רק הצליל. אנשים הזילו דמעה. מה לכם ולו? שאלתי. הוא היה תקווה לעולם, אמרו. אם הוא הצליח להביא שלום למקום הכי קשה, אז בכל מקום זה אפשרי, אפילו כאן באפריקה המסוכסכת
רואי בר שדה
כל אופציה פוליטית שהמדינות האירופאיות החברות בנאט"ו תנסנה לקדם בלוב אינה מבשרת טובות, במיוחד למדינות האיחוד האירופאי העלולות למצוא עצמן מתבוססות בבוץ הלובי הרבה יותר מכפי שהן ציפו
יצחק מאיר
לפני יובל לא העלה איש בעולם על דעתו ש-27 מדינות באירופה ימשכנו את מירב הריבונות הלאומית שלהן בפונדק בריסלאי אחד ויגיעו להסכמה מרצון שמה שהאיטלקי ברומא יבזבז, ישלם הגרמני בפרנקפורט מכיסו. לפני יובל שנים שבעה מיליון בוחרים קבעו בהצבעתם את גורלם שלהם, היום הם קובעים גורלם של שבעה מיליארדים
אפרים הלפרין
המחאה החברתית יכולה להיכשל, לדעתו של יאיר לפיד, בשל דיבור לא יפה. יבואו אחרים שידברו יפה? יצליחו במחאה    לפיד מביט על העולם בראי של עצמו, ומחלק ציונים לאחרים על-פי אותו קנה מידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il