X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מעולם, מעודי, לא חשבתי שילדים אינם ברכה אבל מאז ומתמיד סברתי, כי נכון וראוי לתכנן את מספרם באופן שיאפשר לגדל אותם בכבוד, ברווחה, בתנאי מחיה הוגנים; לספק את צרכיהם, למלא את מחסורם, להניח להם ליהנות מחיוכם של החיים. כדי שחייהם לא יהיו מקוללים
▪  ▪  ▪
לא זוכים לקבל מה שחשוב [צילום: פלאש 90]
התפילה לאלוהים בכלל והתפילה לפרנסה טובה אינה מחייבת את נשוא התפילה, אבל היא ודאי באחריות המתפלל.

במציאות הישראלית הנוכחית, בשלהי שנת 2011, כאשר המחאה החברתית, אשר לצערנו לא ניכרה בה נוכחות משמעותית מורגשת מספיק של הציונות הדתית בכלל ושל הציבור החרדי בפרט, טופחת על פני כולנו ומעידה על מצוקות קיומיות הולכות ומחריפות, אי-אפשר עוד להסתפק בקביעה האנושית "ילדים זה ברכה". מי שדוגלים בתפיסה זו אינם פטורים מההכרח להעניק לילדיהם הרבים תנאי חיים הוגנים, מכובדים, שיאפשרו להם לגדול ולהתפתח היטב מבחינה גופנית ונפשית. עם סיסמאות איש אינו הולך למכולת, לכל היותר הוא נכנס למגה לקנות ביצי הפתעה.
פגשתי אותו במגה, בין החלב לביצים. בידיו שקית גדולה ובה ממתקים. גבר בשנות השלושים לחייו, חוזר בתשובה. אנחנו מכירים מזה שנים. יש לו שישה ילדים - ברוך השם, שיהיו בריאים - והוא בא לרכוש עבורם ופלים וביצי הפתעה. עמדנו ושוחחנו על הא ועל דת. הוא התפלא שאני מתפלא, כאשר השיב לשאלתי ("כמה ילדים יש לך?") ואמר בטבעיות ובפשטות - "ששה". בעודי משתאה הוא הוסיף, כמנמק, "ילדים זה ברכה". הוספתי לשאול כמה ילדים נוספים הוא מתכנן. הוא לא מתכנן. אלוהים קובע. אין מלבדו. אין בלתו. "כמה שיותר יותר טוב. ילדים זה ברכה", אמר.
מעולם, מעודי, לא חשבתי שילדים אינם ברכה. אבל מאז ומתמיד סברתי, כי נכון וראוי לתכנן את מספרם באופן שיאפשר לגדל אותם בכבוד, ברווחה, בתנאי מחיה הוגנים; לספק את צרכיהם, למלא את מחסורם, להניח להם ליהנות מחיוכם של החיים. כדי שחייהם לא יהיו מקוללים.
ילודה לא מתוכננת, לא מושכלת, לא מידתית, הנובעת מתפיסה עקרונית, אנושית במהותה, לפיה "ילדים זה ברכה", גורמת להיוולדם של ילדים רבים במקומותינו, אשר אין יד הוריהם משגת להעניק להם את כל השפע הקיומי שהם זכאים וראויים ליהנות ממנו, לרבות - וקל וחומר - מהצרכים הבסיסיים ביותר. ילדים מבורכים על-ידי הוריהם שנולדים לעולם שבו הם אינם זוכים לקבל את כל מה שחשוב וחיוני לצמיחתם כבני אדם נורמטיביים עלולים להיהפך לילדים מקוללים בקללת המחסור, העוני, החסך והסבל, העלולים לקלוע אותם למצוקה קיומית מתמשכת, הולכת ומחריפה, החל ילדותם וכלה בזקנתם.
"ילדים זה ברכה" - האומנם?
כמו הגבר החוזר בתשובה, גם אני - חילוני אדוק ומובהק - חש וחושב, שילדים זה ברכה; אבל בניגוד לו, אני לא חושב שסביר והגיוני לא לקשור בין מספר הילדים שמביאים לעולם ובין היכולת לכלכל אותם ולמלא את צרכיהם ומחסורם. כמוהו, גם לבי נמס נוכח צחוקו של תינוק, שהרי אין לב שייוותר קפוא לצחוק של תינוק, אבל בניגוד לו אני לא חושב שהפרנסה בידי שמים וש"מזונותיו של אדם קצובים לו מתשרי עד תשרי" ללא קשר למעשיו.
התפילה לאלוהים בכלל והתפילה לפרנסה טובה אינה מחייבת את נשוא התפילה, אבל היא ודאי באחריות המתפלל. החוזר בתשובה שמשתכר (לכל היותר) שכר מינימום - אשתו, עקרת בית, צופייה הליכות ביתה - לא מסוגל לפרנס בסכום הזה שבע נפשות. אין מצב.
אי-אפשר לאסור בחוק, וטוב שכך, להביא ילדים ללא הגבלה. לא ניתן, וטוב שכך, לקצוב את מכסתם. לא נכון גם לתקן תקנה על אודות מספר הילדים הרצוי. ספק אם ניתן לחנך, ודאי לא להטיף, לקשור בין מספר הילדים ובין האפשרויות והיכולת - או העדרם - לפרנס את המשפחה מרובת הילדים, המבורכת בהם.
אבל אולי אפשר, ואני מציע זאת בכל הכבוד הראוי ובכל הזהירות המתחייבת מרגישות הנושא, ליצור מסגרות, שבהן יינתנו שיעורים לכלכלה נכונה של משקי בית של מי שתורתם-אומנותם, קל וחומר למשפחות מרובות (ברוכות?) ילדים. לא מדובר בשיעורי תורה. אל בשיעורי הלכה. מדובר בשיעורים לחיים. שיעורים על צרכנות נבונה. שיעורים על ויתורים, כגון הוויתור המתחייב ממי שרוצים להביא מספר רב של ילדים מבלי לשנות דבר באורחות חייהם בכלל ומבלי לצאת לעבודה או לקבל על עצמם עבודה נוספת כדי לאפשר את קיום משפחתם בכבוד. האם חינוך ולימוד כזה אמור להיעשות על-ידי הרבנים, מורי ההלכה ומקורות הסמכות? ספק. האם חשוב שהוא ייעשה על-ידי מומחים לחינוך לחיי משפחה? ודאי. האם בשיתוף פעולה אלה עם אלה? אולי. הלוואי.
כך או כך, במציאות הישראלית הנוכחית, בשלהי שנת 2011, כאשר המחאה החברתית, אשר לצערנו לא ניכרה בה נוכחות משמעותית מורגשת מספיק של הציונות הדתית בכלל ושל הציבור החרדי בפרט, טופחת על פני כולנו ומעידה על מצוקות קיומיות הולכות ומחריפות, אי-אפשר עוד להסתפק בקביעה האנושית "ילדים זה ברכה". מי שדוגלים בתפיסה זו אינם פטורים מההכרח להעניק לילדיהם הרבים תנאי חיים הוגנים, מכובדים, שיאפשרו להם לגדול ולהתפתח היטב מבחינה גופנית ונפשית. עם סיסמאות איש אינו הולך למכולת, לכל היותר הוא נכנס למגה לקנות ביצי הפתעה.

תאריך:  13/11/2011   |   עודכן:  14/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין ברכת הילדים לקללתם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מזל שהגעת הקב'ה חסר אונים
מההתחרדות של   |  13/11/11 17:34
2
הליכוד יפרנס ויתקצב את טפילי
אוחיון  |  13/11/11 23:18
3
נמאס לנו מההטפות
tchdsur1  |  15/11/11 08:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
לאיש הזה יש את החוצפה לחזור לארץ, על-מנת לנסות להתייצב בראש המחאה החברתית, כ"מהפכן סוציאליסטי" למען צדק חברתי    כל מעצבי דעת הקהל ובעיקר התקשורת, חייבים למנוע ממנו לחזור לזירה הפוליטית
אורי שרגיל
אז מה אני בעצם רוצה לומר? אולי - שהמונח הכי חריף שאפשר לדעת להעלות על הדעת הוא שהאנס בציביליזציה הנאורה שלנו הוא בסך-הכל - מאותגר מינית
חן בן אליהו
יצחק רבין הלך לעולמו והותיר אחריו את מדינת ישראל שוקעת ומדממת בנתיבי אוסלו חסרי המוצא, נתיבי השכול, הדם והיתמות האינסופיים    ממשלת רבין השנייה הייתה אחת הגרועות אם לא הגרועה בממשלות ישראל והיא תיזכר לדראון עולם
דן אלון
הכוח משחית, וכוח אבסולוטי משחית באופן אבסולוטי. אולם אין להטיל דופי בכל שליח ציבור רק בשל כך שהכח משחית, ולראיה, מנחם בגין, איש ההדר הבית"רי, אשר הקים את תנועת הליכוד וייסד את מח"ל    מנחם בגין קבע את עקרונות הפרדת הרשויות ואת החשובה שבהן, "עליונות המשפט". הליכוד של היום עמל על-מנת לקעקע כל אות וכל הברה בראיית העולם של מייסדו. גרורותיה של השיטה הלאומנית-דיקטטורית הזו כבר מונחות כהצעות חקיקה, והטלת הרפש במערכת המשפט מתבצעת גם בידי הדור הצעיר
עו"ד עופר ברטל
האם הצגה זו או מציאות? האם באמת יודע בית המשפט לחשוף מחשבות בלב איש? האם הוא מביט בנאשם ויודע אם הוא דובר אמת? האם יודעים זאת המושבעים? הנוכלים הטובים ביותר - הם אלה שאנו רוחשים להם אמון רב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il