X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זכה עם ישראל שקם קומץ קטן בעם שנותר נאמן לקב"ה ובראשו מתתיהו בן יוחנן הכהן ובניו שהרימו בעוז רוחם את דגל המרד נגד האימפרייה היוונית הגדולה, אם כי הסיכויים לניצחון ע"פ דרך הטבע היו קלושים נוכח המצב הפיזי הקיים, של מעטים מול רבים
▪  ▪  ▪
36 נרות חנוכה ניתן למצא בשם החודש כס-ל''ו [צילום: פלאש 90]
מסר אקטואלי
הינך למד שהן החודשים והן המועדים בעם ישראל אינן התרפקויות נוסטלגיות של העבר. הם משדרים לנו לקח עכשווי ומסר אקטואלי גם לדורות הבאים

חודש כסלו מעלה אצל רובינו אסוציאציה אחת ויחידה- חנוכה. אותם חמישה או שישה ימים מתוך המועד שנופלים בחודש כסלו מידי שנה. ימים אלו הבאים לציין את מהות הגבורה בעם ישראל, עת ניצחו החשמונאים המעטים את היוונים הרבים.
המלך אנטיוכוס הרשע שאף להשליט את האלילות היווניות ביהודה, אסר על קיום מצוות התורה, קידוש החודש, שבת ומילה, וכן גזר שכל יהודי יכתוב על קרני השור שאין לו חלק באלוקי ישראל. אכן חלקים מהעם התיוונו וכמעט נשתכחה תורה מישראל.
זכה עם ישראל שקם קומץ קטן בעם שנותר נאמן לקב"ה ובראשו מתתיהו בן יוחנן הכהן ובניו שהרימו בעוז רוחם את דגל המרד נגד האימפרייה היוונית הגדולה, אם כי הסיכויים לניצחון ע"פ דרך הטבע היו קלושים נוכח המצב הפיזי הקיים, של מעטים מול רבים.
אך בעזרת הקב"ה גברה הקדושה על הטומאה ובני החשמונאים אכן ניצחו את היוונים וגירשו אותם מהארץ. מעניין שחג החנוכה המבטא את הנס הגדול מצויין בנרות. מה שאין כן בשאר ניסים - פסח, יציאת מצרים - אכילת מצו ת-,פורים - ימי שמחה, משתה ושתיית יין בהיות שהמן ביקש "להשמיד ולהרוג"- השמדה גופנית.
בחנוכה היה עם ישראל על אדמתו ולא גלו גלות גופנית. אלא גלות רוחנית "להשכיחם תורתך". לפיכך קבעוהו בנרות ע"ש הפסוק "כי נר מצווה ותורה אור" (משלי ו' כ"ג).
רמז לנרות, 36 נרות חנוכה ניתן למצא בשם החודש כס-ל"ו. כסלו החודש השלישי למניין בריאת העולם, והחודש התשיעי למניין יציאת מצרים.
השם כסלו נזכר פעמיים בתנ"ך:
- בזכריה: "ויהי בשנת ארבע לדריוש המלך...בארבעה עשר לחודש התשיעי כסלו" (פרק ז', א'),
- ובנחמיה: "דברי נחמיה בן חכליה ויהי בחודש כסלו שנת עשרים..." (פרק א', א').
משערים כי מקורו של השם במילה "כסל" שפירושו "תוחלת" למטר. יש האומרים שכסלו באשורית הינו קשת, ומזלו של החודש הינו קשת. הקשת הנראית בענן ביום גשם, כיוון שמרובים בחודש זה הימים שהגשמים והשמש משמשים בהם בערבוביה.
הסברים שונים לשם כסלו
רש"י: מפרש כסלו - תלם- על שם התלמים הנוצרים בשעת החרישה הנעשית אחרי ירידת היורה בעונת הזריעה שהיא בחודש זה.
יש האומרים כסלו משמעו - רפש ובוץ - של המים המתרבים בכסלו "כיסלא לאוגיא" (ברכות ו', א').
סברה אחרת טוענת שכסלו מלשון כסיל שהוא שם של כוכב מזלי הקשור לגשם היורד בעונה זו, ההסבר המקובל כסלו מלשון-ביטחון- כפי שמבטא זאת איוב "ה' יהיה בכסלך" (איוב ד', ו'). שהוא לשון אמונה וביטחון ובא להסביר את סוד נצחונם של בני מתתיהו שהאמינו בה' שבעזרתו ינצחו. אף על-פי שהיו מועטים ומחוסרי אמצעים וכלי נשק.
הילדים היו משתמשים בשם כסלו לזרז את ההורים לתת להם מעות חנוכה בלב פתוח "כיס-לו".
בחודש זה מצפים לירידת גשמים ראשונה שחשיבותם רבה לנביטת תבואות החורף. במסכת בבא מציעא מובאת חלוקת השנה לפי עונות ושם נאמר: "חצי תשרי, מר חשון וחצי כסלו-זרע, חצי כסלו, טבת וחצי שבט- חורף" (דף ק"ו, ב') משמע מהדברים שחצי מחודש כסלו היו זורעים בו וחציו השני ירד בו גשם.
במידה ולא ירדו גשמים עד לראש חודש, קבעו חכמים שצריך להתענות כדי לבקש על הגשם:"הגיע ראש חודש כסלו ולא ירדו גשמים בית דין גוזרין שלוש תעניות על הציבור" (משנה תענית א', ה').
מכאן הינך למד שהן החודשים והן המועדים בעם ישראל אינן התרפקויות נוסטלגיות של העבר. הם משדרים לנו לקח עכשווי ומסר אקטואלי גם לדורות הבאים.
פסח מצווה אותנו להזכיר את יציאת מצרים בכל יום, שבועות מצוות אותנו ללמוד תורה ביום ובלילה, ראש השנה ויום כיפורים- מצריכים אותנו לבדוק את עצמנו ולעשות תשובה. סוכות- האמונה בהשגחה. וחנוכה בחודש כסלו מזכיר לנו את ההלל וההודיה לשמו של הקב"ה בגודל הנס שעשה לעם ישראל במלחמתו ביוונים ומשמעותו של הגשם "בבחינת גבורות גשמים" כאמצעי קיום לעולם.

תאריך:  23/11/2011   |   עודכן:  23/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרון נריה בר-און
למשה קצב יש עכשיו הרבה זמן לשבת ולחשוב על מה בדיוק קרה לו. אולי כדאי שיתחיל בבראשית מ"א וחלום פרעה שפורש על-ידי יוסף
משה גביש
שוקי ויטה לא פגע באינטרס הציבורי, אבל הפרשה הקרויה על שמו פגעה לא רק בו. העובדה שתיקים שטופלו כהלכה עלולים להביא לכתבי אישום בשל אי הקפדה על עניינים טכניים, גורמת לחששות אצל פקידי השומה ולהימנעות מקבלת החלטות
גלעד הראל
לא רק משתמשים עורכים קניות באינטרנט - גם פושעי האינטרנט יוצאים למסע קניות משל עצמם. מה המוצר המבוקש ביותר שלהם? מספר כרטיס האשראי שלכם
ניב עמית
המציאות המשפטית בארץ היא שתביעות לשון הרע שמורות לבעלי ממון. אם אתה אזרח קטן שקילל עורך דין בפומבי, או סתם הגיש נגדו תלונה - כדאי שתכין את הארנק. אבל אם הוא יאמר עליך משהו נבזי במיוחד, ואין לך כיס עמוק? הסתתר לך בפינה ולקק שם את גאוותך הפצועה וכבודך שותת הדם
הרב אליהו קאופמן
החרדים האשכנזים שקוראים ל"אהבת ישראל" צריכים לפשפש היטב ביחסי אשכנזים - ספרדים לפני שהם מייללים בסיסמא זו לקירוב חילוניים או ל"שלום בית" בין החוגים החרדים. האפליה איננה מתחילה בתיכוני הבנות החרדיות, האשמים אינם רק מנהלי המוסדות וראשי העמותות והפתרון רחוק מלהיות "חוק נגד האפליה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il