לאחר שיעקב נולד אחרי עשו - "ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו" (בראשית כ"ה כ"ו) - נהג עם אחיו הבכור בעורמה וניצל את חולשתו של עשו; יעקב רימה את עשו פעמיים - בבכורה ובברכה - ועל כך הלין עשו בפני אביו ואמר: "ויעקבני זה פעמיים" (בראשית כ"ז ל"ו).
מתוך אמירת הכתוב הראשונה - מתקבל הפועל עקב בבניין קל ופירושו ללכת בעקבות מישהו, ללכת בעקבותיו. זהו השימוש השכיח ביותר למילה - וכבר בתוך אותה פרשה בא הפירוש השני,
ומשמעותו היא: לרמות, להונות, לנהוג בעורמה.
ואין אלו כל הפירושים לפועל עקב.
פירוש נוסף (חדש) - הוא (בבניין פיעל)
העלאה בחזקה שלישית - אם נעקב (כמו: נשבר) את המספר 5 נקבל כתוצאה 5x5x5=125, ואפשר לומר כי המספר 5 הוא עוקב (ק' פתוחה, בניין פועל - הנגדי לבניין פיעל) - הועלה בחזקה שלישית - והתקבלה התוצאה 125.
יש בתנ"ך שימוש של הפועל עקב עם פירוש רביעי, והוא מופיע בספר איוב פרק ל"ז פסוק ד' כדלקמן:
"אחריו ישאג קול ירעם בקול גאונו ולא יעקבם כי ישמע קולו", והפירוש הוא - כי אחרי אותו אור, האמור בפסוק הקודם, ישאג הרעם וירעים בקול גאונו, והראב"ע והרלב"ג מפרשים: לא יעקבם = לא יאחרם.
לאמור, הפירוש בבניין פיעל הוא גם -
יעקבם = יאחרם, יעכבם, ימנעם, כפי שמרחיב אבן שושן בקונקורדנציה חדשה לתנ"ך בהוצאת קריית ספר ירושלים, לגבי פסוק זה.