X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטמעת מערכת "מובייל" מורכבת יותר מהטמעת מערכות עסקיות אחרות. המרחק הפיסי הוא האתגר הראשון עליו עלינו להתגבר כאשר אנו באים להדריך ולתמוך באנשים הנמצאים במרחקים גדולים זה מזה. אתגר נוסף קיים במקרים בהם משתמשי המערכת הם קבלני משנה של הלקוח, כך שאין לו שליטה מלאה עליהם ועל הכלים שלהם. וכמובן, אבטחת המידע מסובכת יותר כאשר מדובר במערכות ניידות ומבוזרות
▪  ▪  ▪
תהליך הטמעה נכון - קריטי לשימוש יעיל במערכת [צילום: AP]

בחברות בהן עיקר העובדים הם עובדי שטח ועיקר הפעילות היא חוץ-משרדית, כמעט כל עובד בארגון נושא איתו מערכת מתקדמת, כדוגמת טלפונים סלולאריים חכמים, מחשבים ניידים ומחשבי טאבלט, שנועדו לשפר את תהליך העבודה בשטח, כמו גם לאפשר למנהלים בקרה בזמן אמת על המתרחש. גם כאשר הכלים שעובדי השטח מקבלים עוברים אפיון קפדני והתאמה לתהליכי העבודה בארגון, לא תמיד העובד יודע לנצל את היתרונות של המערכת שעומדת לרשותו, ואותם כלים לא מממשים את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.
הטמעת מערכת "מובייל" מורכבת יותר מהטמעת מערכות עסקיות אחרות, כגון - ERP, זאת בשל מספר מאפיינים ייחודיים אשר מאתגרים אותנו כאשר אנו באים להטמיע מערכות ניידות בפריסה ארצית גדולה. המרחק הפיסי הוא האתגר הראשון עליו עלינו להתגבר כאשר אנו באים להדריך ולתמוך באנשים הנמצאים במרחקים גדולים זה מזה, התלות ברשתות תקשורת אלחוטיות שאינן תמיד יציבות, מה גם שלא בכל מקום ישנה קליטה סלולארית. אתגר נוסף קיים במקרים בהם משתמשי המערכת הם קבלני משנה של הלקוח, כך שאין לו שליטה מלאה עליהם ועל הכלים שלהם. וכמובן, אבטחת המידע מסובכת יותר כאשר מדובר במערכות ניידות ומבוזרות. מעבר לקשיים הטכנולוגיים, משתמש הקצה, אותו בלדר, נהג או טכנאי שירות לעיתים אינו מתמצא בסביבה טכנולוגית ואינו יודע לנצל את המערכת העומדת לרשותו.
במסגרת הכנסה לשימוש של מערכת מובייל חדשה לארגון, תהליך הטמעה נכון הוא קריטי לשימוש יעיל במערכת. גם כאשר המערכת אופיינה נכון ופותחה ללא רבב, הטמעה לא נכונה של המערכת יכולה להביא לכישלון הפרויקט. הטמעה נכונה של מערכת מובייל בארגון מאפשרת לעובדים להבין את יתרונות הגלומים בה בסביבה מודרכת, ולאחר מכן ליישם זאת במהלך עבודתם, ובמקביל מאפשרת למנהלים שליטה טובה יותר על המתרחש בזמן אמת, זאת לעומת מערכות משרדיות רגילות. מניסיוני, שיטת ההטמעה דורשת הכנה קפדנית, ועליה לכלול את השלבים הבאים:
1. הדרכה פרונטאלית למשתמשי המערכת;
2. התנסות מלאה בכיתה;
3. וידוא התקנה מלא של כלל מרכיבי המערכת;
4. ליווי משתמשים בשטח על-ידי מדריך/מטמיע;
5. בקרה על התהליך באמצעות המנהלים;
6. תמיכה בהמשך ההטמעה באמצעות לומדה;
7. שימוש בכלים המאפשרים שליטה מרחוק על מכשירי קצה, על-מנת לתמוך במשתמשים מרוחקים.
למרות שכל השלבים קריטיים להצלחת ההטמעה, אתרכז בשלב הראשון - ההדרכה הפרונטלית והכנתה, שכן הכנה נכונה של ההדרכה תשפיע על המשך ההטמעה במידה רבה.
הדרכה פרונטאלית למשתמשי המערכת
הכרחי שמנהל הפרויקט, המכיר היטב את צרכי הלקוח, את אפיון המערכת וכמובן את הטכנולוגיה, יהיה מעורב בתהליך הטמעת המערכת מקרוב. לעיתים אפילו מנהל הפרויקט יעביר את ההדרכה בעצמו. במידה שמדובר בחברה אשר תמשיך להכשיר עובדים לשימוש במערכת, מנהל הפרויקט ילמד את אחד מהמנהלים להדריך בעצמו, כך שההדרכות הבאות תוכלנה להתבצע על-ידי אותו אדם מתוך הארגון. דרך אפשרית נוספת למקרה כזה, היא באמצעות לומדה (e-learning) אשר מדריכה את העובדים כיצד להשתמש במערכת.
מערך השיעור המקובל כיום להדרכה הפרונטאלית כולל שני מרכיבים: הדרכה טכנית - כיצד להשתמש במערכת החדשה, והדרכה הנוגעת לצרכי הארגון. הצדדים הטכניים אותם יש להעביר במסגרת ההדרכה הם: מבוא, הסבר על הצורך שהמערכת באה לפתור, הסבר על הפעלת המערכת, הסבר על המבנה הכללי של המערכת, הסבר על רכיבים ופקדים שונים שבהם המשתמש יעשה שימוש (תפריטים, פקדי צילום, פקדי חתימה), דגשים לתכני הלקוח ולנהלי העבודה ותפעול תקלות.
לאחר השיעור הפרונטלי האחרון, מגיע השלב החשוב ביותר ביום ההדרכה: ביצוע התנסות מעשית, כאשר עד סוף היום כל אחד מן המשתמשים מבצע בעצמו סבב מלא של עבודה עם המערכת.
מערכי הדרכה משופרים
מבנה ההדרכה הנ"ל טוב וכמעט הכרחי להצלחת העלייה לאוויר, לרוב ננסה, ביחד עם הלקוח, לשדרג אותו באמצעות עקרונות של קורסי פיתוח הדרכה והטמעה מתקדמים. על-פי שיטות פיתוח ההדרכה המתקדמות הנהוגות בעולם, בתכנון שיעור או הדרכה עלינו תמיד לשאול את עצמנו:
א. מה אני רוצה שהלומד יפיק בסוף הלמידה?
ב. איזה ידע אני מעוניין שירכוש?
ג. אלו ביצועים אני מצפה שיבצע?
ברור כי הביצועים להם אנו מצפים מהעובד בשטח, הם מיזוג בין נהלי העבודה ושיטות העבודה שהיו נהוגות לפני הכנסת המערכת, בצירוף לכל אותם נהלי עבודה ונתונים שיש להזין במערכת המידע אותה אנו מטמיעים. לכן, מבנה הדרכה נכון יותר ייתן את הדגש לא רק על הפן הטכני של תפעול המכשיר, אלא גם, ובעיקר על מה מצופה מהעובד לעשות איתו בשטח, וכיצד לשקף את המידע במערכת המידע, מערך השיעור צריך לתת לו כלים להתמודד עם הקשיים שיפגוש בעבודה היומיומית.
ההדרכה הפרונטאלית על-פי שיטה זו, דורשת יותר מעורבות של הלקוח בשלבי ההכנה של מערכי ההדרכה ובשלבי ההדרכה הפרונטאלית עצמה, היא מאפשרת הדרכה טובה יותר תוך שימת דגש על הצרכים של משתמש הקצה. היא גם מגבירה את הסיכוי להטמעה מוצלחת של המערכת, וגם מבטיחה עבודה טובה ונכונה יותר בשטח, ובכך את האפשרות למצות את מלוא הפוטנציאל של המערכת.
הטמעה נכונה ומובנית של מערכת "מובייל" בפריסה ארצית או בינלאומית חיונית להשגת יעדי המערכת ולשימוש יעיל וטוב. המפתח להצלחת ההטמעה הוא שילוב נכון בין הדרכה על נהלי העבודה של הארגון, בתחום עיסוקו בשילוב עם הדרך לשימוש במערכת המידע הניידת ולא כשתי יחידות למידה נפרדות. ככל שהמנהלים יהיו מעורבים יותר בתהליך ההטמעה, ההדרכה ופיתוחה, כך סיכויי ההצלחה של הטמעת המערכת יהיו גבוהים יותר.

הכותב הוא מייסד ושותף בחברת מובידאו-ישראל.
תאריך:  29/11/2011   |   עודכן:  29/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מה הקשר בין שירת נשים לאלימות? תשאלו את ציפי חוטובלי    החרדים משתמטים? - מיתוס ומציאות    חזיר כשר? טעם החיים    וגם, פינת המעשים הטובים    גלידה מן הטבע    ולקינוח רגע של ביביולוגיה. על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
יוסף קנדלקר
אז אם כבר מדברים על מתים, לא לשווא מכנים את ים המלח "ים המוות". למעשה, זה בדיוק מה שקורה לים הזה או יותר נכון ימית. אתם יודעים מה, הבריכה של מפעלי ים מלח. כמה מקומות עבודה זוכים שתהיה להם בריכה בחצר האחורית של המפעל? וכאן יש לנו בריכה שגם מייצרת כסף, אז מה רע?
איתן קלינסקי
בניגוד לאדם הראשון שגורש מגן העדן, יצחק תשובה קיבל התר מיוחד מרשויות ממשל בישראל להמשיך לחיות ולפעול בגן העדן, כגן השמור רק לו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    שירות בצבא אנטי-יהודי    להציל את החינוך בדרום גבעתיים והתרופה שהורסת
נרי אבנרי
אזהרה! מי שיש לו אלרגיה לצביעות, עדיף לו שידלג. שני הצבועים, הפרופסורים שטרנהל וקרמניצר מזהירים מסתימת פיות. האומנם הם בבחינת "נאה מקיימים"? הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il