X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עבורי כתיבתו של עמוס קינן נעוצה בקשר עמוק אל אדמת ארץ ישראל ונופיה. למרבה הכאב, הורגלנו ש"הקשר הזה" הצמיח פרות של לאומנות בוטה. אצל עמוס קינן זה קשר, שהניב קול הומאני שפוי שחסר היום בשיח הציבורי בישראל
▪  ▪  ▪
עמוס קינן. קול הומאני [צילום: ערוץ 1]
עמוס קינן - לא שותף לחזון הציוני (א')
איתן קלינסקי
משנתו הפוליטית של קינן עוצבה בכתיבה, הקשורה בעבותות לאדמת ארץ ישראל, לצמחיה, אל יפי נופיה ומראותיה * מתוך נופה של הארץ הוא זעק, כי חובה עלינו לחתור לפשרה טריטוריאלית והביע התנגדות חסרת פשרות לשליטה ישראלית ביהודה ובשומרון
לרשימה המלאה

"אני הרוח. מסתובב רק בלילה ... בקיץ בנקיקים, שמתמלאים בחורף מים. בחורף יש בהם מים נקיים עם משקע של גושי עפר קטנטנים כמו פנינים ומהצד צומחת רקפת . ויש לי מערות טחובות עם גללי עזים ואבני נטיפות זולפות מהתקרה כמו נרות שעווה. בלילה אני משוטט בהרים. הולך לי כל הלילה בהרים ... הכל לבן בלילה, הירח וכוכב הצפון ושביל החלב ואני מריח את ניחוח ..."
יהיו מבקרי ספרות, והם לא יהיו מעטים, שיצליפו בתמרות ביקורת קנטרנית, כי לשון רזה פרטה נעימה סדוקה במובאה שהובאה מספרו של עמוס קינן, עמ' 11 "מתחת לפרחים" בהוצאת ספרית "פרוזה" .
אני מתעקש, שלא פגשתי כאן לשון רזה, אלא היה לי העונג לפגוש לשון ישירה וקליטה, חיה ונושמת, השובה אותי שוחר ספרות. אני הקורא חש את נופי ארץ ישראל הבאים אלי מסופר שברגליו וברוחו מדד את יופיה.
כאדם פוליטי מדברת אלי בדידותו של אדם, המשוטט בנופי הארץ האהובה, השוחה לעתים רבות לבד נגד זרמי מים עכורים בחברה לה הוא שייך כדי להרוותה במים נקיים.
אני מתעקש, שלא פגשתי כאן לשון רזה. דיברה אלי לשון ישירה מקשיבה ללשון הדיבור במשפטים קצביים, ומבקשת לפרוס לבן טהור וזך בלילה שהשתלט על חיינו.
למרבה הצער, הלילה מתעקש באלו הימים יותר מאי פעם לדחות מאיתנו את הלבן ומונע ממים נקיים להרוות את צמאוננו. הלילה שהשתלט על חיינו יוצא בשצף קצף נגד כמיהתו של עמוס קינן לפרוס "מרבד של כלניות בכל הארץ. בכרמל ובהרי אפרים , בהרי יהודה ובים המלח, בעמק יזרעאל, בית שאן והגליל. על כלניות צריך לדבר הרבה. אבל עכשיו רקפת ... מרבד של דונמים על גבי דונמים לכל מלוא העין, רקפות ורק רקפות ..." (אשמת שומרון, אל ארצך ומולדתך, עמ' 130)
אינני רואה עצמי בר סמכא להעריך את כתיבתו של עמוס קינן. אך עבורי כתיבתו נעוצה בקשר עמוק אל אדמת ארץ ישראל ונופיה. למרבה הכאב, הורגלנו ש"הקשר הזה" הצמיח פרות של לאומנות בוטה. אצל עמוס קינן זה קשר, שהניב קול הומאני שפוי שחסר היום בשיח הציבורי בישראל.
הקשר אל אדמת ארץ ישראל אל הנופים והמראות יצר את החברות ב"פעולה השמית" ובכתב העט "אתגר", שקרא להקמת ישות ישראלית-פלשתינית כבר בשנות החמישים.
כלוחם בגדוד חי"ר ב-1967 היה עד לגירושם של כל התושבים הערבים משלושת הכפרים: יאלו, בית נובא ועמואס, הממוקמים באזור לטרון סמוך לקיבוץ נחשון. כאשר מדינת ישראל עלתה על שרטון האופוריה - ממפ"ם משמאל עד "חרות" מימין - עמוס קינן יצא נגד מחיקת שלושה כפרים באזור לטרון. הקשר אל האדמה היה ביסוד הזעקה של קינן נגד גירוש עובדי אדמה מאדמתם, אותה עיבדו דורות. היום על מה שהיו בתיהם של עובדי אדמה משתרע פארק קנדה.
כאשר הביטוי פלשתיני נחשב כדבר לא לגטימי, היה עמוס קינן בין הראשונים יחד עם לובה אליאב, אלוף במילואים לשעבר מתי פלד ועוד אנשי ציבור שהקימו את "המועצה לשלום ישראל פלשתין" .
כמה מצער שכמעט ארבעים שנה אחריהם, הוציא בנימין נתניהו מפיו את האמירה "שתי מדינות לשני עמים". אך מי שהעז לומר "שתי מדינות לשני עמים" נחשב לבוגד ועוכר ישראל בימים העליזים של אופוריית 1967.

תאריך:  18/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמוס קינן - הקול השפוי בשיח הציבורי (ב')
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר על שיכור סנילי ואנרכיסט ל"ת
קינן אנטי-ציוני  |  18/12/11 11:57
 
- קינן מבטא את ישראל השפויה
יהודי שפוי  |  18/12/11 15:27
 
- חסרים לנו היום עמוסים קיננים .
מסכימה איתך  |  18/12/11 17:36
2
עמוס קינן ל"ת
היה פלצן  |  18/12/11 12:08
 
- לישראל השפויה אבד בן יקר
תגובה .  |  18/12/11 17:19
 
- שפיות ותמיכה בעוד מדינה פלשתינ
קורןנאוה טבריה  |  19/12/11 09:00
3
פרצופו הוא של פלצן סמולני קלסי
עייף,שבור,מאוכזב  |  18/12/11 13:13
 
- המגיב לא קרא את מה שכתב.
,תגובה לפלצן  |  18/12/11 15:34
4
עמוס
גואל   |  18/12/11 13:25
5
ימי "הדרך לעין חרוד" בפתחנו.
עמוס .  |  18/12/11 17:46
 
- אנו נתגבר
אמירה ש.  |  18/12/11 18:03
6
תודה על דבקותך.
לאיתן יקירי  |  18/12/11 18:12
7
כל מי שהפך את היהודיםל"כובשים"
קורןנאוה טבריה  |  19/12/11 05:08
8
עברו השחור
עמוס שנער  |  23/12/11 02:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חדווה שקד
כמי שכיום מנהלת עסק הנתפס כ'גברי', אני יכולה יותר מתמיד להעיד שאין דבר העומד בפני הרצון. מה שצריך זה תעוזה, אומץ, נחישות ויצירתיות. ואנו הנשים לרוב חוננו בתכונות אלה ובשפע
גיל נתן
סוף מעשה במחשבה תחילה    ההרס העצמי מפתיע ביסודיותו    משטרת הצביעות של החרדים
אברהם בן-עזרא
מומחה בית המשפט מצמצם בדרך כלל את חוות הדעת של מומחה הדיירים ובדרך זו ניתן פסק דין מצומצם - ככל שחוות הדעת של הדיירים היא נכונה וראויה. האם במצב זה הדיירים אינם זכאים לראות פני עתיד ולנסות להתמודד עם הבאות, תוך דאגה לכיסו של התובע ומבלי לוותר על זכויותיו?!
יוסף אליעז
בעוד החג הקדוש ביותר ביהדות, שהוא שבת שבתון, יום הכיפורים, מִשְׁכוֹ רק יום אחד, וכך למעשה גם החג השני בחשיבותו, ואולי השלישי אחרי הפסח, ראש השנה, בו נכתב גורלו של האדם לדעת המאמינים, נמשך אף הוא רק יום אחד, שהורחב ליומיים, הנה חג החנוכה נחגג שמונה ימים תמימים
שולמית קיסרי
זכותנו כאזרחים, בוחרים חופשיים, להתקומם נגד ראש הממשלה על חלוקת הזמן שלו. ליותר מדי דברים עקרוניים, שקובעים את פרצופנו ואת חיינו, אין לו זמן. הוא "מטפל" בהם רק כשהשריפה בוערת ומכלה חיי בני אדם ועצים, כמו שהיה בכרמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il