X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדבר מעמיד את אוהביו בפני איכויות חשופות, כדי לתווך בין הניצים של הנפש. מוביל את הפוסעים בו להכרת השממות הפנימיות של הנפש, ולמעבר מריקנות לזיכוך ובנייה מחודשת
▪  ▪  ▪
החירות ממתינה במרחק כמה פסיעות [צילום: יח"צ]
חברה עתירת מאווים
תבנית הנוף המדברית ממחישה את מורכבות החברה האנושית. חברה עתירת מאווים, בה היחיד נדרש למקום אישי, נוכח כוחות נסתרים, שאינם מגלים סודם

   רשימות קודמות
  קריאת שירה - מעשה של תקווה
  הכמיהה לדיון ערכי
  מחאת האוהלים - "אידיאלים אנושיים נעלים"

ישנו רגע בו אני חומק מן המבנים העירוניים הצנועים של העיר דימונה ופוסע אל המדבר הסמוך. די ברצועת חול סמוכה ובכמה נשימות מלאות, כדי לאחוז באחדים ממזורי הנפש החמקמקים. אני זוקף לרגע מבט, צופה בקו המחבר את תקרות ההרים עם פס האופק ותוהה על כמיהות שנענו ומני השלמות עם עקרונות המציאות הסרבנים. מסתבר שהחירות ממתינה במרחק כמה פסיעות, מין הכרך המתהווה, מבקשת להקל עם אוהביה, במרחב הנתון לטענות השמש וחסדי הרוחות.
המדבר הוא מרחב של כמיהה וציפייה. כותב המשורר עדי וולפסון בשיר "ילדות":
"כָּל כָּךְ הַרְבֵּה דְבָרִים / הִנַּחְתִּי עַל הַשְּׁבִיל שֶׁנִּקְשַּׁר כְּמוֹ חֶבֶל / מִבֵּית הוֹרַי וְעַד לִשְׂפַת הַתְּהוֹם/ שֶׁצּוֹפָה אֵל יָם הַמָוֶת ... עַתָּה , כְּשֶׁאֲנִי נִזְרַק מֵרֶחֶם הַמִּדְבָּר אֶל הַמַּיִם הַגְּדֹלִים אָנִי מֻכְרָח לְפָרֵשׁ לְבַדִּי אֶת הַצִּמָּאוֹן"
ב"חוץ" החרב האדם חייב להרוות את צימאונו. הוא נדרש להעריך מחדש את רצונותיו ולאמוד את יכולתו לתת להם מענים. כמיהתו לחיוניות, חייבת להתממש חרף כל הסובב,על שלל מסתריו. מדובר ביציאה לשדה תכליות ייחודי , המרושת חירויות נדיבות ותובעניות כאחד.
כותב המשורר דרור אלימלך: "לָלֶכֶת לַמִדְבָּר / כְּשֶׁהַכֹּל כְּבָר/ כָּבוּשׁ / וּמְמֻפֶּה / אָהֲבָה / אוֹ הֶרְגּל? (מתוך "מלכי המדבר" הוצאת ירון - גולן 1993).
איתור מקורות חיים, פנימיים וחיצוניים, חורג משגרת המטלות המוכרת, וכמעט תמיד, דורש שדה פרשנויות רחב. כותב המשורר יפתח בן אהרון: עִוְרִים הָיִינוּ לַמַּיִם,/ וּלְמַה שֶּׁבְּתוֹךְ הַמַּיִם,/ לָאֶבֶן הַבּוֹהֶקֶת./ רְחוֹקִים מִיָּם וּמִנַּחַל/ לֹא רָאוּ עֵינֵינוּ אֶת שְׁקִיפוּת הֶעָפָר,/ אֶת זְהַב הַתְּהוֹם הַמְנַגֵּן. (מתוך: "אמן האש" הקיבוץ המאוחד 2011)
מסתבר, שכדי לשזוף "נווה מדבר" אישי, יש להתגבר על מהומות מסמאות וחשכות גוף ונפש. נדרשת הבחנה רגישה, למודת ניסיון, המטיבה להרחיק ראות ולהסיר את שנערם זה על גבי זה, במהלך השנים. התו המיוחל חבוי בשקיפות הממתינה למטיבי לכת, שהצליחו להרחיק ראות ולדלות אור מחושך.
וכל "המגמות" נדרשות למצוא את מקומן במסתורין הגדול. כותבת המשוררת צביה ליטבסקי: "מִי חַי כָּאן,/ מִי אוֹכֵל אֵת מִי/ אֵיךְ מִתְרַחֶשֶׁת מְלֶאכֶת הַהֲזָנָה וְהַכְּלָיָה?/ בַּאֲפִיק הָרָחָב צוּרוֹת שְׁלֵּמוּת / שֶׁהִטְבִּיעוּ זְרָמִים כַּבִּירִים זֶה מִכְּבָר / דּוֹרוֹת דְמוּמִים עוֹמְדִים סָבִיב,/ שׁוֹמְרִים בְּתוֹכָם שְׁאוֹן מַפָּלוֹת עַתִּיקוֹת. (מתוך: ליטורגיה, הוצאת הקיבוץ המאוחד- קרן רבינוביץ 2010)
תבנית הנוף המדברית ממחישה את מורכבות החברה האנושית. חברה עתירת מאווים, בה היחיד נדרש למקום אישי, נוכח כוחות נסתרים, שאינם מגלים סודם. חברת אנשים טרודה, בה הצלחה וכישלון, משמשים בשאון עבר והווה, האוצר בקרבו מסרים מוצפנים.
כך יוצא לא אחת, שהמדבר נועד לנקודת מבחן, מעבר, תנועה ונדודים. כותב המשורר ישראל בר כוכב: "בְּאֶרֶץ יָרֵחַ לֶס / בְּעָרוּץ יָבֵשׁ, נֶחְרָצוֹת תּוֹלְדוֹת הַצָּמָא : נָדַדְנּו, שַׁבְנוּ, נָטִינו אֹהֶל, גָּלִינוּ". (מתוך: מבחר שירים 1975-2010, הוצאת הקיבוץ המאוחד, מוסד ביאליק - ירושלים 2010). השיבה, הבנייה, ההשתקעות והעזיבה הופכים לנחלתם של מרחבי העד הצהובים.
אך הקשיים הגדולים נועדו להעניק לפוסעים, הזדמנות להוביל התחבטות לנחישות, חשש לתעוזה. להציע פתחי מילוט לחיים שהסתתרו, במעטי ההסתר של מראית העין.
המדבר מציע התמודדות מתמשכת עם הדממה הסובבת, כמעט מחרידה. אלם עיקש התובע מין האדם לייצר איים של גאות פנימית, המסוגלים ליצור מוקדים חלופיים של התרחשות.
הפוסע המתמיד,עשוי לחוות סימנים ראשונים של הצלחה והגשמה. כותב המשורר רפי וויכרט ,למראה עשב דקיק הצומח באדמה היבשה: "לִפְעָמִים הַפִּרְיוֹן אֵינֶנּוּ דָּג דָלְגַנִי אֶלָּא אָהֲבָה עַקְשָׁנִית, זוֹחֶלֶת בִּשְׁאֵרִית כֹּחָהּ דֶּרֶךְ נֶקֶב, מִבֵּין מָרְצְּפוֹת, מֵנִקְרוֹת צוּרִים חֲרֵבוֹת" (מתוך :"פתק אהבה לעולם", הוצאת קשב לשירה 2004)
המדבר מעמיד את אוהביו בפני איכויות חשופות, כדי לתווך בין הניצים של הנפש. מוביל את הפוסעים בו להכרת השממות הפנימיות של הנפש, ולמעבר מריקנות לזיכוך ובנייה מחודשת.

הכותב הוא משורר ומנהל אומנותי של "פסטיבל דימונה לשירה 2" ינואר 2012
תאריך:  21/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדבר כמתווך הגדול של הנפש
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כותב מעולה
המדבר  |  22/12/11 13:47
2
משה אוחיון והמדבר
אוהבת שירה  |  22/12/11 16:13
3
למשה
עמית מאוטנר  |  22/12/11 17:40
4
כתיבה מיוחדת במינה
תמיר  |  22/12/11 21:00
5
המדבר
שרית זמיר  |  23/12/11 08:38
6
לדלות אור מתוך חושך..
תאיר סיבוני  |  23/12/11 18:44
7
לדלות אור מחושף..
תאיר סיבוני  |  23/12/11 19:06
8
לדלות אור מחושף..
תאיר סיבוני  |  23/12/11 19:12
9
מדבר דימונה
נטע מ.  |  24/12/11 20:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חן בן אליהו
הבכי ההמוני בכיכר בשל מותו של מי שסיבך את ישראל יותר מכל במעגל רצחנות ודמים אינסופי, מעמיד את התקשורת הישראלית המופרעת בפרט ואת המוני האספסוף השמאלני שלנו בכלל, בשורה אחת עם מיליוני הרובוטים המשועבדים מקוריאה הצפונית
חובב לויטס
בשבוע שעבר הצגנו במאמר את עיקרי הוראות הרשות לניירות ערך בדבר הצורך בהטמעת תוכנית אכיפה בחברות ציבוריות. השבוע ננסה לבחון את הנושא מנקודת מבטם של הדירקטורים ונושאי המשרה.
יוסף דוריאל
"העולם כולו נגדנו" - איננו יותר קטע משיר היתולי. זו מציאות מסוכנת, בה מנופפים גם מדינאי ארצות המערב האמורים לעמוד לצידנו בהתגוננות מהאימפריאליזם האיסלאמיסטי, אך משתמשים בה כדי לסחוט מאיתנו ויתורים לסיפוק רצונות האויב
רעי לוי
מצטער, ההזדעזעות הסלקטיבית מקיר לקיר לא מרשימה אותי. כאשר צומחת תופעה כעין זו של תג מחיר, חשוב להבין מה הצמיח אותה ומי עומד מאחוריה
רן שורר
רמת השינאה של אנשי ביבי מגיעה לרתיחה וראש הממשלה ממשיך לגמגם נוכח ביטויי "כוחותיו". לעולם לא נשכח את הפגנת הליכוד בכיכר ציון ערב רציחתו של רבין ראש הממשלה - על-ידי אותם הכוחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il