X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחאה אדומה. המפגינים שייכים לדור חדש שנולד אחרי התמוטטות ברית המועצות [צילום: AP]
האביב הרוסי
פוטין שיפץ את פניו כדי להיראות צעיר, אך דווקא הצעירים הדיחו אותו מהשלטון לטובת המפלגה הקומוניסטית. "רוסיה היא חלק מתהליך עולמי של התפכחות חברתית", אומר הסופר הרוסי הנחשב ולרי אייזנברג. אך גם אם פוטין באמת יהיה אאוט – האופוזיציה שלו ממש לא מושכת
מפתיע מאוד
ולרי אייזנברג, אמן וסופר מוסקבאי חשוב ובעיקר איש נבון במיוחד, מתבונן בימים האחרונים במה שמתרחש ברוסיה בהשתאות גמורה. "אני צופה בקטעי וידאו שחברים מעבירים לי בזמן אמת מהפגנות, ומה שמתרחש כעת אצלנו ברוסיה מפתיע, מאוד מפתיע", הוא אומר. "התחושה היא שמשהו בסיסי השתנה אצלנו, והמשהו הזה הוא הצעירים. 90 אחוז מהאנשים שיצאו להפגין בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט הם אנשים צעירים. אנשים שהבינו שהפעם העתיד שלהם מונח באופן הממשי ביותר על כף המאזניים"

תחריר, גרסת המיוזיקל
פזית רבינא
הקליפ המתאר את הרוסים כחולי נפש שהחליטו לבחור שוב בעריץ השודד אותם, הפך ללהיט היסטרי ביוטיוב. מאחורי הקליפ המצליח עומד עיתונאי ישראלי - אותו אחד שעזר לפוטין להיבחר בקדנציה הקודמת
לרשימה המלאה

רק לפני שבועות אחדים כולם דיברו עדיין על עידן פוטין הבא, שיימשך עד 2024 ואולי, רחמנא ליצלן, אפילו עד 2030. ואז באו הבחירות ברוסיה והפכו את הקערה על פיה. אבל האמת שהסימנים של סוף עידן השלטון האבסולוטי של פוטין היו באוויר כבר זמן רב.
זה החל בסאטירה הנושכת שרצה באינטרנט בעיקר, ושאת חלקה הבאנו כאן לטובת קוראי המדור הנאמנים – קליפ שתיאר את רוסיה כבית משוגעים שבו הפציינטים מצביעים שוב ושוב פוטין. לכך הצטרפו קריאות בוז חסרות תקדים שקידמו את פוטין במהלך הופעה פומבית של אמנויות לחימה. אבל נראה שפוטין עצמו, איש הקג"ב לשעבר שחצה כבר מזמן את גיל העמידה, עשה טעות כאשר ניסה בדרמטיות לשדר תדמית חדשה לקראת הבחירות. לא מן הנמנע שבחברה שוביניסטית כמו החברה הרוסית, הפנים המתוחות של פוטין, שעברו כנראה פילינג, בוטוקס, מתיחה או סוג אחר של שימור-שחזור, נתפסו כאקט של חולשה. משהו ששום מנהיג רוסי לא יכול היה להרשות לעצמו מעולם לאורך ההיסטוריה.
ולרי אייזנברג, אמן וסופר מוסקבאי חשוב ובעיקר איש נבון במיוחד, מתבונן בימים האחרונים במה שמתרחש ברוסיה בהשתאות גמורה. "אני צופה בקטעי וידאו שחברים מעבירים לי בזמן אמת מהפגנות, ומה שמתרחש כעת אצלנו ברוסיה מפתיע, מאוד מפתיע", הוא אומר. "התחושה היא שמשהו בסיסי השתנה אצלנו, והמשהו הזה הוא הצעירים. 90 אחוז מהאנשים שיצאו להפגין בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט הם אנשים צעירים. אנשים שהבינו שהפעם העתיד שלהם מונח באופן הממשי ביותר על כף המאזניים".
כל זה, מדגיש אייזנברג, לא יכול היה להתרחש לפני עשר שנים. "הצעירים של העשור הקודם הצביעו לפוטין כי הם אנשים שנולדו עדיין לתוך ברית המועצות ולא יכלו להעלות על דעתם הצבעת מחאה לטובת המפלגה הקומוניסטית. אולם הצעירים העכשוויים הם כבר דור חדש, שונה, שנולד אחרי התמוטטות ברית המועצות ולא מכיר את המציאות הסובייטית על בשרו. לכן זה גם דור שמסוגל להצביע בעד המפלגה הקומוניסטית. לא בהכרח כאקט של הזדהות, אלא כאקט של מחאה נגד השלטון הקיים של פוטין ומפלגתו".
זה גם דור ששולט במדיה האלטרנטיבית, באינטרנט ובטלפוניה, מוסיף אייזנברג, "דור שלא תלוי בעיתונות הממשלתית הממוסדת כדי לדעת מה קורה וגם לא מאמין לה. זה דור ששולח ומקבל בקלות מידע אונליין מכל התרחשות רגעית וגם חי דרכה. והחיבור בין שני האלמנטים האלו הוא שהוליד את השינוי המתרחש לנגד עינינו. לכאורה, כל זה היה צפוי. אבל עדיין, זה מפתיע. ממש כמו האביב הערבי. גם שם כל הנתונים היו מונחים לנגד עינינו, ועדיין, איש לא חזה אותו".

אין כריזמה חלופית

מידע אונליין
"זה דור רוסי ששולט במדיה האלטרנטיבית, ולא תלוי בעיתונות הממשלתית כדי לדעת מה קורה וגם לא מאמין לה. זה דור ששולח ומקבל בקלות מידע אונליין מכל התרחשות רגעית – וגם חי דרכה"

מה שקורה עכשיו ברוסיה, אומר אייזנברג, הוא חלק מתהליך כלל עולמי של גלובליזציה, של העצמה דורית וטכנולוגית ושל התפכחות אישית וחברתית. עם תוצאות התהליך נמנים המאה החברתית באירופה, האביב הערבי ותנועת 'לכבוש את וול סטריט' באמריקה. ייתכן, הוא אומר, שהמגמה הזו הגיעה כעת גם לרוסיה.
הצעירים ברוסיה יודעים היטב מה קורה בעולם, ונדמה להם שהם יכולים להשוות את מה שקורה ברוסיה למה שמתרחש באירופה ובארצות הברית - ואולי גם במזרח התיכון. אבל כמו באביב הערבי, מה שמגיע כעת - אינו בהכרח טוב יותר. במזרח התיכון, האלטרנטיבה המתגבשת היא איסלאם. אומנם הקריאה 'פוטין החוצה', בדומה לקריאה 'מובראק החוצה', היא אמיתית ואותנטית, אבל, אומר הסופר, יש הבדל גדול בין הקריאה להרוס את הסטטוס-קוו הקיים לבין לייצר משהו חדש. מול הקריאה לזרוק את פוטין, הוא מזכיר, לא התייצבה עדיין מנהיגות כריזמטית נגדית. כמו במקומות שהוזכרו, גם ברוסיה היא פשוט עדיין לא קמה.
וכך, אנו עומדים שוב מול השאלה הרוסית עתיקת היומין - מה יהיה. ומניסיון, מה שיהיה לא מבשר טובות כלל. האופוזיציה לפוטין מורכבת מערב-רב ובלתי אטרקטיבי בעליל של קומוניסטים ולאומנים. ימין ושמאל בעלי מטרות שונות, שכרגע מאוחדים אומנם בקריאה 'פוטין החוצה', אך אם וכאשר פוטין באמת יהיה אאוט, האופוזיציה הזו תהיה עסוקה בראש ובראשונה בעימות בתוך עצמה.
"השלב שבו אנו נמצאים כרגע", אומר אייזנברג, "הוא שלב מבחן. לא ברור עדיין אם מה שמתרחש לנגד עינינו חזק דיו כדי לייצר שינוי. זו רק ההתחלה, אבל רוסיה היא מדינה מלאה הפתעות ולרוסים יש מנטליות כזו שהם לא זזים ממש עד הרגע האחרון, אבל כשזה מגיע - זה מגיע. וטוב - זה כבר לא". זו אולי הסיבה שבשנים האחרונות, איזנברג מוצא את עצמו יותר ויותר מעדיף לבלות את החורף בתל אביב ולא במוסקבה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 וול סטריט
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט יצחק ענבר דן בגורלו של הדוכן האחרון המעכב את פרויקט שוק בצלאל. לצד בקיאותו הרבה בפרטי התיק, האווירה הנינוחה שהוא משרה באולם מסייעת לקרב את הצדדים לקראת הסדר
עליס בליטנטל
מחזהו של זוכה פרס נובל ב-2005, המחזאי האנגלי-יהודי הארולד פינטר "עפר ואפר" עולה בימים אלה ב"תיאטרון יפו" שביפו העתיקה. אלמה דישי ואלכס פולונסקי, שבלטו כבר בהצגת "משפחת יאסין ולוסי בשמיים", מפגינים כאן משחק משובח בהצגה שאינה פשוטה ואינה כה מסחרית
עידן יוסף
זכותם של החרדים שמחמירים על עצמם לדרוש קווי תחבורה פרטית, אבל החלטת משרד התחבורה לאסור זאת מוצדקת    מוטב לציבור החרדי כי יפסיק להתעקש ואת מאבקו יפנה למלחמה בצפיפות בתחבורה הציבורית
חיים נוי
צלילי המוזיקה" הוא מחזמר מעולה וההפקה של תיאטרון הספרייה היא מוצלחת ומענגת, בעלת רמה גבוהה וראויה לצפייה לכל המשפחה שכן אין כל צל של ספק שגם הסבים והסבתות ועד אחרון נכדיהם יזמזמו את צלילי השירים עוד תקופה ארוכה אחרי שירד המסך
ד"ר ירון גילת
הטיפול המקצועי יכול להתחיל בשירותים הפסיכולוגיים הקיימים בכל אוניברסיטה    גופים אלה מאוד מנוסים בטיפול במצוקות נפשיות שעניינן לחץ בלימודים ובאבחון של הפרעות קשב וליקויי למידה שונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il