X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"עשינו את כל מה שאפשר לעשות מבלי להחליף את הממשלה. השקנו מספר תוכניות שמטרתן להזרים דם חדש להייטק, כדי להתגבר על התהליך הארוך של הכשרת כוח-אדם מקצועי ומעולה", אומר יהודה זיסאפל, יו"ר קבוצת בינת, שמסיים בימים אלו את תפקידו כיו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בראיון פרישה מיוחד, אומר זיסאפל, שלמרות הקשיים והאכזבות, הוא עדיין מאמין שהממשלה תתעשת
▪  ▪  ▪
זיסאפל. מקווה שהממשלה תתעשת [צילום: יח"צ]

איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה יבחר השבוע יו"ר נשיאות חדש במקומו של יהודה זיסאפל - יו"ר קבוצת בינת, שמסיים את תפקידו. זיסאפל יסיים שבע שנות פעילות ציבורית, מתוכן שלוש כיו"ר ארגון בוגרי הטכניון וארבע כיו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. האיגוד, כידוע, מייצג את תעשיית ההייטק הישראלית, שמנתה בשנה שעברה כ-3,000 חברות טכנולוגיות, המכניסות כ-23 מיליארד דולרים מדי שנה למשק הישראלי - כמעט מחצית מסך כל הייצוא.
זיסאפל, שיהיה מרצה אורח בכינוס השנתי של האיגוד - "חזון או חלום", שייערך בתחילת פברואר בהפקת "אנשים ומחשבים", מסיים את תפקידו עם הרבה סיפוק של עשייה, אבל גם עם לא מעט דאגה ואפילו אכזבה. נדמה שהמסר המרכזי אותו משדרים תעשייני ההייטק בשנים האחרונות, לפיו על הממשלה להשקיע יותר בחינוך הטכנולוגי, לא ממש נקלט. את החלל הזה עדיין ממלאים התעשיינים, מתוך דאגה לעתיד הענף ולעתידה של מדינת ישראל כולה. עם זאת, לכולם ברור שגם זה עלול להיעצר יום אחד.

בלעדי ההון האנושי - אין תעשיה

השקעה לא-מספיקה
"בעולם ממשיכים להעריך אותנו - עובדה שחברות בינלאומיות ממשיכות להשקיע בישראל; אבל כלפי פנים, הממשלה ממשיכה להתעלם מהענף ולא משקיעה מספיק בחינוך, כדי לגדל פה את דור העתיד של ההייטק"

בניגוד לכלכלנים ולפרשנים שונים, סבור זיסאפל שהמיתון של 2008 עדיין כאן ורחוק מאוד מלעזוב אותנו. "אנחנו מצויים בעיצומו של משבר כלכלי חריף שנמשך מאז 2008, ואנו רק הולכים ושוקעים בו. הכספים הרבים שהבנקים בעולם שופכים לא יעזרו. המיתון החריף שמשתולל באירופה חייב להשפיע על המשק הישראלי, כי הרזרבות הולכות ונגמרות".
לדברי זיסאפל, מציאות זו מעלה שוב לסדר היום את החשיבות של ההייטק בעיני העולם בכלל וישראל בפרט. "בעולם ממשיכים להעריך אותנו - עובדה שחברות בינלאומיות ממשיכות להשקיע בישראל; אבל כלפי פנים, הממשלה ממשיכה להתעלם מהענף ולא משקיעה מספיק בחינוך, כדי לגדל פה את דור העתיד של ההייטק. המשבר הוא תוצאה של היעדר מודעות".
אתם מדברים על כך כבר כמה שנים, האם הממשלה אטומה?
"אני לא יודע אם היא אטומה, אבל היא בוודאי לא עושה מספיק. תהליך ההכשרה בתעשיית ההייטק הוא ארוך. 'גידול' של מהנדס לוקח זמן. בניגוד למגזרים אחרים, שהם תלויי הון בעיקר, תעשיית ההייטק בנויה על ההון האנושי. בלעדיו, אין תעשיה".

"כספי הסיוע תקועים איפשהו"

300 במקום 1,500
"גיבשנו תוכנית משותפת עם הממשלה. הרעיון היה להכשיר 1,000 עד 1,500 מהנדסים בשנה. קיבלנו הרבה הבטחות, אבל בפועל הצלחנו להכשיר בין 200 ל-300 צעירים בלבד"

אם ההייטק הוא עתיר כוח-אדם, מדוע אתה צופה שהאבטלה תגדל?
"האבטלה תגדל במשק בכלל, לא בהכרח בהייטק, וזה היתרון שלנו. אלא שאם לא נדאג שיהיו עובדים בהייטק, אז היתרון יהפוך לחיסרון. כוח-האדם בהייטק מוקפא כבר הרבה שנים והכל מתחיל ונגמר במערכת החינוך.
"לצערי אני צופה שאם המגמה לא תשתנה, תעשיית ההייטק תצטמק, כי כבר כיום כמות הפורשים מהתעשיה גדולה יותר מכמות המצטרפים. כשהתחלתי בפעילות הציבורית, מספר בוגרי חמש יחידת מתמטיקה בתיכונים היה כ-8,000. היום מספר בוגרי חמש יחידות הוא 6,500, כלומר שכמות המהנדסים יורדת - וזה אומר הכל".
איך בכל זאת התמודדתם אתם, התעשיינים, עם הבעיה הזו, מעבר להתראות ואזהרות?
"אני לא יכול להקים אוניברסיטה. עשינו את כל מה שאפשר לעשות מבלי להחליף את הממשלה, כמובן. השקנו מספר תוכניות שמטרתן להזרים דם חדש להייטק, כדי להתגבר על התהליך הארוך של הכשרת כוח-אדם מקצועי ומעולה.
"תוכנית אחת היא 'אופקים להייטק', שעיקרה גיוס אנשים מהפריפריה ללימודים אקדמיים ושילובם בתעשיה כמה שיותר מהר. זוהי תוכנית נפלאה, שיש בה הרבה ציונות: לוקחים צעירים שאין להם שום סיכוי להגיע ללימודים אקדמיים ומצליחים להכשיר אותם כמהנדסים. אתה רואה את הילדים האלו ולא יכול שלא להתרגש.
"גיבשנו תוכנית משותפת עם הממשלה. הרעיון היה להכשיר 1,000 עד 1,500 מהנדסים בשנה. קיבלנו הרבה הבטחות, אבל בפועל הצלחנו להכשיר בין 200 ל-300 צעירים בלבד. כל הכשרת תלמיד כזה עולה כ-120 אלף שקלים".
והממשלה לא עוזרת?
"את מרבית המימון אנו מגייסים מתרומות. כל כספי הסיוע שהממשלה התחייבה להעביר אלינו תקועים איפשהו. הסיוע היחיד שאנו מקבלים הוא בשילוב התלמידים במכינות, שמקבלים מימון ממשרד הביטחון. הקצב הוא איטי. המחזור הבא של בוגרי תוכנית זו יסיים בעוד שנתיים את לימודיו בטכניון - וזה המון זמן.
"תוכנית שנייה שיזמנו נקראת '45 פלוס' ועוסקת בהסבת אקדמאים בגילאים אלו כדי שישתלבו בתעשיה. ישבנו עם האוצר, וכעת אנו מצויים בתוכנית פיילוט שתיערך בטכניון. בתום הפיילוט נחליט לאיזה כיוון ללכת.
"פעילות נוספת שנעשתה במהלך הקדנציה שלי הייתה גיוס עולים מהנדסים צעירים, בעיקר בתחום התכנות. היופי בתוכנית הזו שהיא מוכיחה שזה לא נכון שמהנדסים צעירים רק בורחים לחו"ל - חלק מהם רוצים לבוא לארץ אחרי שבילו כמה שנים מעבר לים. חשוב להבין שאנחנו מחפשים תמיד את הכי טובים, ואת אלו אתה מקבל בארץ בעיקר מהאוניברסיטאות. אין לנו את הלוקסוס להתפשר, כי על זה בנוי כל העסק שלנו".
אתה מיואש?
"לא. אני מקווה שהממשלה תתעשת. יש לנו תוכניות חומש שהגשנו לממשלה. כולן אושרו, אבל הביצוע והזרמת המשאבים נעשית באופן איטי מאוד. אין כל-כך עם מי לדבר".

תאריך:  26/12/2011   |   עודכן:  26/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פורש בדאגה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה חשובה ל"ת
תות שדה  |  27/12/11 07:29
 
- כתבה חשובה שלא מזיזה לממשלה ל"ת
קולורבי  |  28/12/11 10:14
2
הממשלה הורידה האבטלה ל5%!!! ל"ת
דוח הלמ"ס האחרון  |  28/12/11 10:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
למרות שמה היומרני ועל-אף הפוטנציאל הגלום בה, לא הצליחה המסעדה שבשפך הירקון התל אביבי להותיר בנו רושם חיובי    ארוחת הבוקר שהוגשה לנו הייתה פשוט על הפנים
עליס בליטנטל
ההפקה המשותפת של בית לסין וה"מדיטק" בחולון של הצגת "הקוסם מארץ עוץ”, מלאה ניחוחות של תיאטרון ילדים ונוער מהסוג המשובח, כמוהו לא זוכים הילדים לחוות בפסטיגלים והצגות ממוסחרות אחרות. במקום תת- תרבות הם מקבלים כאן חוויה אמנותית בביצוע מושלם ומוקפד. הלקח שהילדים לוקחים עימם הביתה הוא: שלא רק מפלצות וסרטי אימה בידיוניים הם בידור
דרור אידר
השינויים במזה"ת לא סוחפים את פרופ' משה שרון בהתרגשות    כמזרחן שכיהן כראש המחלקה לענייני ערבים במטכ"ל והיה יועצו הקרוב של מנחם בגין, הוא טוען כי הגורם האיסלאמי הרדום מתעורר כבר 20 שנה ובא לידי ביטוי במהפכות האחרונות    שרון צופה מאבק עיקש של אסד על המשך שלטונו ומאמין שרק התערבות מערבית תצליח להפילו    ולגבי אירן - המערב חייב לעצור את ההתגרענות, אבל בשום אופן אסור לישראל להתערב    ראיון
עקיבא ביגמן
מעמדה של הלשון הערבית כשפה רשמית במדינת ישראל מתחזק והולך בשנים האחרונות, הרבה בזכות בג"ץ, אך מחקר שנערך לאחרונה מגלה כי במהלך שנות קיומה של המדינה ביטל למעשה המחוקק את מעמדה הרשמי של השפה, ומסיק: הצעות שוויוניות בעניין זה הן לא פחות ממהפכה במשפט הישראלי
איתמר לוין
השופטת רויטל יפה-כ"ץ מצליחה להשרות אווירה עניינית ונעימה אפילו בתיקי פשע חמור - מבלי לפגוע כהוא זה ברצינות הטיפול בתיקים עצמם    גם התערבות של שופט אחר בסדרי עבודתה, לא מוציאה אותה משלוותה    במקביל, היא פועלת ביעילות רבה ותוך שמירה על זכויות הנאשמים והנהלים המחייבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il