X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הרצאתו של עמוס עוז בקורס ספרות ורפואה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב כללה דיון על עולם הרפואה כפי שהוא משתקף ביצירותיו עוז על צ'כוב הרופא: "עיניו רופא עַניו שכבר איבחן וכבר יודע מה יהיה הסוף" ועל ד"ר טשרניחובסקי: "הוא לא היה סתם עוד דוקטור או משורר, הוא היה רופא ילדים, איש מתולתל ופרוע, מדובלל קצת ולו עיניים צוחקות"
▪  ▪  ▪
עוז מקריא מספרו "אותו הים" [צילום: פלאש 90]

במסגרת קורס ספרות ורפואה שאני מרכזת בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, הופיע עמוס עוז שהקריא בפני הסטודנטים מתוך ספרו: "אותו הים". הרומן הזה, בניגוד ליצירותיו האחרות, הוא רומן שירי הבנוי במין קטעי קטעים, לעתים כתובים בחרוזים, שרודפים זה אחר זה, נשזרים ומתפרקים. הוא נראה בעיניי כמין רומן הקובע לעצמו את חוקי המשחק שלו.
"אותו הים" נכתב ב-1999. בין הדמויות הבדיוניות והעלילות הדמיוניות מופיע גם סיפורו האישי של עמוס עוז המופיע כביוגרפיה שנים אחר-כך ב-2002 ב"סיפור על אהבה וחושך".
את עמוס עוז בירך סגן נשיא אוניברסיטת תל אביב, הפרופ' אהוד גזית. בחלקו האחרון של השיעור נערך דיון בראשותי על עולם הרפואה כפי שהוא משתקף ביצירותיו של עוז, והסופר השיב לשאלות הסטודנטים.

ד"ר שאול טשרניחובסקי - "רופא ילדים מתולתל ופרוע"
ד"ר לימור שריר ועמוס עוז

בדיון שמתי את הדגש על סופרים שהם רופאים המוזכרים ביצירותיו: צ'כוב מוזכר ב"סיפור על אהבה וחושך", שם מתאר הסופר כיצד השפיעו כתביו של צ'כוב על תקופת התבגרותו בירושלים: "כאשר קראתי את צ'כוב בתרגום לעברית הייתי בטוח שהוא אחד מאיתנו: הדוד ואניה הלא גר ממש מעלינו, הדוקטור סאמוילנקו היה רוכן וממשש אותי בידיו הרחבות והחזקות כאשר חליתי באנגינה או בדיפתריה, לאייבסקי בעל המיגרנה הנצחית היה בן דוד שני של אימא, ואת טריגורין היינו הולכים לשמוע בשחרית של שבת באולם בית העם".
ב"אותו הים" עמוס עוז מתאר, ראשית, את צ'כוב הרופא: "עיניו רופא עַניו שכבר איבחן וכבר יודע מה יהיה הסוף. 'הלא אינני אלוהים' דוברות עיניו אל החולה שלפניו והוא עושה ככל יכולתו להקל על החולה הגוסס מסרטן: ומלבד התרופות להקלת הכאבים הוא אומר: 'נרשום לך חלום ואשליה שעוד תחלים'".
פַּן אחר של צ'כוב מתואר על-ידי עמוס עוז באמצעות מכתבו של צ'כוב אל ידידו אלכסיי סבורין מ-1892, בו הוא מתלונן על עייפותו מהעיסוק ברפואה ורצונו העז לעזוב את המקצוע ולהתפנות לכתיבה.
רופא-סופר אחר, שעמוס עוז הכיר בימי ילדותו ושהוא מתאר ב"סיפור על אהבה וחושך", הוא שאול טשרניחובסקי. עמוס עוז ענה לשאלותיי וסיפר לסטודנטים כיצד טיפל בו ד"ר טשרניחובסקי בהיותו בגיל ארבע. קראתי בפני הסטודנטים ציטטות מתוך יצירותיו. וכך מתואר טשרניחובסקי בספר: "משורר לוהט. משורר נשר שכנפו האחת נושקת לתנ"ך ולנופי כנען והאחרת פרושה על פני כל רחבי אירופה המודרנית"; "נפש של ילד תם וטהור השוכנת בתוך גוף חסון כשל קוזאק"; "נפש של תינוק חף אשר לא טעם חטא. לא כמו תינוק יהודי עצוב. כמו תינוק גוי. מלא חדוות חיים ושובבות ומרץ";
"הוא לא היה סתם עוד דוקטור או משורר, הוא היה רופא ילדים, איש מתולתל ופרוע, מדובלל קצת ולו עיניים צוחקות, כפות ידיים גדולות וצימריות, שפם יער סבוך, לחי-לֶבֶד, וריח יחיד ומיוחד לו, ריח חזק ורך"; "עד היום הזה, בכל פעם שאני רואה את שאול המשורר בתצלום או בציור או בפסל ראשו, העומד כך נדמה לי, במבוא של בית הספר על שם טשרניחובסקי, מיד בא ועוטף אותי, כחבוק שמיכת חורף טובה, ריחו הרחום המנחם".

קצת על קורס ספרות ורפואה באונ' תל אביב

קורס ספרות ורפואה תוכנן על-ידי במיוחד עבור הסטודנטים לרפואה בהיותי בוגרת הפקולטה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, והוכנס לתוכנית הלימודים כתוצאה מיוזמה משותפת שלי ושל דקאן הפקולטה, הפרופ' יוסף מקורי, התומך זה שנים בהכנסת תכנים הומניסטיים לתוכנית הלימודים של הסטודנטים לרפואה. לדבריו, "לימודי האנטומיה אינם מספיקים בכדי להכשיר את הרופא ההומניסט שהפקולטה רואה לנגד עיניה".
בקורס משתתפים, ראשית, סטודנטים לרפואה תלמידי סאקלר באוניברסיטת תל אביב שאליהם הצטרפו גם סטודנטים מחוגים שונים באוניברסיטה. הקורס השנה, כמו גם בשנה הקודמת, מעורר עניין רב ובכל שיעור גודשים את האולם מאות סטודנטים שחלקם גם צופים בו בווידאו מאולם אחר בבניין סאקלר.
עמוס עוז, כידוע, הוא מגדולי הסופרים בארץ, עתיר פרסים ובין השאר זוכה פרס ישראל, פרס גתה ופרס היינריך היינה. עמוס עוז משמש כפרופסור לספרות באוניברסיטת בן-גוריון, ד"ר לפילוסופיה באוניברסיטה העברית, פרופסור אורח בפרינסטון ובמוסדות אקדמיים אחרים בעולם, חבר באקדמיה ללשון עברית. הוא סופר ישראלי שיצירותיו נחקרות תדיר והן אף היצירות הישראליות הנקראות ביותר בעולם. ספרו "סיפור על אהבה וחושך" תורגם ל-28 שפות ונמכר ביותר ממיליון עותקים בכל העולם. הוא אף מתוכנן להפוך לסרט בארה"ב.

תאריך:  27/12/2011   |   עודכן:  27/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרופאים של עמוס עוז
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
רופא הומניסט עלק
מישהו  |  27/12/11 13:57
 
- לצערנו הבלגן כזה הוא בכל
זקן  |  27/12/11 15:53
2
מה, עוד אין לו הנובל? עוד לא ל"ת
השמיץ אותנו מספיק  |  27/12/11 19:30
3
אם זה כל מה שהוא יודע לומר
אברהם מערב השומרו  |  28/12/11 07:54
4
התגובה הראשונה כאן בעניין הלימ
עין צופיה  |  28/12/11 08:21
5
מסימני אחרית הימים?
אליק א.  |  28/12/11 08:28
6
תכנית ייחודית וחשובה
אפרת   |  28/12/11 17:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט ברוך אזולאי לא מגיע בזמן לדיונים שנקבעו לו, מעדיף שיחות דיסקרטיות בלשכתו על פני דיון פומבי, נעלב מעצם הרעיון שנפלו טעויות בפסק דינו ואינו מתכונן כהוא-זה לדיון המתקיים בפניו    הציונים שלו הם הנמוכים ביותר שניתנו אי-פעם במדור זה    דומה שמוצאו הוא הסיבה היחידה ששמו הוזכר כמועמד לעליון
יהודה קונפורטס
"עשינו את כל מה שאפשר לעשות מבלי להחליף את הממשלה. השקנו מספר תוכניות שמטרתן להזרים דם חדש להייטק, כדי להתגבר על התהליך הארוך של הכשרת כוח-אדם מקצועי ומעולה", אומר יהודה זיסאפל, יו"ר קבוצת בינת, שמסיים בימים אלו את תפקידו כיו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה    בראיון פרישה מיוחד, אומר זיסאפל, שלמרות הקשיים והאכזבות, הוא עדיין מאמין שהממשלה תתעשת
ראובן לייב
למרות שמה היומרני ועל-אף הפוטנציאל הגלום בה, לא הצליחה המסעדה שבשפך הירקון התל אביבי להותיר בנו רושם חיובי    ארוחת הבוקר שהוגשה לנו הייתה פשוט על הפנים
עליס בליטנטל
ההפקה המשותפת של בית לסין וה"מדיטק" בחולון של הצגת "הקוסם מארץ עוץ”, מלאה ניחוחות של תיאטרון ילדים ונוער מהסוג המשובח, כמוהו לא זוכים הילדים לחוות בפסטיגלים והצגות ממוסחרות אחרות. במקום תת- תרבות הם מקבלים כאן חוויה אמנותית בביצוע מושלם ומוקפד. הלקח שהילדים לוקחים עימם הביתה הוא: שלא רק מפלצות וסרטי אימה בידיוניים הם בידור
דרור אידר
השינויים במזה"ת לא סוחפים את פרופ' משה שרון בהתרגשות    כמזרחן שכיהן כראש המחלקה לענייני ערבים במטכ"ל והיה יועצו הקרוב של מנחם בגין, הוא טוען כי הגורם האיסלאמי הרדום מתעורר כבר 20 שנה ובא לידי ביטוי במהפכות האחרונות    שרון צופה מאבק עיקש של אסד על המשך שלטונו ומאמין שרק התערבות מערבית תצליח להפילו    ולגבי אירן - המערב חייב לעצור את ההתגרענות, אבל בשום אופן אסור לישראל להתערב    ראיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il