X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ליקויי למידה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: דיסלקציה (ליקויי קריאה), דיסגרפיה (ליקויי כתיבה), דיסקלקוליה (ליקויי חשבון). ישנם ליקויי למידה נוספים. יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי ולטפל בכך בהתאם
▪  ▪  ▪
אבחון הבעיה בשלב מוקדם מאפשר טיפול בבעיה ופיתוח הרגלי למידה חדשים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מספרן של לקויות הלמידה המוגדרות גדל עם הזמן. חדשות לבקרים מוגדר תחום חדש של קושי כלקות פורמלית. על-מנת לאבחן את התלמיד בצורה נכונה, יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי.
ליקויים אשר באים לידי ביטוי בפגיעה משמעותית ביכולת הקריאה נקראים דיסלקסיה. ליקויים אשר באים לידי ביטוי בבעיות כתיבה הם דיסגרפיה, ובעיות אשר מתבטאות בקושי בביצוע ובהבנת פעולות חשבון הן דיסקלקוליה. שלושת ליקויי הלמידה הללו הם ליקויים נפוצים אך פרט להם קיימים סוגים נוספים. ניתן לשפר מאוד את יכולות התלמיד בנושאים אלה באמצעות הוראה מתקנת. הסובלים מבעיות למידה מתקשים פעמים רבות גם בפיתוח כושר ארגון, בהבנת מציאות חברתית, בהתמצאות במרחב, בהסתגלות למצבים חדשים, בזיכרון, בביצוע פעולות מוטוריות ועוד.
ילדים ומבוגרים רבים סובלים מבעיות למידה כאלה או אחרות, מחקרים מראים כי 15% מכלל האוכלוסיה סובלים מבעיות הקשורות בליקויי למידה. אבחון הבעיה בשלב מוקדם מאפשר טיפול בבעיה ופיתוח הרגלי למידה חדשים. לאחר שהתלמיד מסיים את תהליך האבחון ומקבל טיפול מתאים, מתגלה שיפור ניכר ביכולות הלימודיות והחברתיות שלו. הורים לתלמידים אשר מתקשים קושי בלתי סביר בפיתוח מיומנות למידה בסיסית, ייטיבו לעשות אם יפנו לאבחון על-מנת להגדיר את תחום הקושי ואת חומרתו. חשוב לדעת כי הליקויים שמקורם אינו תמיד ידוע, עלולים שלא להיעלם מעצמם, והשפעתם על התלמיד ועל סביבתו תלך ותגדל.
ליקויי למידה בסיסיים מתגלים לרוב בכיתות הנמוכות ולעיתים אף בגן הילדים. ילד בן 7 אשר מתקשה קושי לא סביר בלימוד קריאה ובהבנת הנקרא מעורר סיבה לדאגה. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הליקויים אינם מתגלים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי ומתגלים רק במהלך לימודי התיכון או אפילו רק במהלך הלימודים באוניברסיטה. ידועים מקרים רבים של ילדים שהצליחו להסתיר את לקויותיהם לאורך שנים ארוכות, במחיר אישי כבד.
מדוע מתפתחים הליקויים?
מחקרים מראים כיום כי ליקויי למידה נגרמים על-רקע נוירולוגי, אך לא ניתן לדעת מהו הגורם הישיר לתופעה. קיימות קבוצות סיכון ידועות בהן שיעור לקויי הלמידה גבוהה במיוחד, כגון ילדים אשר נולדו במשקל פג או עברו תהליך לידה קשה וממושך, ילדים מאומצים, ילדים בעלי קשיים שפתיים או רקע של בעיות אוזניים ושמיעה. ילדים כאלה הם בעלי סבירות גבוהה יותר לפיתוח ליקויי למידה.
יש להדגיש כי יכולתו האינטלקטואלית של אדם בעל ליקויי למידה זהה ליכולת של אדם רגיל אשר אינו סובל מהבעיה. לקוי הלמידה אומנם מתקשה בביצוע פעולה לימודית מסוימת אך אין הדבר מעיד על רמת ה-IQ שלו. על-אף נתון זה, ילדים ומבוגרים אשר אינם מאובחנים ומטופלים נכון, משיגים הישגים לימודיים ואקדמיים נמוכים משמעותית מאלו שהיו אמורים להשיג על-פי כישוריהם, וגדלים פעמים רבות להיות מבוגרים תת-משיגנים ומתוסכלים.
אבחון פזיז של ליקויי למידה
לא כל תלמיד אשר סובל מקשיים במהלך תהליך למידה סובל מליקויי למידה. פעמים רבות קושי בלימודים נגרם בעקבות בעיות בבית, רמת ההוראה בכיתה ובעיות חברתיות. יש להיזהר מאבחון מהיר ומהכנסת הילד לקטגוריה של לקוי למידה. פעמים רבות ילדים מפגרים בחומר הלימודי בעקבות היעדר סביבה תומכת ומעודדת בבית או חיים בסביבה של אלימות. ילדים נוהגים לאותת על מצוקות אישיות באמצעות ירידה בכישורי הלימוד. על כן חשוב שאבחון של ליקויי הלמידה יתבצע על-ידי איש מקצוע בלבד.

הוראה מתקנת
הכותב הוא מורה לחינוך מיוחד, ומומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. לימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו עם ילדים בחינוך המיוחד, פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון.
תאריך:  01/01/2012   |   עודכן:  02/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיים בשלום עם ליקויי למידה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין מודעות לבעייה...
אבשלום  |  3/01/12 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז מלט
מה עומד מאחרי הקמפיין התקשורתי? אנו עדים לאחרונה להתנהלות תקשורת מתואמת ומתוכננת, החפצה להכפיש זרמים השונים מאורחות מנהיגי התקשורת, אין כאן בניית גשרים בחברה, אין כאן ניסיון ליצור מכנה משותף, זו התנהלות מאוד זולה לחפש עילה לעלילה
ראובן שליט
אין אנו זועקים יותר את זעקת הנרצח על לא עוול בכפו, בין אם יהודי הוא ובין אם לאו. אין אנו צריכים לעבור שואה או משבר במערכת יחסים עם טורקיה בשביל לפחות להגיד את הדבר הנכון
עמוס שנער
טבעם של רוב האנשים שלא להיות פושעים עולה על טבעם לזלזל שובבנית בחוק, לכן לא ההחמרה בעונש תשנה את המצב כי אם שינוי סטטוס האדם המבצע את העבירה
עו"ד יוסי נקר
מדוע עניינה של גב' כהן שאינה שרמוטה, ושלא זכתה אף לסעד אזרחי לפי חוק לשון הרע, יהיה שונה מעניינה של החיילת מטלון, שאינה פרוצה, ושמגדפה עומד לדין פלילי לרבות בגין הטרדה מינית?
עמוס גורן
שלא כמו וינשטיין שלנו, התובע הכללי במשפטו של "הלורד האו האו" לא נבהל    החלטתו של וינשטיין שימחה מאוד את גב' זועבי, תלמידתו המצטיינת של ח"כ לשעבר עזמי בשארה שברח מישראל כל עוד רוחו בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il