מספרן של לקויות הלמידה המוגדרות גדל עם הזמן. חדשות לבקרים מוגדר תחום חדש של קושי כלקות פורמלית. על-מנת לאבחן את התלמיד בצורה נכונה, יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי.
ליקויים אשר באים לידי ביטוי בפגיעה משמעותית ביכולת הקריאה נקראים דיסלקסיה. ליקויים אשר באים לידי ביטוי בבעיות כתיבה הם דיסגרפיה, ובעיות אשר מתבטאות בקושי בביצוע ובהבנת פעולות חשבון הן דיסקלקוליה. שלושת ליקויי הלמידה הללו הם ליקויים נפוצים אך פרט להם קיימים סוגים נוספים. ניתן לשפר מאוד את יכולות התלמיד בנושאים אלה באמצעות הוראה מתקנת. הסובלים מבעיות למידה מתקשים פעמים רבות גם בפיתוח כושר ארגון, בהבנת מציאות חברתית, בהתמצאות במרחב, בהסתגלות למצבים חדשים, בזיכרון, בביצוע פעולות מוטוריות ועוד.
ילדים ומבוגרים רבים סובלים מבעיות למידה כאלה או אחרות, מחקרים מראים כי 15% מכלל האוכלוסיה סובלים מבעיות הקשורות בליקויי למידה. אבחון הבעיה בשלב מוקדם מאפשר טיפול בבעיה ופיתוח הרגלי למידה חדשים. לאחר שהתלמיד מסיים את תהליך האבחון ומקבל טיפול מתאים, מתגלה שיפור ניכר ביכולות הלימודיות והחברתיות שלו. הורים לתלמידים אשר מתקשים קושי בלתי סביר בפיתוח מיומנות למידה בסיסית, ייטיבו לעשות אם יפנו לאבחון על-מנת להגדיר את תחום הקושי ואת חומרתו. חשוב לדעת כי הליקויים שמקורם אינו תמיד ידוע, עלולים שלא להיעלם מעצמם, והשפעתם על התלמיד ועל סביבתו תלך ותגדל.
ליקויי למידה בסיסיים מתגלים לרוב בכיתות הנמוכות ולעיתים אף בגן הילדים. ילד בן 7 אשר מתקשה קושי לא סביר בלימוד קריאה ובהבנת הנקרא מעורר סיבה לדאגה. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם הליקויים אינם מתגלים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי ומתגלים רק במהלך לימודי התיכון או אפילו רק במהלך הלימודים באוניברסיטה. ידועים מקרים רבים של ילדים שהצליחו להסתיר את לקויותיהם לאורך שנים ארוכות, במחיר אישי כבד.
מדוע מתפתחים הליקויים?
מחקרים מראים כיום כי ליקויי למידה נגרמים על-רקע נוירולוגי, אך לא ניתן לדעת מהו הגורם הישיר לתופעה. קיימות קבוצות סיכון ידועות בהן שיעור לקויי הלמידה גבוהה במיוחד, כגון ילדים אשר נולדו במשקל פג או עברו תהליך לידה קשה וממושך, ילדים מאומצים, ילדים בעלי קשיים שפתיים או רקע של בעיות אוזניים ושמיעה. ילדים כאלה הם בעלי סבירות גבוהה יותר לפיתוח ליקויי למידה.
יש להדגיש כי יכולתו האינטלקטואלית של אדם בעל ליקויי למידה זהה ליכולת של אדם רגיל אשר אינו סובל מהבעיה. לקוי הלמידה אומנם מתקשה בביצוע פעולה לימודית מסוימת אך אין הדבר מעיד על רמת ה-IQ שלו. על-אף נתון זה, ילדים ומבוגרים אשר אינם מאובחנים ומטופלים נכון, משיגים הישגים לימודיים ואקדמיים נמוכים משמעותית מאלו שהיו אמורים להשיג על-פי כישוריהם, וגדלים פעמים רבות להיות מבוגרים תת-משיגנים ומתוסכלים.
אבחון פזיז של ליקויי למידה
לא כל תלמיד אשר סובל מקשיים במהלך תהליך למידה סובל מליקויי למידה. פעמים רבות קושי בלימודים נגרם בעקבות בעיות בבית, רמת ההוראה בכיתה ובעיות חברתיות. יש להיזהר מאבחון מהיר ומהכנסת הילד לקטגוריה של לקוי למידה. פעמים רבות ילדים מפגרים בחומר הלימודי בעקבות היעדר סביבה תומכת ומעודדת בבית או חיים בסביבה של אלימות. ילדים נוהגים לאותת על מצוקות אישיות באמצעות ירידה בכישורי הלימוד. על כן חשוב שאבחון של ליקויי הלמידה יתבצע על-ידי איש מקצוע בלבד.