X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא המריבות בין דתיים לחילוניים גרמו להקמת שס אלא הסכסוכים הבלתי נגמרים בתוך הסקטור הדתי, הפליית הספרדים על פני האשכנזים, הדרת נשים והפלייתן שנמשכת בשכונות החרדיות מאז הקמת המדינה וקדמה להקמת שס, אי קבלת ילדים מהעדה הספרדית לבתי ספר דתיים ולישיבות של האשכנזים, ועוד
▪  ▪  ▪
הרב עובדיה יוסף. לאן אנחנו הולכים בהנהגתכם? [צילום: פלאש 90]
הפרדת דת ממדינה - מתבקשת
רוצים להיות רבנים? - אין בעיה, רק אל תשבו בכנסת כרבנים המייצגים מפלגה שכל מצעה הוא הדת. תייצגו כרבנים דעות פוליטיות בעלות בסיס דמוקרטי. תהיו שווי זכויות ושווי רמה לכל חבר כנסת. ההפרדה בין דת למדינה מחויבת המציאות!

הקריאה של הרב עובדיה יוסף לשני הצדדים - חרדים וחילוניים, שלא להסית ולא להרבות מחלוקות בעם (הארץ- 5 לינואר 2012) - כבודה במקומה מונח. זהו מהלך חשוב ובמקום. במיוחד נוכח המשבר העמוק ההולך ומסתמן בין הצדדים. בשעה שהמרחק הבלתי ניתן לגישור בין תפישות העולם הולך וגדל, ובמיוחד - כיצד אמורה להיראות מדינת ישראל בעתיד הנראה לעין, רצוי שמנהיגים המקובלים על האגף הדתי המתון בעם ישמיעו את דעותיהם ובעיקר כאשר הן פייסניות ואינן עולבות בחילוניים, שלמזלנו מהווים עדיין רוב מוחלט בציבור הישראלי.
אולם ציבור אזרחים עצום במדינה איננו שוכח שתנועת שס עצמה, "יציר כפיו" של הרב המכובד, נולדה בחטא. עצם הקמתה נתפש בעיני רבים, אז כמו גם היום, כניצול חולשת השיטה הדמוקרטית הישראלית. שבעצם גרם להעמקת המחלוקות בין דתיים לחילוניים ובין ספרדים לאשכנזים. אך לא רק הם - גם המפלגה הרוסית של ליברמן שייכת מבחינתי לאותה קטגוריה -מפלגה עדתית, וכך גם אגודת ישראל-מפלגת האשכנזים החרדית - גם דתית וגרוע מזה- עדתית!.
ראשית, מהסיבה שאין מקום למפלגות סקטוריאליות עדתיות במדינת ישראל המודרנית. שנית, בדמוקרטיה אין מקום למפלגות דתיות, כי הדת היהודית, כמו גם יתר שתי הדתות הנפוצות בעולם אינן יכולות להיות דמוקרטיות מעצם הוויתן!. במילים אחרות, הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של שס, קורא היום שלא להרבות מחלוקות בעם אבל בעצמו נתן יד ליצירת מחלוקת בעבור "נזיד עדשים". הוא הרי נתן את ההוראה לבצע - כי רצה שסקטור מסוים, שלפי דעתו לא נהנה מספיק ממנעמי השלטון ומתקציבי המדינה, יהנה גם הוא! למזלו, קם לו מנהיג צעיר בדמותו של אריה דרעי, איש מעשה, אינטליגנטי ופיקח בצורה בלתי רגילה, שידע לשלב בין הגחמות העדתיות של הרב לבין הצורך להשתלב בחברה מודרנית, קונסטרוקטיבית ויצרנית.
לא המריבות בין דתיים לחילוניים גרמו להקמת שס אלא הסכסוכים הבלתי נגמרים בתוך הסקטור הדתי, הפליית הספרדים על פני האשכנזים, הדרת נשים והפלייתן שנמשכת בשכונות החרדיות מאז הקמת המדינה וקדמה להקמת ש"ס, אי קבלת ילדים מהעדה הספרדית לבתי ספר דתיים ולישיבות של האשכנזים, ועוד.
תנסו אפילו היום לחתן נערה מקהילה חרדית אשכנזית עם נער ספרדי ותקבלו מהומת עולם. כן אוהבים לא אוהבים - זה לא משנה, גם בוגר אוניברסיטה- אם הוא ספרדי- הוא לא יהיה חלילה וחס - שידוך לילדה "טובה" -אשכנזיה שלעיתים אינה יודעת קרוא וכתוב בעברית מודרנית.
ושוב נחזור אל הרב הנכבד - עובדיה יוסף - מאחר שלא ראה דרך להתמודד מבפנים עם הגברדיה החרדית הקיצונית האשכנזית, בא והקים את ש"ס.
ואני שואל את כבוד הרב - אם לכאן הגעתם אחרי שנות דור ויותר, אם עדיין הניגודים ביניכם - החרדים- כל כך עמוקים, ועדיין לא מקבלים נערות לבתי ספר חרדיים אשכנזים הנהנים מתמיכת המדינה, וצעירים אתיופים וספרדים לא מתקבלים לישיבות של חסידי גור (רק כדוגמה לצרות שלנו כאן), אלא אם הם בני משפחה של חברי כנסת או רבנים מכובדים, ואי-אפשר לחתן בין העדות, לאן אנחנו הולכים בהנהגתכם?
אבל כדאי לפתוח את העיניים - עוד בשנות ה80 של המאה הקודמת, במקביל להקמת ש"ס, החלו להתפרסם בעיתונות הישראלית נתונים על כור ההיתוך הישראלי וההישגים המרשימים של החברה הישראלית. תראו מה קרה מאז בציבור החילוני בעניין אחוז הנישואים הבין עדתיים - כבר לפני למעלה מעשר שנים פורסם מחקר שהאחוז הנישואים הבין עדתיים בקרב החילונים עבר את ה50% . כל בר דעת צופה סביבו בהשתאות - מרבית הצעירים החילוניים של היום אינם יכולים להצביע לאיזה עדה הם משתייכים בגלל נישואי התערובת של הוריהם!
האם זה לא כור היתוך?
ורק נפנה את ראשנו טיפה הצידה, לעבר החרדים - הם עוד חיים בעולמם הישן. שום דבר לא השתנה. מילא, נאמר ש"פני הדור כפני הכלב"- מאה שערים לא השתנתה חיצונית כבר 100 שנה ויותר- אבל האם גם החרדים האמריקנים נמצאים באותה רמת פיגור סביבתי, חברתי, כלכלי, ואפילו מוסרי, כפי שעולה מתוך מה שראינו לאחרונה בהווית החרדים בארץ?! מדוע מוסרי- כי למשל, קוו ההגנה שלהם לגבי הכינוי "שיקסע" לילדה בת 7 , או לחיילת במדים הוא - שזה ביטוי הנהוג במחוזותיהם כבר מאות בשנים! או כי אישה במחוזותיהם היא מפעל לילודת ילדים ולטיפוח תלמיד הישיבה הבטלן - החכמולוג.
מי אם כן צריך את הדת בהוויה הדמוקרטית. בל תטעו - כל מי שרוצה להאמין - יבורך. אבל שלא יערב זאת בפוליטיקה. וזה כולל גם את כל הרבנים האשכנזיים והספרדים. רוצים להיות רבנים- אין בעיה- רק אל תשבו בכנסת כרבנים המייצגים מפלגה שכל מצעה הוא הדת. תייצגו כרבנים דעות פוליטיות בעלות בסיס דמוקרטי. תהיו שווי זכויות ושווי רמה לכל חבר כנסת. ההפרדה בין דת למדינה מחויבת המציאות!
נאמר שאז, לפני כ-25 שנה חשו הספרדים בצורך במפלגה כדרך לביטוי עצמי. אין לי גם ספק ששס נתנה דחיפה לא מבוטלת ללא מעט צעירים וצעירות ספרדים להשתלב בחברה המודרנית. אבל השאלה שאנחנו והם אמורים לשאול את עצמנו- אם ש"ס לא הייתה קמה- האם הדברים האלה לא היו מתרחשים? האם הם לא היו מתקדמים?!
אני הייתי סבור אז שהיה זה משגה להקימה, אבל היום - אולי כדאי ל"כבות את השלטר". ואין הדברים אמורים רק לגבי שס - כך גם לגבי יתר המפלגות החרדיות , לרבות אגודת ישראל. אולי אריה דרעי יביא בשורה לפוליטיקה- רוח חדשה לציבור הדתי הפוסח על שני הסעיפים! אדרבא, שילחם בכוחותיו הידועים ביחד איתנו להכנת חוקה למדינה. להפרדת הדת מהמדינה. יש רבים מבין הדתיים ובתוכם רבנים מכובדים שגם הם גורסים אותה גירסה- להפריד!
האין זה חלום של רבים מאיתנו? שהרב דרעי ורבנים נוספים יסייעו לכוחות הקידמה, לחזק את הדמוקרטיה ובכך להפיג את המתיחויות הקיימות בין הצדדים . למה יש לי הרגשה שכך הוא יעשה הפעם?! כי שולחו - הרב הגדול בתורה - הרב עובדיה, החמיץ את "הרכבת"- את המציאות הישראלית המודרנית! חבל שהוא ןעוזריו הקרובים לא קראו נכון את המצב. ואנחנו- הציבור החילוני הרחב, הפסדנו כמה עשרות שנים מחיינו הפוליטיים הדמוקרטים. אילו הם היו מבינים כמונו את מקום הדת במדינה- יתכן שכבר מזמן הייתה לנו חוקה! והיינו חיים בדמוקרטיה ככל המדינות המפותחות!

תאריך:  09/01/2012   |   עודכן:  09/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרב עובדיה יוסף, שס והמחלוקות בעם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכבוד שנציגי שס מביאים לחרדים
יום ליון   |  9/01/12 13:27
2
הגר"ע יוסף הולך רק בדרכי נועם!
ע_הראל  |  19/02/12 23:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
המדיניות הכלכלית של ראש הממשלה היא מדיניות "רעה" שפוגעת קשה בכלכלה הישראלית. נתניהו פועל בניגוד מוחלט לתפישות הכלכליות שעיצבו את הכלכלה הקפיטליסטית, כשהוא מאמץ מדיניות כלכלית אנטי-חברתית שמגדילה פערים חברתיים, מובילה לעוני ובסופו של דבר עלולה גם להוביל לקריסה כלכלית
איתמר לוין
התקשורת הישראלית כל כך שבויה בפוזיציות הפוליטיות והאישיות, עד שהיא מכתירה את יאיר לפיד למשיח תוך התעלמות הן מן המפה הפוליטית של העשורים האחרונים והן משורה של שאלות קשות שיש להציב בפני לפיד
אלי אלון
תופעת אחסון לא מקורה בנחלות בשדות החקלאיים של המושבים היא תופעה נרחבת הפוגעת בחזות הסביבתית בטבע ובירוק. הרשויות מגלות אדישות ו"עצימת עיניים" לתופעה זו. הגיע הזמן להלחם בה ברצינות באמצעות חקיקה פיקוח ואכיפה מוגברת שאם לא כן תגדל עוד ותתרחב
הלל ויס
אי הכנעת החמאס בעזה בעיקר בגלל מדיניות ברק נתניהו במבצע עופרת יצוקה היא שליבתה את הרוח הגבית של התמיכה הבינלאומית בהמשך הלחימה בעזה (גולדסטון א) על-ידי הברחות מאירן דרך סיני ותנועה חופשית של מחבלים מעזה לסיני. מהלכים שתרמו תרומה מכרעת לזעזוע השלטון המצרי והשפלתו ולשנויים במזרח התיכון
תרצה הכטר
סוף להדרת נשים בבתי עלמין. עכשיו זה רשמי: נכון ל-3.1.2012 נשים תוכלנה לשאת הספד בבית קברות, אם תרצנה בכך וחברה קדישא לא תוכל למנוע זאת בעדן. ההחלטה נשענת על פסק הלכה של הרב הראשי האשכנזי, יונה מצגר . חסל סדר ההתנגדות של חברה קדישא להספד של אשה, כמו במקרה הידוע של רבקה לוביץ' בהלוויה של אביה, פרופ' ישעיהו צ'רלס ליבמן ז"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il