X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפעמים מצליחים לשטוף אותנו בגל ענק של מלל ואירועים תקשורתיים, שהופכים את כולנו לעדר בקר צייתן, שהוכתב לו מלמעלה על מה הוא ידבר ובאילו מילים הוא ישתמש, ואין שום דרך לצאת מהעדר הגועה. מבחינה זו צונאמי הדרת נשים לא היה שונה בהרבה מהלווייתו של קים ג'ונג-איל
▪  ▪  ▪
בית שמש. צונאמי תקשורתי ששכך [צילום: פלאש 90]

בסוף הם מצאו משהו אמיתי: ההתנהגות של הבריונים החרדים בבית-שמש. לא שקרה משהו חדש בבית-שמש. הבריונות של קיצונים בבית-שמש היא סיפור ישן שכבר כתבו עליו וצילמו אותו עשרים פעם בעבר, וזה תמיד תפס מקום בעמודים האחוריים של התקשורת ולא התרומם. אנשי המקום שסובלים שנים מהצקות ומיריקות התחננו לתשומת לב אבל התקשורת הייתה עסוקה בשרה נתניהו או בתג מחיר או בצדק חברתי והיא לא יכולה לעסוק ביותר מסקנדל אחד בו-זמנית. מה התחדש עכשיו? רק זה ששבועיים ימים שטפו לנו את המוח בצונאמי של הדרת נשים לארוחת בוקר הדרת נשים לצהריים, הדרת נשים אחת ביד ושתי הדרות נשים על העץ, הדרת נשים בגשם והדרת נשים בשמש, עד שמצאו את בית-שמש. רגע לפני שהאוויר יוצא מהבלון נזכרו שיש מקום שבו קורה משהו רע באמת.
אם כתוצאה מכך המשטרה תטפל עכשיו בתופעת בית-שמש ברצינות, בנחישות ולאורך זמן, אולי אפשר יהיה לומר שהשיגעון המטמטם של הדרת נשים לא היה לשווא. אבל תרשמו לכם: זה לא יקרה. קמפיין תופי הטם-טם של הדרת נשים כבר מיצה את עצמו, ובימים הקרובים יימצא סקנדל חדש לטמטם בו את השכל של העדר. המשטרה תרוץ לטפל "בכל הכוח", "במסר חד-משמעי" ו"ביד ברזל" בסקנדל החדש, ורחובות בית-שמש יופקרו מחדש לחסדי היורקים והמקללים.

התאבכות ספירלית

מישהו צריך להתחיל לחקור את חוקי הטבע היוצרים את תופעת הצונאמי הסקנדלוגי, ולהמציא איזה סולם ריכטר שבאמצעותו נוכל למדוד ולחזות את עוצמת הסקנדל הבא. עד שזה ייעשה, אפשר לשרטט בקווים כלליים איך זה מתרחש. זה מתחיל בתזוזה לעומתית קלה של לוחות טקטוניים באחד משלושת קווי התפר חרדים–חילונים, או מתנחלים–שמאלנים, או משועממים–נתניהו.
אם התזוזה הקלה מתרחשת בדיוק בזמן של יובש תקשורתי, מתחוללת תופעת התאבכות ספירלית: ערוץ 2 שם את זה בראש החדשות, 'ידיעות אחרונות' שולח בדחיפות את כתביו לחפש סיפור שלא היה בטלוויזיה, ואם אין כזה אז לייצר אותו אבל מהר. בינתיים דוברי השרים ויחצניהם מנסחים במהירות את תגובתו החריפה של השר, ושולחים במסרון לכל הכתבים. מפיקי תוכניות הבוקר ברדיו ממחזרים מה שהיה בטלוויזיה, מוסיפים ציטוטים מעיתוני הבוקר, ומשלבים את תגובת השר. יועץ התקשורת של הנשיא לא יכול להישאר מאחור, והוא מסביר לכבודו שזה הנושא החם ואם לא תתייחס אליו אתה לא קיים. נאום הנשיא הופך להיות הסיפור המרכזי של חדשות הערב, ובמצב כזה ברור לגמרי שלשכת ראש הממשלה לא יכולה להרשות לעצמה להשאיר את הנשיא לבדו מול הזרקורים כאילו הוא זה שמנהל את המדינה. הבעיה היא שבבוקר היום השלישי לסופה, תגובה כתובה המביעה זעזוע כבר לא עושה כותרת, ולכן אין לראש הממשלה ברירה אלא לזמן דיון חירום, אחרת יגידו שהוא לא עושה כלום. רצוי לזמן את הרמטכ"ל, המפכ"ל והמנכ"ל, איזה לשעברניק בכיר, שני שרים שתי נשים ושני ספרדים. אבל גם למנכ"ל לרמטכ"ל ולמפכ"ל יש יועצי תקשורת, והם לא ישאירו את הקליינט שלהם פראייר, וחוץ מזה בינתיים הגיעו לאולפנים המפיקים והמגישים של תוכניות חמש אחרי הצהריים, והם זקוקים לחומר סקנדלי חדש. הם מסבירים ליחצני המפכ"ל שהבעת זעזוע עמוק היא כבר סיפור מאתמול, ולמפכ"ל אין ברירה אלא לצאת להצטלם בשטח ולומר שמדובר בסכנה קיומית למדינת ישראל ונגיב עליה ביד ברזל ובאפס סובלנות. אם גם זה לא נכנס לשידור, אפשר לנסות את 'יותר מסוכן מהגרעין האירני'. ביום הרביעי יש הפגנה, ביום החמישי בג"ץ, ובבוא אלול אלינו ריח סתיו עלה, נגמר היובש התקשורתי ויש כמה חדשות אמיתיות. ההוריקן נרגע מהר יותר משהתפרץ.

כמו אבק לבן

אני לא יודע איך אתם, אבל אותי זה נורא מעצבן. אנחנו חברה דמוקרטית מלאה אנשים אינטליגנטים ועצמאים, יש פה באמת חופש ביטוי וחופש מחשבה, ועשרה זוכי נובל ותלמידי חכמים ומשוררים ונון-קונפורמיסטים בעיקרון, ועוד אומרים עלינו שלכל שני יהודים יש שלוש דעות. אז איך זה שלפעמים מצליחים לטמטם אותנו ואנחנו נראים ונשמעים כמו עדר פרות שכל אחת צועדת בתוך הבוץ כשראשה באחורי חברתה. איך זה שמישהו קובע שהשבוע כולנו נדבר על הדרת נשים, ואנחנו מצייתים בלי מילה, ומנשיא המדינה ועד אחרונת הדוגמניות כולנו מדברים רק על מה שהכתיבו לנו, והסקנדל התורני נדבק אלינו ומכסה אותנו מכף רגל ועד ראש כמו האבק הלבן על שריונאים.
חשבתי על זה כשראיתי את הצילומים מהלווייתו של קים ג'ונג-איל עם רבבות האנשים המתייפחים ומבכים מרה את מי ששדד אותם והרעיב אותם. קול הקריין המלווה את התמונה מביע פליאה עמוקה, וזה באמת לא ברור. איך אפשר להכריח אנשים לבכות כך? ופתאום הבנתי שאף אחד לא הכריח אותם, ושאנחנו לא שונים בהרבה. ברגע שכל ערוצי התקשורת שלנו, ואיתם כל הפוליטיקאים וכל מי שרוצה להתפרסם קצת, כולם בלי יוצא מהכלל מטפטפים נושא אחד ומסר אחד, אף אחד לא מתמרד ולא שואל: סליחה מלך, איפה הבגדים שלך. אילו הייתה המערכת התקשורתית שלנו מהללת את קים ג'ונג-איל באותה עוצמה ואחידות שבה היא התייחסה לבלוף של הדרת נשים, רבבות אנשים היו עומדים ברחובות תל אביב ובוכים על מותו של המנהיג הצפון-קוריאני.
ומה שעצוב בסיפור הזה הוא העובדה שיש פה שתי קבוצות קטנות מאוד, אחת של חרדים קיצוניים ואחת של חילונים קיצוניים, כשאת החילונים הקיצונים לא מעניין שוויון האישה ואת החרדים הקיצוניים לא מעניינת צניעות האישה. מה שמעניין אותם זה להתקוטט אלה עם אלה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/01/2012   |   עודכן:  13/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקי הצונאמי הסְקַנדלוגי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כסף, יוקרה, השפעה ניצול פוליטי
פועה  |  22/01/12 19:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אליצור
מה פירוש הדבר שישראל מכירה או לא מכירה בשואת העם הארמני? מדינה יכולה להחליט איזה היסטוריון צודק ואיזה טועה? משכתבים את ההיסטוריה כדי שארדואן לא ייעלב?
נסים ישעיהו
הגזרות נובעות מרשעות ולא משום סיבה אחרת. והרשעות היא בשני הרבדים, גם בין אדם למקום וגם בין אדם לחברו. כי ככה זה על-פי תורת אמת, מי שפועל לפגוע בזולתו הוא רשע גמור ולא משנה מה התירוץ שלו
ד"ר רון בריימן
החלטה הפוכה בבג"ץ בנוגע לחוק האזרחות, אם חלילה הייתה מתקבלת, הייתה סוללת את הדרך להצפת מדינת ישראל בערביי א"י, תחת הכותרת הכוזבת "איחוד משפחות"    יש לקוות שלא רק עידן אהרן ברק-דורית ביניש יסתיים, אלא גם עידן ביילין-ביניש
יואל בן-נון
הלב והשכל מבקשים כאחד: אנא, הקדימו לצאת. אל תנהגו בעייפות! אל תנהלו את העולם בזמן הנהיגה. זה חמור יותר מחילול שבת!
איתמר לוין
לעיתים דברים לא נאמרים בגלוי אלא רק נרמזים בין השורות. יאיר לפיד לא אמר שהוא הולך לפוליטיקה, אלא רק נתן לכולם להבין זאת; ביהמ"ש רמז ששופט משפחה אינו ראוי לתפקידו; ידיעות אחרונות ניסה לומר שידע מראש על פיטוריו של דרור קשטן. ויש גם מקרים בהם מעשים חושפים את האמת: הרחקת החיילים מהרכבת, העסקת סודנים ברשת ישרוטל ודף חשבון של ויזה-כאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il