X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הילד והמתבגר יהיו נתונים לדילמה לאורך כל חייהם בבחירת "מועדון החברים" שבו ירגישו נוח הציר ינוע בין קהילת לקויי השמיעה לבין קהילת הילדים השומעים גם ילדים עם לקות חמורה, שיצליחו לשמוע במהלך חייהם תודות לטכנולוגיה המתקדמת וניתוחי שתל השבלול, ימצאו עצמם לעתים מרגישים נוח יותר בקהילת לקויי השמיעה שהיא קבוצת השווים הטבעית שלהם
▪  ▪  ▪
תחושת ניכור [צילום: פלאש 90]

ההתמודדות של הפעוט, הילד, הנער והמבוגר החירש או לקוי השמיעה מתחילה עם הולדתו ומלווה אותו/אותה במהלך כל חייו. ככל שהמודעות החברתית תגדל כך יהיו חייו קלים יותר ואנו כחברה גם נקצור את פירות ההצלחה משום ששוויון ההזדמנויות של לקוי השמיעה יביא לפחות תלות בחברה ובמוסדות הרווחה.
בדומה לכל אדם עם מוגבלות, גם במקרה של האדם עם לקות שמיעה המשפחה הגרעינית, ובעיקר ההורים, תופסים תפקיד מרכזי בהתמודדות גם כשהילד הפך לבוגר ומנסה לצאת לחיים עצמאיים בלימודים, בעבודה ובזוגיות.
הקשיים הם גם בתחום ההתמודדות הנפשית, המאבק על השילוב החברתי, האתגרים בתחום הלימודים וגם קשיים טכניים, הוצאות כספיות, עבודה וזוגיות.
האתגר או הדילמה הראשונה של ההורים הוא בבחירת מסגרת החינוך לילד עם לקות שמיעה. כבר בגיל ששה חודשים הפעוט צריך להתמודד עם הצורך בשילוב בחברה השומעת, צורך שילך ויגדל עם השנים. המכשול הגדול בילדות הוא הכניסה לביה"ס עם ילדים רגילים. לעיתים יש חוסר רגישות והבנה לשונה, המקשה על השילוב בשנים הראשונות. מיחא, מרכז רב תחומי לילדים עם לקות בשמיעה, מעניקה לילדים עד ביה"ס מגוון של מסגרות חינוכיות המותאמות לפי מצב השמיעה ובהתייעצות עם ההורים.
הילד והמתבגר יהיו נתונים לדילמה לאורך כל חייהם בבחירת "מועדון החברים" שבו ירגישו נוח. הציר ינוע בין קהילת לקויי השמיעה לבין קהילת הילדים השומעים. גם ילדים עם לקות חמורה, שיצליחו לשמוע במהלך חייהם תודות לטכנולוגיה המתקדמת וניתוחי שתל השבלול, ימצאו עצמם לעתים מרגישים נוח יותר בקהילת לקויי השמיעה שהיא קבוצת השווים הטבעית שלהם. "מועדון החברים" שבו מרגיש הבוגר נוח יותר תהיה בד"כ הקבוצה שממנה יבחר את בן או בת הזוג, תהליך מורכב ממילא וודאי במקרה זה.
כבר בגיל כמה חודשים, נתקל הפעוט בקושי הגדול ביותר שהוא אתגר לימוד שפה ודיבור, פעולה מורכבת וקשה לאור המוגבלות הקיימת, המצריכה עזרים שמיעתיים, טיפולים עם קלינאיות תקשורת ובדיקות אודיולוגיות. התאמת המכשירים, במקרים רבים ניתוח ואשפוז לצורך השתל הכוכליארי ושיקום השמיעה שלאחר הניתוח, כל אלו פעולות הדורשות מהפעוט ריכוז, זמן, הפסקת פעולות החביבות עליו, יציאה מהבית והתמקדות בפעולות שאינן נוחות לו. חירשים רבים מדווחים על קשיים בהבנה של שיחות במצבים חברתיים שונים ואפילו לעיתים בחוג המשפחה, באירועים חברתיים, במפגש ביורוקרטי וכמובן בתקשורת טלפונית, זה יוצר תסכול.
ההתמודדות הקשה ביותר היא התנאים הפיזיים והאקוסטיים שמעמידה החברה והמדינה לחירש וללקוי השמיעה.

אין יישום לחוק
מיח"א פנתה בנושא זה למיקי פלד, מנכ"ל חברת ההפקה "סולן תקשורת" וביקשה שהמופעים המוקלטים "פסטיגל" ו"מותק של פסטיבל" יתומללו במלואם גם בשירים וגם בתוכן - קטעי הקישור החברה, מסיבות לא ברורות, עדיין מסרבת לתמלל את כל המופעים
▪  ▪  ▪

כיום מכשירי השמיעה וניתוחי השתלים ממומנים בסל הבריאות, ולהוציא מקרים חריגים של קשיים ביורוקרטיים מצד קופ"ח, הילד זכאי ומקבל את השירות. הבעיות מתחילות במערכת החינוך כאשר הורים נאלצים להילחם בזכויות המגיעות כחוק לילדיהם, כמו הנגשה אקוסטית של כיתות הלימוד, משום שרבים מבתיה"ס עדיין לא הנגישו כיתות לימוד והתהליך, שאורך זמן רב, פוגע קשות ביכולת השמיעתית של הילד עם לקות השמיעה ובהצלחתו בלימודים.
מה שאמור להיעשות על-פי חוק במוסדות החינוך, מיושם הרבה פחות באולמות ובמוסדות ציבור. ילד עם עזרי שמיעה נזקק להנגשה אקוסטית של האולם או שימוש במערכת fm אישית המתחברת לעזרים. לצערי, מצב זה עדיין רחוק מלהיות הסטנדרט הנדרש והיעדר יישום התקנות פוגע ברגשות הילדים לקויי השמיעה והמשפחות, אינו מאפשר להם הנאה מאירועים מופעים וחוגים ומעקב שילובם בחברה. לדוגמה באירועי חנוכה רוב האולמות אינם ערוכים באמצעי ההנגשה הנדרשים לילדים. בעיה נוספת היא היעדר תמלול בתוכניות, בחדשות ובהופעות מוקלטות. לדוגמה מיחא ת"א והמרכז פנתה בנושא זה למיקי פלד, מנכ"ל חברת ההפקה "סולן תקשורת" וביקשה שהמופעים המוקלטים "פסטיגל" ו"מותק של פסטיבל" יתומללו במלואם גם בשירים וגם בתוכן - קטעי הקישור. החברה, מסיבות לא ברורות, עדיין מסרבת לתמלל את כל המופעים. היחס הזה של הנגשה חלקית משול בעיני להעמדת חצי רמפה לנכה עם כסא גלגלים ודורש התייחסות של המחוקק.
אנקדוטה זו היא אינדיקציה לקשיים של לקויי השמיעה בתחום ההנגשה וההבנה הציבורית הנדרשת לשילובם בחברה. במקרים רבים מאוד, נדרש האדם עם הלקות לנהל מאבק מול מוסד, חברה או גוף הפוגע בשילובם ובשוויון ההזדמנויות המגיע להם על-פי חוק.
גם בצבא גם לא פשוט ללקויי השמיעה. ראשית יש תהליך מיון ראשוני ובשלב די מוקדם הצבא מודיע על נכונותו לוותר על שירות החובה. תהליך הבקשה להתנדבות הוא מסורבל וארוך וכשבסופו מצליח החירש/לקוי השמיעה להתגייס הוא נתקל באותה תחושה מוכרת מימי ביה"ס של ניכור חברתי, בורות מצד החברים והמפקדים וקשיים אובייקטיביים רבים הנובעים מהלקות.
הקושי הגדול ביותר של האדם עם לקות בשמיעה הוא השתלבות בשוק התעסוקה. מובן שככל שהחירש יצליח בלימודים גבוהים, כך ירכוש לעצמו נכסים שיאפשרו שילובו בתעסוקה. יחד עם זאת סטיגמות הם עדיין מרכיב חשוב בתהליך קבלה לעבודה ושוב הצורך במקום עבודה מונגש אינו תמיד בראש מעיניהם של מעסיקים.

הכותב הוא מנכ"ל מיח"א תל אביב והמרכז, מרכז רב תחומי לטיפול בילדים לקויי שמיעה ומשפחותיהם.
תאריך:  16/01/2012   |   עודכן:  16/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
סועדים שאינם בוחלים בקלוריות ושקיבתם עורגת לקולינריה משובחת ימצאו את מבוקשם ב"יועזר בר יין" הוותיקה שביפו, בה מובטח להם שופרא דשופרא. הכל תודות לבעליה הנמרץ, שאול אברון, מסעדן בחסד עליון, המקפיד בבישול על קוצו של יוד
עליס בליטנטל
המחזמר "קברט" העולה על בימת התיאטרון הקאמרי הוא ללא ספק הצגת השנה    ממחזמר הפורש את אווירת הדקאדנס וההדוניזם ששלטה בברלין שבין שתי המלחמות, שטופת זימה ויצרים שעומדים במרכז הבידור במוסד הקברט שנוצר בראשית המאה שם - עובר המחזה בחלקו השני לרבדים העמוקים יותר, לפצע המדמם של החברה הגרמנית, שפשה בה בשל קריסה כלכלית, והוא שגרם לצמיחת הנאציזם ולכל מה שנבע ממנו
אורן פרסיקו
"יש פה כמעט 90 עיתונאים", אמר אחד ממקימי ארגון העיתונאים החדש באסיפתו הציבורית הראשונה. "אם כל אחד יצרף חמישה אנשים לארגון - שינינו את העולם"
חגית ששר
נצרת-עילית, שנועדה למלא את תפקיד חוד החנית במאבק על ייהוד הגליל, הופכת בעצמה לעיר מעורבת. היהודים רק מוכרים, הערבים רק קונים, ולא היה חסר הרבה כדי שהרמדאן ינצח את ראש השנה
אלעזר לוין
בובליל: פינוי בינוי ופרויקט ברחובות    אמסלם כבר מדבר כנשיא    קוביית הזכוכית שלא נבנתה    בכירים שומרים על פרופיל נמוך לגבי עסקיהם    אולפינר: חברה על שם הבת-השמאית    הנשיא היחיד שלא סיים קדנציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il