X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הגירסה הקלאסית המקורית של אוריפידס, המתארת את הטרגדיה הנוראית שהמיטה מלחמת יוון בטרויה על המנצחים והמנוצחים כאחד, זועקת את המסקנה שבמלחמה אין רק נצחון כולם מפסידים. ואת הרעיון הזה יביים הבימאי יוקיו נינאגאווה, שהכריז על כך במסיבת העיתונאים בקפה מועדון הקאמרי
▪  ▪  ▪
הבימאי היפני יוקיו נינאגאווה [צילום: יח"צ]

מעין מהפיכה עומדת להתחולל בתיאטרון העברי. בחודש דצמבר 2012 תעלה ביפן ובישראל ההצגה "נשות טרויה" מאת אוריפידס. השחקנים ידברו על הבימה ביפנית, עברית ערבית וגם אנגלית. המטרה: להציג ביפן, בישראל ובהמשך בעולם. הגירסה הקלאסית המקורית של אוריפידס, המתארת את הטרגדיה הנוראית שהמיטה מלחמת יוון בטרויה על המנצחים והמנוצחים כאחד, זועקת את המסקנה שבמלחמה אין רק נצחון. כולם מפסידים. ואת הרעיון הזה יביים הבימאי יוקיו נינאגאווה, שהכריז על כך במסיבת העיתונאים בקפה מועדון הקאמרי. מסיבה בה נכחו ונשאו דברים גם שגריר יפן בישראל הידאו סאטו, סמנכ"ל תיאטרון המטרופוליטן מטוקיו הירושי טאקהגי, והסמנכ"ל לעניני תרבות במשרד החוץ שלנו, רפי גמזו.
המחזה עלה בישראל כמה פעמים בגירסתו ועיבודו של ז'אן פול סארטר ובעיבודו של חנוך לווין. את המקור ממש - ראינו רק בחוג לתיאטרון באוניברסיטת ת"א, שם גילינו בין השחקנים את הכוכב הבא של הבימה הישראלית, דן שפירא, שהיה אז סה"כ תלמיד שנה א' או ב'. אבל הפקה כזו, שתעלה כשיתוף פעולה של יפנים וישראלים ובארבע שפות, תוך שיתוף בין תיאטרון הקאמרי לבין תיאטרון המטרופוליטן מטוקיו - זוהי תפנית של ממש בעולם התיאטרון הבינלאומי. ולכך מכוון הבימאי הנודע, שכמה מההצגות שביים, עלו כבר בהצלחה על בימות הווסט אנד בלונדון ובלינקן סנטר בניו-יורק וזכו להוקרה רבה. נסיונו העשיר בהעלאת קלאסיקה יונית, שייכספיר וקלאסיקה יפנית, מבטיחים שהרעיון המהפכני והלא רגיל יתכן ויצליח להגשים את יעודו. לדעתו, דווקא השוני בשפות מהווה גורם מעורר, מנסיונו. והערך המוסף של הפרודוקציה הזו הוא - ללמוד לכבד זה את זה, מתוך הכרת התרבות של השונה.
הבימאי סיפר, שתמיד נחשב ל"אנפן טריבל" בתיאטרון היפני. "אני הקלתי על הקהל היפני להבין את התיאטרון. ולמה השימוש ב4 שפות? כי ללכת בדרך הקשה - זה האתגר. כבר עשיתי את "אדיפוס רקס" עם שחקן יווני אחד והשאר - שחקנים יפנים, והשפה לא הייתה מכשול עיקרי. נכון שהמרחק בין שתי המדינות לא תרם תחילה למיצוק הקשרים בין יפן וישראל, אבל לאחר ביקור פה - חל שינוי בהתייחסות היפנים, והיחסים התהדקו החל מ-1988”.
ואין זה דבר של מה בכך לגבי היפנים. כעם שהתמיד במשך ההיסטוריה שלו על מסורת ההתבדלות מהיבשת (לבד משתי פעמים בהן היה מעורב במלחמות ביבשת אסיה) - הקפיד העם לשמור על תרבותו המיוחדת ועל אורחות חייו. והנה, מגיע בימאי יצירתי במיוחד, עם קבלות על יכולותיו, ומשלב בתוכניתו עם שחקנים יפנים עוד שני מיגזרים - ישראלים בעברית וערבים בערבית. שלושה מקורות תרבות - שהשוני ביניהם, כך הוא מקווה ושואף, יתמוסס בעזרת האמנות. הוא עצמו אינו יודע אנגלית, אך עבורו אין הדבר מהווה בעיה. את ביצוע השחקנים הוא בודק על-פי שפת גופם, קולם וכיצד הם משתמשים בכלים של עצמם. עיניו, אוזניו וחושיו של המאסטר הגדול הם מכשירי העזר לשיפוטו, מלבד מתורגמניות. הדרמטורגית ד"ר ורדה פיש עומדת מאחורי הפרויקט ביזמה ובפיתוח הרעיון, שאמור להיות חגיגת ששים שנות יחסים דיפלומטיים בין ישראל ליפן.
כצעד מקדים, ערך הבימאי בטוקיו סדנה לשחקניות אולה שור סלקטר וראידה אדון. מכיוון שתיאטרון המטרופוליטן היפני מטוקיו אותו ייסד ב 1990, מכוון ליצירת קירבה תרבותית בין עמים, ובכך להביא לשלום בעולם, התאים הרעיון מאד למנהלו הנמרץ של תיאטרון הקאמרי, נעם סמל, שיזמתו הברוכה הביאה כבר בעבר לצופי התיאטרון בישראל כמה וכמה הצגות מגרמניה, פולין ורומניה, הצגות שלימדונו כיצד נראה תיאטרון אירופאי משובח. וגם אם אינך דובר שפות אלו, התרגום שרץ מעל הבמה הקל את יצירת החיבור בין הקהל הישראלי לקבוצת השחקנים הזרה. למדנו שלא חייבים לצרוח על במה כדי "להגיע" לצופים. שדרמה משובחת מדברת ללב כל צופה ובכל שפה.
כך גם מקווה נינאגאווה ליצור חיבור בין עמים שונים - בין היפנים שתרבותם הגבוהה כה שונה משלנו ומשל כל שאר עמי כדור הארץ (ועד שלא תסעו לשם לא תבינו עד כמה...) לבין הישראלים הבוטים-משהו, ולבין הערבים שביטויים אכספרסיבי ושירי מאד, ובכך מתחבר יותר לסגנון תיאטרון הקאבוקי המוחצן מאשר לתיאטרון ה"נו" המופנם והשקט. המיקס הזה, אמר הבימאי במסיבת העיתונאים, אמור להצליח במטרתו, ולחבר את היפנים לישראלים, ותקוותו גם לגרום לערבים לספוח את הלקח מהמחזה הנוקב והטראגי - ואולי לגרום להם להעדיף שלום על מלחמה חסרת תועלת.
בימים אלה שוקד הבימאי על אודישנים לשלושים שחקנים ישראלים וערבים, מלבד היפנים, ונאחל לכולם הצלחה, ונחכה בכליון עיניים לדצמבר 2012.

תאריך:  16/01/2012   |   עודכן:  16/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיתוף פעולה ביפנית-עברית-ערבית ואנגלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הרוצה בשלום ייכון למלחמה
אלון פלג  |  16/01/12 20:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
לשבועון צה"ל "במחנה" אין אומנם שכפ"ץ ציבורי מרשים כמו לגלי-צה"ל, אבל הוא חלק בלתי נפרד מהנוף הצבאי והתקשורתי בישראל וראוי שימשיך להופיע
בועז הרמן
הילד והמתבגר יהיו נתונים לדילמה לאורך כל חייהם בבחירת "מועדון החברים" שבו ירגישו נוח    הציר ינוע בין קהילת לקויי השמיעה לבין קהילת הילדים השומעים    גם ילדים עם לקות חמורה, שיצליחו לשמוע במהלך חייהם תודות לטכנולוגיה המתקדמת וניתוחי שתל השבלול, ימצאו עצמם לעתים מרגישים נוח יותר בקהילת לקויי השמיעה שהיא קבוצת השווים הטבעית שלהם
ראובן לייב
סועדים שאינם בוחלים בקלוריות ושקיבתם עורגת לקולינריה משובחת ימצאו את מבוקשם ב"יועזר בר יין" הוותיקה שביפו, בה מובטח להם שופרא דשופרא. הכל תודות לבעליה הנמרץ, שאול אברון, מסעדן בחסד עליון, המקפיד בבישול על קוצו של יוד
עליס בליטנטל
המחזמר "קברט" העולה על בימת התיאטרון הקאמרי הוא ללא ספק הצגת השנה    ממחזמר הפורש את אווירת הדקאדנס וההדוניזם ששלטה בברלין שבין שתי המלחמות, שטופת זימה ויצרים שעומדים במרכז הבידור במוסד הקברט שנוצר בראשית המאה שם - עובר המחזה בחלקו השני לרבדים העמוקים יותר, לפצע המדמם של החברה הגרמנית, שפשה בה בשל קריסה כלכלית, והוא שגרם לצמיחת הנאציזם ולכל מה שנבע ממנו
אורן פרסיקו
"יש פה כמעט 90 עיתונאים", אמר אחד ממקימי ארגון העיתונאים החדש באסיפתו הציבורית הראשונה. "אם כל אחד יצרף חמישה אנשים לארגון - שינינו את העולם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il