X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השיח הוא כואב, כי קשה לקבל גישה, שבבסיסה יש התעלמות מאנושיותם של עמי כנען ודמוניזציה שלהם. השיח הוא כואב לנוכח מגמה הולכת ומתחזקת, לפיה התלמיד בבית הספר כיום מחיל את מסר הכתובים למציאות הפוליטית של ימינו
▪  ▪  ▪
התלמידים מחילים את המסר למציאות של ימינו [צילום: זהר שיטרית]

יש לי שיח ושיג של אוהב וכואב עם הטקסט המקראי. בניגוד לרעיון החרם וחובת השמדת עמי כנען, אני מציין באהבה רבה את המשקל הסגולי והערכי של החינוך לערכים הומאניים הגנוזים בספר ' שהוא יקר לי , והוא יקר לכל בן תרבות.
תביעת החוק המקראי לאהבת הגר - "וְאָהַבְתָּ אֶת הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (דברים י' 19), התביעה לשוויון הגר בפני החוק ככל האזרח "לֹא תַּטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר..." (דברים כ"ד 17) שובים את לבי, כאשר אני בא אל ציוויי הטכסט המקראי כאל דרך חיים מנווטת. כאל דרך חיים החותרת לקיומה של חברה , הקשובה למצוקת העני והחלש החי בתוכה, תוך השתתת הערך שכולם שווים בפני החוק .
הקריאה או ליתר דיוק התביעה לקליטת בני נכר בישראל ולשיתופם בחברה: "עוֹלוֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן עַל מִזְבָּחִי" (ישעיהו נ"ו 7) היא שמנחה אותי במאבקי על דמותה של החברה הישראלית, כאשר בצקלוני חי ונושם הספר ואהבתי לספר התנ"ך .
מכאן גם היותי שותף למשאלת הנביא ולתקווה "וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִים. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ: לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְהֹוָה אֶל בֵּית אֱלוֹהֵי יַעֲקֹב". כל זאת מתוך תכלית אחת ויחידה כדי ש"יׁוֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאוֹרְחוֹתָיו".
כך תתבסס הגמוניה ערכית מוסרית "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תּוֹרָה וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלַיִם". רק יישומו של מסד ערכי ומוסרי יכול להבטיח השתתת סדר מדיני חדש - "וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִים וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים". סדר, שיעניק לחברה מימוש של יעד נכסף : "לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב' 2-3)
מול קוטב ערכי החובק בחובו כתובים, שאיתם יש לי שיח של אוהב, ניצב קוטב החובק פסוקים לא מעטים, שאיתם יש לי שיח של כואב. במיוחד כאשר פסוקים אלו מנוצלים כיום לערוצי תרבות ותקשורת פוליטית הרת אסון.
כאשר מציגים מתוך הכתובים כל מגע עם עמים זרים כגורם לטמיעה ולעבודת אלילים השיח שלי הוא שיח של כואב. יש לי שיח כואב עם המצווה -"וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהֹוָה אֱלוֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אוֹיְבְךָ מִסָּבִיב ... תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם, לֹא תִּשְׁכַּח" (דברים כ"ה 19) וזאת בנוסף לצו המפורש כלפי עמי כנען.
יש לי שיח כואב עם צידוק בלתי מעורער בחובת השמדת כל זכר במדיין, כפי שמתואר בספר במדבר ל"א 1-12. השיח הוא מאוד כואב במפגש עם תיאור השמדת מואב בספר שמואל ב', ח' 2-3 - "וימדדם בחבל , השכב אותם ארצה, וימדד שני חבלים להמית ומלוא החבל להחיות". במלים אחרות - שני שלישים למוות ושליש אחד לחיים כדי שיהיו עבדים ונושאי מנחה. והשיח הכואב אינו פוסח על תיאור השמדת כל זכר באדום כמתואר בספר מלכים א' י"א 15-16.
חומר הסברה חד-צדדי
השיח הוא כואב, כי קשה לקבל גישה, שבבסיסה יש התעלמות מאנושיותם של עמי כנען ודמוניזציה שלהם. השיח הוא כואב לנוכח מגמה הולכת ומתחזקת , לפיה התלמיד בבית הספר כיום מחיל את מסר הכתובים למציאות הפוליטית של ימינו .
אינני יכול להשתחרר מחומר ההסברה החד-צדדי המציף את סיורי המורשת במיוחד לחברון. חומר הסברה היוצר משוואה המחייבת לראות - אויב כנעני = אויב ערבי , והדרך הנאותה ל"טפל" באויב העכשווי, כפי שטיפלו באויב הכנעני המובאות הכואבות שהבאתי ברשימה זו.
את השיח הכואב שלי עם הטקסט המקראי אני מנהל בדרכו של מרטין בובר, שאינו מקבל את הכתוב בטקסט, כשהוא מנוגד לקול האלוהים הנשמע ממצפונו של האדם (בובר , תשכ"ה , עמ' נ-נ"ג).

תאריך:  06/02/2012   |   עודכן:  06/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג של אוהב וכואב עם המקרא
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
גדעון סער בשירות ימין הזוי
מורה  |  6/02/12 16:07
2
חובה להאבק לחינוך הומניסטי
ידידיה.  |  6/02/12 16:41
 
- הלכנו בשבילים מהם גורשו ערבים
איש עצוב  |  6/02/12 17:42
 
- בוקר טוב איש עצוב,
סולד מאיש עצוב  |  7/02/12 13:41
 
- הפוסל במומו פוסל
איש עצוב  |  7/02/12 20:39
 
- נרצחים,נשחטים..גם בדיזנגוף..
כדאי לצעוד בעקבות  |  8/02/12 12:32
3
איתן תודה על המאמר. ל"ת
יישר כוח, איתן  |  7/02/12 13:23
4
תודה למי שכתב מאמר זה ל"ת
תלמיד  |  7/02/12 14:56
 
- התלמיד המתחנף ל"מורה."...
גיחי,גיחי  |  8/02/12 12:44
5
אינך מכיר את התנ"ך!
קלינסקי,  |  8/02/12 12:38
 
- בדיחה לא מוצלחת של מתחזה טיפש ל"ת
ידידיה  |  8/02/12 14:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יורם שפטל
אמירתו המרושעת של השופט בדימוס שלי טימן, לפיה משה קצב נהג כאחרון העבריינים כשבחר בעו"ד שפטל כדי לייצגו, היא הנוטלת ממנו את כבודו    תגובה למאמרו של טימן
משה גביש
סביר וראוי כי בג"ץ יגן על בעל משרה ששר רוצה לסלקו מתפקידו (אם אותו בעל משרה אינו במשרת אמון או בחוזה המאפשר הפסקת עבודתו), אך אין זה סביר שבג"ץ יכפה מינוי שטרם נעשה על שר שאינו מעוניין בו, כאשר לא השתנה לרעה מצבו של המועמד בשל אי מינויו
משה חסדאי
סיפור הפצצה האירנית הוא מלאכת מחשבת של רמייה, תוך שימוש בלוחמה פסיכולוגית ותעמולה מתוחכמת ביותר - מה שמכונה בלשון העתיקה כישוף. בכל פעם שהעולם תופס את אירן בשקר אחד, מתברר שהיא כבר התקדמה עשרים צעדים קדימה. אירן השיעית האיסלאמיסטית הינה השראה לפלשתינים ולחיזבאללה, בשימוש בשיטות אותן שכלל הרב מג חומייני: נהג הפרד ומשול בין אויביך
יוסי דר
כל זמן שלפיד נוגס מנדטים משלי ומציפי ואינו מתקרב לשוליים הרכים של הליכוד - ביבי יכול להמשיך בהתנהלות אפופת אי ודאות באשר למועד הבחירות. וכשזו תמונת המצב, לפיד מבין שהזמן לא עובד לטובתו והוא נשחק והולך מיום ליום
אלכס טנצר
מאמץ הבנייה בשכונות היהודיות לא מבטיח יתרון דמוגרפי ארוך-טווח. בירושלים גורמת הבנייה, מבלי שבמקביל יפותחו תשתיות תחבורה, לפקקים ולסבל נוסף. ממשלת ישראל צריכה לא רק להגדיר את גבולות ירושלים, אלא גם להעניק איכות חיים לתושביה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il