X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם אם אין דעתי נוחה מעוצמת פער מכאיבה בספרות המקרא בין קיומן של פחות ממאה דמויות נשיות לעומת למעלה מאלף דמויות גבריות, הרי אי-אפשר שלא להתרגש מאותן דמויות נשיות בעלות עוצמה רוחנית ועוצמת המעש
▪  ▪  ▪
בנות צלפחד לפני משה בספר לימוד לתנ"ך מ-1908
"צייתניות" ו"יצאניות"
השיח הכואב עולה מדרגה של שיח מקומם, כשאותיות עבריות מתחברות לכלל הבעת דעה פוגענית בבראשית רבא מ"ה: "...ארבע מידות נאמרו בנשים: גרגרניות, צייתניות (בבחינת מצותתות לדברי זולתן), עצלניות וקנאיות", ועל כך הוסיף ר' מאיר: "אף גנביות ויצאניות..."

שיח ושיג של אוהב וכואב עם המקרא
איתן קלינסקי
השיח הוא כואב, כי קשה לקבל גישה, שבבסיסה יש התעלמות מאנושיותם של עמי כנען ודמוניזציה שלהם. השיח הוא כואב לנוכח מגמה הולכת ומתחזקת, לפיה התלמיד בבית הספר כיום מחיל את מסר הכתובים למציאות הפוליטית של ימינו
לרשימה המלאה

הספרות המקראית מתארת לנו למעלה מ-1,200 דמויות של גברים לעומת רק 86 דמויות של נשים. הטקסט המקראי מפגיש אותנו עם נשים, שזכו להתגלות אלוהית, כמו אמו של שמשון. לצדה אנחנו פוגשים נשים נביאות, כמו חולדה, מרים ודבורה. האחרונה בזכות כישוריה הייתה שופטת ותרמה תרומה משמעותית במערכה צבאית. מערכה בה היינו עדים לתושייה גם של אישה בשם יעל אשת חבר הקיני.
השיח האוהב שלי עם הטקסט מפגיש אותי עם נשים אמיצות וחכמות כמו המיילדות - שפרה ופועה. בשיח הזה אני מחבק באהבה רבה חמש בנות נפלאות - מחלה, תרצה, חגלה, מלכה ונועה - בנותיו של צלפחד, המתייצבות מול מחוקק פטריארכלי, הן אינן מוותרות על זכויותיהן, מצליחות לכופף אותו ובכך תורמות ליצירת תקדים משפטי, המחייב את החוק המקראי לדורות להיות קשוב לזכויות נשים.
השיח האוהב פוגש גלריה יפה של נשים בעלות תושייה, כמו: עכסה בת כלב ותמר אשת ער, ואיתן גם נשים המגלמות עמידה במבחן האמהוּת הסוככת על ילדיהם למרות תנאים קשים מנשוא - הגר ורצפה בת איה. הן סמל של אמהוּת טובה בהתמודדות מול עוצמות של רשע ושנאה שאין להן סליחה. השיח האוהב מפגיש אותי עם נעמי, האם של מחלון וכליון, שהצליחה להביס את מר גורלה. לידה מתייצבת דמות מרשימה המקרינה רֵעוּת ואנושיות רבה - רות בת ארץ מואב.
אינני נשאר אדיש לנוכח העובדה, שחשוב היה להדגיש בטקסט המקראי במקרים לא מועטים לצד תכונות ערכיות גם את יופייה של האישה, כדוגמת שרה.
דעת אישה אחת ויחידה
גם אם אין דעתי נוחה מעוצמת פער מכאיבה בספרות המקרא בין קיומן של פחות ממאה דמויות נשיות לעומת למעלה מאלף דמויות גבריות, הרי אי-אפשר שלא להתרגש מאותן דמויות נשיות בעלות עוצמה רוחנית ועוצמת המעש. הן נשים אוהבות ונאהבות. יש ואהבה פוגעת בהן יש והיא מיטיבה איתן - כך הן רחל וחנה. יש והן דמויות כריזמטיות, שיש בהן הכוח והתבונה להשפיע על מהלכי מלכים בעיתות מערכה צבאית כדוגמת האישה החכמה מתקוע.
השיח האוהב שלי ניצב בפני עימות קשה עם שיח כואב. עימות שאינו נותן תשובה חד-משמעית לשאלה מדוע לאחר חתימת המקרא מסתמן פיחות במעמדה של האישה כגיבורה ספרותית. לאחר חתימת המקרא כבר קשה למצוא דמויות של נשים בספרות התנאית והאמוראית. נמצא אי פה ואי שם דמויות. נמצא את רעייתו של רבי מאיר במאה השנייה לספירה, שדעותיה אף פילסו דרכן לספרות התלמודית. כאן מתחולל המעבר שלי אל השיח הכואב, כאשר ביצירת מופת של העם היהודי, מוזכרת בה רק דעתה של אישה אחת ויחידה.
ספרות התנאים והאמוראים תפגיש אותנו עם בדל בדלי דמויות כמו: רחל רעייתו של רבי עקיבא, ברוריה, חנה אם הבנים. גם ההיסטוריה קצת "תפנק" אותנו בדמות של מלכה אחת, שלום ציון המלכה.
"דעתן קלה" ו"אין לסמוך על דבריהן"
השיח האוהב נדחק על-ידי שיח כואב, כאשר מתחולל מפגש עם טקסטים. רק מעט מהם אפרוס במאמר זה. השיח הכואב מסתייג מביטויי הלכות כמו: "כל המלמד בתו תורה, כאילו מלמדה תיפלות" [מדברי ר' אליעזר בסוטה כ']. ו"הגדיל" לעשות הירושלמי בסוטה ג', ד', באמירה מצמררת: "יישרפו דברי תורה ואל יימסרו לנשים".
השיח הכואב עולה מדרגה של שיח מקומם, כשאותיות עבריות מתחברות לכלל הבעת דעה פוגענית בבראשית רבא מ"ה: "...ארבע מידות נאמרו בנשים: גרגרניות, צייתניות (בבחינת מצותתות לדברי זולתן), עצלניות וקנאיות", ועל כך הוסיף ר' מאיר: "אף גנביות ויצאניות...". ואני לתומי מבין, שלכותב אמירה זו הייתה אימא שגידלה אותו, הוא חי לצידן של אחיות וגם גידל בנות לצד בנים.
ההכללות המעליבות והפוגעניות לובשות אמירות מקוממות שקשה לקבל, כשהן מצאו להן משכן בספרות ההלכה: "נשים אינן בנות הוראה ואין לסמוך על דבריהן" כאמור במדבר רבא י', י"ז. האישה מיועדת אך ורק לעיסוקי עבודה: "אין חוכמה לאישה אלא בפלך" - זו התרומה של האמירה ביומא י"א. וכך מתווספת הראיה המעליבה בשבת ל"ג - "נשים דעתן קלה".
אני, שנשביתי בדמותה של דבורה כשופטת, אליה עולה העם, מוצא עצמי מול טקסט הלכתי כואב בהלכות מלכים פ"א של הרמב"ם: ל"כל משימות אין ממנים אלא איש". קשה לקבל הלכה שלכל מינוי במשרה ציבורית ממנים רק איש ונפקד מקומה של האישה.
משלל האמירות שפגשתי בשיח הכואב, אסיים בשתי אמירות מתוך אוקיינוס של אמירות פוגעניות, שיש לדחותן בשאט נפש. האחת שמצאה לה משכן ב"נדרים" כ': "כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו - עושה, משל הבא מבית הטבח רצה לאוכלו במלח - אוכלו, צלי - אכלו...", והשנייה מצאה לה משכן בשולחן ערוך: "לא ילך אדם בין שתי נשים ולא בין שני כלבים או חזיר...".

תאריך:  10/02/2012   |   עודכן:  10/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג של כואב ואוהב עם המקרא וההלכה
תגובות  [ 32 ] מוצגות  [ 32 ]  כתוב תגובה 
1
מאמרך מדבר אל לבי
קוראת  |  10/02/12 12:12
 
- תגובה לקוראת
איתן קלינסקי  |  10/02/12 15:46
2
יחס יפה לאישה בספרות ההלכה .
יחס יפה  |  10/02/12 12:23
 
- תגובה
איתן קלינסקי  |  10/02/12 16:12
 
- בכורה להון האנושי ולא לפיננסי
הקומוניסטים אמרו  |  12/02/12 00:51
 
- אז אני מוכנה להיות קומוניסטית ל"ת
אם איתן קומוניסט  |  12/02/12 14:02
3
למה אתה נקרע?, לא חראם?
איש עצוב  |  10/02/12 13:43
 
- איש עצוב, תפסיק לחנטרש.
שולה.  |  11/02/12 11:28
 
- למה להגיב לחינטרושים?
איש עצוב  |  11/02/12 13:03
4
איתן, אינך צודק לגבי אשת חיל
שולה.  |  11/02/12 11:06
5
תנחשו מי כתב את הציטוט הבא...
חשדנית  |  11/02/12 19:07
 
- תגובה לחשדנית
איתן קלינסקי  |  11/02/12 20:09
 
- מר קלינסקי, אין לי בכלל ציפיות
חשדנית  |  11/02/12 21:07
 
- לחשדנית
איתן קלינסקי  |  12/02/12 06:51
 
- חשדנית , כל הכבוד לך!!!!!!!!!!
מעריץ החשדנית  |  12/02/12 12:59
 
- מר קלינסקי, אתה שוב טועה בהבנת
חשדנית  |  12/02/12 14:19
 
- לחשדנית
מאיתן  |  12/02/12 16:41
 
- מר קלינסקי, אתה סוטה מהוויכוח
חשדנית  |  12/02/12 18:18
 
- לחשדנית והאמת "שלה".
שמעון,מחוז שפויים  |  13/02/12 11:51
 
- שמעון, אתה מזכיר לי את
חשדנית  |  13/02/12 12:16
6
כל הכבוד על הידע שלך בתנ"ך
לגבי קלינסקי  |  12/02/12 00:38
7
תגובה לאוהב הכואב
רחל סביליה  |  12/02/12 00:43
 
- לרחל סביליה
איתן קלינסקי  |  12/02/12 07:33
8
הידע שלך מסתכם באפס גדול.
אורי עמר   |  12/02/12 08:05
9
תגובה לאיש עצוב, שלא קיים
שמעון ממחוז שפוים  |  12/02/12 09:46
10
קשה לי עם ספרי ההיסטוריה שלי
שמעון ממחוז שפוים  |  12/02/12 09:58
 
- לשמעון ממחוז שפויים
כואבת ואוהבת  |  12/02/12 14:47
 
- שמעון אל תבזבז אנרגיה
עלי ד.  |  13/02/12 17:23
11
..כשאני קורא את התגובות
שמעון מחוז שפויים  |  12/02/12 10:08
12
מזעזע
א ש ליאור  |  12/02/12 10:38
13
לאיתן, אני מברכת אותך
נעמי אגסי   |  12/02/12 13:51
14
זה מסביר את הגישה אל נשים מצד
שרה ב.  |  13/02/12 20:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
כאשר הגיע מקרה בכרי והסרט "ג'נין ג'נין" לבג"ץ, קבע בית המשפט כי הסרט שקרי, אבל אין למנוע את הקרנתו בשם חופש הביטוי    כך גם במקרה של אילנה דיין, "זכות הציבור לדעת" וחופש העיתונות גוברים על הכל ומאפשרים להציג "בישולי דברים" כאמת צרופה
איתמר לוין
המשימה העיקרית העומדת בפני אשר גרוניס בשלוש שנותיו כנשיא בית המשפט העליון, היא לשפר את השירות לציבור. לצד זאת, חשוב שיטמיע יחס של כבוד מצד הרשות השופטת כלפי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. אם יעשה את אלו, יוכל לפרוש כאשר ייאמר עליו חלקה השני של ברכת משה לאשר: "יהי רצוי אחיו"
מיכל יעקובי
"ללכת להפגנה או לא ללכת להפגנה? טוב, לקודמות לא יכולתי ללכת, אז לפחות להפגנת המיליון. למה? כי אולי הפעם זה באמת ישנה"    אלו המחשבות שרצו אצלי בראש לפני שהחלטתי ללכת לבדי להפגנת המיליון בקיץ האחרון
עירית לדרברג
אנשים שרצו מול תופת ואש, שמול עיניהם ראו אך ורק את טובת העם והמדינה, הגיעו בחג ט"ו בשבט להראות לנכדיהם ולדור הצעיר של עם ישראל מורשת של גבורה לאין ערוך
עמוס גורן
אם כרמיאל לא הייתה קיימת, היו צריכים להמציא אותה. רק איפה העברית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il