X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדעה הרווחת כיום בציבור היא שמערכת השיפוט בישראל נתונה בפשיטת רגל ערכית. שופטים אינם עושים משפט וצדק אלא עושים "משפח" ופועלים כ"אוכפי גבייה" ויישום של שיקולים פנימיים, אישיים, לרבות האדרת "אי-תלות", מנהלית, תקציבית. מרבית השופטים בישראל שכחו והזניחו לחלוטין את הערכים הבסיסיים המנחים בעשיית משפט
▪  ▪  ▪
פשיטת רגל במערכת [צילום: AP]

המחוקק סמך ידו על שר המשפטים שיפעל להדחת שופטים לא ראויים ולא מתאימים. כך ציפייתו של הציבור ששליחו הנבחר יממש סמכות זו. בפועל, עד היום, כל שרי המשפטים יישרו קו עם האינטרסים של הרשות השופטת תוך פגיעה בכוחן של הרשויות האחרות.
הדעה הרווחת כיום בציבור היא שמערכת השיפוט בישראל נתונה בפשיטת רגל ערכית. שופטים אינם עושים משפט וצדק אלא עושים "משפח" ופועלים כ"אוכפי גבייה" ויישום של שיקולים פנימיים, אישיים, לרבות האדרת "אי-תלות", מנהלית, תקציבית. מרבית השופטים בישראל שכחו והזניחו לחלוטין את הערכים הבסיסיים המנחים בעשיית משפט.
מערכת בתי המשפט זקוקה לרפורמה מקיפה ויסודית, לרבות חיובם של שופטים מכהנים לעבור מבחנים אובייקטיביים על-ידי גוף מקצועי בלתי תלוי. מי שיימצא בלתי מתאים, יעבור הכשרה מתאימה ולחלופין תופסק כהונתו.

המדיניות השלטת במערכת: שיפוט אקטיביסטי-קטגורי

מדיניות קטגורית
מושגים כגון תיקון, חמלה, חרטה, סליחה, טיפול, שיקום, כפרה, דרך המלך, חזרה למוטב, וכיו"ב אינם חלק מתפישת עולמו של השופט בעל העבר הקטגורי לצורך יישום וביצוע. להוציא שופטים בודדים אשר מצאו לנכון ללכת נגד הזרם הקטגורי ויישמו שיפוט מאוזן, רוב השופטים בישראל אינם חורגים מיישומה של המדיניות הקטגורית, השלטת כיום

הסיבה העיקרית להידרדרות הערכית טמונה במדיניות השיפוטית המוכתבת על-ידי הרוב השולט ברשות השופטת. בעשרים השנים האחרונות, ונכון להיום, הרוב השולט ברשות השופטת הוא בעד ישום מדיניות שיפוט אקטיביסטית קטגורית המאדירה בעלי הון ופוגעת בבעלי דין חלשים.
מרבית השופטים בישראל הם יוצאי פרקליטות, משטרה, תפקיד משפטי ציבורי וכיו"ב. ההערכה היא שהם מהווים כ-98% מכלל השופטים. יודגש, כי בחירת שופט על בסיס היותו נושא תפקיד קטגורי בעברו אינה כשלעצמה קריטריון פסול, שכן למועמד שכזה קיים רקורד רשום, מוכח, על פיו ניתן לאבחן מיומנות, יכולת, כישורים ואמינות.
הבעיה הראשית של שופט בעל עבר קטגורי מתחילה ונגמרת בהבנתו את תפקידו השיפוטי. זווית הסתכלותו על עושה העבירה מוגבלת וחסרת מעוף. הוא מוגבל לחשוב על-פי כיווני חשיבה מוגדרים בהתאם לתפישת עולמו הצר. מושגים כגון תיקון, חמלה, חרטה, סליחה, טיפול, שיקום, כפרה, דרך המלך, חזרה למוטב, וכיו"ב אינם חלק מתפישת עולמו לצורך יישום וביצוע. להוציא שופטים בודדים אשר מצאו לנכון ללכת נגד הזרם הקטגורי ויישמו שיפוט מאוזן, רוב השופטים בישראל אינם חורגים מיישומה של המדיניות הקטגורית, השלטת כיום.
השופט בעל העבר הקטגורי גומל לרוב השולט ופועל על-פי מדיניות הזרם הראשי בהוצאתן מהכוח אל הפועל של מדיניות החמרה וענישה שאינן כורח המציאות, גם כשאלה מנוגדות לדין ולנסיבות העניין. זהו סוג של שוחד וגמול בעד בחירה. הרוב השולט מצפה מהשופט הנבחר כי יפעל על-פי מדיניותו ולא יסטה ממנה. השופט בעל העבר הקטגורי מודע היטב לסיבת היבחרותו וגומל לרוב השולט ביישום מדיניותו.
שופט אשר פועל שלא על-פי מדיניות הרוב השולט ובוחר ליישם בהחלטותיו הליך מאוזן הכרוך מעצם טבעו בהטלת מרות על נציגי התביעה והקפדה על פעילותם של נציגי מערכת אכיפת החוק, סופג מיידית ביקורת קשה, הופך לחריג, שחיקתו מוגברת ובמרבית המקרים הוא מוצא עצמו מובל אל מחוץ לתפקידו השיפוטי.

שני מבחנים לשר המשפטים

השחיתות המסוכנת ביותר
ככל שקיימת שחיתות ברשויות השונות, השחיתות במערכת השיפוטית היא המסוכנת והרת-האסון לקיומה של החברה, יותר מכל גילוי שחיתות ברשויות האחרות

כל מי שאכפת לו מדחיקת השחיקה העוברת על הציבור הישראלי ובבת עינו חיזוק החוסן הערכי של תושבי ישראל, צריך להדיר שינה מעיניו מהמצב השיפוטי השורר כיום בבתי המשפט בישראל וחייב לפעול מיידית לתיקון המצב.
החלטות שיפוט שרירותיות, הן סוג של שחיתות שיפוטית. שופט המרבה בהחלטות שרירותיות הוא שופט מושחת. שופט אשר כלפיו הוגשו בשנה יותר מחמש תלונות על-ידי מלינים שונים, בגין החלטות שרירותיות, הוא שופט מושחת. שופט מושחת אין לו מקום במערכת השיפוט.
ההלנות על כי הרשות המבצעת ו/או המחוקקת נגועות בריבוי חריג של מעשי שחיתות, נראה כי מקורן מתוזמן ככל הנראה מגורמים בעלי אינטרסים מתוך הרשות השופטת. בעניין זה אין לטעות - ככל שקיימת שחיתות ברשויות השונות, השחיתות במערכת השיפוטית היא המסוכנת והרת-האסון לקיומה של החברה, יותר מכל גילוי שחיתות ברשויות האחרות.
בניגוד לשרי המשפטים הקודמים, כניסת פרופ' דניאל פרידמן לתפקיד שר המשפטים בישרה תקווה חדשה לציבור בישראל, שכן מיד עם כניסתו הצהיר כי בכוונתו ליישם עוד בתקופת כהונתו שינויים יסודיים במערכת המשפט בישראל.
לדידנו המבחן הראשון שעל שר המשפטים לעמוד בו הוא הקמתו של גוף מבקר לשופטים שיהא בלתי תלוי, מקצועי, עם יכולת אמיתית ומיידית להביא להדחת שופט. הנציבות הקיימת אינה ממלאת את ייעודה והיא למעשה כלי בידי הרשות השופטת להוצאת קיטור מהציבור בלבד. במשך שלוש שנות הקמתה, הנציבות לא עשתה כל מהלך ראוי לציון אשר יתרום לעצירת הירידה באמון הציבור בשופטים ולמעשה כל התלונות שהוגשו "טויחו" ולא טופלו כנדרש.
המבחן השני שעל שר המשפטים לעמוד בו, הוא שינוי הקריטריונים לבחירת שופטים. הן לגבי מועמדים לשיפוט והן לגבי שופטים מכהנים. כל מועמד לשיפוט, לקידום והמשך כהונה חייב לעמוד בסדרה של מבחנים אובייקטיביים מקצועיים לרבות מבחני אישיות, התאמה, כשירות נפשית וכיו"ב, על-ידי גוף מקצועי מוסמך, בלתי תלוי כתנאי לקבלה, קידום ו/או המשך כהונה.

הכותב הוא עורך דין, פובליציסט וחוקר שיטות שפיטה.
תאריך:  12/02/2012   |   עודכן:  13/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דניאל פרידמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטות שיפוט שרירותיות הן סוג של שחיתות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לשופטים חסינות מוחלטת1
חוטר  |  22/02/12 08:26
2
לשופטים חסינות מוחלטת2
חוטר  |  22/02/12 08:38
3
לשופטים חסינות מוחלטת3
חוטר  |  22/02/12 08:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתי יהל
שוב הייתה שביתה שהוכיחה כמה מיותרת "מדינת ההסתדרות", החיה בתוך מדינה גדולה יותר, המאפשרת לה לקבוע כלום והכלום קובע האובדן של כולם, וגם בחירות לא ישנו דבר
אלכס לוין
זמרת עם יופי וקול אדיר שהגיעה לגדולות אך הידרדרה לסמים ואלכוהול    שיריה כבשו את מצעד הפזמונים ונכנסו לפנתאון ושירי האהבה העולמיים
עליס בליטנטל
עיניו הטרוטות של יו"ר הסתדרות העובדים בטלוויזיה אמש מסגירות את האיוולת הגדולה שבטררם הגדול שהוא בישל. הבחור נראה כמעט מעולף מהמאמץ העצום שהוא עצמו כפה על עצמו, מבלי שהוא מורגל לשכזה. לחץ הפגישות של 24 שעות ביממה, בניסיונות סרק לשנות סדרי עולם - אינו מהרגלו של הבוס של כל הוועדים החזקים במשק. האיש שבהינף יד משתק את המדינה, ולו כדי להוכיח שהוא - הוא שיקבע הכל
נורית גרינגר
עלי ח'אמנאי, המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית של אירן, נשיאה, מחמוד אחמדינג'אד ומשמרות המהפכה האירניים, הכוח המוציא להורג בשם שני מנהיגים אלה - הוא שילוב קטלני שהעולם מעולם לא התמודד בכמותו. זהו איום על קיומו של העולם החופשי כולו, אך במיוחד על ישראל
נרי אבנרי
בערעור של אילנה דיין בפרשת סרן ר', השופטים שהוציאו את דיין מחייכת, הסבירו את מה שנתפש בעיני השופט סולברג כ"חצייה של קו אדום אתי", כ"אמת לשעתה", שזה במילים פשוטות, אמת בבדיקה. מה שקרה בפועל, שכתום הבדיקה, "האמת לשעתה" התבררה כלא אמת...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il