X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בספר "החיים כמשל" היחיד עומד מול אלוהיו ומדובב לפניו את חידת קיומו. הסופר רואה את שליחותו להתקרב לאלוהים בכל כתיבתו, וגם להביא גאולה לאחרים. בעיניי, החוויה של קיום מתמיד מול האלוהים היא חוויה רליגיוזית. בחודש שבט זכרנו את יום השנה של פ' שדה, ודבריהם של היוצרים הם זכרונם
▪  ▪  ▪
מימין לשמאל חיותה לויא הרצל חקק ובלפור חקק [צילום: תפארת חקק]

ח"י שנים חלפו ויש זיכרון לסופר המת. בשבוע שעבר עלינו לקברו קבוצת סופרים וקיימנו אשכבה וקדיש. רבים מאתנו זוכרים את המפץ הספרותי שחולל הספר "החיים כמשל". בספר "החיים כמשל" מאת פנחס שדה, היחיד עומד מול אלוהיו ומדובב לפניו את חידת קיומו. אני מתקשה לקרוא ליצירה זו יצירה דתית, כיוון שהמלה "דתית" תפוסה, והיא נושאת בתוכה מטענים של אורח חיים המבוסס על תורה ומצוות. למען הנוחות אשתמש בביטוי "יצירה רליגיוזית", ולו למען הבידול הלשוני בלבד. אין הבדל סמנטי אמיתי בין "דתי" ו"רליגיוזי", אך רליגיוזיות מבטאת בנקל יותר את החיפוש אחר האלוהות בעולם והשאיפה לחיים של משמעות, בלי מחויבות לממסד דתי.
"מן תנ"ך שלי"
הספר "החיים כמשל" יצא לאור ב-1958 בדפוס גלילי לוי בתל אביב, ורק לאחר שיצא לאור בהוצאת "שוקן" ב-1968 הפך לספר פולחן עבור דור שלם. עשרים שנה אחר כך פרסם פ' שדה בהארץ מאמר בעקבות הרצאה שנשא באוניברסיטה העברית "על כתיבת החיים כמשל" (פורסם ב-20.9.1988). וכך כתב שדה: "חלומי המעורפל, רצוני, שאיפתי, היו לבטא את הוויתו של האדם ביקום בחידתיות של קיומו, בדד לנוכח מה שאולי אפשר לכנות בשם האלוהות". במהלך כתיבת הספר, ניהל שדה יומן אישי שמופיע כיום כנספח לרומן "החיים כמשל", וגם הופיע כספר נפרד בהוצאת "פרוזה". וכך כתב: "אני רוצה להתחיל בכתיבת הספר...מין מסע דרך הזמן בתוך הנשמה. משהו שיכיל תיאורים, שירה, מחשבות, קטעי יצירות, וידויים, חלומות, השקפת עולם, הכול. מן תנ"ך שלי".
שילחות להתקרב לאלוהים
הספר "החיים כמשל" הוא רומן אוטוביוגרפי שנכתב על-ידי צעיר בן 27, וזה כשלעצמו עורר בשעתו סקרנות אך גם גל של התנגדות. לאורך כל הספר חש הדובר בספר שהוא ממלא ייעוד רוחני בעולם ומנהל דו שיח עם אלוהיו. היו שטענו כבר בעת צאת הספר, שהספר אינו מבטא בצורה חד-משמעית הזדהות ברורה עם היהדות. צריך לזכור ששדה במסע הפנימי שלו חש צורך להתחבר אל הספרות היהודית שקדמה לו. הוא הוציא אנתולוגיות יהודיות: "ספר הדמיונות של היהודים", "סיפורי הבעל שם טוב", "תיקון הלב" (על ר"ן מברסלב), סיפורי ר' מנחם מנדל מקוצק וכן הספר "ענני" (לקט תפילות).
את הרליגיוזיות של הספר אדגים בקטע אחד מתוך "החיים כמשל" שבו יש הזדהות עם מקור יהודי משיחי. באחד מרגעי הנפילה של הדובר ברומן הוא אומר: "אבל אני הרגשתי שרוצה אני לשבת במחשכי ארץ, בתוך האפר, לפני השער עם העניים. הרגשתי שעליי להיות שרוי בתוך דממה עמוקה, כדי שאוכל להאזין ולשמוע את מה שאין חיים מבלעדי שמיעתו....לעבוד בחופש ובצנעה לאלוהי האמנות, להתבונן אל העוני והזקנה ומצוקות הנפש, להתבונן ולחזות- ברגע חסד בהיר- בלבו האדום, הרועד של העולם." (עמ' 360). במקום אחר הוא אומר: "הרגשתי שאם יש בני אדם אבודים בעולם, עליי להיות האבוד ביותר. ובין העניים העני, ובין הנוגים והדואבים, הנוגה והדואב. ועליי, אם אוכל, להתפלל בעד הכול" (עמ' 410).
קשה שלא לראות את החיבור למסכת סנהדרין צ"ח ע"א, שם מתואר המשיח היושב בשערי העיר בין העניים: "והיכא יתיב? אפיתחא דקרתא. ומאי סימניה? יתיב ביני עניי סובלי חולאים וכולן שרי ואסירי בחד זמנא. איהו שרי חד ואסיר חד. אמר: דילמא מבעינא, דלא איעכב" ( והיכן הוא יושב? בשער העיר. ומה סימניו? יושב בין עניים סובלי חולאים וכולם מתירים וקושרים (את פצעיהם) בזמן אחד, והוא מתיר פצע אחד וקושר אחד, שאמר: שמא אתבקש (לגאול), שלא אתעכב. הסופר רואה את שליחותו להתקרב לאלוהים בכל כתיבתו, וגם להביא גאולה לאחרים. ובעיניי, החוויה של קיום מתמיד מול האלוהים היא חוויה רליגיוזית. בחודש שבט זכרנו את יום השנה של פ' שדה, ודבריהם של היוצרים הם זכרונם.

מימין לשמאל משה גנן מיכל שין משה וידאל וחיותה לויא [צילום: בלפור חקק]
תאריך:  15/02/2012   |   עודכן:  15/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחווה לפנחס שדה ולחיינו שהם משל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
רביעיית שחקנים מבריקים - נאור, טפיארו, טל-יה יהלומי ומרים זוהר, שכל הצלחת ההצגה בבימויו של מיטלפונקט עצמו נשענת על כתפיהם
נועם בדין
בביקור האחרון שלי בקנדה, עמדתי מול הכוח המתגבר והתמיכה הציבורית הגוברת ב"שבוע האפרטהייד הישראלי" וחזרתי לארץ עם חברים חדשים הנוקטים עמדה אמיצה כלפי ישראל - הקהילות האינדיאניות בקנדה
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות מראיין נפגעת פיגוע באמצעות שליח    ועד הרכבת זקוק לחברת יח"צ חדשה    "ישראל היום" מציע עסקה טובה יותר מאיקאה
איתמר לוין
השופט גד גדעון מבית משפט השלום בבאר שבע מאזן בדיוני מעצרים בצורה נכונה בין האינטרס הציבורי לבין זכויות החשודים, תוך הפגנת בקיאות שאינה מחזה שגרתי בתיקי מעצרים
איתמר לוין
עובד שפוטר מרשת בתי הקפה אילן'ס טען שהדבר נבע בשל הקעקועים שעל גופו. נשיא בית הדין לעבודה בתל אביב דחה את התביעה מכל וכל, ואף חייב את התובע בהוצאות - בין היתר משום שגרר להליך ניצולת שואה תמימה, תוך ניצול לרעה של הליכי משפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il