X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע הישראלי מרחיק נדוד עד הודו בחיפושיו אחרי רוחניות, במקום לפנות למסורת שלו עצמו - העתיקה ביותר בעולם? המעבר מפרשת יתרו לפרשת משפטים מספק תשובה לשאלה - וגם את הדרך לפתרון הבעיה
▪  ▪  ▪
ניכור עצמי [צילום אילוסטרציה: מירב לוי]
"דכולא בה"
מה אין לנו? מצפת הקבליסטית, דרך חצרות החסידים בבני-ברק ועד ירושלים המסתורית על סמטאותיה וצדיקיה. יש לנו ישיבות ציוניות ומכינות לדתיים וחילוניים. יש ישיבות מקובלים, ויש ישיבות הממשיכות את מסורת המזרח העשירה. אז מדוע, אם כך, אנחנו מחפשים את הרוחניות כה רחוק מהבית?

"רוחניות" היא מרכיב חשוב בתרבות בת-זמננו. כך למשל הפכה הודו לחלק בלתי נפרד מהרזומה של הצעיר והצעירה הישראלים. יש משהו משובב נפש בחיפוש אחר רוחניות אצל צעירים ישראלים, שבמקום להיכנס היישר אל חיקה החמים והנוח של הבורגנות, הם הולכים דווקא הכי רחוק שאפשר. זה לא מובן מאליו. במיוחד לא אחרי שנות שירות ארוכות בצה"ל.
אגדה אורבנית ידועה מספרת על צעיר ישראלי שהגיע לגורו הודי מקומי כדי ללמוד ממנו. הלה שאל אותו מה הוא מחפש אצלו, שהרי יש לו ליהודי רוחניות עמוקה בתורת-האם שלו. עד כאן הסיפור, יש בו, כך אני מרגיש, יותר מקורטוב של אמת.
זוהי תופעה מדהימה, ללא ספק. רוב צאצאיו של העם העתיק בעולם, לו שורשים רוחניים ענפים המשמשים תשתית לרוב התורות הרוחניות האחרות, מחפשים אמת במקומות אחרים. מה אין לנו? מצפת הקבליסטית, דרך חצרות החסידים בבני-ברק ועד ירושלים המסתורית על סמטאותיה וצדיקיה. יש לנו ישיבות ציוניות ומכינות לדתיים וחילוניים. יש ישיבות מקובלים, ויש ישיבות הממשיכות את מסורת המזרח העשירה. אז מדוע, אם כך, אנחנו מחפשים את הרוחניות כה רחוק מהבית?
פרשה אפורה אחרי הגילוי האלוקי
הרבה הסברים קיימים לשאלת הניכור העצמי המתוארת. אם מחפשים אשמים, אז ככל הנראה מדובר בכולנו: דתיים, חרדים וחילוניים כאחד, וכל אחד מכיוונו הוא. אבל יש כאן נקודה עמוקה עוד יותר.
פרשת השבוע הקודמת, פרשת יתרו, מתארת את חווית הנבואה העמוקה ביותר שחווה האדם: מתן תורה שבהר סיני. שם בפעם הראשונה והיחידה בהיסטוריה חוו בני אדם מגע בלתי אמצעי עם התגלות אלוקית. לפי רוב הפרשנים והפילוסופים, החוויה הנבואית איננה שכלית. החוויה הנבואית היא עמוקה מהרציונליות והיא נוגעת ברובד הסובייקטיבי העמוק של האישיות.
אולי דווקא בשל כך, האדם המודרני החי בדורנו מחפש מפגש שיש בו מעין הארה נבואית שכזאת. דומה הוא כמי שתר כל ימיו אחרי הגילוי של פרשת יתרו, ועל-מנת להשיג את אותו הגילוי הוא מוכן אפילו לנדוד רחוק, רחוק מאוד. הישראלי המחפש רוצה הארה, גילוי אקסטאטי. אבל לישראלי המחפש קשר עם ההשלכות של אותו גילוי, כלומר: עם מה שהיהדות דורשת ממנו לאחר אותם רגעי ההארה בודדים, קשה לו עם פרשת משפטים ה"אפורה והמייגעת" על ריבוי הציוויים והמצוות שבה.
הקורא בפרשת השבוע, פרשת משפטים, יגלה מערכת מובנית של חוקים וכללים המעצבים את יחסי האדם וסביבתו. פרשה זו היא רק תחילתו של מהלך כולל, שעניינו עיצוב חיי האדם מלידתו ועד יומו האחרון, באמצעות מערכת כללי התנהגות - המצוות.
היהדות היא תורת חיים של השגרה
יש משהו מאוד מצמצם ומרתיע במפגש עם המצוות והחוקים. המפגש הזה נעדר כל רמז לאותן רוחניות והתעלות הקיימות בנבואה. החיים על-פי המצוות הם חיים מינוריים, פרטניים, נעדרי אותה סחיפה מדהימה שבחוויה הרוחנית. לכן במבט שטחי הם דוחים את המתבונן בהם מבחוץ, כי הם נראים טכניים.
אולם מבט מעמיק מגלה, כי המצוות מטפלות בשתי נקודות משלימות. האחת היא מפגש בין הרעיון הרוחני עם החיים הריאליים כדי לתקן אותם. בשונה מתורות רוחניות אחרות, היהדות איננה דוגלת בניתוק מחיי היומיום. היהדות היא תורת חיים שבה ישנה שגרה מלאת מהמורות. נקודה שנייה קשורה בתיקון המימד השכלי. המימד הזה בא לידי ביטוי בהבנה שכלית מעמיקה של משמעות המצוות באמצעות מחויבות יומיומית לחיים מוסריים. מחויבות זו איננה תלויה במצבי הרגש המתחלפים, ולכן היא קוסמת הרבה פחות מהארה אקסטאטית. מצד שני, דווקא מחויבות זו יוצרת אדם בעל שיעור-קומה ויכולת עמידה והתמודדות.
האם הישראלי הממוצע ישכיל ביום מן הימים להכיל מורכבות זו? דומה כי דווקא בשנים האחרונות ישנה התקרבות הולכת וגוברת בין הגישות, תוך ההכרה כי אין יכולת לאחוז בהארה לאורך זמן, מבלי לשלם על כך מחיר בפועל באמצעות מחויבות ועבודה קשה.
התיקון השלם יבוא כאשר אלו היושבים אך ורק בבתי המדרש ישכילו להבין, כי הם זקוקים להתמודדות לא רק עם המצוות אלא גם עם דופק החיים הציבורי, ומאידך-גיסא מבקשי הרוח יבינו, כי בשביל למצוא את מה שהם מחפשים הם לא זקוקים להרחיק עד לגואה. המעשה הוא המפתח להכל. כך גם אומרת לנו פרשת השבוע.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  15/02/2012   |   עודכן:  15/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחויבות אחרי הארה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
משהו משובב נפש. האמנם?
אהוד פרלסמן  |  16/02/12 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
במקום שהמדינה תגן על האזרח הקטן החוסך לפנסיה, היא מגנה על הטייקונים ובתי ההשקעות. הון ושלטון כבר אמרנו?
דניאל גיגי
המחאה החברתית נכשלה, ובגלל שאין שינוי אמיתי במדיניות הממשלה העוני ממשיך להכות במעמד הביניים. יותר אנשים עובדים בישראל מידרדרים לעוני, כאשר ע"פ דוחות ה-OECD ישראל מדורגת במקומות גבוהים מאוד, הן מבחינת רמת העוני בקרב עובדים והן מבחינת חוסר השוויון    נטיית הכלכלה ימינה, שהחלה בשנות ה-80, היא שהובילה למצב הזה, ורק שילוב בין גישה כלכלית קפיטליסטית לגישה סוציאל-דמוקרטית, יאפשר כלכלה בת קיימה
מרטין בוקסדורף
הכירו את השינויים האחרונים שעורכת גוגל שיכולים להשפיע מאוד על העסק שלכם ועל התנועה ממנו המגיעה לאתר שלכם
סתיו אדם
הבית ריק, איזה ביטוי נורא. בית שמהותו ביטחון, שמירה, חום, הבית בעצם לא קיים. הם הגיעו לסופ"ש. התכוננתי כאילו הם אורחים שצריך להתכונן אליהם, בעצם למה כאילו? לכמה שעות הבית מתמלא צחוק, צעקות, ריקודים, ילדים, הילדים שלי, האורחים. ושוב הם הולכים עד למפגש הבא. הסדרי ראייה קוראים לזה, זכויות ביקור, כמו לאסירים בכלא
דורון ינאי
האם להגיע ביחד עם הילד לחנות? האם כדאי לרכוש אביזרים נלווים? והאם כדאי לחכות לרגע האחרון לפני פורים? - כל הטיפים לתחפושת המושלמת לילד
רשימות נוספות
"קירוב הדעת וחופש וזכויות הראויות לאדם"  /  הרב יעקב פילבר
הכל או לא כלום?  /  הרב שי פירון
כי האדם עץ השדה  /  הרב ד"ר בני לאו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il