X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
איור: מושיק גולסט
דוח חמור שפרסם הארגון למען זכויות אדם ביש"ע ובו נתונים סטטיסטיים אודות פעילותה של המשטרה במחוז יו"ש לעומת מחוזות אחרים, חושף לכאורה התנהלות מכוונת הנגועה במניעים פוליטיים. אין שום דרך אחרת להסביר את המספרים
▪  ▪  ▪
אורית סטרוק. חיברה דוח לא מחמיא למשטרה [צילום: פלאש 90]

יש קסם מיוחד למספרים. הם מעצבים שיח עם מוזיקה שונה, עם צורה אחרת של סידור הצליל והשקט על ציר הזמן. בגובה הצליל של המספרים, בקצב, במלודיה ובמרקם שלהם מתעצבת חוויה בהירה יותר, צלולה יותר, ממוקדת יותר. כשהם נמזגים בשיח הציבורי הם מוסיפים לו ממד של דיוק, של מיקוד, ומסייעים לצמצם משמעותית את הרעשים והדיסוננס שמאפיינים אותו בדרך כלל. צינת העובדות, יובש המספרים, נוקשות הגרפים - כל אלו פועלים בדרך שקטה לעגן את העמדות הערכיות בתשתית אובייקטיבית קרירה ויציבה, מקנים לטענות בזירה הציבורית את השיטתיות והעקביות ואת הדיוק האנליטי שמאפשר להם להתממש במציאות במינימום חיכוך.

מעוגן בעובדות

לאן נעלמו השוטרים
בנתניה, על משפחות הפשע המשגשגות שלה, מוקצה שוטר אחד בלבד לכל 1,428 תושבים; בשפרעם, המאוכלסת במגזר שבו מתקיימים 65% ממעשי הרצח בישראל, יש שוטר בודד לרפואה לכל 1,557 תושבים; ובלוד, על מתחמי ה"כספומטים" של ההרואין והקוקאין שלה, יש שוטר על כל 662 תושבים. אז להיכן נעלמו הבלשים, החוקרים ושוטרי הסיור? להתנחלויות ביו"ש כמובן. רמת הפשיעה בהתנחלויות היא כנראה גבוהה כל כך שהיא מצדיקה הקצאת שיא של שוטר לכל 340 תושבים

המספרים הם כנראה ההסבר לעצמת הטיעון של הדוח שחיברה אורית סטרוק, מייסדת הארגון למען זכויות אדם ביש"ע. כי הדוח החשוב הזה מעגן את התחושות בעובדות, משקף את החוויה בכלים מדידים, מספר את הסיפור במספרים, ובכך הופך את הזעם לכתב אישום ביקורתי ונוקב נגד משטרת ישראל. להלן הדוגמאות:
חלוקת המשאבים בארגון תמיד מלמדת על סדרי העדיפויות ועל החזון שלו. מי שבוחן את הקצאת משאבי האנוש במשטרת ישראל מבין שעבור כחולי המדים, ההתיישבות ביו"ש היא אתגר מקצועי מורכב הרבה יותר ממתחמי הסמים והזנות בדרום תל אביב או מסמטאות הפשע המאורגן בלוד.
לדוגמה, בנתניה, על משפחות הפשע המשגשגות שלה, מוקצה שוטר אחד בלבד לכל 1,428 תושבים; בשפרעם, המאוכלסת במגזר שבו מתקיימים 65% ממעשי הרצח בישראל, יש שוטר בודד לרפואה לכל 1,557 תושבים; ובלוד, על מתחמי ה"כספומטים" של ההרואין והקוקאין שלה, יש שוטר על כל 662 תושבים. אז להיכן נעלמו הבלשים, החוקרים ושוטרי הסיור? להתנחלויות ביו"ש כמובן. רמת הפשיעה בהתנחלויות היא כנראה גבוהה כל כך שהיא מצדיקה הקצאת שיא של שוטר לכל 340 תושבים.
הלאה: כידוע, מדיניות הגשת כתבי אישום במשטרת ישראל היא מצמצמת, כשהמגמה היא להימנע מניהול הליכי סרק, מבזבוז משאבים ומפגיעה בחפים מפשע, במיוחד כשתשתית הראיות שבהם אינה מוצקה והסיכוי להרשעה נמוך. אך נתוני השנתון הסטטיסטי של 2011 מעידים על אצבע קלה על הדק התביעות במחוז ש"י. בעוד שבמחוזות האחרים מתקיימת הלימה בין החלק היחסי של תושבי המחוז באוכלוסיה לחלקם בסך כתבי האישום שהוגשו, אחוז כתבי האישום שמוגשים נגד התושבים במחוז ש"י גדול ב-300% מהנורמה. לדוגמה, במחוז ירושלים החלק היחסי באוכלוסיה עומד על 9.1% והחלק היחסי שלה במספר כתבי האישום שהוגשו מכלל חלקי הארץ עומד על 11%. במחוז דרום, החלק היחסי באוכלוסיה הוא 24.4% אך החלק היחסי בכתבי האישום הוא 20% בלבד. במחוז יו"ש, לעומת זאת, החלק היחסי באוכלוסיה הוא 4% אך במספר כתבי האישום שהוגשו חלקם היחסי הוא 12%, למעלה מפי שלושה מהמקובל במחוז הדרום.

לא עמדו ביעד

יעדים הפוכים
מחוזות תל-אביב, המרכז, דרום וצפון, עמדו בכל היעדים והציגו שיפור סטטיסטי מובהק בתחומים שהוגדרו, למעט בקטגוריית 'סל האלימות'. במחוז ש"י התוצאות היו הפוכות, המשטרה לא עמדה באף אחד מהיעדים, למעט ביעד 'סל האלימות'

נתון מעניין אחר הוא אחוז תיקי החשיפה: תיקי חשיפה הם תיקים הנפתחים ביזמת המשטרה בהיעדר מתלונן. אחוז תיקי החשיפה משקף את המדיניות והמוטיווציה של מערכת האכיפה ביחס לקבוצת אוכלוסיה שכן אכיפה יזומה נובעת במישרין מהנחיות הפיקוד הבכיר או הדרג המדיני, ודורשת לרוב הקצאה של כוח אדם ייעודי. לפי נתוני 2011, אחוז תיקי החשיפה במחוז ש"י הוא 29.3% , כמעט פי שניים מהאחוז בשאר המחוזות שעומד על 17% בלבד.
אבל הנתון המעניין ביותר הוא הדוח המשטרתי הרב-שנתי, שבחן עד כמה עמדו המחוזות ביעדי המשטרה בשנים 2006¬-2010. היעדים בתקופה הזו היו: הורדת רף 'סל האלימות', צמצום היקף גניבות הרכב, צמצום הפריצות לדירות והקטנת מספר תאונות הדרכים החמורות.
מהדוח עולה שמחוזות תל אביב, המרכז, דרום וצפון, עמדו בכל היעדים והציגו שיפור סטטיסטי מובהק בתחומים שהוגדרו, למעט בקטגוריית 'סל האלימות'. במחוז ש"י התוצאות היו הפוכות, המשטרה לא עמדה באף אחד מהיעדים, למעט ביעד 'סל האלימות'. ולתוהים כיצד על-אף המשאבים הניכרים לא הצליחו תחנות המשטרה ביו"ש לעמוד ביעדים – כדאי להתבונן באותיות הקטנות שמסכמות את פעילות מחוז ש"י. בין היתר מופיעים שם כ-100 מבצעי פינוי מאחזים, למעלה מ-700 מבצעי אכיפה של צווי הקפאת הבניה, קרוב ל-100 ליוויים לסיורי "שוברים שתיקה" בחברון, וכ-50 מבצעים של סיוע לארגוני שמאל ולפלשתינים במסיק הזיתים.
מהו ההסבר לנתונים הללו? האם הפיקוד הבכיר או השר לביטחון פנים מתקשים להתנהל בצורה מקצועית ומושפעים מהקמפיינים של קבוצת 'ידיעות אחרונות' וערוץ 2? האם הסבה מקצועית של המשטרה לפעילות סמי-פוליטית עשויה לגרום לה לשכוח את התפקיד המקורי שלה.
תגובות
  • תגובת דוברות מחוז ש"י: הנתונים המוצגים בדוח סטרוק אינם מדויקים ומטעים. משטרת מחוז ש"י פועלת לגילוי ומניעה של פשיעה לסוגיה ללא משוא פנים. אחוז הגילויים במחוז הינו גבוה ביותר, וכחלק משמירה על ביטחון התושבים אנו עוסקים באכיפה נחושה ובמניעה של עבירות ביטחון, פשיעת רכוש, סמים ואלימות ומניעת תאונות דרכים. סך הנתונים מצביע על ירידה בהיקף הפשיעה לצד עלייה ניכרת במספר התיקים המפוענחים. מתוך 15 אלף תיקים שנפתחו ב-2011 רק מאות הם תיקי סדר ציבורי של עברות אידאולוגיות. ב-30% מכלל התיקים הוגשו כתבי אישום, אך רק ב-70 מתיקי הסד"צ כלומר שרוב האכיפה היא לא סביב עברות אידאולוגית. משטרת ש"י תמשיך לעמוד ביעד של הפחתת הפשיעה ומיצוי הדין עם העבריינים.
  • תגובת אורית סטרוק: כל הנתונים לקוחים מדוח השנתון הסטטיסטי הרשמי של משטרת ישראל שמבוסס על השוואה סטטיסטית רשמית בין ביצועי המחוזות השונים.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  24/02/2012   |   עודכן:  24/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כתב האישום של המספרים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
וזה קורה בזמן ביבי הסמרטוט
נתניהו הסמרטוט  |  24/02/12 13:18
2
למה נחוצים הרבה שוטרים ?
זאב , קצין בדימוס  |  25/02/12 16:15
3
הדו"ח מטעה
תובע צבאי לשעבר  |  26/02/12 00:46
4
יש שקר גס ויש סטטיסטיקה
ע.ג.  |  26/02/12 08:22
5
כמה שינא בתגובות 2-4 ל"ת
מריו  |  26/02/12 18:32
6
קבלו את האמת! הפסיקו לקשקש!
אפרים 123  |  4/06/12 07:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד הראל
רשת הפייסבוק הפכה למטה לחמם של אמני ההונאה בשנים האחרונות. האם זה בגלל שהמשתמשים טיפשים או שפשוט אף אחד לא לימד אותם?
ראובן לייב
שיטה חדשה של מסעדנות תונהג בקרוב במסעדות ישראליות ברחבי הארץ, במסגרתה יתקיימו בכל אחת מהן שלוש רמות של ארוחות: מיוחדת, של שופרא דשופרא; עסקית-שיגרתית; וארוחת טעימות מצומצמת    קדימה אוכל
ליאור ווינטראוב
טיפים מיוחדים לשמירה על בטיחות ילדינו בפורים על-ידי שימוש זהיר באביזרי החג
אורן פרסיקו
כתב ההגנה של האתר ynet בפרשת פיטורי העיתונאים מתאר כיצד הצטמקה מצבת כוח האדם, פוטרו עובדים ותיקים ש"עלותם יקרה יותר", ותפקידים כמו כתב חוץ ועורך מדע בוטלו
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il