X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עם יכולות של מטוס קרב, גודל של מטוס מנהלים, כישורים של תחנת מכ"ם וטווח כמעט בלתי מוגבל, מטוס העיטם הוא שצפוי ללוות את מטוסי התקיפה למתקני הגרעין באירן, אם וכאשר. הצצה נדירה אל תחנת הביון והבקרה המעופפת, ואל האנשים שכבר טסים בה
▪  ▪  ▪
מטוס העיטם [צילום: יח"צ]
פועלים מעבר לאופק
"אנחנו פועלים מעבר לאופק, ואתם יכולים לחשוב לבד אלו משימות מוטלות עלינו", מספר רב-סרן נ', מפקד גף הבקרה בטייסת נחשון. נחשוב אפוא לבד, ונשער שמבצעים שיוחסו באחרונה לישראל, כגון תקיפת שיירות נשק בסודן והפצצת הכור בסוריה, נעשו בליווי מטוסי עיטם

בתקיפת הכור הגרעיני בעירק ב-1981 ליוו את מטוסי ההפצצה שני מטוסי F-15, שתפקידם היה ליירט מטוסי אויב במידה ויצוצו. אם יישלח חיל האוויר למשימה מסוג דומה בשנים הקרובות, יצטרף למשימה כלי טיס נוסף - העיטם, מטוס מנהלים שיתפקד כחדר בקרה מעופף.
העיטם, ובשמו המלא נחשון-עיטם הוא מטוס מנהלים גולפסטרים G-550 אמריקני - מטוס המנהלים הסילוני המהיר בעולם - המוסב למטוס בקרה. הוא מסוגל לטוס בלי תדלוק ביניים, ובכל מזג אוויר, לטווח 12 אלף קילומטרים - כמרחק שבין ישראל למערב ארצות הברית, ופי עשרה מהמרחק שבין ישראל לגבול אירן. הוא יכול לשמש לאיסוף מודיעין על מטרות ביעדים רחוקים, ולאתר כלי תעופה באוויר במקומות שהמכ"מים המוצבים על הקרקע בארץ אינם יכולים להגיע אליהם. בשעת מלחמה ובמבצעים מיוחדים מלווה העיטם את מטוסי הקרב צעד אחר צעד ומעביר התרעות על התקרבות מטוסי אויב, במטרה ליירט אותם עוד לפני שיספיקו לפגוע.
"אנחנו פועלים מעבר לאופק, ואתם יכולים לחשוב לבד אילו משימות מוטלות עלינו", מספר רב-סרן נ', מפקד גף הבקרה בטייסת נחשון. נחשוב אפוא לבד, ונעלה את ההשערה שתקיפות אוויריות שבוצעו בשנים האחרונות במרחק רב מישראל ושיוחסו לצה"ל על-פי פרסומים זרים, נעשו בליווי מטוסי עיטם: הפצצת שיירות נשק שעברו בסודן ככל הנראה בדרכן לרצועת עזה, או הפצצת הכור הגרעיני בסוריה בספטמבר 2007.
"זה מערך שלם שטס כדי לאסוף מודיעין ולבצע משימות של גילוי ובקרה בכל מקום שיידרש ובכל מקום שתדרוש מערכת הביטחון", אומר סגן-אלוף א', מפקד הטייסת. "הרעיון הוא שישנה פלטפורמת בקרה, מכ"ם ואיסוף מידע שיודעת לטוס הרבה מאוד זמן בלי צורך בתדלוק גם למרחקים ארוכים, ונותנת למערכת הביטחון יכולת לקבל חומרים ומידע שהיא צריכה בעולם התוכן של מודיעין ובקרה בכל רגע ולכל טווח".

צבר שעלה מאמריקה

אלוף (מיל.) איתן בן-אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר, מוסיף כי "העיטם הוא השלמה לסדרה של מטוסים ללא טייס מסוגים שונים, אבל הוא אחר לגמרי מהם – ולא רק משום שיש בו טייסים ובתוכו יושבים בקרים. חלקם של המל"טים המוכרים משמשים כוחות קדמיים בשטח, חלקם משמשים לשיתוף פעולה בין היבשה והאוויר, וחלקם אסטרטגיים מאוד שמגיעים עד לגובה רב. העיטם מגביר את יכולות המודיעין והאסטרגטיה בטווחים רחוקים עם מגוון רחב של משימות, להבדיל ממטוסים מקבילים שפותחו לשימוש ספציפי ונקודתי. מדובר במוסיף כוח משמעותי לחיל האוויר לקראת האתגרים הצפויים בשנים הקרובות".
המטוס מיוצר כאמור בארצות הברית, אך הוא זכה לשדרוג בתעשיות הצבאיות בישראל, שהתאים אותו לתפקוד כמטוס בקרה. הפיתוח נעשה בשיתוף אנשי חיל האוויר, ועל-פי הדרישות המבצעיות שהציגו. העיטם נהנה מיתרונותיו של מטוס המנהלים האזרחי – מנגנונים המתריעים על חריגות במסלול הנסיעה, כגון סכנת התנגשות בקרקע וסכנת התקרבות למטוסים אחרים, המקילים על הטייס. על הבסיס הזה מותקנות מערכות להגנה עצמית, ומערכות הבקרה והמודיעין. בראשן – מכ"ם גדול בצדו של המטוס ושני מכ"מים בחרטומו ובירכתיו, הנותנים תמונה פנורמית של 360 מעלות. המכ"ם האלקטרוני אף מאפשר אבחנה בין מטוסים ידידותיים ומטוסי אויב.
אורך המטוס 29.5 מטר, ומוטת כנפיו 28.5 מטר. הוא מגיע למהירות טיסה של 900 קמ"ש – מהירות גבוהה מאוד יחסית למטוסי מנהלים, אך נמוכה ממהירותם המרבית של מטוסי קרב חדישים. גובה הטיסה המרבי הוא 51 אלף רגל (15 אלף ק"מ) – דומה לזה של מטוסי הקרב, וגדול בהרבה מזה של מטוסים אזרחיים.
בתרגיל האחרון של נאט"ו בסרדיניה שנערך בהשתתפות חיל האוויר הישראלי, נטל חלק גם מטוס העיטם שסיפק במשך כל התרגיל מערך מכ"ם ובקרה לכלל כוחות האוויר הבינלאומיים, ועורר סקרנות בקרב חילות אוויר נוספים. העיטם צפוי להשתתף גם בתרגיל משותף עם חיל האוויר אמריקני, שייערך באוקטובר. הצוותים הישראלים נדרשים בתרגילים כגון אלה לפעול באזור שאינו מוכר להם – וגם בסביבת עבודה חדשה. לכן, כבר באימונים המקדימים בשטח ישראל הם מתרגלים ברשת הקשר שיחות באנגלית ושימוש בנוהלי הדיבור המקובלים בצבאות זרים.

אין מי שיתקן במקומנו

טייסת הנחשון, טייסת 122 של חיל האוויר, הוקמה ב-1971 כטייסת תובלה וכונתה "טייסת הדקוטה", על שם סוג המטוסים העיקרי ששימש בה. בהמשך הצטרפו אליה מטוסי 'ערבה'. בתחילת העשור הקודם הוצאו מטוסים אלה משימוש, והטייסת חדלה מלפעול. היא הוקמה מחדש וב-2005 קלטה את מטוסה הראשון, 'נחשון שביט', או בשמו המקורי גולפסטרים G-500. מטוסים אלה משמשים לאיסוף מודיעין אותות. לאחר מכן החלו להגיע מטוסי 'נחשון עיטם', גולפסטרים G-550, המשמשים כאמור לבקרה. לפני שלוש שנים עברה הטייסת מנתב"ג לנבטים.
לכל גיחה של העיטם שותפים שני טייסים ושבעה בקרי אוויר. הבקרים נבחרים בקפידה, והם בעלי ניסיון רב בפענוח מהיר של התמונה המתקבלת במכ"מ ובהבנת משמעותה. למרות כל המערכות המתקדמות שישנן במטוס, מעקב אנושי צמוד ואינטליגנטי הכרחי. במקביל לפעילות האווירית של המטוס נמשכת גם פעילות מערך הבקרה ביחידות הקרקע של חיל האוויר.
"אנחנו לוקחים צוותי אוויר מנוסים, שכבר עברו אחרי קורס הטיס גם תהליך הכשרה מבצעית בטייסות אחרות", מספר מפקד הטייסת א'. "כך גם הבקרים, שכבר שירתו ביחידות הבקרה בקרקע ומגיעים לטייסת כוותיקים". חצי שנה מקדישים הבקרים המגיעים לטייסת ללימוד המערכות החדשות. אז הם מתחילים בתהליך הכשרה מבצעי. יחד עם הטייסים הם מתכננים את הטיסות והמשימות, ולאחר שמבצעים אותן במשך כמה שעות באוויר ניתן גם לתחקר אותן. "אין עוד שילוב כזה בחיל האוויר", אומר מפקד גף הבקרה נ'. "הטייסת שלנו ייחודית".
בקרי האוויר גם אחראים לתקן בשעת הצורך תקלות במערכות המכ"ם והקשר באוויר. "התחום הזה חדש לבקרים", אומר נ'. "הם חייבים גם להיות מקצועיים בבקרה וגם להכיר את המערכות, כי אין מי שיתקן במקומנו".

ישנן בנות

שתי בקריות אוויר חדשות, סגן א' וסגן ד', החלו לאחרונה בהכשרה המבצעית שלהן, והצטרפו למי שהייתה עד כה הבקרית היחידה בטייסת שכבר הספיקה להתקדם ולהפוך לאחת הדמויות המרכזיות בה. שתיהן נשרו מקורס טיס לאחר ארבעה חודשים, עברו ליחידות הבקרה הקרקעיות, ולאחר שרכשו מקצועיות שובצו כבקריות בעיטם. "זה לא תפקיד שכל אחד זוכה בו", אומרת סגן א'. יש כאן הרבה פעילות מבצעית, ויותר ממקומות אחרים מרגישים כאן שעושים משהו משמעותי וחשוב".
הן כבר עברו כמה אימונים, בהם גם קרבות אוויר המדמים ניסיונות לתקוף את מטוסינו, ובפעילות הסימולטור שהציגו בפנינו ניכר שהן ערוכות ליום פקודה – ובמקביל הן נוטלות חלק בפעילות המבצעית. הן כמובן אינן מספקות מידע לגביה – "תמיד כשבאים הביתה שואלים אותנו שאלות ואנחנו לא מגיבות, פשוט אומרות לכולם 'אין תגובה'" – אבל מוכנות לומר כי "קרה כבר שהיינו מעל מקומות שבחדשות לא שמעו שמישהו פעל בהם".
הפחד מנפילה בשבי אינו מטריד אותן במיוחד. "אחרים חוששים מה יקרה לנו אם ננטוש את המטוס יותר משאנחנו חוששות לגבי עצמנו", אומרת א'. "למעשה, אין יכולת נטישה מהמטוס, ואנחנו תלויים בטייסים. רק אם תהיה נחיתת אונס יכול להיות שנמצא את עצמנו על הקרקע". סגן ד', שנשואה מזה שנה וחצי לא מספרת לבן זוגה מתי היא עומדת לעלות למטוס. "יש לו קצת חשש למרות שהוא ראה את המטוס והסבירו להם את הדברים. אני לא אומרת לו שיש לי גיחה, אבל כשאני יוצאת באמצע הלילה מהבית הוא מנחש לאן אני הולכת".
מספרן הנמוך של בקריות האוויר נובע ממספרן הנמוך של חניכות קורס הטיס – המאגר שממנו מגיעים לתפקיד בקר. "בתהליך הקבלה אין שום הבדל וקולטים בקר כמו בקרית, ואם במקרה על-פי הנתונים יצא שזו בקריית אז לוקחים את הבקרית", אומר סגן-אלוף א', שמחמיא לשתי הבקריות החדשות "כמו שציפינו הן הגיעו עם נתונים גבוהים, ועכשיו הן מתקדמות הלאה והיו שותפות ללא מעט פעילויות מבצעיות". רב-סרן נ' מוסיף כי "זו לא סתם אמירה שאין הבחנה בין אישה לגבר כי באמת אין שום תקרה לנשים והיחס שווה בכל היבט. הפער בין מספר הגברים למספר הנשים עדיין משמעותי, אבל אין מגבלות, ותיאורטית ייתכן גם שכל הבקרים יהיו בקריות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/02/2012   |   עודכן:  25/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 איתן בן-אליהו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החמ"ל המעופף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אי דיוקים
ירון זכאי 1  |  26/02/12 02:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב בר און
חבריו לנשק של תא"ל אהרן דוידי, שהלך לעולמו בשבת בגיל 84, מספרים על לוחם ומפקד שהיה למופת של אומץ וראיית קרב. את ביקורתו החריפה על אריק שרון הוציא לרבים רק לאחר עקירת גוש קטיף
אריאל כהנא
נוהגים לחשוב עליהם כעל מי שנהנים ממנעמי העולם הגדול, אך התברר שהם עומדים בקו הראשון של מלחמת הטרור מבית היוצר האירני. הפיגועים שכוונו נגד נציגויות ישראל בתאילנד, בהודו ובגאורגיה לא הפתיעו את מערכת הביטחון. הפן הבלתי צפוי הוא הניסיון לפגוע דווקא בבני המשפחות ולא בדיפלומטים עצמם, הזוכים לאבטחה כבדה
טובה ספרא
הצביעות הבינלאומית בשיאה    הנשיא אובמה צובע את המציאות הכלכלית בוורוד    אירן עומדת בפני שינוי פוליטי    שינויים מרחיקי-לכת ברמה העולמית וגם ברמה האישית    תחזית אסטרולוגית לשבוע 2.3.12-24.2.12
דן אלון
העולם העסקי מתחיל את מסעו תמיד מתוך יזמות, חדשנות, המצאתיות, וכך נולדים תאגידים עם הצעת ערך לצרכנים. כאשר החדשנות לובשת צורה של מודל ביצוע ותפעול, נקראים אל התאגיד מנהלי עסקים, והמבנה התאגידי לוקח פיקוד על החדשנות באופן מוסדר, מובנה, מאורגן. ע"מ לשמר את גל החדשנות, גם המודל המובנה צריך להיות חדשן. האתגר של שימור החדשנות מתחדד בצל הפער המתרחב בין הדורות
יהודה יפרח
דוח חמור שפרסם הארגון למען זכויות אדם ביש"ע ובו נתונים סטטיסטיים אודות פעילותה של המשטרה במחוז יו"ש לעומת מחוזות אחרים, חושף לכאורה התנהלות מכוונת הנגועה במניעים פוליטיים. אין שום דרך אחרת להסביר את המספרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il