לאחרונה יצא משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה ב
יוזמה יוצאת-דופן עם חברת גוגל ישראל, להעלאת עשרים אלף עסקים לרשת האינטרנט. יוזמה ברוכה שמאחוריה כוונות טובות. ככל הנראה. הרעיון הוא פשוט מאוד: לקחת בעלי עסקים שלא יכולים להרשות לעצמם אתר אינטרנט ולתת להם את האפשרות להקים אתר כזה בחינם. עד כאן הכל טוב יפה.
אז למה זו עסקה גרועה? הבעיה היחידה עם ההצעה הזו היא שהאתר שמקבלים בעלי אותם עסקים קטנים, לא שווה אפילו את החינם שהוא כביכול עולה. הנה הנימוקים:
1. החינם הוא יקר מאוד - הדוברים הרשמיים של כל החברות המעורבות שכחו לציין שהמקרה הזה הוא הטעיה.
אולי ההבנה שלי את המילה חינם שונה מזו של דובר משרד התמ"ת, אבל כאשר אומרים לי שמשהו הוא חינם, אני מבין שזה לא עולה כלום, בכלל. לעומת זאת, כאשר משרד התמ"ת אומר חינם, הוא ככל הנראה מתכוון לכך שמשהו לא עולה כסף בשנה הראשונה ואחר כך יהיה יקר מאוד. פירוש מעניין מאוד של המילה חינם.
האם בשנה השנייה, 140 שקל לחודש על האתר שאמור להיות בחינם, זה לא יקר מדי? בהחלט כן. ככה נדמה לי לפחות - תקנו אותי אם אני טועה.
2. האתרים פשוטים ולא אטרקטיביים - "נפל עלינו מהשמיים", כך תיארו את זה במשרד התמ"ת. ממש מציאה גדולה, האם הם בכלל ראו את האתרים שהם מציעים לבעלי עסקים? כנראה שלא. לא הייתי מציע לבעל עסק לקחת אתר כזה גם בחינם (אבל באמת חינם).
בעל עסק יקר, אם זה האתר שאתה מתכוון להשתמש בו ככרטיס ביקור שלך, אולי תוותר על כרטיס ביקור בכלל.
3. רכוש החברה - מי שקרא עוד כמה מילים מעבר להצהרה של משרד התמ"ת, כנראה שהיה יכול להיתקל בעובדה שהחברה שמציעה את האתרים מכריזה בשחור על גבי לבן, שכל אתר שנבנה על הפלטפורמה שלה הוא רכוש שלה. לבעל העסק שבנה את האתר אין שום זכויות עליו. אם הוא מחליט שהוא רוצה להעביר את האתר למקום אחר, הוא למעשה לא יכול.
אז מה בעצם מציע כאן משרד התמ"ת בשיתוף עם גוגל? אתרי אינטרנט לא אטרקטיביים, יקרים מאוד, כאלו שהם למעשה רכוש החברה שבנתה אותם. בהחלט עסקה "מדהימה". אני משתתף בצערו של בעל העסק שיבנה אותם.