X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרבית הציבור שאינו חשוף בדרך כלל לתהליכים של קידום על בסיס מחקר באקדמיה למד מהסרט דבר אחד או שניים על המאבקים בעבודה האקדמית. במישור הספרות - יספיק אם ניזכר בהתכתשויות שהתחוללו סביב הענקת פרס ספיר לאלון חילו על ספרו "אחוזת דז'אני". האם הציבור זוכר מה קבעה הוועדה לגבי תרומתו של חילו? ראוי לציין את תרומתו של הסרט בהקשר זה
▪  ▪  ▪
הערת שוליים. מעלה לקדמת הבמה את השאלה, מה היו נימוקי ועדת הפרס? [צילום: יח"צ]

בשבוע שעבר הוכרז שמו של חתן פרס ישראל לספרות - הסופר בן ה- 87, נתן שחם. היום (26.2.12) הוכרז שמו של חתן פרס ישראל לתקשורת - העיתונאי יעקב אחימאיר, בן ה- 74. שניהם עדיין פעילים בתחומים הרלוונטיים. נתן שחם זכה לפרס על היותו "מן הבולטים בין סופרי דור תש"ח" ויעקב אחימאיר זכה בפרס משום "סגנונו העיתונאי נטול הפניות, האמין, מהעמיק ורחב האופקים. סגנון ששימש השראה ומופת לדורות של עיתונאים." בתהליך בחירת חתני וכלות פרס ישראל עוסק הסרט הישראלי "הערת שוליים".
לסרט יש ערך בשני מובנים
במישור הדימוי שלהם, חתני פרסי ישראל לשנת 2012 ובשנים הבאות (והקודמות) הופכים בחסות הסרט לקרייריסטים, תככנים, אנשי ריב ומדון וכיוצא באלו ומצטיירים לא רק כיוצרים מצטיינים בתחומם. אחרים הופכים בחסותו לפשרנים ורגישים. שכן, הסרט עוסק באנשי אקדמיה, ומתמקד בשני פרופסורים שעוסקים בתחום היהדות ועלילתו חושפת דרמות ותהליכים בלתי מוכרים למרבית הציבור, מהמתרחש מאחורי הקלעים של בחירת הזוכים בפרס.
במישור המהות שהסרט מבקש לשדר, אחת התרומות החשובות שלו הוא ההדגש שעולה ממנו. הסרט מעלה לקדמת הבמה את השאלה, מה היו נימוקי ועדת הפרס? בשונה מפרס האוסקר, המעניק פרסים על המשחק, הצילומים ועוד, שבהם הצטיינו הסרטים, הלשון שנוקטת ועדת הפרס כשהיא מנמקת במה הצטיינו ומה תרמו הזוכים חייבת להבהיר לכולנו במה הצטיינה עבודתם של החתנים וכלות הפרס. הוועדה חייבת להסביר בשפה ברורה מה תרמו אותם זוכים לתרבות, לתחומי יידע שונים ולהוויה הישראלית.
הציבור והסרט
ברור לי שמרבית הציבור שאינו חשוף בדרך כלל לתהליכים של קידום על בסיס מחקר באקדמיה למד מהסרט דבר אחד או שניים על המתח, המאבקים, ההתכתשויות בעבודה האקדמית והשלכותיהם על משפחות החוקרים. אך כאמור, הנקודה שהסרט מנסה להבליט, ומקווה להבהיר לצופיו היא שוועדת הפרס חייבת לנמק את בחירתה בזוכי הפרס. ובמישור הספרות - יספיק אם ניזכר בהתכתשויות שהתחוללו סביב הענקת פרס ספיר לאלון חילו על ספרו "אחוזת דז'אני". האם הציבור התעניין בנימוקי ועדת הפרס? האם הציבור זוכר מה קבעה ועדת הפרס לגבי תרומתו של אלון חילו לספרות ולהוויה הישראלית? ראוי אם כן לציין את תרומתו של הסרט "הערת שוליים" בהקשר זה. הסרט אכן שם דגש רב על נימוקי ועדת הפרס המבהירים על שום מה היא מעניקה את הפרס למועמדים אלו ולא לאחרים.
מנימוקי ועדת פרס ישראל 2012
אסיים בעניין המהותי העולה מהסרט "הערת שוליים", שהוא החשוב יותר בעיני. נימוקי ועדת הפרס. להלן אביא נקודות עיקריות מתוך הנימוקים לגבי שתי הזכיות, של העיתונאי, יעקב אחימאיר ושל הסופר נתן שחם:
א - מנימוקי ועדת פרס ישראל על החלטתה להעניק את פרס ישראל לתקשורת ליעקב אחימאיר: "יעקב אחימאיר מעמודי התווך של השידור הציבורי מזה כחמישה עשורים. נמנה עם מייסדי הטלוויזיה בישראל. עיתונאי במובן הקלאסי. עשה שורה של תפקידים: כתב, עורך, מגיש, שליח בחו"ל, פרשן, פובליציסט ודוקומנטר. אחימאיר הקפיד בעבודתו על הפרדה מוחלטת בין דעות ועובדות. סגנונו העיתונאי נטול פניות, אמין, מעמיק ורחב אופקים. סגנון זה שימש השראה ומופת לדורות של עיתונאים." כמי שצפו בסרט "הערת שוליים" או שמעו עליו, תשומת לבנו לנימוקי הוועדה תנחה אותנו לקראת קריאה ביקורתית וצריכה ביקורתית של העיתונות בישראל.
ב-מנימוקי ועדת הפרס על החלטתה להעניק את פרס ישראל לספרות לנתן שחם: "כתיבתו מצטיינת בתבונה, ברגש, בדמיון ובמבע רהוט הנשען על כל רובדי הלשון העברית, הוא יודע לשרטט ביד אמונה דמויות טיפוסיות וכן דמויות ייחודיות מן המציאות הישראלית, בעיקר אנשים שעיסוקם באומנות - באמנות הכתיבה, העיתונאות, הטלוויזיה, המוזיקה ועוד. ספריו עתירי רעיונות והוא יודע לתת לרעיונותיו ביטוי בהיר ומרתק".
אין ספק שנימוקים אלו מקבלים משמעות ויזכו לתשומת לב של חובבי הספרות, כי לפי "הערת שוליים" אלו הם הקריטריונים לספרות טובה. חשוב שנדע לתת תשומת לב לנימוקי ועדת הפרס ונבין מה משמעותם בהוויה הישראלית משום שהם-הם מוקד הזכייה בפרס.

תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יעקב אחימאיר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רלוונטי ולא רק בגלל האוסקר: "הערת שוליים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסרט עסק בפרסים באקדמיה
לא הופתעתי  |  28/02/12 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
מומחה מטעם בית המשפט המשמש זרועו הארוכה של השופט, היא הזרוע המשוטטת באופן חופשי בתחום המקצועי הזר במידת מה לבית המשפט - לפעמים נוטל את היזמה לידיו ויוצר מחסום לזרימת מידע אל השופט. לפעמים בית המשפט נותן לתהליך כזה יד - אולי בשל הנוחיות
דר דגני
כמה הקריבו בימים עברו מנהיגי הציבור, וכמה מקריבים נבחרינו היום?    מה היו אומרים מקימי המדינה היום, בראותם את התנגדות החרדים להתגייס לצבא, לעבודה ולתרומה להמשך קיום המדינה היהודית?    לא נותר לנו אלא להתרפק על בגין סטייל ובני דורו
ד"ר רון בריימן
מדוע נראה כאילו בנימין נתניהו פועל כדי לשריין מקום בליכוד דווקא לאיש המתעמר במתיישבים והשוכח כי האויב יושב במוקטעה ולא במגרון? נכון שלראש הממשלה אין יריבים של ממש במערכת הפוליטית, אבל מדוע הוא תוקע לעצמו מקלות (פרס, ברק) בגלגלים?
איתן קלינסקי
אנחנו בורחים מדיון בכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה. אנחנו מתעלמים שהנתינה הייתה כרוכה באלימות, בסבל אנושי ואובדן חיי אדם במלחמה שהייתה מלווה במעשים כמו - "וְאֶת מַקֵּדָה לָכַד יְהוֹשֻעַ בַּיּוֹם הַהוּא, וַיַּכֶּה לְפִי חֶרֶב, וְאֶת מַלְכָּם החרם וְאֶת כָּל הַנֶּפֶש אֲשֶׁר בָּה לֹא הִשְׁאִיר שָׁרִיד"
גורי גרוסמן
היות שזכותנו לחיות בארץ הזאת כתובה בתורה, ראוי להזכיר לחרדים את מי התורה פוטרת מלצאת לקרב (דברים כ): "האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו...האיש אשר נטע כרם ולא חללו, האיש אשר ארש אישה ולא לקחה, וכן האיש הירא ורך הלבב". והמבין יבין, וכל המוסיף גורע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il