X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נאומו הראשון של אשר גרוניס כנשיא בית המשפט העליון כלל שורה של אמירות המקובלות על המערכת מימים-ימימה, לצד רמיזות לפיהן בנקודות אחרות יהיה מקום לשינוי
▪  ▪  ▪
גרוניס. רושם שמרני [צילום: פלאש 90]

התלבטתי האם הכותרת המתאימה למאמר זה היא "נאום שמרני" או "נאום של שמרן". האפשרות הראשונה מתייחסת לתוכנו של נאום ספציפי, בעוד השנייה מתייחסת לכלל דעותיו של הנואם. בחרתי לבסוף באפשרות הראשונה, וזאת משתי סיבות. האחת: זהו נאומו הראשון של אשר גרוניס כנשיא בית המשפט העליון, ומוקדם מאוד מכדי לתייג אותו כ"שמרן" או בכל תואר אחר. האחרת: גרוניס אכן יוצר רושם שמרני בנאומו, אך אין זה אומר בהכרח שכך גם יפעל, משום שמה לא נאמר בנאום - חשוב לא פחות ממה שכן נאמר.
גרוניס חוזר על טענות ותפיסות המוסכמות על כל שופטי העליון, ומן הסתם - לפחות על רוב מכריע של שופטי ישראל. הוא דורש שמערכת המשפט תהיה עצמאית, חזקה ובלתי-תלויה - הן בצד המקצועי והן בצד המינהלי. זה אומר: לא לגעת בשיטת בחירת השופטים, ובוודאי שלא להגדיל את ההשפעה הפוליטית על התהליך; וזה אומר שמערכת בתי המשפט רוצה להיות עצמאית גם מבחינת תקציבים ומשכורות, במקום להיות סמוכה על שולחנותיהן של משרדי המשפטים והאוצר. השאיפה הזו משותפת לנשיאי בתי המשפט לדורותיהם, ואין שום סיבה להניח שגרוניס יוותר עליה.
גרוניס גם לא ימהר לתמוך ביוזמות כגון משוב השופטים. הוא אומר שיש להבטיח, שאמצעי הבקרה לא יפגעו "בתפקודם, בעצמאותם ובאי-תלותם". מאחר שלדעת בתי המשפט המשוב יפגע בדיוק בנקודות הללו, ניתן לראות בדבריו של גרוניס התנגדות לקיומו. מצד שני, העובדה שהוא מצביע במפורש על הנקודות הבעייתיות, ייתכן שתביא להסכמות שיסירו את חששותיהם של השופטים ויאפשרו את המשוב.
עוד סוגייה החביבה על הנשיאים לדורותיהם, היא האפשרות להקים בית משפט לערעורים בין המחוזי לעליון, אשר יסיר את רוב הנטל מכספי העליון ויאפשר לו להתמקד בסוגיות חשובות במיוחד. גם גרוניס תומך ביוזמה כזו - לא מפתיע, לנוכח העובדה שהיה חבר בוועדה שבדקה אותה. ולבסוף, גרוניס מעלה נקודה שבשנים האחרונות לא שמענו: שכרם של השופטים. הוא טוען שמי שמתמנים כיום לשופטים משתכרים פחות מבני הדור הקודם - ולא נראה שהדברים הועלו סתם לתפארת המליצה.
כל הנקודות הללו אכן מעידות על שמרנות, על דבקות במערכת הקיימת (אולי עם כמה שינויים מינוריים) ועל כך שגם בעיני גרוניס מי שניצבים במרכזת מערכת השפיטה אינם האזרחים/הלקוחות אלא השופטים/הספקים.
מצד שני, נעדר מן הנאום האקטיביזם השיפוטי מבית מדרשם של אהרן ברק ודורית ביניש. גרוניס מדבר באופן כללי על החובה לאזן בין זכויות הפרט לבין צורכי הכלל - וזה רחוק מאוד מלהיות אקטיביזם שיפוטי; למעשה, זוהי גישה שכל אזרחי החי במדינה דמוקרטית יכול לענות עליה "אמן" בהתלהבות. גרוניס אינו אומר מילה על הדרך בה יושג איזון זה, ומה שעוד יותר בולט: בעוד ביניש קראה להבטיח את זכות העמידה בבג"ץ - מכשיר רב חשיבות בהכנסתו של בג"ץ לזירות של דת ומדינה, זכויות חברתיות ועוד - נמנע גרוניס מלהתייחס לכך אפילו במילה אחת. האם הוא סבור שיש לצמצם את זכות העמידה? גרוניס ימצא מן הסתם בקרוב את ההזדמנות להבהיר את עמדתו.
ועוד נקודה העשויה לבדל את גרוניס משני קודמיו. בעוד אהרן ברק ודורית ביניש אבהו לכתוב פסקי דין ארוכים, גרוניס נוטה לצמצום. ,כדרכי, אומר את דברי בקיצור ובתמציתית", פתח את נאומו, שהשתרע על פני שש עמודים כפולי רווחים ומגודלי גופן. דבריו שעות אחדות קודם לכן, בישיבת הפרידה מביניש, תפסו 11עמודים. ביניש עצמה נזקקה לחמישה עמודים צפופים בבית הנשיא ול-15 בבית המשפט. אם גרוניס יצליח ללמד מערכת המשפט את רזי הקיצור והדיבור לעניין - דיינו.

תאריך:  28/02/2012   |   עודכן:  28/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
אותו זוג גנדרנים שהילכו אימים על חשבון הבנק בחוסר אחריות משווע, החל עושה חושבים בהפוך על הפוך ("המנוולים הטייקונים האלה תקעו מחירים דרקוניים. לא קונים"...). לא שהתחלנו דיאטה חס וחלילה. פשוט התחלנו חושבים פעמיים לפני שהמשכנו לזרוק מכל הבא ליד לתוך העגלה    משק הבית פתח עיניים
רועי כהנוביץ
הציבור באירן משכיל ומבקש אלטרנטיבה ככל שיהיה, ימשיך ויצביע לטובת מייצגי המשטר הנוכחי וזאת משתי סיבות עיקריות: הראשונה - ככל הנראה פחד מפני שינוי גדול בתקופה מורכבת שכזו, והשנייה היא הציפייה לבחירות לנשיאות שייערכו במאי 2013. מעבר לכך כל שינוי מהותי במבנה הפרלמנט יהיה בבחינת הפתעה
יוסף דוריאל
אי-הפקת לקחים מהאינתיפאדות הקודמות הובילה לקפיצת מדרגה בזו החדשה: התקפה מתואמת בין חמאס, פת"ח והגיס החמישי מבפנים, עם הסתערות תעמולתית ארסית, חובקת עולם
יהונתן דחוח-הלוי
גדעון לוי סבור, שאללה מגלה אזלת יד כלפי המאמינים המוסלמים הסונים בסוריה, שגורלם תלוי בכוחות ארציים בדמות היחלצות העולם וישראל למענם    מאמרו של גדעון לוי פותח את הדלת, לפחות בישראל, לעיסוק ציבורי פתוח באיסלאם מתוך נקודת מבט חילונית
דן אלון
פרק שני בסדרת "טרילוגיה" העוסקת במסע של העולם העסקי, המתחיל תמיד מתוך יזמות, חדשנות, המצאתיות, ומוליד תאגידים עם הצעת ערך לצרכנים. כאשר החדשנות מתארגנת, ולובשת צורה של מודלים תאגידיים מובנים של "ביצוע ותפעול", נקראים אל התאגיד מנהלי עסקים. כיצד משמרים את גל החדשנות וחדוות היצירה, בצל האתגר המתחדד, בין היתר, בשל הפער המתרחב בין הדורות X, Y , ו- Z?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il