X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחמישים שנות קיומו לא הצליח האיחוד האירופי ליצור זהות אירופית שאיתה יזדהו חבריו ובה יתגאו. אם זהות תושביו תמשיך להיות בעיקר לאומית וברמה משנית אירופית - האיחוד הכלכלי ימשיך להתרסק
▪  ▪  ▪
יוון מקצצת [צילום: AP]
מזל שאינך גרמני!
"האם היוונים אינם מבינים את מה שכל משק בית מבין, שלא ניתן לבזבז יותר ממה שאתה מכניס?" שאלתי. חבר הפרלמנט היווני לא ממש השיב לשאלותיי אבל בהפסקה ניגש אליי פרופסור גרמני עם מבט מעריץ בעיניים. "איך העזת לשאול אותו כך? מזל שאינך גרמני!"

המשבר הכלכלי הפוקד את האיחוד האירופי, במיוחד בהקשר של מצבה החמור של יוון, העלה שוב על פני השטח את משקעי העבר מתקופת מלחמת העולם השנייה. בהפגנות האלימות באתונה שרפו אזרחים יוונים את דגל גרמניה ועיתון יווני ימני פרסם קריקטורה המציגה את הקנצלר אנגלה מרקל במדים נאציים עם הכותרת "Memorandum macht frei" ("מזכר ההבנה משחרר") על משקל הכיתוב הידוע לשמצה "העבודה משחררת" בכניסה למחנה אושוויץ. במקום להודות לגרמניה על חבילות הסיוע הנדיבות אשר מצילות את יוון מחדלות פירעון בטוחה, יוונים רבים שוטמים את הגרמנים על כי אלה דורשים מהם לאמץ קיצוצים עמוקים ופיטורים המוניים מן השירות הציבורי היווני המנופח כתנאי לקבלת הסיוע. רבים מהם חוזרים ומזכירים לגרמנים את מה שעוללו ליוון בעת הכיבוש הנאצי בשנים 1941-1944.
במקביל מדברים כבר בגלוי בגרמניה על היוונים העצלנים והבלתי אמינים, אשר שיקרו כדי להתקבל לגוש האירו ואשר הפרו פעם אחר פעם את ההבטחות לקצץ בהוצאות המופרזות שלהם. גוברים שם הקולות לבטל את חבילות הסיוע ולגרש את יוון מגוש האירו, כשהמשמעות הברורה של מהלך כזה היא פשיטת רגל יוונית.
לפני כמה חודשים השתתפתי בכנס בבריסל של אנשי אקדמיה העוסקים באיחוד האירופי. כולם דיברו בחומרה על המשבר הקשה שפוקד את פרויקט האינטגרציה האירופית ועל הצורך בחיזוק הערבות ההדדית וביצירת מנגנון יעיל יותר של סיוע מצד המדינות החזקות למדינות החלשות באיחוד. כל זאת עד אשר עלה לדוכן הנואמים חבר פרלמנט אירופי ממוצא יווני. הלה יצא בהתקפה קשה על מה שהאיחוד האירופי עולל למדינתו וטען שההפגנות של בני עמו היוונים מוצדקות לחלוטין. לדבריו, הסיוע שמדינות האיחוד צריכות לתת ליוון הוא סיוע בדין ולא בחסד, וזאת כדי לכפר על כך שמוסדות האיחוד הובילו את יוון למשבר הפיננסי הקשה שהיא מצויה בו כעת. הסתכלתי מימיני ומשמאלי וראיתי שכולם מסתירים חיוך נבוך לנוכח הדברים של היווני, אך איש מהם לא הרים את ידו כדי להפריך את התזות התמוהות שהוא העלה. לפיכך אזרתי עוז ואמרתי לו שהקהל בישראל הרואה בטלוויזיה את ההפגנות האלימות ביוון מתקשה להבין את פשרן. "האם היוונים אינם מבינים את מה שכל משק בית מבין, והוא שלא ניתן לבזבז יותר ממה שאתה מכניס?" שאלתי. "מדוע חושבים אזרחי יוון שמשלמי המסים בגרמניה וצרפת צריכים להמשיך לממן את תנאי הפנסיה המפליגים של היוונים שאין כדוגמתם בכל האיחוד האירופי? מדוע חושבים הם שהמצב שכל יווני חמישי עובד בשירות הממשלה או על חשבונה הוא תקין?" חבר הפרלמנט היווני לא ממש השיב לשאלותיי אבל בהפסקה ניגש אליי פרופסור גרמני עם מבט מעריץ בעיניים. "איך העזת לשאול אותו כך? מזל שאינך גרמני!"
הסיפור הזה ממחיש את הפרדוקס העמוק הטמון בפרויקט האינטגרציה האירופית. מצד אחד יש כאן סיפור הצלחה של ארגון שנוסד על-ידי 6 מדינות בשנת 1957 ואשר צמח בינתיים למעצמה כלכלית ופוליטית בת 27 מדינות חברות, עם עוד מדינות רבות שמתדפקות על שעריה כדי שיצורפו גם הן. מארגון שעיקר עניינו היה פתיחת מחסומי הסחר בין חברותיו, התפתח איחוד כלכלי, חברתי, פוליטי ומוניטרי אשר לו מוסדות שלטון מרכזיים שקיבלו לידיהם כמעט את כל הסמכויות שפעם היו נתונות לממשלות החברות. האיחוד הזה הצליח לשים קץ להיסטוריה העקובה מדם של מלחמות בלתי פוסקות בין מדינות אירופה ולהפוך את המלחמה באירופה לאופציה בלתי ריאלית.
אך מצד שני, ככל שהאינטגרציה הכלכלית והפוליטית התקדמה, כך הלכו וגברו הרוחות הלאומיות בקרב עמי אירופה. צ'כוסלובקיה ויוגוסלביה התפצלו שתיהן למדינות לאום רבות וגם בתוך בלגיה גוברים הקולות הקוראים להיפרדות הפלמים מעל הווָלונים. הבדלנות ההיסטורית של האיים הבריטיים גם היא קיבלה רוח גבית חזקה בעקבות המשבר הכלכלי האחרון, ועל יוון וגרמניה כבר דיברנו.
הבעיה הקשה של האיחוד האירופי היא שהאינטגרציה הכלכלית לא לוותה באינטגרציה של זהויות. סקרים עדכניים מראים שרק אחוז קטן מאזרחי האיחוד מגדירים עצמם 'אירופיים' ורק אחר כך איטלקיים או צרפתיים. אצל רובם, הסדר הוא הפוך. לפיכך נראה שאם ראשי האיחוד רוצים שפרויקט האינטגרציה האירופית יצליח יהיה עליהם להשקיע הרבה יותר בחינוך והסברה במטרה לחזק את הסולידריות ההדדית בתוך אירופה ולהתגבר על משקעי העבר, וכך לבנות אט-אט בקרב הדור הצעיר זהות אירופית חדשה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/03/2012   |   עודכן:  09/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי בנט
אין אהבה גדולה בין הערבים ליהודים ביו"ש, אבל שני הצדדים כבר הגיעו להכרה שהצד השני לא מתכוון להתאדות. לכן, במקום להמשיך ולכלות את זמננו, משאבינו ודמנו בפתרונות שמובילים לתסכול ולאלימות, עדיף להתמקד בפעולות מעשיות לשיפור וייצוב של המצב
חיים נבון
ההתחמקות משירות צבאי היא סרטן מוסרי. הצורך להצדיק באופן מתמשך את העיוות המוסרי הזה עלול לכרסם באמות המידה המוסריות הפשוטות והטבעיות של כל אדם. במילים אחרות: במה שקראו חכמינו "דרך ארץ"
אפרים הלפרין
עם ישראל התעורר אל חדשה "מרעישה": משתתפי האח הגדול נזקקו לתרופות פסיכיאטריות במהלך שהותם בבית, וההפקה דאגה לכל מחסורם
יוסף פנדריך
לא ניתן להכחיש את היות מגילת אסתר שקראנו בימים אלו כסיפור אכזרי. תליית עשרת ילדי המן על העץ - למה היא מחנכת אותנו אם לא לטבח והרג?!
מנחם מ' פאלק
ספר השירים של אביחי קמחי "ללכת" כולל בתוכו את הלירי, היפה, יחד עם הסבל, ולצד המבט הישיר של הכותב מול גורלו. בכך הוא מצליח להביא להנאה אסתטית לצד זיכוך הנשמה. חלק גדול משירי הספר הזה מהווים סוג חדש של רומנטיקה מודרנית, המודעת לתחלואי הזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il