X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעם בכמה חודשים יש "מטח ירי כבד" מהרצועה אל עבר ישובי הדרום. פעם זה היה עוטף עזה, היום הם כבר מתחת לטווח. הגיע הזמן לטפל בבעיה מהשורש
▪  ▪  ▪
אז מה אם יורים? [צילום: פלאש 90]

ב-2004, כשהודיע אריאל שרון על תוכנית ההינתקות, הייתי בן 14, אולי כבר 15. בעיקר הייתי בהלם. לא הבנתי מה זה אומר. גדלתי וחונכתי בקריית ארבע, בישיבה התיכונית. שלחו אותי לכל הפגנה אפשרית נגד התוכנית, בעד קרבה בין יהודים שמצד אחד של הקו הירוק למשנהו. לא אהבתי את זה. לא אהבתי את שטיפת המוח. לא אהבתי את ההתנגדות המסיבית והגורפת להינתקות. שתי ביקורות עיקריות היו לי על המאבק: האחת היא שהעם לא איתנו, לכן המאבק חסר סיכוי. השנייה היא שהאנשים מרגישים כאילו הם חיים בוואקום. אי-אפשר לומר "לא" להכל.
הטיעונים הביטחוניים נגד ההינתקות קיבלו יחס משני אמנם, אך הטיעונים שמנגד, כפי שאמר שרון בתקיפות - אם יתקפו אותנו אחרי זה, אפילו תהיה לנו לגיטימציה מלאה לתקוף חזרה. העולם, טענו תומכי התוכנית - יתמוך בתקיפה. הטיעונים התורניים בדבר שלמות ארץ ישראל לא קיבלו משנה תוקף: "הם לא יקשיבו לזה", אמר הר"מ שלי. זו הייתה בעיה נוספת. הרי בסופו של דבר לא משנה אם זה יהיה שלום-אמת, הימין הדתי לא יקבל מסירת שטחים מארץ ישראל.
שש שנים אחרי
שש שנים עברו מאז - חטיפת שליט, עופרת יצוקה, דוח גולדסטון. כיום אין אסכולה אמיתית שהוגה את רעיון החזרה לגוש קטיף. יצחק רבין, שהגה את רעיון חמש האצבעות (כך קרה לגושים השונים שמנעו רצף ערבי טריטוריאלי ברצועה) מתהפך בקברו. הטילים שנורים עכשיו, הם באשמת המתנתקים. הבעיה היא שהחמאס והארגונים הקטנים יודעים מה מפריע לישראל וישראל יודעת מה מפריע להם. זה כמו משחק - ישראל מחסלת, הם יורים בצורה מאסיבית. הם יורים בצורה מאסיבית - ישראל מחסלת. ואז ממהרים להגיע להסכמה על רגיעה, "הודנא" בעגה המקצועית.
שקט, יורים
הרגיעה הזו היא עבודה בעיניים. אני לא תושב הדרום, אני לא מכיר את המציאות שם. אני מכיר את המציאות אצלי, בקריית ארבע. בום. אצלנו זה אבנים, אצלם אלו טילים. פעם ביום - בום. טיל אחד-שניים, זריקת אבנים אחת או שתיים בבית עומר, בקבוק תבערה בבית מיוחס במזרח ירושלים. אף אחד לא נפגע, נזק ממשי לא נגרם - זה לא שווה ידיעה בחדשות, זה לא שווה התייחסות, זה לא שווה טיפול.
הירי נמשך תמיד, גם ברגיעה. גם בתקופה ללא פיגועים, יש זריקות אבנים. אז מה אם זה הורג? אז מה אם טיל יכול לגרום למישהו לאובדן שפיות? יש כיפת ברזל, הכל שקט, הכל בסדר, אז מה אם הם יורים? ומה יקרה עכשיו? מה שקורה תמיד. גשם כבד, ממטרים של ממש ואז שקט. טפטוף קל. וזו הבעיה. הדרישה התמידית לשקט. לכאורה היא הבחירה השפויה, שקט, לכמה שיותר זמן - כמה שרק אפשר.
לא להתבלבל. שקט זה לא שלום. זו הודנא - השהיית אש, לא הפסקה מוחלטת. השהיה, עד ששוב תתערער ה"הרתעה" הישראלית. טפטוף שמשפיע על שישית מהאוכלוסיה הישראלית זה לא "שקט", זה רעש. אז מה קרה, פתאום יש מאה הפגזות אז זה דורש "רגיעה". זו לא רגיעה. זה שקט, אז מה אם יורים?
ומנגד...
מבצע בעזה הוא מורכב. אחרי שנתניהו הצליח למנף את הבעיה האירנית לראש סדר היום, הדבר האחרון שהוא רוצה זה להחזיר את הנושא הפלשתיני ברצועה לשולחן הדיונים. כיפת ברזל מונעת אסונות וברור שהיא עושה את העבודה. אבידות קשות או לחלופין שגיאות מלחמה שיגרמו לפגיעה היקפית לא מכוונת ייצרו נזק תדמיתי לישראל או לממשלה.
אז מה יקרה?
כלום. יום בא ויום הולך, ואין חדש תחת השמש. העזתים יפציצו, פעם בטפטוף, פעם בירי מאסיבי. ישראל תגיב, פעם בחיסול, פעם בירי מאסיבי. הסבב נמשך. אין מנצחים, כולם מפסידים. אין מטרה אמיתית. אין כוונה למוטט את החמאס, אין כוונה לחסל את תשתית הטרור, אין כוונה להתמודד עם הצרות אלא רק להעביר אותן הלאה, עד שהמצב באמת יידרדר.

הכותב הוא סטודנט שנה ראשונה במחלקת מדעי המדינה ובבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן ופעיל בתא לביא גלעד בקמפוס.
תאריך:  11/03/2012   |   עודכן:  11/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סופיה רון-מוריה
ועדת השרים לחקיקה דחתה את 'חוק אשכנזי', וקיבלה את 'חוק לפיד'. המכנה המשותף: הקשחת תנאי הכניסה למועדון
אורי אליצור
אזרח ערבי נאמן לא חייב לשיר את ההמנון היהודי שלנו. מספיק קשה לו גם לעמוד ולשתוק. ישראל היא גם מדינת העם היהודי וגם מדינת כל אזרחיה, והמלחמה הטהרנית משני הצדדים לא תביא שום תועלת לאף אחת משתי הזהויות שלה
צבי גבאי
הסופרים, ובעיקר המשוררים הערביים שזרעו במשך שנים את ניצניה של המרידה הנוכחית, כואבים את התמוססות תקוותיה
אפרים קארש
אפרטהייד הוא חלק אינטגרלי של העולם הערבי-מוסלמי מזה אלף שנה
ברט סטיבנס
אל תאמינו לאובמה כשהוא אומר כי ייתן לישראל גיבוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il