X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לשפוך את התינוק עם המים זה משפט של מבוגרים אחראים, שתמיד העלה בי חיוך של הבנה אבל לא של הסכמה. המחאה החברתית הולכת לקראת מבחן חשוב הרבה יותר מאשר הבמבה והנבחרת הלאומית. אם הקיץ הזה לא יתממש לשינוי חברתי-כלכלי, ואם הפוקוס יהיה במלחמה עם אירן או במזרח-תיכון מתערער, החברה הישראלית תחדל מלנסות להביא לשינוי ללא אלימות. במלחמה יש רק מפסידים, ודיאלוג מונע מלחמה
▪  ▪  ▪
התינוק של במבה. כשייתבגר אני לא רוצה שיחיה בתוך כלכלת אבא ביבי [צילום: יח"צ]

לשפוך את התינוק עם הבמבה

היום נודע כי איציק צאיג יהיה המנכ"ל הבא של אסם, והוא יחליף את גזי קפלן, לאחר 6 שנות כהונה של גזי קפלן כמנכ"ל התשלובת. איזה יום מצא לו המחליף? אנשי המחאות החברתיות התלבשו היום על אסם, והחלו להשליך טיטולים משומשים על התשלובת, בעיקר בשל הידיעה שהתינוק של "במבה" יהיה חלק מסמלי הנבחרת האולימפית לאולימפיאדת לונדון.
אסם לא עשתה דבר בסיפור הזה כדי להצדיק את מטח טיטולי התינוק המשומשים הללו, מלבד לשחק במגרש של הכלכלה הישראלית, וגם זאת - בהתאם לתנאים שהוכתבו לה על-ידי מעצבי המדיניות הכלכלית הישראלית.
לשפוך את המים עם התינוק, היה תמיד משפט שמבוגרים אחראים אמרו ואני חייכתי בהסכמה למשמע המילים השחוקות הללו. אבל היום, לאחר שראיתי את התגובה הגורפת של אנשי המחאות החברתיות, הבנתי שהגיע הזמן שהמחאות הללו יבשילו, יתבגרו, ויקחו תפקיד של "מבוגר אחראי" בקרב על תדמיתה של החברה הישראלית ועתידנו החברתי-כלכלי.
אם אנחנו מסמנים מטרה מעל לראשו של כל תעשיין, אנחנו מייצרים דינאמיקה שתרחיק מכאן תעשיינים, ואנחנו מייצרים לעצמנו משק שיידמה יותר לזה של מדינות אפריקה מאשר למשק הדומה למדינות המערב (והמזרח המתעורר).
אם אנחנו ממשיכים לנהוג באופן קפריזי ולא מרוסן, באופן תזזיתי ולא מבוקר, באופן אלים ולא באמצעות דיאלוג, אנחנו נצליח – נצליח בעיקר לפגוע בתעשיינים, ולא נועיל לעצמנו עם שיעורי אבטלה, עם עול גבוה יותר של מיסים כי המדינה צריכה לגבות ממישהו את הוצאות הביטחון וההתנחלויות והחרדים, ואם אין תעשיה – ישלמו האזרחים.
אם אנחנו רוצים לשפוך את המים המלוכלכים, והם אכן מים מלוכלכים של יחסי הון-שלטון, של אחיזת עיניים חברתית והונאה ציבורית, של שחיתות שלטונית ועושק כלכלי, של אזרחים שנותנים את שכר-עמלם למיסים ומקבלים לעת זקנה 3 פרוטות ואת האפשרות לחטט בפחים – אם אנחנו רוצים לשבור את המבנה הקלוקל והרעוע מוסרית הזה – אסור לנו להשאיר את תפקיד המבוגר האחראי בידי אנשי הון-שלטון. עלינו להיות המבוגר האחראי בעצמנו. לא, ממש לא לשפוך את המים עם התינוק.

אבא ביבי

אבא ביבי יצר כאן בכבודו (ולא רק) בעצמו, כלכלה המושתתת על מקסימום רווח, מינימום תועלת חברתית-ציבורית, שום אחריות סביבתית-אקולוגית, על גבי תשתית של רווחיות מונעת רווח אישי. במשך שנים התקבעה כאן החשיבה שממש כשם ש-"הצבא צועד על קיבתו", כך גם המדינה – והיא צועדת על כלכלתה (ויש יאמרו הצבא צועד על קיבתו, והכלכלה על רקיבותה).
איש מאתנו לא פצה פה כאשר השכבות הנמוכות הלכו ונחלשו, וכאשר מעמד הביניים איבד את מקורות פרנסתו לטובת מיסים ששימשו להרחבת האחיזה הישראלית ביו"ש ועזה, למימון אברכים, לרכישת ופיתוח אמצעי ללחימה מתקדמים, ולהרחבת בסיס הממשלה ללמעלה מ-30 שרים, ועוד שרים בלי תיק, סגני שרים, שחיתויות בקרקעות, טיסות וארוחות מפוארות מטעם נציגי העם.
בקיץ האחרון יצאנו לרחובות כדבוקה אחת, כמעט חצי מיליון איש שאמרו די! די למצוקת הדיור, ודי לשחיתות, ודי ליוקר המחיה, ודי להתעמרות באזרח ולביורוקרטיה, ודי לכל מס, ולכל קנס, פשוט היה די כי נמאס!
אבל את המשטר של הון-שלטון לא הפלנו, ואת יסודות המבנה הגזלני לא מוססנו, ואת התשתית החמדנית לא מוטטנו, ואת הכלכלה המשגשגת של ביבי לא שינינו. הכלכלה המשיכה לשגשג, והאזרחים המשיכו לפָרפֵר.
ועכשיו, לדאבוננו כי רב, אנחנו מתכוננים לקיץ שני של קרב על תדמיתה של החברה הישראלית, עם ניחוח בחירות בפתח, וקולות תופי המלחמה כבר מהדהדים ברקע. ישראלים של סוף החורף הזה פוחדים מחורף גרעיני, אבל פוחדים יותר מחיים מקיץ נוסף של כשלון המחאה החברתית. כי בחורף הבא, ועוד הרבה לפני הבחירות, במועדן או לא, יהיה כאן אסון בלתי נמנע – כשהציבור יבין שמחאה צריכה להפוך למלחמה, יהיה כאן רע, רע לכולנו.
וכדי שלא יהיה כאן רע לכולנו, יש תפקיד במאבק החברתי לשלושה מבוגרים אחראיים, שינהלו רב שיח פתוח, הוגן, כן וצודק, על-מנת לבסס את העקרונות שעל פיהם נחיה כאן יחד מחר, גם הממשלה, גם התעשיינים, וגם הציבור. כי העדר דיאלוג מוביל למלחמה, ומלחמה מובילה לקורבנות (רק הפעם הם לא יהיה בעזה, אלא בכל עיר וכפר, בכל ישוב ומושב, בכל פינה של הארץ הטובה הזו שפעם הייתה ארץ זבת חלב ודבש, ועכשיו היא ארץ זיבת תנובה ושטראוס).

בייבי במבה

אין לי מושג למה אסם שיתפה פעולה עם הוועד הלאומי ורצתה שהתינוק של הבמבה יהיה סמל שיצורף לנבחרת הלאומית. מטעמי גוואה מותגית או מטעמי גאווה לאומית. והאמת – גם לא ממש אכפת לי למה, איך, מדוע וכיצד. לא אכפת לי כי זה לא משנה.
מה כן משנה? מה שכן משנה עבורי זו התובנה שאסם מייצרת כאן תוצרת ישראלית, כחול-לבן, מכניסה כמה דולרים לקופת המדינה ממכירת מוצריה בחו"ל, ממש כמו תאגידי המזון האחרים, וממש כמו כל יצרן (אגב, כשחייתי בחו"ל רצתי לחנויות שמוכרות את המוצרים האלה כי זה היה רגע של אושר, של בית, של זכרונות, של טעמים, טעם של מילואים, או טעם של לימודים – טעם של בית).
אם יסעו הספורטאים הישראלים לאולימפיאדה עם התינוק של אסם או בלעדיו, זה מעניין לי בערך את הקצה של הטיטול של בתי הקטנה, זה שכבר מזמן שוכב בפח האשפה. אם יחזרו הנה עם 10 מדליות זהב, ועוד איזה 30 מכסף, אני אהיה גם שמח וגם גאה.
ומעבר למדליות לאומיות, שהן מזון מעולה לזיקפה לאומית כמו שרק ספורט יכול לזקוף, אני רוצה שתהיה לי גאווה לאומית גם מהיות המדינה הזו מדינה נאורה, מוסרית, ערכית, עם חברה שבה מחוייבות הדדית וחזון משותף הם אבני יסוד, ועם כלכלה חזרה, עם משק יצרני ומפעלים (ולא רק הייטק), ועם הרבה עתיד לילדי.
אילו ניתנה לי היום הבחירה לקבוע את עתידנו המשותף כאן, אז חברה חסונה ערכית ומוסרית, עם כלכלה חזקה ויציבה, עם משק משגשג יצרני ובנוי על ערכים חברתיים – זו הייתה הבחירה שלי
אם צריך בשביל זה להתבגר ולהפוך לחברה שמקיימת דיאלוג בריא בין מרכיבי המשק, ממשלה, תעשיינים וציבור – אז זו המשימה. כשייתבגר הבייבי במבה, אני לא רוצה שיחיה בתוך כלכלת אבא ביבי, ושלא יהיה חבול כי שפכנו את התינוק עם הבמבה.

תאריך:  13/03/2012   |   עודכן:  13/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבא ביבי ובייבי במבה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מה מעורב ראש ממשלה בזה ? ל"ת
אף אחד  |  13/03/12 16:45
2
"אנשי המחאה החברתית התלבשו..."
רמילה  |  13/03/12 17:12
3
קשה, קשה...אבל אנחנו הולכים
כל בוקר לעבודה  |  13/03/12 17:18
4
אתה מפספס בדבר אחד
menafis  |  14/03/12 13:54
5
מלא פתוס- תנו לו כוס מים שירגע
אילן ליאור  |  14/03/12 17:11
6
ש.. שמ.. שמאל.. שמאלץ'.... ל"ת
קיטש לסמולן הנאור  |  14/03/12 19:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
הטרור בכבישים חייב להיות מוקע, וחייבים להגדיר את המלחמה בטרור התחבורתי כמשימה לאומית בעדיפות עליונה, שמשרד ראש הממשלה יהיה ממונה עליה. כמו בכל מלחמה בטרור, מיגור האויב חייב להיות מלווה בנחישות בלתי מתפשרת, ובאפס סובלנות לאומית ומשפטית
יורם דורי
הושגה רגיעה אלא הרגעה. ההרגעה מאפשרת להסביר שניצחנו בעימות    'בנינו מחדש את מאזן ההתרעה' - משוג שכלל אינו מדויק    סבב-מונח חדש בלקסיקון. רק שירי מסיבי על אזרחים הוא אינו סבב ואינו גזרה משמיים
דניאל גיגי
הביקורת על ראש הממשלה אינה משפיעה על ציבור בוחריו, למרות שמדובר בממשלה כושלת שדרדרה את מצבם של האזרחים מכל הבחינות. נתניהו לא סיפק לאזרחים שלום, לא סיפק להם ביטחון וגם לא סיפק שום צדק חברתי, למרות שהוא הבטיח לכולם הבטחות גדולות לפני שהוא נבחר וגם לאחר מכן. "ביבי המלך" הקים ממשלה כושלת מכל הבחינות, אבל זה לא מפריעה לתומכים העיוורים שלו להמשיך ולהגן עליו
יובל בן בסט
הקלות הבלתי נתפסת שבה משגרים רקטות גראד וקסאם לעבר באר שבע, אשדוד וישובי גדרות הוא לדעתי ההפסד ההרתעתי הגדול ביותר של מדינת ישראל ולא רק ההצלחה ביירוט של "כיפת הברזל"
אברהם בן-עזרא
לא רק מטעמי פרוצדורה עובר נטל ההוכחה לקבלן כאשר מתגלה ליקוי, אלא גם מהבחינה המהותית - יודע הקבלן, או שהוא חייב לדעת, מהו מקורו של הליקוי שגרם נזק לתובעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il