הנה התבשרנו על-ידי
גדעון סער, שר החינוך המוצלח, שיוריד מבחינות הבגרות את כל הנושאים, פרט לשלושה. למען הסר ספק, כל העניין הארכאי הזה עם תעודות הבגרות אינו אלא מעמסה מיותרת ויקרה לתלמידים ולהוריהם, מעמסה שאינה מוסיפה דבר.
בואו נראה: כדי להתקבל ללימודים גבוהים חייבים בתעודת בגרות, אשר מחייבת (לרוב) שיעורים פרטיים (הרבה כסף). בשנתיים האחרונות בתיכון, במקום ללמד ערכים, ידע כללי נרחב, מי היו בן-גוריון, ארלוזורוב וז'בוטינסקי, שלא נדבר על שלונסקי וטשרניחובסקי, אתיקה מול אסתטיקה, היסטוריה של השואה ו/או של ישראל וכו' - בתי הספר מתרכזים בללמד את התלמידים איך להתגבר על בחינות הבגרות, ובכך מפסידים ילדינו את כל הערכים החשובים לאזרחי המדינה. חוסר הידע הבסיסי ניכר גם אצל המורים וגם אצל בוגרי אוניברסיטאות. יוצאים מן הכלל הם העולים שסיימו תיכון ברוסיה. הם יודעים מי הם דרווין, צ'ייקובסקי קנט והגל, ומעל לכל גם מה זה דינוזאור.
בנוסף לכך, החליטו באוניברסיטאות לדרוש גם נקודות סף מבחינות פסיכומטריות שגרמו להוצאות אדירות נוספות למבקשים ללמוד, שהן מין מחסום לשכבות החלשות שלא יכולות לשאת בהוצאות אלה.
ערכים, הישגים ומבחני קבלה
מאחר שלא הגון לבקר מערכת מבלי להציע פתרונות, הנה פתרון אחד פרי מוחי הקודח:
- יש לבטל את בחינות הבגרות ובמקומן ללמד ערכים (שהוזכרו לעיל ואחרים).
- יש לאפשר לכל אפשרות כניסה לאוניברסיטה, על סמך תעודת סיום בית-ספר תיכון בהצלחה ולאחר מבחן קבלה. וגם לימודים של שנה אחת לכל מי שמתקבל.
- לאחר השנה הראשונה יהיה על הסטודנטים לעבור מבחן קבלה מעמיק יותר, ומי שיעבור אותו בהצלחה יוכל להמשיך בלימודיו; מי שלא – לא יוכל להמשיך; ובכל זאת, מי שרוצה לנסות שנית, תינתן לו ההזדמנות ללמוד שוב את השנה הראשונה.
ראו כמה כסף זה יחסוך למערכת ולהורים: מורים פרטיים, קורסים יקרים מאוד שמעשירים את בעלי בתי הספר למבחני הפסיכומטריה, הכנת מבחני הבגרות, שמירה על השאלונים שמא יודלפו, שומרי מבחנים, בודקי מבחנים וכיוצא באלו הוצאות. ומעל לכל, התיכוניסטים יקבלו ידע וחינוך במקום שבלונות להצלחה בבחינות הבגרות.