X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפתרון לקשרי הון-שלטון אינו הגדלת כוחה וגודלה של הממשלה, אלא צמצומה. הלא פירצה קוראת לגנב. אל תחפש את הגנבים וכל חבריהם כדי לירות בהם אחד-אחד, אלא מלכתחילה סתום את הפירצה. אולם איפה הפריץ שירצה לסתום את הפירצה?
▪  ▪  ▪
כנסת ישראל. הלוביסטים - חוליית הקישור בין אנשי העסקים למקבלי ההחלטות [צילום: פלאש 90]

בימים אלה כולם מחפשים פתרון להשפעת הלוביסטים, שהוא פן אחד של בעיית יחסי ההון-שלטון. פוליטיקאים, אנשי תקשורת והציבור מופתעים כאשר בעלי הון מפעילים לוביסטים או קשרים אישיים כדי לתקשר עם גורמי השלטון. לפני כחודש אף התגייס יושב-ראש הכנסת למאבק מול הלוביסטים, וכל שופרות הציבור מנסים להגביל את בעלי ההון, מעבר להגבלות שכבר היום מצרות את דרכיהן העסקיות.
בארץ, בעלי ההון חייבים לפנות לממשלה כדי לקבל אישור לפעול בעסקים. הממשלה זו שתאשר ותפקח, והיא גם שתחלק הטבות לפי ראות עיניה. כך, שאין להיות מופתע כאשר פונים אליה. הפתרון אינו להגביל את בעלי ההון ואנשי העסקים אלא את השלטון וסמכויותיו.
בעלי עסקים משפיעים על הממשלה משום שהיא מנהלת את המגזר העסקי. ככל שהשפעתה תרד, ירד הטעם בפנייה אליה. לדוגמה, הממשלה מספקת מענקי מו"פ ועידוד - בעלי הון מבקשים מענקים וסבסוד עבור החברות או חברות הבת של החברות שלהם.
הם מוצאים את הדרך להוציא כספים מהמדען הראשי, החוק לעידוד השקעות הון, סבסוד עובדים מסוגים שונים, העברת עסק למקום עדיפות וכן הלאה. הדבר נכון גם בקשר למכסי מגן, הפותחים פתח לפעילות לוביסטית, וכן כאשר הכנסת או בג"ץ מאפשרים לעצמם לחייב אזרחים לצרוך מוצר מסוים ברכב או בבית.
כאשר שרי הממשלה וחברי הכנסת מתירים לעצמם לחייב נהגים לשאת עמם אפוד מסוים, בעלי רכב לסבסד את פרמיית הביטוח של בעלי רכב מסוג אחר, דוגמניות להיות בעלות משקל ספציפי, ואחוז תחנות הדלק בישראל אשר ישתייכו לחברה אחת - מה הפלא שבעלי עניין מנסים להשפיע על הפוליטיקאים, שיטיבו עמם?
ואם הממשלה לא הייתה מעניקה מענקים וסובסידיות עסקיות ומחייבת את השימוש במוצרי צריכה? הנה, פתרנו את בעיית ההון-שלטון בן רגע. במקום זה הפוליטיקאים משחקים חתול ועכבר במשך שנים עם אנשי עסקים.
ברור שפתרון זה לא יועלה על-ידי השלטון - לא על-ידי שרים ולא על-ידי חברי כנסת ולא על-ידי התקשורת או האקדמיה הנהנות מקשרים עמם, וגם לא על-ידי יועצי בעלי ההון ומנהלי החברות שלהם, שרק אתמול היו שרים, חברי כנסת או פקידים בכירים.
הפתרון - ביטול המענקים והסובסידיות
מה נדרש מפוליטיקאי שבאמת מאמין שהוא חייב לחלק את כספי משלמי המסים לאנשי עסקים, ובכל זאת מבקש למנוע יחסי הון-שלטון בעייתיים? פתרון קל ומיידי ליישום הוא ביטול המענקים והסובסידיות ובמקומם להחיל את מסלול הפטור ממס של החוק לעידוד השקעות הון על כל העסקים בארץ, ולא רק על העסקים המסוגלים ל'הרשים' את שרי התמ"ת והאוצר ופקידים בכירים. כך כל העסקים הקטנים בישראל ייהנו מהתנאים שניתנו עד כה לגדולים בלבד, בלי צורך באישור ממשלתי מיוחד, ונוכל לייתר את יחסי ההון-שלטון.
המפגינים בקיץ 2011 התריסו כנגד יוקר המחיה בארץ, שהוא תוצאה של ריכוז כוח מונופוליסטי בידי הממשלה והסמוכים על שולחנה. ועדת טרכטנברג המליצה להכביד את נטל המס על העם הקורס תחתיו ולהרחיב את הפעילות הממשלתית בתחומי הבנייה, ההשכרה, החינוך, ההכשרה ועוד. הממשלה אימצה את גישת הוועדה בו בזמן שאנשי עסקים מנסים לסחוט ממנה כל מה שהיא מאפשרת להם לסחוט, ובשביל זה יש את חוליית הקישור - הלוביסטים.
הפתרון אינו הגדלת כוחה וגודלה של הממשלה, אלא צמצומה. הלוא, פירצה קוראת לגנב. אל תחפש את הגנבים וכל חבריהם כדי ללכוד אותם אחד-אחד, אלא מלכתחילה סתום את הפירצה. אולם איפה הפריץ שירצה לסתום את הפירצה?

הכותב הוא מנהל המרכז למדיניות ציבורית במכון ירושלים לחקר שווקים.
תאריך:  26/03/2012   |   עודכן:  27/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הון-שלטון-לובינג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הון ושלטון
אופירה  |  27/03/12 07:23
2
קשקוש פופליסטי
האזרח דרור  |  17/04/12 06:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיל נתן
פרשנות חדשה למשחקי ילדות    בית ספר לריאליטי    דרך ארץ, פורים ודת    הקרבות של עובדי תנובה
רועי אורן
מאז ועד היום נחשב התשר כחלק גדול משכר הבסיס של המלצר. אם הוא ימוסה, הרבה אנשים יחשבו פעמיים אם לעבוד שוב במלצרות
עפר דרורי
ציפיתי לפחות מיאיר לוטן שהגדיר את המבצע בטולוז כ'כישלון מקצועי', להזכיר שגם צה"ל לא הצליח בכל הפעולות שלו במלחמה בטרור ואולי גם יזכיר את השתתפותו האישית בניסיון הכושל בחילוץ נחשון וקסמן
משה גולדבלט
העמדה לדין של אורי בלאו משמעה הכרזת מלחמה על עיתון הארץ, ועבור האליטה המשפטית זו פעולה שאי-אפשר לשער בכלל את סיכוניה    הרבה יותר קל להחליט על תקיפה באירן
דמיטרי רייזמן
לאחר אלפיים שנות גלות, נהפכנו אנו על אדמתנו לגובלינים - לאותם יצורים המתגמדים ומסתתרים בתוך מקלטים    ובשעה שאנו, האזרחים, "גרים במערות" בעל כורכנו, המצביאים הלאומיים של מדינת היהודים דנים בינם לבין עצמם ומתגאים ב"הישגיהם" הצבאיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il