X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תפיסת האתחלתא דגאולה מצאה אמש עוד קיר. מה הלאה?
▪  ▪  ▪
בצומת דרכים [צילום: AP]

משואה לתקומה. זה האתוס. כך נוצרה מדינת היהודים. אחרי השואה הקשה והנוראה היהודים מצאו דרך להקים מדינה. הציונות, הכוח, הגבורה, העוז, החזרה לארץ ישראל - כל אלה משכו גם את הדתיים הלאומיים לתמיכה בתנועה הציונית. תורת הרב קוק הבנתה את התפישה המשיחית בציונות הדתית והנה, אחרי שישים שנים, היא - כמו הציונות - הגיעה לצומת דרכים.
קו פרשת הדרכים הוא לא מגרון, או שירת נשים, או תג מחיר. הוא כולם יחד. זה התחיל מזמן, כשהשליטה הייתה של המערך. הכל היה בסדר, ובלבד שתהיה מדינה. המשיחיות הדתית המודרנית התפתחה בעיקר לאחר מלחמת ששת הימים. ניסים ונפלאות, הותקפנו מכל עבר וניצחנו. לא משנה שלא זאת הייתה המציאות, אך זה הנרטיב שלנו. שוב, כמו בכל דור - קמו עלינו לכלותנו וניצחנו. שחרור חבלי הארץ מהכיבוש הערבי הפיח רוח חדשה. חזרנו אל חומות הבית, לשוק ולכיכר, ידינו יכלו לגעת בכותל, פינו קרא מעל הר הבית, הדגל יכול היה להתנשא בגאון מעליו. לא רק לירושלים יכולנו להגיע, לכל מקום.
אכזבה
"הר הבית בידינו", קרא מוטה גור בקריאתו המפורסמת, מכריז על הניצחון המוחלט במלחמה. אולי ההר בידינו, אך המפתחות הוחזרו אחר כבוד לוואקף הירדני. השטחים אומנם נכבשו אך האזרחים הירדנים לא חזרו לארצם, אלא נשארו כפליטים. זו הייתה האכזבה הראשונה. הדתיים נהרו לצבא, כי זה הכרחי. לא רק הבידול מחרדים, לא רק הרצון לתרום למדינה. איפשהו, עמוק בפנים - גם זה היה, הרצון לכבוש את הצבא. לקבוע מי מגן על הארץ. הציונות הדתית רצתה להוביל את הצבא קדימה. למות או לכבוש את ההר.
פוליטיקה
הכישלון הפוליטי הוגשם בהחלטת ממשלת בגין על הסכם השלום עם מצרים. בשבילו אומנם סיני לא הייתה חלק מארץ ישראל השלמה, אך בשביל הציונות הדתית שירדה אל חבל סיני היה גם היה. השלום הפך לערך חשוב מהארץ, הכישלון היה בחוסר המעורבות הפוליטי.
הרב כהנא ניסה את דרכו המשיחית במדיניות הציבורית. את דרכו הוא סיים מתויג כטרוריסט, מוקצה מחמת מיאוס. ממשיך דרכו - לא הישיר - מיכאל בן ארי, הוא משה פייגלין.
הסכמי אוסלו הראו לציונות הדתית שהדרך להשפעה היא הפוליטיקה. לצד הרכב של גונן שגב, קיבל הרב עובדיה את העיקרון "שטחים תמורת שלום" ודה פקטו אישר את הסכמי אוסלו, מה ששוב דחק את הציבור הדתי-לאומי לשוליים. החזון המשיחי של מדינת ישראל פשט רגל.
ככה הגיע פייגלין. הקמת תנועת זו ארצנו ומאוחר יותר השתלבותה בליכוד היא הלקח הגדול: לא מותירים את הזירה המדינית לפוליטיקאים. הוא קורא לזה "מנהיג ללא אמונה". הרכב רשימת הליכוד כיום רק מוכיח שהדרך הלאומית הצליחה בזירה הפוליטית, הרבה בזכות מנהיגות יהודית של אותו פייגלין, אבל הוא לא לבד. יש עוד תנועות לאומיות בתנועת השלטון - המטה הלאומי ואח"י של אפי איתם.
ההינתקות הטתה כיוון חדש בציבור הדתי לאומי, של פנים אל פנים. אולי אם נדבר עם אחינו מעבר לקו הירוק הדעות ישתנו, ההיכרות עם הדתיים תפתח צוהר לעולם הדתי והחילוני כאחד. כחלק מלקחי ההינתקות הוקמה תנועת "משקפת" ויש סיורים רבים ברחבי יש"ע. לקדם דרך דעת הקהל הציבורית אישית.
מגרון
נקודת התורפה הייתה תמיד בג"ץ. בית המשפט היה המקום האחרון אליו לא הגיעה ידה הארוכה של הציונות הדתית. בימים בהם לשכת ראש הממשלה מלאה בכיפות והממשלה עצמה יציבה ולאומית, היעד האחרון שעוד לא נכבש הוא בג"ץ. יש שופטים בירושלים ציטט יריב אופנהיימר את מנחם בגין, אך הם לא מייצגים אותה עוד.
התפישה המשיחית של מדינת ישראל אולי פשטה את הרגל, החשש מפרעות ומתג מחיר לטעמי לא מוצדק, אבל בסופו של דבר - בג"ץ סימן את הדרך. אחרי הצבא והפוליטיקה הגיע זמנו של בית המשפט, הוא היעד הבא.

תאריך:  26/03/2012   |   עודכן:  26/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היעד הבא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אבל
כתוב יפיפה  |  27/03/12 02:45
2
יש כאן חוסר הבנה בסיסי
אלטע קאקער  |  27/03/12 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בן ציון ישורון
הערות לראיון של שי גולדן עם בן כספית    ראיון מגלומני המחלק ציוני נכשל כמעט לכל בן תמותה ואף זכות תגובה כנדרש בכללי האתיקה העיתונאית???
רן שפירא, רפאל אלמוג
כן היו כדורים פסיכיאטריים לא היו כדורים פסיכיאטריים - השאלה החשובה באמת היא: האם צוות המומחים שהפקת האח הגדול מתגאה בו, אכן פעל באחריות כלפי הדיירים ולא הפר את חוק זכויות החולה תוך ניצול מצבם המורכב של השוהים בבית האח
אלכסנדר גולדנשטיין
מול ועד כוחני ואימתני של רכבת ישראל חייבים שרים חזקים ונחושים. אבל אפעס, אין לנו כאלו - יש לנו רק חבורת אימפוטנטים נלוזה שלא עושה דבר וחצי דבר. אולי הבחירות ישמשו להם כויאגרה?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
מבחינה תכליתית תמ"א 38/2 מאפשרת תוצאות טובות הרבה יותר מאשר חיזוק של מבנה קיים ובנייה עליו - מבחינה תכנונית, הנדסית ובטיחותית. אין ספק שיש מקום לעודדן כחלק מהתחדשות עירונית, גם לאור השוואה לעסקות של פינוי בינוי, הזוכות להטבות מס נרחבות, אולם מעטות יוצאות לפועל עקב קשיים פרקטיים
יהודה דרורי
זה הזמן שהממשלה, בהליך מזורז, תגיש לאישור הכנסת הצעת חוק שתאסור על השבתות של שירותים ציבוריים בכלל, וחיוניים בפרט, ותחייב בוררות חובה בכל מקרה של סכסוך עבודה בענפים אלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il