X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נדמה שאין צורך להכביר מילים על חשיבות השתתפות קטינים בקביעת גורלם. הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה בראשות השופטת סביונה רוט לוי הכירה בזכותם של ילדים לייצוג משפטי נפרד. ההכרה בזכות לייצוג נפרד מבטאת את ההכרה בילד כאדם נפרד מהוריו, בעל צרכים, זכויות ואינטרסים, אשר עשויים לעתים לעמוד בניגוד לאלו של הוריו או של בני משפחה אחרים
▪  ▪  ▪
בית המשפט לנוער. להכיר בזכות לייצוג נפרד [צילום: איתמר לוין]

במסגרת הליכי נזקקות לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) תש"ך - 1960 ממנה בית המשפט לנוער בדרך כלל "אפוטרופוס לדין" לקטין. מקור הסמכות למנות אפוטרופוס לדין מצוי בסעיף 8ג לחוק הנוער (טיפול והשגחה) לפיו "בית המשפט הדן בעניינו של קטין, רשאי, בכל עת, למנות לקטין אפוטרופוס לדין, או לעניינים הנובעים מן ההליך שבפניו, אם מצא כי הדבר דרוש לטובת הקטין ולשם שמירה על ענייניו".
מקור נורמטיבי נוסף לכאורה למינוי אפוטרופוס לדין בהליכים אזרחיים נמצא בסעיפים 33(א) (1) + (2) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות המגדירים באילו מקרים ימונה אפוטרופוס לקטין. לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות בית המשפט רשאי למנות אפוטרופוס - לקטין ששני הוריו מתו או שהוכרזו פסולי-דין או שהאפוטרופסות לקטין נשללה מהם או הוגבלה או שהם אינם מסוגלים למלא כלפי הקטין את חובותיהם לפי הפרק השני או שהם נמנעים, ללא סיבה סבירה, מלמלא את חובותיהם.
הכרה בזכות לייצוג נפרד מבטאת את ההכרה בילד כאדם נפרד
בית המשפט לנוער ממנה בדרך כלל עורכי דין של הסיוע המשפטי לשמש כאפוטרופסים לדין אף כי אין החוק מחייב למנות דווקא עורכי דין.
נדמה שאין צורך להכביר מילים על חשיבות השתתפות קטינים בקביעת גורלם. הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה בראשות כבוד השופטת סביונה רוט לוי הכירה בזכותם של ילדים לייצוג משפטי נפרד. ההכרה בזכות לייצוג נפרד מבטאת את ההכרה בילד כאדם נפרד מהוריו, בעל צרכים, זכויות ואינטרסים, אשר עשויים לעתים לעמוד בניגוד לאלו של הוריו או של בני משפחה אחרים.
ייצוג משפטי, אליבא דהוועדה, מבטיח את מכלול הזכויות של ילדים בהליך המשפטי עצמו, וחשוב במיוחד בהליכים משפטיים העוסקים באפשרות של שלילת חירות מילדים, כגון הליכים להשמתם של ילדים במעון נעול או במוסד פסיכיאטרי (הליכים לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה). הייצוג הנפרד לקטינים מקל בין היתר גם בהתמודדות עם לחצים המופעלים על הילדים והוא מאפשר לילד לקבל מידע בנוגע להליך המשפטי בצורה ברורה, דבר שיש בו כדי להקטין את חששותיו ולהעניק לו תמיכה במהלך התקופה הקשה הכרוכה בקיומו של ההליך המשפטי.
את מי אפוא ייצג האפוטרופוס לדין ההליך משפטי הנוגע לעתידו של הקטין? את הקטין או את האינטרסים של הקטין כפי שהאפוטרופוס לדין רואה אותם בעיניו שלו? מטבע הדברים יכול להיווצר מתח בין רצון הקטין לאינטרסים שלו כפי שהם נראים ע"י אדם מבוגר חיצוני. השאלות העולות אף מסתבכות כאשר האפוטרופוס לדין הוא עורך דין המחויב לסעיף 54 לחוק לשכת עוה"ד התשכ"א -1961 הקובע כי "במילוי תפקידו יפעל עו"ד לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות, ויעזור לבית המשפט לעשות משפט".
למדוכה שעל הפרק מצטרפים מקורות נורמטיבים נוספים. סעיף 12 לאמנה בדבר זכויות הילד של האו"ם, אשר אושררה ע"י ישראל ב-4.8.91 ונכנסה לתוקף בישראל ב-2.9.91 קובע כי: "מדינות חברות יבטיחו לילד המסוגל לחוות דעה משלו את הזכות להביעה דעה כזו בחופשיות בכל ענין הנוגע לו, תוך מתן משקל ראוי לדעותיו, בהתאם לגילו, ולמידת בגרותו של הילד". סעיף 14 לאותה אמנה שומר על זכויות הילד לחופש מחשבה מצפון ודעת.
הצעת חוק לייצוג נפרד של ילדים בהליכים אזרחיים
לאור הוראות האמנה גיבשה הוועדה בראשות השופטת רוטלוי הצעת חוק המסדירה את מכלול ההיבטים הנוגעים לייצוג נפרד של ילדים בהליכים אזרחיים.
מטרת הצעת החוק אינה להעמיד קטינים במצב של מבוגרים, אלא להעניק להם כלים שיסייעו להם בקשייהם המיוחדים בהליכים משפטיים המשפיעים על חייהם, לעתים באופן עמוק ביותר ובלתי הפיך.
הוועדה באמצעות הצעת החוק סברה כי לא כל מקרה מצדיק מינוי מייצג לקטין. הצעת החוק של הוועדה קובעת כי ייצוג ילדים הינו תפקיד ייחודי, שאינו מחקה את הנורמות הנוהגות לגבי ייצוג בגירים. הוועדה סברה כי כאשר מיוצג ילד מתחת לגיל 12 יפעל המייצג כאפוטרופוס לדין וייצג את האינטרסים של הילד בהליך ואת זכויותיו.
כאשר מיוצג נער מעל גיל 12 יפעל המייצג כעורך דינו וייצג את רצונו.
הצעת החוק של הוועדה טרם נתקבלה בכנסת. גם לאמנה בדבר זכויות הילד אין בישראל תוקף של חוק - עובדה שבית המשפט העליון עצמו אישר בפסיקות קודמות (עמותת שוחרי גילת נ' שר החינוך ואחרים - בג"ץ 1554/95 ובג"ץ 7715/95). יחד עם זאת, בית המשפט העליון אימץ שיטת פרשנות שלפיה יפורש החוק הישראלי, ככל האפשר, כך שיעלה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי (סופיאן אבו חסן נ' מדינת ישראל, ע"פ 3112/94). האמנה מהווה אמת מידה פרשנית ראויה לדרך שבה יש לפרש את סעיף 8ג לחוק הנוער טיפול והשגחה השריר וקיים כיום (סעיף שהצעת החוק של הוועדה מבקשת לבטל).
כותב שורות אלו סבור כי גם אם טרם נחקקה הצעת חוק ייצוג ילדים ובני נוער אפוטרופוס לדין אשר מייצג קטין מעל גיל 12 ואינו פועל כעורך דינו ואינו מייצג את רצונו מפר את הוראות האמנה בדבר זכויות הילד של האו"ם, אשר כאמור אושררה ע"י ישראל, וכפועל יוצא פועל בניגוד לסעיף 54 לחוק לשכת עוה"ד התשכ"א -1961 ("במילוי תפקידו יפעל עו"ד לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות, ויעזור לבית המשפט לעשות משפט").
במקרה כזה עלול עורך הדין להיות צפוי וראוי לנקוט נגד עו"ד שאינו מייצג את רצון הילד מעל גיל 12 הליכים משמעתיים במסגרת לשכת עורכי הדין.

תאריך:  29/03/2012   |   עודכן:  29/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאלת ייצוג קטין בביהמ"ש בהליכי נזקקות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מגדל בבל
מאיר חיים  |  29/03/12 21:35
2
כתבת כסת"ח לעוה"ד
שומר על השומרים  |  30/03/12 10:48
 
- בדיוק להפך - קו המאמר לעודד
מירי נ  |  30/03/12 19:58
3
תקראי את המסקנה בסוף  ל"ת
הבנת הנקרא והסמוי  |  31/03/12 11:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
אם רציתם לדעת את רמת ההשכלה, ההתנהגות והאצילות של מר כ"ץ, שר התחבורה של ישראל, זיכרו שבמהלך חתימת ההסכם עם עובדי הרכבת, זילזל השר בחברת בומברדייה, עימה חתם על חוזה וממנה קנה את הקרונות והציוד לרכבות הבאות. בחתימת ההסכם עם ועד העובדים אמר השר: "איך קוראים לחברה הזו? בומבדיר?" כמה שנון. מרוב שנינות אנחנו חייבים עכשיו לחברת בומברדייה מיליון אירו על ביטול חוזה
ראובן לייב
למרות הישגו המרשים בפריימריז, אין למנהיגה החדש של קדימה שום סיכוי לרשת את בנימין נתניהו כראש-ממשלה. אחרי ככלות הכל הוא עומד בראשה של מפלגה שסועה, שנדונה להיעלם מן המפה המפלגתית, ושום דבר לא יצליח לאחות את הטלאים המרובים שלה
נסים גבאי
עם המומנטום המטומטם שכדאי לבלות במשחקי כוח בקיץ היבש הקרוב, צפו להעלאת מחירים נוספת שאין לדעת תוצאותיה. למה? על האנטיביוטיקה שמעתם? ככל שתיקחו יותר כדורי אנטיביוטיקה, כך ימצאו החיידקיסטים פטנטים לשגע אתכם חזק יותר
אהוד פרלסמן
השאלה שעמדה בפני שופטי בג"ץ לא הייתה שאלה עקרונית, אלא שאלה פוליטית: האם לעמוד לצד "שלום עכשיו" שונאת המתנחלים, או לצד רוב העם הרוצה אחדות. בג"ץ החליט מרצ
אפרים הלפרין
אנו קוראים בשקיקה את התייחסותו של ראש הממשלה לדוח בנק ישראל, ואז נופלות עינינו על האירוע המכובד בו נאמרו הדברים - כינוס של "צוות השרים לעניין טבריה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il