X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המורים, שעובדים עם נוער שנפלט מכל מסגרת חינוכית, זוכים כיום לתנאי ההעסקה המשפילים ביותר. המורים - המהווים סכר אחרון לנוער, שנפלט מכל מסגרת לפני ירידה לרחוב ולעזובה - היו צריכים להיות גאוות המערכת. אך למרבה הצער, הם זוכים כיום ליחס משפיל
▪  ▪  ▪
הפגיעה הקשה היא בעיקר בתלמידים [צילום: פלאש 90]

1500 מורים בפרויקט היל"ה, שלבושתנו, הם מורי קבלן, נאלצו אתמול לנקוט בלית ברירה בהשבתה כללית. מדובר במורים המלמדים נוער, שנפלט ממערכת החינוך, ומועסקים בתנאים המביישים מערכת חינוך, המעריכה ומכבדת את עצמה.
מדובר בציבור מורים, הנמצא בחזית החינוך הקשה ביותר, המתמודד עם נוער, שלעתים לא פקד את בית הספר מספר שנים. אך במקום לתת לציבור הזה את כל החיזוקים ואת מירב התיגמולים, הוא נדרש לעבוד ללא כל ביטחון תעסוקתי וללא תנאים סוציאליים.
גוזלים מציבור שעושה עבודת קודש
דווקא מציבור, שעושה עבודת קודש במערכת החינוך, גוזלים משכורת של ארבעה חודשים במהלך שנת לימודים. אודה, שאני "משוחד", כי יש לי קשר עמוק לתוכנית זו. לפני כארבעים שנה עבדתי במכללת תל חי. התבקשתי על-ידי מנהל בית אידלשטיין בקריית שמונה, המתנ"ס הראשון שנפתח בישראל, להשתלב במספר שעות הוראה בפרויקט היל"ה.
היל"ה - השלמת יסוד ולימודי השכלה - תוכנית המיועדת לבני נוער, שמצאו עצמם מחוץ למסגרת החינוך הפורמלי. ביסודה של תוכנית היל"ה מונחת השקפת עולם, הרואה בהשכלה תנאי למוביליות חברתית ואמצעי לשילוב נורמטיבי בחברה הישראלית. מתוך ראייה זו, נבנו בעקבות המודל הראשוני בקריית שמונה מסגרות, המעניקות תעודת סיום של 8 שנות לימוד, 9 שנות לימוד, 10 שנות לימוד ומסלול לתעודת גמר תיכונית. גולת הכותרת הייתה פתיחה של כתה, שבוגריה נבחנו בבחינות בגרות. היעד היה קבלת תעודת בגרות כמו כל בוגר בית ספר תיכון.
אני השתלבתי בבית אידלשטיין בהוראת תנ"ך וספרות בכתה, שתלמידיה ניגשו לבחינות בגרות. ממה שאני חוויתי כמורה בפרויקט הזה, לא נותר הרבה היום במציאות של החינוך המופרט , שהפשיט את כל המחלצות החינוכיות והערכיות מהפרויקט, הפרטה מְבַזָּה וּמְבֻזָּה, שקצצה מספר רב של שעות הוראה לתלמידים. נשחקו לחלוטין מעמדם וזכויותיהם של המורים.
לפני כארבעים שנה עבדתי במשרה חלקית. קבלתי משכורת במהלך כל השנה, כולל חופשות. קיבלתי את כל התנאים הסוציאליים שקיבל כל מורה במערכת החינוך, מה שנמנע כיום מאלף חמש מורים בתוכנית זו .
הפרויקט החל מתוך גישה, הרואה לנגד עיניה את החובה להעניק תחושת ביטחון תעסוקתי ותנאים סוציאליים למורה כמקובל במערכת החינוך. הביטחון התעסוקתי היה מבוסס גם על ראייה פדגוגית, כי תחנת רכבת של מורים מזדמנים זו פגיעה בעיקרון החינוכי המחייב מערכת הוראה יציבה. כיום, כשהפרויקט הוא ארצי ומקיף למעלה מ-1500 מורים, הם מוצאים עצמם במעמד של מורים בחברת קבלן , המחליפה את העובדים כמו זוגות גרביים.
במהלך שנות השמונים עד שנת 2000 פרויקט היל"ה עבר גלגולים שונים ובעלויות שונות. משנת 2000 הפרויקט מופעל על-ידי החברה למתנ"סים, שזכתה במכרז של משרד החינוך. תנאי העסקה של המורים, שמקורם במכרז שהוצא על-ידי משרד החינוך, הפכו אותם לַעֲבָדִים בחברת כוח אדם לכל דבר.
אלף חמש מאות מורים אינם מקבלים תשלום בחופשות וחיים ללא ביטחון תעסוקתי. חוזה העסקה שלהם מסתיים בתום כל שנת לימודים. תנאים סוציאליים למורים כמו קרן פנסיה הם בבחינת חלום באספמיה.
אמורים להיות גאוות המערכת
המורים, שעובדים עם נוער שנפלט מכל מסגרת חינוכית, זוכים כיום לתנאי העסקה המשפילים ביותר. המורים - המהווים סכר אחרון לנוער, שנפלט מכל מסגרת לפני ירידה לרחוב ולעזובה - היו צריכים להיות גאוות המערכת. אך למרבה הצער, הם זוכים כיום ליחס משפיל.
הפגיעה הקשה היא לא רק במורים, אלא בעיקר בתלמידים. מניסיון ראשוני בממדיו הצנועים בקריית שמונה צמח הפרויקט במרוצת השנים למפעל, בו לומדים כיום ברחבי הארץ אלפי תלמידים. מכסת השעות, שקיבל כל תלמיד בקריית שמונה בשנות השבעים, מקוצצת כיום במידה, שחייבת להדאיג את משרד החינוך.
קשה להשלים עם עובדה, שארגוני המורים נותנים יד לפגיעה הקשה בתנאי העסקה של מורים, הנדרשים להשקעה יותר מאומצת כדי להביא את תלמידיהם להישגים לימודיים. מסתבר, שמופת הדאגה והמסירות של המתנ"ס הראשון בישראל לכל תלמידיו וגם לכל עובדיו המסורים נשבר לרסיסים על-ידי חברה, המספסרת בתנאי העסקה של ציבור מורים במציאות של הפרטה. הפרטה המעניקה לעצמה היתר לקצץ במכסת שעות ההוראה של התלמידים ולהעסיק את המורים כמורי קבלן.
נדהמתי מ"בשורת ההישג", שביקשה אתמול להנפיק למורי היל"ה דליה שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך. היא רואה כהישג בכך , שמורה בהיל"ה יקבל בעתיד שכר ככל מורה רק אחרי השעה השבועית השמינית. רק אחרי השעה השמינית ישתלב במערכת החינוך עם שכר אליו נלווים תנאים סוציאליים.
אני מברך את ארגון "כוח לעובדים", שנטל על עצמו את המשימה להיות ארגון יציג של המורים בפרויקט היל"ה. כמורה גימלאי, שיש לו פינה חמה בלב לפרק הזמן הקצר שעבדתי בפרויקט הזה, אני מאחל ל-1500 המורים, שהתארגנו ב"כוח לעובדים", הצלחה במאבקם הצודק לא להיות עֲבָדִים במערכת החינוך בישראל.

תאריך:  29/03/2012   |   עודכן:  29/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שביתת מורי היל"ה: מספסרים בתנאי העסקה
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
שוב הפרטה
צפורה בנאי  |  29/03/12 11:58
2
מהפרטה להפרטה כוחנו עולה .
יחי ההפרטה   |  29/03/12 12:02
3
ביזיון לארגוני המורים
מורה שובתת  |  29/03/12 13:15
 
- יש וסרמניזים ופומפוזיות של ארז
ארגוני מורים???  |  30/03/12 12:26
4
צריך להיות הוגנים עם ג. סער
מורה בהילה  |  29/03/12 14:50
 
- מסכים בהחלט, עכשיו גילתי
עוד מורה  |  1/04/12 10:49
5
אם עבדת חלקית וקיבלת כל השנה
איש עצוב  |  29/03/12 15:01
 
- סליחה , המילה שוטה היא מחמאה
לאיש העצוב   |  29/03/12 18:46
 
- איתן, המורה, תעיר לגולש
איש עצוב  |  29/03/12 20:47
 
- מייחל לתגובה-ומאחל חג שמח
איש עצוב  |  31/03/12 22:48
6
לא להתייחס למאמריו.תועמלן שמאל ל"ת
חצי אמת,חצי שקר  |  29/03/12 18:07
 
- האמת היא בהרבה יותר קודרת
לחצי אמת  |  30/03/12 12:00
 
- ביטול החופש הגדול
איש עצוב  |  30/03/12 14:49
 
- מציון תצא תורה ודבר איש עצוב
לאיש עצוב-שמח  |  31/03/12 10:38
 
- מורים=חרדי קיץ וחגים
איש עצוב  |  31/03/12 18:47
 
- ודבר איש עצוב מירושלים
מציון יצא אישעצוב  |  1/04/12 10:42
 
- מרמנת מתגעגעת לאיש העצוב
מרמנת  |  31/03/12 11:25
 
- מי שלא מתאים לו שיחפש עבודה
איש עצוב  |  31/03/12 18:54
7
איתן, חג חרות שמח .
ידידיה   |  31/03/12 11:32
 
- מצטרף לאיחולים - מכל הלב ל"ת
איש עצוב  |  31/03/12 22:45
8
וסרמן וארז הביתה
מורה בהיל"ה.  |  1/04/12 13:02
 
- את משלה א עצמך
למורה בהיל"ה  |  1/04/12 15:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי נקר
נדמה שאין צורך להכביר מילים על חשיבות השתתפות קטינים בקביעת גורלם. הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד והמשפט ויישומם בחקיקה בראשות השופטת סביונה רוט לוי הכירה בזכותם של ילדים לייצוג משפטי נפרד. ההכרה בזכות לייצוג נפרד מבטאת את ההכרה בילד כאדם נפרד מהוריו, בעל צרכים, זכויות ואינטרסים, אשר עשויים לעתים לעמוד בניגוד לאלו של הוריו או של בני משפחה אחרים
שולמית קיסרי
אם רציתם לדעת את רמת ההשכלה, ההתנהגות והאצילות של מר כ"ץ, שר התחבורה של ישראל, זיכרו שבמהלך חתימת ההסכם עם עובדי הרכבת, זילזל השר בחברת בומברדייה, עימה חתם על חוזה וממנה קנה את הקרונות והציוד לרכבות הבאות. בחתימת ההסכם עם ועד העובדים אמר השר: "איך קוראים לחברה הזו? בומבדיר?" כמה שנון. מרוב שנינות אנחנו חייבים עכשיו לחברת בומברדייה מיליון אירו על ביטול חוזה
ראובן לייב
למרות הישגו המרשים בפריימריז, אין למנהיגה החדש של קדימה שום סיכוי לרשת את בנימין נתניהו כראש-ממשלה. אחרי ככלות הכל הוא עומד בראשה של מפלגה שסועה, שנדונה להיעלם מן המפה המפלגתית, ושום דבר לא יצליח לאחות את הטלאים המרובים שלה
נסים גבאי
עם המומנטום המטומטם שכדאי לבלות במשחקי כוח בקיץ היבש הקרוב, צפו להעלאת מחירים נוספת שאין לדעת תוצאותיה. למה? על האנטיביוטיקה שמעתם? ככל שתיקחו יותר כדורי אנטיביוטיקה, כך ימצאו החיידקיסטים פטנטים לשגע אתכם חזק יותר
אהוד פרלסמן
השאלה שעמדה בפני שופטי בג"ץ לא הייתה שאלה עקרונית, אלא שאלה פוליטית: האם לעמוד לצד "שלום עכשיו" שונאת המתנחלים, או לצד רוב העם הרוצה אחדות. בג"ץ החליט מרצ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il