X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני נתונים אודות מספר הנסיעות לחו"ל ומספר המכוניות החדשות מציגים תמונה של לא-בדיוק-מיתון. מכאן אני מסיק, שהמוני בית ישראל אולי ייצאו לרחובות בימי הקיץ החמים, אבל לא נראה לי שהם יעלו על בריקדות
▪  ▪  ▪
הישראלים ממשיכים לרכוש רכבים חדשים. המצב אינו הולך לקראת משבר [צילום: פלאש 90]

הקיץ מתקרב וריח המחאה עולה באויר. היוזמים מתניעים, הפוליטיקאים שוקלים איך להרוויח (האופוזיציה) ואיך למסמס את זה (ראש הממשלה), הציבור סקרן והכלכלנים מנפיקים הסברים. ויש, כמובן, פרשנים שמציעים איך לעשות "נכון" את המחאה.
באוגוסט 2010 פרסמתי בבלוג זה שני מדדים "ספונטניים", לא מקצועיים, שנותנים לי תמונת מצב כלכלית: מספר הטיסות לחו"ל ומספר המכוניות החדשות שעל הכביש. יותר נוסעים ויותר מכוניות על הכביש - המצב הכלכלי יותר טוב.
הדיווח העדכני אומר, שחלה ירידה של כקרוב ל-7% במסירות רכב חדש ברבעון הראשון השנה לעומת הרבעון הראשון אשתקד, אבל בחודש מרס חלה עליה של כעשרה אחוזים לעומת פברואר. שיפור קל. בעיני - אלו תנודות קלות מאד ואינן מהותיות בשוק הרכב החדש. כלומר, המצב לא הולך לקראת משבר.
חיפשתי ולא מצאתי נתונים מעודכנים על מספר הטיסות לחו"ל בחודשים האחרונים, אבל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עזרה לי ולפני ימים אחדים סיפקה נתון אחר: הסעיף השני, אשר תרם לעליית המדד בחודש האחרון, הוא "הבראה ונופש בארץ ובחו"ל". סעיף זה עלה ב-2.7% בחודש אחד. שני נתונים לא קריטיים בעיני הכלכלנים אבל לי הם מציגים תמונה של לא-בדיוק-מיתון. מכאן אני מסיק, שהמוני בית ישראל אולי ייצאו לרחובות בימי הקיץ החמים, אבל לא נראה לי שהם יעלו על בריקדות.
כאשר כתבתי את הפוסט החצוף על המדדים, נתקלתי בתגובות שליליות, בעיקר מצד כלכלנים. הם אמונים על מדדים מקצועיים (תוצר לאומי גולמי וכו') אשר רק הם יודעים לפענכם. בעזרת מדדיהם הכלכלנים מפרסמים דוחות מסובכים ומצליחים להסביר מה שקרה. הם פחות מצליחים להסביר מה יקרה. ברור לי שהתומכים בדעתי (המעטים) אינם ממהרים להביע דעה. המבקרים, מאידך, שולפים את המקלדת בקלות.
עכשיו, מצאתי תנא דמסייע: הטיים מגזין. ב-26 במרס האחרון פרסם העיתון במדורו מאני לנד, ששה מדדים למצב של כלכלת ארצות הברית. כל המדדים של המגזין אינם כלכליים "קלאסיים". הם עממיים, ממש בדומה לשיטה שבה הצעתי את המדדים "שלי".
מהם המדדים של המגזין היוקרתי?
כמה ביקורים היו במכוני יופי (גדל, לדעת עורכי טיים) וזה סמן לשיפור מצב הכלכלה. אבל לא רק. גם המכירות של הלבשה תחתונה גדלו ומקור אחר למידע על מצבה הכלכלי של אמריקה: מספר... הביקורים במגרשי גולף!. אם מישהו צוחק מאי-הרצינות של עורכי טיים, הם נותנים לו סיבה נוספת: הם בדקו את היקף המכירות במסעדות. נו, באמת? זה רציני?
גם מספר הקרוואנים, שנמכרו בארצות הברית בחודש דצמבר גדל ב-30% לעומת נובמבר. אין להם מה לעשות לאמריקנים שבמשבר כלכלי - לצאת לטיולים בקראוונים. והאינדיקטור האחרון: שיעור המשלמים בעד צפיה בטלוויזיה גדל מעט בשנת 2011.
למי שבוחן את מצב הכלכלה האמריקנית, כנראה הנתונים האלה חשובים. אני למדתי מעורכי טיים איך הם בודקים את סיכוייו של אובמה. במקביל להם, בעזרת המדדים שלי, אני מנסה להעריך אם מחאות הקיץ שלנו רציניות או לא. נראה לי שלא כל כך.

תאריך:  19/04/2012   |   עודכן:  19/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחאה - תהיה רצינית או לא?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
המחאה אינה טבעית. ולכן לא תקום
מ.אלקרייאף  |  19/04/12 19:27
2
תחשבו מי באמת יוזם את המחאה?
השמאל הקיצוני  |  19/04/12 20:38
3
מהפכה שטרם נראה.
אלי]פז+מטה המחאה  |  20/04/12 01:42
4
יהיה בלגן ואלים....!!!
גורג  |  20/04/12 10:20
5
מדוע תהיינה הפגנות
עמוס שנער  |  20/04/12 16:01
 
- האם יש הצדקה להפגנות?
יאיר דקל  |  20/04/12 18:02
 
- אתה בטוח צודק! ל"ת
אחי בנימין  |  22/04/12 12:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה לוינגר
בשבת האחרונה היו שני סמח"טים מעורבים באירועים; האחד באזור חברון, בו ילד בן 9 נעצר ובעקבותיו שני יהודים נוספים; על האירוע השני ודאי שמעתם - האירוע עם הסמח"ט אייזנר. להלן ההשוואה:
גיא חזן
הסיפורים השכיחים מספרים על חבר שהפסיד את הבית שלו בבורסה והיום אין לו מה לאכול ולכן החששות מקבלים ביטוי הולם    לא עולות שאלות מדוע החבר הפסיד, היכן השקיע את כספו והאם ידע לאלו סיכונים הוא נחשף
נרי אבנרי
תקשורת שמפיצה סיפורים במאסה חסרת פרופורציות, ראויה לכל גינוי. האנרכיסט מדנמרק נפצע קלות בשפתו התחתונה, והתקשורת כמרקחה. לחייל צה"ל הוציאו האנרכיסטים האלה עין. יום למחרת, הסיפור התפוגג. הלכתי לארכיון...
ד"ר רון בריימן
סא"ל שלום אייזנר היה צריך להיות מודע לכך שבשדה הקרב המתוקשר הוא חשוף לאש עוינת, האש של צלמים-צלפים, שפגיעתם מסוכנת    עם מצלמות או בלעדיהן, הקצין הבכיר טעה בשיקול דעתו. אבל האם מדובר בכשל פיקודי וערכי? והאם הכשל הפיקודי והערכי הוא שלו?
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
הישראלי המכוער חשף שוב את פרצופו כאשר לא טרח להתערב בעת שעשרות צפו במין הקבוצתי בחוף הים בתל אביב. דומה כי הצלחנו לרדת לשיא השפל, שאול תחתיות ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il