מי אחראי לאישור הספר? מפמ"ר אזרחות בשם אדר כהן שהובא בימי
יולי תמיר ודחק המפמ"רית הקודמת שהייתה ימנית מדי לטעם אנשי תמיר. ב-31 ביולי 2011 כתב למנהלת אגף ספרי לימוד במשרד: "מבדיקתי עולה כי הספר בכללותו עומד בכל הקריטריונים של כתיבת ספרי לימוד באזרחות ושל תוכנית הלימודים". הוא צירף עשרה עמודי הערות משלו לשם תיקון. ההערות לא הקיפו את כלל הטעויות המביכות שבספר.
מכל מקום, יום בלבד לאחר מכן, ב-1 באוגוסט, הזדרז אדר כהן לאשר את הספר - כלומר כל התהליך הארוך של בדיקת הטעויות, תיקונן, בדיקה חוזרת, נעשו ביום אחד. לשם השוואה - תהליך אישור ספרו של פרופ' אברהם דיסקין ללימוד אזרחות ארך חודשים רבים. אגב, שניים מחברי ועדת האזרחות, ד"ר הדר ליפשיץ וד"ר אפרים פודוקסיק, טוענים שבידיהם הוכחות לשכתוב פרוטוקולים של ועדת האזרחות על-ידי כהן באופן מוטה פוליטית.
השערוריה המקצועית, המחייבת באופן טבעי את סילוקו של אדר כהן מפיקוח על המקצוע, לא מנעה מהשמאל באקדמיה ובתקשורת להגן עליו. האירוניה היא שהם האשימו את מבקרי הספר ברדיפה פוליטית. על כך אמרו חכמינו "הפוסל - במומו פוסל"; לחבורה הזאת לא משנות הטעויות או העובדות, כל זמן שהאידיאולוגיה שלה מוכתבת בספר.
אנשים בוועדה העידו שפרופ' דן אבנון ממרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה, שזאת החממה לתפישות שעלו בספר (אחת התומכות במרכז הייתה
הקרן החדשה לישראל, איך לא?), השתולל מכעס על ד"ר אפרים פודוקסיק, שהראה את הכשלים המקצועיים והעובדתיים והצביע על אדר כהן כאחראי למחדל. אבנון נצפה מטיח בפודוקסיק: "הלוואי שירדפו אותך כמו שאתה רודף אותו (את כהן)". פודוקסיק היה המום. אנחנו מכירים את הסגנון. לא מן הנמנע שפירוש הדברים בשפה אקדמית הוא כזה: "אתה מרצה בכיר. בוועדת הקידום הבאה שלך לפרופסורה אשב אני ואדאג שלא יקדמו אותך".
אחת הצעקניות שבחבורת המגנים צבעה בפשטנות אופיינית את הוויכוח "בין שתי גישות עקרוניות: לחנך לאזרחות פטריוטית-לאומנית עם קצת דמוקרטיה פורמלית, או לחנך למדינה יהודית ודמוקרטית-פלורליסטית בבסיסה". מהיכן אפשר להתחיל לתקוף את העליבות האינטלקטואלית המתנשאת הזאת? באותה מידה אפשר לומר שההבדל הוא בין חינוך לציונות ולהכרה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לבין חינוך פוסט-ציוני המבקש לשנות את אופייה של ישראל למדינת כל אזרחיה.
מרתק לראות, שאלה שצלבו את סא"ל שלום אייזנר, הזדרזו לגבות את אדר כהן. האמת היא שהנזק שאדר כהן וחבורתו גרמו לישראל, גדול ועמוק לאין שיעור ממה שעולל כביכול אייזנר. לבד מהכשל המקצועי, מדובר גם בכשל ערכי, שכן בחסות לימודי האזרחות ביקש אדר כהן לחזק תפישות פוליטיות קיצוניות.