X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלה שצלבו את סא"ל שלום אייזנר, הזדרזו לגבות את אדר כהן, מפמ"ר אזרחות האחראי לאישור ספר הלימוד "יוצאים לדרך אזרחית", אשר נפסל ע"י משרד החינוך. האמת היא שהנזק שאדר כהן וחבורתו גרמו לישראל, גדול ועמוק לאין שיעור ממה שעולל כביכול אייזנר
▪  ▪  ▪
אדר כהן, מפמ"ר אזרחות. האחראי לאישור הספר [צילום: פלאש 90]
דוגמה לרושם מוטעה בספר:
תחת הכותרת "התנגשות בין זכויות האזרח... לבין יעדיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית", הוזכר חוק השבות "המאפשר לכל יהודי לעלות... אך אינו מאפשר לערבים לעלות". הרושם הוא שחוק השבות הוא התנגשות

משרד החינוך פסל ספר בעייתי באזרחות
עידן יוסף
מנכ"ל משרד החינוך הנחתה להפסיק את השימוש בספר "יוצאים לדרך אזרחית" שאישר מפמ"ר האזרחות במשרד החינוך אדר כהן * ועדת החינוך: האחראי על אישור הטעויות בספר הלימוד צריך לשאת בתוצאות * כהן דוחה את התביעות לפטרו: "פוגעים בי אישית כעובד ציבור"
לרשימה המלאה

משרד החינוך פסל השבוע ספר לימוד באזרחות והשמאל הישראלי גועש. "רדיפה פוליטית" זעק הארץ. הנה העובדות: את ספר הלימוד בדקו שלושה מומחים שנחרדו לגלות לאורכו טעויות - ביחס לנתונים, ביחס לאירועים היסטוריים והן ביחס למושגים בסיסיים באזרחות. מדובר במאות טעויות. רק עובדה זו לבדה חייבת לפסול את הספר, בעיקר כשגם לאחר שהועברו להוצאת הספרים שלל הטעויות והתיקונים הנדרשים, לא תוקנו טעויות רבות בניגוד להצהרה שהן תוקנו. פרופ' אשר כהן, ראש ועדת מקצוע האזרחות, הביא לכך דוגמאות רבות.
ולא רק טעויות אינסופיות יש בספר, גם אינדוקטרינציה של התלמידים בסוגיות היסוד שבעקביהן מתחבטת החברה הישראלית. בספר הזה, דומה, נפתרו סוגיות היסוד בכיוון פוליטי מסוים. הדוגמאות לכך כה רבות עד שקשה לבחור ביניהן. מה גם שמדובר בהשפעה מצטברת.
לאורך הספר מכוונים כותביו את התלמידים לכך שיש סתירה בין ישראל כמדינה יהודית להיותה דמוקרטית. הדברים לא נאמרים ישירות, אלא משולבים בדוגמאות ובאמירות, אבל אין ספק שזו רוח הספר, בניגוד לאחת ממטרות תוכנית הלימודים להציג את הגישה שאין סתירה בין השתיים. "סתירה", אמר אחד המעריכים, "היא מילה חזקה שמובילה למחשבה שלא ניתן לפתור את הבעיה, אלא אם יתבטל אחד הגורמים לסתירה. ואכן, הניסוחים המוצגים בתרגולים השונים בספר חוזרים שוב ושוב לטענת הסתירה הבלתי פתירה, אלא אם ישתנה אופייה של מדינת ישראל".
תחת הכותרת "התנגשות בין זכויות האזרח... לבין יעדיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית", הוזכר חוק השבות "המאפשר לכל יהודי לעלות... אך אינו מאפשר לערבים לעלות". הרושם הוא שחוק השבות הוא התנגשות. מה הקשר בין זכויות האזרח לבין מדיניות הגירה סלקטיבית? ולהפך - האם לא תיתכן פגיעה בזכויות האזרח גם כשאין מדיניות הגירה סלקטיבית?

ניסוח בלעדי של גישות רדיקליות

ביחס לזהות הפלשתינית של ערביי ישראל נאמר שהיא מתבטאת בין היתר בתמיכה בפתרון "שתי מדינות לשני עמים". דבר לא נאמר בספר על מסמכי החזון של ערביי ישראל שבהם אין כלל הסכמה לעיקרון הזה. להפך, מסמכי החזון תובעים את ביטולה של ישראל כמדינת העם היהודי והפיכתה למדינת "כל אזרחיה" ולמעשה למדינה דו-לאומית.
ברקע ההיסטורי בראשית הספר נכתב: "שני תהליכים מרכזיים (בסוף המאה ה-19) הובילו לתפיסה כי יהדות אינה רק דת אלא גם לאום". הניסוח חוזר גם בסעיף העוסק בקונגרס הציוני הראשון: "חשיבותו המרכזית היא בהכרה... כי יהדות אינה רק דת אלא לאום"; ובהמשך הספר: "אין ויכוח על כך שבמקור המשמעות של יהדות היא דת בלבד".
משמע מכאן, שעד למאה ה-19 היהדות נתפשה כדת בלבד ותפישת הלאום היהודי חדשה לגמרי. מדובר בניסוח בלעדי של גישות רדיקליות ביחס ללאומיות כ"המצאה" מודרנית, במיוחד זו היהודית. זאת גם הטענה האנטי-ישראלית והאנטי-ציונית המוטחת בישראל מזה שנים. התפישה הערבית (והאנטישמית) ותפישת השמאל המערבי הרדיקלי היא שהיהודים אינם עם אלא דת, ולכן אינם זכאים להגדרה עצמית לאומית.
לשם השוואה, הנה ציטוט מהאמנה הפלשתינית (סעיף 20): "...הטענות בדבר הקשר ההיסטורי או הרוחני של היהודים לפלשתין, אינן עולות בקנה אחד עם אמתות ההיסטוריה... היהדות כדת שמימית אינה לאומיות בעלת קיום עצמי, וכמו-כן אין היהודים עם אחד, בעל אישיות עצמית, אלא אזרחים במדינות שלהן הם משתייכים".
מול הגישה המוצגת בספר ישנן רבות הפוכות - שאינן מובאות בו - המדברות על הלאומיות היהודית מקדמת דנא, מזמן ישיבתנו כאומה על אדמתה במשך מאות שנים. בתפישה זו דגלו כל אבות הציונות; מה הם חשבו - שהם ממציאים אומה? ברור היה להם שהם מחדשים ימינו כקדם. יתרה מזו, גם על השוללים את הלאומיות היהודית העתיקה, מקובל שבדת היהודית משוקעים היבטים לאומיים מובהקים דוגמת זיקה לטריטוריה מוגדרת, קידוש השפה, קיבוץ גלויות, חזרה למולדת, עצמאות ועוד. איפה זה בספר? אתם מבינים מה אמורים ללמוד ילדינו?

חבורת השמאל יוצאת להגן על האידיאולוגיה שלה

מי אחראי לאישור הספר? מפמ"ר אזרחות בשם אדר כהן שהובא בימי יולי תמיר ודחק המפמ"רית הקודמת שהייתה ימנית מדי לטעם אנשי תמיר. ב-31 ביולי 2011 כתב למנהלת אגף ספרי לימוד במשרד: "מבדיקתי עולה כי הספר בכללותו עומד בכל הקריטריונים של כתיבת ספרי לימוד באזרחות ושל תוכנית הלימודים". הוא צירף עשרה עמודי הערות משלו לשם תיקון. ההערות לא הקיפו את כלל הטעויות המביכות שבספר.
מכל מקום, יום בלבד לאחר מכן, ב-1 באוגוסט, הזדרז אדר כהן לאשר את הספר - כלומר כל התהליך הארוך של בדיקת הטעויות, תיקונן, בדיקה חוזרת, נעשו ביום אחד. לשם השוואה - תהליך אישור ספרו של פרופ' אברהם דיסקין ללימוד אזרחות ארך חודשים רבים. אגב, שניים מחברי ועדת האזרחות, ד"ר הדר ליפשיץ וד"ר אפרים פודוקסיק, טוענים שבידיהם הוכחות לשכתוב פרוטוקולים של ועדת האזרחות על-ידי כהן באופן מוטה פוליטית.
השערוריה המקצועית, המחייבת באופן טבעי את סילוקו של אדר כהן מפיקוח על המקצוע, לא מנעה מהשמאל באקדמיה ובתקשורת להגן עליו. האירוניה היא שהם האשימו את מבקרי הספר ברדיפה פוליטית. על כך אמרו חכמינו "הפוסל - במומו פוסל"; לחבורה הזאת לא משנות הטעויות או העובדות, כל זמן שהאידיאולוגיה שלה מוכתבת בספר.
אנשים בוועדה העידו שפרופ' דן אבנון ממרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה, שזאת החממה לתפישות שעלו בספר (אחת התומכות במרכז הייתה הקרן החדשה לישראל, איך לא?), השתולל מכעס על ד"ר אפרים פודוקסיק, שהראה את הכשלים המקצועיים והעובדתיים והצביע על אדר כהן כאחראי למחדל. אבנון נצפה מטיח בפודוקסיק: "הלוואי שירדפו אותך כמו שאתה רודף אותו (את כהן)". פודוקסיק היה המום. אנחנו מכירים את הסגנון. לא מן הנמנע שפירוש הדברים בשפה אקדמית הוא כזה: "אתה מרצה בכיר. בוועדת הקידום הבאה שלך לפרופסורה אשב אני ואדאג שלא יקדמו אותך".
אחת הצעקניות שבחבורת המגנים צבעה בפשטנות אופיינית את הוויכוח "בין שתי גישות עקרוניות: לחנך לאזרחות פטריוטית-לאומנית עם קצת דמוקרטיה פורמלית, או לחנך למדינה יהודית ודמוקרטית-פלורליסטית בבסיסה". מהיכן אפשר להתחיל לתקוף את העליבות האינטלקטואלית המתנשאת הזאת? באותה מידה אפשר לומר שההבדל הוא בין חינוך לציונות ולהכרה בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לבין חינוך פוסט-ציוני המבקש לשנות את אופייה של ישראל למדינת כל אזרחיה.
מרתק לראות, שאלה שצלבו את סא"ל שלום אייזנר, הזדרזו לגבות את אדר כהן. האמת היא שהנזק שאדר כהן וחבורתו גרמו לישראל, גדול ועמוק לאין שיעור ממה שעולל כביכול אייזנר. לבד מהכשל המקצועי, מדובר גם בכשל ערכי, שכן בחסות לימודי האזרחות ביקש אדר כהן לחזק תפישות פוליטיות קיצוניות.

פורסם במקור: 'ישראל היום' (20.4.12)
תאריך:  22/04/2012   |   עודכן:  22/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיעור באזרחות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
למה לתת לסוטה מין לאשר
מיכאל ב.  |  22/04/12 18:33
2
שיעור באזרחות: אלה שצלבו את
חשדנית  |  22/04/12 18:47
3
ומי שמגן על אייזנר צולב את אדר ל"ת
מורה  |  23/04/12 10:51
 
- להעיף את המרכז הזה ומהר
ציונית  |  23/04/12 14:48
 
- האיסלאם-אפילו הם צולבים את
ההיסטוריה המוטה  |  25/04/12 02:16
4
אזרחות =
היסטוריה  |  25/04/12 02:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
כאשר מדובר בעופר עיני, דממה מוחלטת משתלטת על שלי יחימוביץ'. לחלופין, היא משחררת דברי התרפסות וחנופה לאיש שהחליט כי הסתדרות של ציבור עובדים צריכה להעמיד לרשותו דירת שרד, כי הוא עופר עיני. אמת עצובה היא, שיחימוביץ' קשרה ברית רק עם סיעת עוגן בהסתדרות. סיעה, שהיושב-ראש שלה מארגן לעצמו חצר קיסרית
גרשון אקשטיין
היכן היה הפיקוד המשטרתי והיכן היו פלוגות מג"ב הנמצאות בשטחים בתקרית בה נראה סא"ל שלום אייזנר מכה בנשקו את המפגין הדני?
דניאל גיגי
הפערים החברתיים בישראל הם פערים בלתי נסבלים, כאשר חלק מהבעיה הוא שמגזרים חלשים לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה. תהליכי המיון הדרקוניים שיש בישראל הם גורם מרכזי לכך שאוכלוסיות שלמות בחברה הישראלית לא מצליחות להשתלב בשוק העבודה, ונדחות לעבודות נחותות יותר. תהליך המיון גורם לכך שמעל 45 אחוז מהאוכלוסיה הישראלית מופלה לרעה, כאשר אין מי שיפקח
אלי קרבצי'ק
דווקא למדנו את הלקח היטב. למדנו גם למדנו - גם אם מעטים בקירבנו כבר הספיקו לשכוח. למדנו היטב שאת החלש מחסלים בלי להניד עפעף. למדנו שמטיפי מוסר העבדים ויפי הנפש נאלמים דום ברגע. למדנו שפציפיזם הוא רק הזמנה לקבל עוד אלימות. ולמדנו שמתוך עשרות אומות - רק שתיים, ודווקא מהקטנות והחלשות יותר, הושיטו יד לעזרה
אבנר אביב
לא אוהדים ולא אלופים, כן אלימים באלפים, לא עוד מגרשי כדורגל ליצירת ריגושים, כן זירת קרבות למתגוששים, ואלה הנמצאים על הקווים מאיימים לא פחות מאלה אשר מעבר לקווי האויב    אינני נמנה על אוהדי הכדורגל, אבל די לאלימות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il