X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהל מחוז המיעוטים במועצה לשימור אתרים: המדינה והרשויות המופקדות על השימור מפלים לרעה בצורה בולטת את המגזר הערבי בכל הנוגע לשימור אתרי מורשת. אתרי מורשת רבים בישובי המגזר הערבי נמצאים במצב מוזנח ומתפורר
▪  ▪  ▪
מודעות נמוכה לשימור אתרי מורשת [צילום: AP]

ביום ו' בשבוע שעבר( 20.4.2012) ערכה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל סיור לחבריה בכפר אעבלין שבגליל. חברי המועצה ביקרו באתרי מורשת והיסטוריה בכפר ועמדו מקרוב על מצבם. בשנה האחרונה ערכה המועצה לשימור לחבריה שורה של סיורים דומים בישובים ערביים נוספים.
במהלך סיורים אלה שכללו מפגשים עם ראשי הישוב,דווח וסופר לחברי המועצה על "פעילות ענפה ו"תוכניות מרשימות" בכל הנוגע לשימור אתרי מורשת והיסטוריה בישובי המגזר הערבי,הסיורים אף זוכים לסיקור נרחב ואוהד בביטאון המועצה לשימור אתרים אולם, גם דברים אופטימיים ו"מייפים" אלה לא יסתירו את העובדה כי מצב השימור של אתרי מורשת במגזר הערבי בסך-הכל עלוב למדי.
בערי וכפרי המגזר הערבי בישראל, פזורים אתרי מורשת רבים מדהימים רבים בעלי חשיבות וערך היסטורי, מורשתי ואדריכלי מהמעלה הראשונה, אולם מאז קום המדינה שוקמו שופצו ושוחזרו בפועל מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת אתרים ספורים בלבד - רבים האתרים נמצאים במצב מוזנח ביותר,יש מהם אף במצב של התפוררות ואפילו שילוט מינימאלי שיספר את סיפור ומורשת האתר לא קיים ברוב רובם של האתרים.
האתרים פזורים בישובים ערביים רבים כמו בתרשיחא-בית המושל הטורקי, בכפר אעבלין - בית מריים בוארדי, בכפר עילבון - רחבת אלחארה, בישובי המשולש וישובים רבים. יש אתרים היסטוריים שהם בתחום רשות העתיקות ובהם לא עוסקת כתבה זו. כתבה זו עוסקת באתרים שבתחום טיפול המועצה לשימור אתרי מורשת.
למעשה כמעט בכל כפר ערבי עתיק אם תחפש היטיב יש סיכוי טוב שתמצא אתרי מורשת והיסטוריה למיניהם,אגב, לא רבים יודעים כי בישובים הערביים יש גם לא מעט אתרי מורשת המיוחסים ליהודים וליהדות כמו: שרידי בתי כנסת, מקוואות, בתי קברות יהודיים ועוד.
במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל הוקם לפני מספר שנים מחוז מיעוטים, העוסק באיתור ובשימור אתרי מורשת במגזר ישובי המיעוטים. בראשו עומד אמיר מזאריב תושב הכפר הבדואי בית זרזיר.
אמיר, מאשר בשיחה איתי, שאכן למרות התעוררות מסוימת, מצב השימור של אתרי מורשת במגזר הערבי הוא בסך-הכל לא טוב: "יחס המדינה ורשויות המדינה לכל הנושא של שימור אתרים במגזר הערבי מפלה לרעה את המגזר הערבי בצורה בולטת", קובע אמיר בפסקנות. "הדבר מתבטא ביחס, במשאבים ובתקציבים" הוא אומר. לדבריו, מאז קום המדינה שוקמו ושופצו והוכשרו במגזר הערבי, מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת כ-6-5 אתרי מורשת בלבד.
מודעות נמוכה ודרישה לפיצויים
לא יהיה זה הגון וצודק להאשים רק את הממשלה ורשויות השימור במצב זה. גם ראשי ותושבי הישובים הערביים אשמים אולי אף במידה רבה במצב זה: רמת המודעות שלהם לחשיבות שמירת אתרי מורשת, ואתרים היסטורים היא נמוכה והם לא רואים בנושאים הללו דברים חשובים ובעלי ערך שיש להשקיע בהם ולטפחם. סיבה נוספת למצב זה היא שרבים מהאתרים הם בבעלות פרטית ומשמשים למגורים ולאחסון, ובעליהם לא מוכנים ליעדן לשימור, מה גם שנדרשים פיצויים גדולים לעניין.
חייבים לציין, כי בישובי הדרוזים והצ'רקסים רמת המודעות לנושא שימור אתרי מורשת גבוהה יותר, בכפר קמא הוקם מרכז למורשת הצ'רקסית ובדלית אלכרמל שומר בית אוליפנט.
התוכניות נשארות על הנייר
בשנים האחרונות יותר ויותר ראשי רשויות במגזר הערבי מבינים את חשיבות שיקום, שיחזור ופיתוח אתרי המורשת, לא רק בגלל שימור המורשת אלא בעיקר בשל התרומה שעשויים להביא אתרים אלה ליישובם מבחינה תיירותית וכלכלית ותדמיתית. הם, פונים למועצה לשימור אתרי מורשת בתקווה לקבל הכרה באתר, וסיוע תקציבי.
חברי המועצה לשימור אתרים נפגשים לעתים קרובות עם ראשי הישובים הערביים ומתקבלים בכבוד ובכיבודים. הצדדים, מעלים רעיונות, תוכניות, אולם רוב רובן הם "על הנייר" ולא מתממשות בשל בעיות תקציב, בעיות תכנון ועוד כהנה וכהנה בעיות.
נושא "רגיש" שלא מרבים לדבר בו הוא שגורמים וחוגים שונים בישראל טוענים אולי במידה מסויימת של צדק כי אין להקציב כספי ציבור לפיתוח אתרי מורשת מסויימים במגזר הערבי שכן יש בכך סוג של הנצחה שימור וטיפוח מורשת של גופים ומוסדות אנטי ציוניים וכן אידיאולוגיה הקוראת להשמדת המפעל הציוני והרג יהודים.

תאריך:  23/04/2012   |   עודכן:  23/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שימור אתרים במגזר הערבי - עלוב למדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא מדוייק
אסעד  |  31/07/12 20:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ראובן דינור
קברניטי ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם, עשו הכל על-מנת להעלות את הרמה. כשהרמה תעלה, האלימות תגווע לה ותתפוגג ולא ישאו את שם הקב"ה לשווא
ליאור מאירי
חובה עלינו, השבים מן הקרבות, להיכנס למסדרונות הכנסת, לסניפי המפלגות ולשלטון המקומי כמו שיוצאים למבצע: נחושים, מגובשים, רציניים כמו המוות, אחרי שאספנו מודיעין, סימנו מטרות וחילקנו משימות
קובי כהן, עינת קדם
"עידוד" נועד להוציא את מקבלי הקצבאות ממעגל התמיכה. נכון שבפועל המדינה ממשיכה לסייע בשאר הקצבאות שהנכה נזקק להן ובסיוע סיעודי אבל כל השאר נגרע ובהדרגה מהנכה
אברהם פכטר
רבותי, איזה פלא - אני אזרח לא מפוחד. הנאום של נתניהו בעצרת הזיכרון, לא רק שלא הפחיד אותי, אלא להפך, נסך בי ביטחון, בצה"ל, במדינה, בעוצמתה ובהנהגתה. חלק מהפוליטיקאים, עיתונאים ועיתונים מתנהגים כמו ההנהגה היהודית בגטאות. לא להרגיז את ה"פריץ", להיכנע, להתכופף ולחכות שהסערה תחלוף. מרד גטו ורשה היה על הכבוד היהודי והלאומי. תשובתנו הניצחת - מטס מטוסי צה"ל מעל אושוויץ
ד"ר שלמה פרלה
לא רק "גרמניה חדשה" עלתה מבין הריסות הרייך השלישי, אלא גם "ישראל חדשה", לפי "השפיגל", שוודאי תגרום קורת רוח לגינטר גראס. "צעירים ישראלים אינם עומדים יותר על זכותם לזכור, אלא דווקא על זכותם לשכוח לפעמים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il