X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירות לכנסת הבאה עלולות להמיט כליה על מפעל הספרא וסייפא המפואר של הציונות הדתית - ישיבות ההסדר
▪  ▪  ▪
הקואליציה הבאה לא תטיב עם הציבור הציוני-דתי ולא עם החרדי [צילום: AP]

הפור נפל. הבחירות לכנסת ה-19 יוקדמו בשנה ויתקיימו אי שם בסוף הקיץ או בתחילת הסתיו. כך או כך, הכנסת הבאה שיבחר העם היושב בציון, ויותר מכך: הקואליציה הבאה, לא תדמה כלל לקואליציה הנוכחית, וכל מי שמבקש להרגיע עצמו בסיסמת מה שהיה הוא שיהיה, טועה בגדול ועלול לשלם מחיר כבד על שאננותו.
בלשון הגששים: מה שהיה לא הוא מה שיהיה. היוצא מהכלל בעניין זה הוא בנימין נתניהו, שיהיה זה שגם ירכיב את הממשלה הבאה – ויהיה לישראלי שכיהן בראשות הממשלה יותר זמן מכל ראש ממשלה שקדם לו. אבל הקואליציה שלו, תתנהל ככל הנראה בהרכב אחר לגמרי, מהותית, באופן אשר לא ייטיב לא עם הציבור הציוני-דתי ולא עם הציבור החרדי.
מערכת הבחירות הקרובה תבטא כמיהה לשידוד מערכות כללי. המערכה תתנהל על-רקע התחדשות המחאה האזרחית בקיץ, ותביעת משתתפי המחאה, בין היתר, לשירות שווה לכל, לרבות חרדים וערבים. המפלגות המרכזיות – הליכוד, העבודה, קדימה וישראל ביתנו, יתחרו ביניהן בשאלת השיוויון בנטל. להבנתן, השעה כשרה למהפכים. להערכתן, הציבור לא יוכל לשאת עוד מצב של התחמקות סיטונית של רבבות אלפי ישראל.
המחאה תתבסס בין היתר על נתונים חדשים, שפירסם השבוע מבקר המדינה. המבקר מצא כי חלה עליה של עשרות אחוזים במתן פטורים משירות – בקרב החרדים ובציבור הכללי. לדוגמה: בעוד שבשנת 2005 עמד שיעור אי הגיוס בשל 'תורתו אומנותו' על 36% מכלל הגברים היהודים שלא גוייסו, הרי ב-2010 עלה שיעור מקבלי פטור 'תורתו אומנותו' ל-52% מקרב הלא מגוייסים בציבור היהודי. מ-2003 עד 2010 עלה היקף דחויי השירות במסגרת 'תורתו אומנותו' בשיעור של כ-60% - מ-39,200 פטורים ל-63,000 פטורים.
נתניהו כמובן אינו מחפש עימות אידיאולוגי עם החרדים, על-רקע סוגיית הגיוס, אבל יותר מכך הוא לא מחפש עימות פוליטי עם שותפיו הפוטנציאלים לקואליציה הבאה. הפעם הוא עשוי להשאיר את החרדים – ש"ס ויהדות התורה – בצד, כדי לרצות את ניצני המחאה הגוברת בסוגיית השוויוניות בשירות, ויעדיף קואליציה עם המפלגות הגדולות, תאבות השלטון. עוד נופתע באיזו קלות הן יתמסרו לידי נתניהו, במחירי מבצע ממש. בלא כסף.
להשפיע מבפנים
לא ליברמן (או יורשו) יעדיף לנטוש את מנעמי השלטון לטובת המדבר האופוזיציוני; ובוודאי לא יו"ר קדימה שאול מופז, שלמד דבר או שניים על המחיר הכבד שילמה קודמתו ציפי לבני בשל דביקותה הילדותית באופוזיציה; כך גם יאיר לפיד (שהסקרים מנבאים לו 10-11 מנדטים), שיזחל על ארבע לקואליציה הבאה, לאחר שגם הוא יפנים שישיבה עקרה באופוזיציה עולה ביוקר (ע"ע ציפי לבני), ומן הסתם יסביר לבוחריו בפייסבוק החביב עליו, שלהשפיע אפשר רק מבפנים; וגם האידיאולוגית הגדולה שלי יחימוביץ' תזדרז לתפוס טרמפ על עגלת הממשלה באפס מחיר, ולו רק מפני שמי שבונה עצמה לראשות ממשלה בעתיד, לא תוכל לעולם להגיע ליעד זה מספסלי האופוזיציה, ללא איזשהו תפקיד מיניסטריאלי ברזומה שלה.
אבל כיצד הם יוכלו לתרץ את התמסרותם לקואליציית נתניהו שנוא נפשם (חוץ מליברמן שיחסו לנתניהו שונה)? כיצד תסביר שלי הסוציאל-דמוקרטית את הצטרפותה לממשלת התאצ'ריסט נתניהו?
לכולם יהיה נימוק משכנע (לפחות את עצמם) להצטרפותם לממשלת נתניהו: השגנו את הלא-יאומן, הסכמה גורפת לשיוויון בנטל. הישג היסטורי. לראשונה מאז קום המדינה, ועוד מליצות כהנה וכהנה, על אודות גיוס שיוויוני לצבא או לחלופין לשירות אזרחי (במתכונת השירות הלאומי, כלומר שירות בקהילה, בבתי חולים, במועדוני נוער או קשישים, בתחנות כיבוי ומשטרה וכד').
כדי להשיג יעד זה יותיר נתניהו את החרדים בחוץ, או יאפשר להם להצטרף לקואליציה שבה יהוו גלגל חמישי, חסר שיניים.
עוני וניוון כלכלי
בשלב זה מתמוגגים בוודאי כמה חרדים טובים, נוסח סגן השר ליצמן, שאמר השבוע: "זה שטויות. מי יוכל לבנות בתי סוהר לכל כך הרבה סרבנים?!"
וזוהי הטעות שלך, מר ליצמן. כדי לכפות שיוויון בנטל לא צריך לבנות בתי כלא ולא מחנות מעצר. יש שיטה הרבה יותר פשוטה, פרי הגותו של איווט ליברמן: "אין זכויות ללא חובות". לאמור: לא רוצים לשרת את המדינה? או קיי, אבל המדינה מצידה גם היא לא תשרת את סרבניה: לא קיצבאות, לא מילגות לימוד, לא דמי אבטלה/בטלה, לא הבטחת הכנסה, לא מס הכנסה שלילי, לא כלום. שיסתדרו לבד. לא תורם שווה לא מקבל. כל כך פשוט, וכל כך מעשי. בלי בתי כלא ובלי מחנות מעצר.
אין ספק שהממשלה הבאה, אם הרכבה יהיה זהה פחות או יותר להערכה זו, תהיה נדיבה ותאפשר לכמות מסויימת של לומדי תורה להמית עצמם באהלה של תורה, יחסית ל-400 לומדי התורה, ששיחרר בזמנו בן-גוריון, כשהישוב מנה רק 600 אלף נפש. ואין ספק כי אלה שלא יוכרו עילויים, יתפלגו לשניים: אלה שיבינו כי מול אפס תרומה מצפה להם אפס תמיכה ויפעלו בהתאם; ואלה שיתעקשו לחיות חיי עוני וניוון כלכלי, ללא שום תמיכה מן המדינה.
סוף ההסדר?
מי שקרא טור זה עד כאן, בוודאי יהרהר בינו לבין עצמו: מה רע? לכאורה, תוכנית מעולה. אין זכויות ללא חובות - נשמע לגמרי הגיוני. בציבור הרואה בשירות צבאי או אזרחי משום מצווה מדאורייתא, יגיבו בברכה על תסריט זה.
אבל בפועל טמונה כאן טעות גדולה. ברגע שיופעל חוק שירות שיוויוני לכולם, יקרסו למרבה הצער כל ישיבות ההסדר, ספינת הדגל של הציונות הדתית. המדינה לא תוכל להרשות לעצמה לקיים אי בודד, שיושביו ישרתו רק 18 חודש. הדרישה גם כלפיהם תהיה שירות מלא. לא צריך הרבה דמיון כדי לנחש מה יקרה אז.
כך עלולה שיטת הגיוס השיוויוני להמיט, מה חבל, מכת מוות על ישיבות ההסדר. בודדים בציונות הדתית ימצאו מקומם, במסגרת המיכסה הכללית לשיחרור עילויים, בישיבה ציונית גבוהה אחת שתשרוד איכשהו לטובת המשוחררים רשמית, וכל השאר יתגייסו.
אחוז החסימה
אבל בכך לא ייתמו תלאותיה של הציונות הדתית, בפרוס הבחירות הבאות. צו השעה של שתי מפלגות הציונות הדתית, הבית היהודי-מפד"ל והאיחוד הלאומי, הוא כמובן להתאחד. אחרת, ספק אם אחת מהן או שתיהן יעברו את אחוז החסימה, שעומד היום על מינימום 3 ח"כים. האיחוד הוא כמובן צעד מבורך, להבטחת ההישרדות. מצד שני, יש חוששים שנוכחותו של נציג מטעם הימין הרדיקלי ברשימה המאוחדת, עלולה להרתיע את נתניהו, שממילא תהיה לו קואליציה רחבה, מלהזמינה לקואליציה. והלא גם המפד"ל מזה וגם האיחוד הלאומי מזה, למדו היטב בכנסת היוצאת, כמו גם העבודה וקדימה, את יתרונות ההצטרפות לקואליציה ואת מגרעות הישיבה באופוזיציה.
מצד שלישי, אין ספק שמאחורי ח"כ בן ארי מצוי כוח אלקטורלי של מנדט או שניים, כך שהוא משלם במטבע של ממש על השתתפותו ברשימה, בעוד שסילוקו ויציאתו למירוץ עצמאי, עלולה להסתיים בתבוסה ובאובדן מחפיר של רבבות קולות.
סר פחד האב
ולסיום, הנה סיבה נוספת לחשוש מן הימים הבאים. אם עד היום שמר נתניהו, איכשהו, על מורשת אביו הדגול פרופ' בן ציון נתניהו ז"ל, הרי שבקדנציה הבאה שלו הוא יהיה משוחרר ממנה, ויתכן שינצל את המציאות החדשה לשבירה נוספת שמאלה, לאחר שמורא אביו סר מעליו.
נתניהו'לוגים יודעי דבר אומרים, שהאב הענק, שדגל בעיקרון 'שתי גדות לירדן', סינדל את בנו, בזכות השפעתו המאגית על הבן, ומכוח ההערצה העמוקה שרחש הבן לאביו האינטלקטואל. נכון אומנם שגם בחיי אביו הפתיע הבן כשהשמיע דברי כפירה בנוסח שתי מדינות לשני עמים, וכשהקפיא את הבניה ביו"ש ל-10 חודשים. אבל מעבר לכך כבר לא יכול היה להרשות לעצמו להרחיק לכת, בעודו שרוי בצילו של אביו הכריזמטי.
האם ייתכן שהבחירות המתקרבות יביאו לנו לא רק ממשלה חדשה שאינה דומה לקודמתה, אלא גם נתניהו חדש?

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  03/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  ממשלת ישראל / Israel Government  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שאול מופז  שלום זיסמן  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה שהיה הוא לא מה שיהיה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
תחזית קודרת
אנה מירושלים  |  2/05/12 21:36
2
לא ניתן לנבא כל דבר ל"ת
הניה  |  2/05/12 22:00
3
לבכות על ימות המשיח?
אהוד פרלסמן  |  3/05/12 01:13
4
ולהלן התגובה המוצעת
ניתוח מדוייק  |  3/05/12 09:07
 
- יש בזה משהו! ל"ת
קורצ'אק  |  3/05/12 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
היום החליטה המל"ג, שאין ד"ר בלי תואר ראשון, ואני נזכרתי בשבת שעברה. שבת בצהריים, סלט ישראלי קצוץ דק-דק, מרק כתום-כתום, תבשילים בתנור א-ל-שף, סלט עגבניות עם בצל, סלט פירות גורמה לסיום, ומקשקשים בבחינת כל המרבה להשיח בסעודת השבת, הרי זה משובח, והפעם איתרע מזלו של הד"ר לכלום, יאיר לפיד, ליפול לנו בין הידיים
הרב שי פירון
זוג נכים בכיסאות גלגלים מבקש, כי גם הרב העורך את החופה יישב בטקס כדי שלא יסתכל עליהם מלמעלה. אילם מבקש לעלות לתורה כשהוא מניף שלט ועליו הברכות. נכים מבקשים להנמיך את המזוזה כדי שגם הם יוכלו לנשק לה. אוסף הבקשות הללו מעיד על שינוי חברתי המבקש עיגון בעמדה תורנית מוצקה
דן אלון
עברו בקושי שבועיים ימים מאז עמדנו כולנו דום, מחינו דמעות כמבקשים להסתיר את הרגישות הפנימית, וזכרנו את ששת המיליונים שמחתה מעל פני האדמה השנאה הגזענית של הגרמנאצים. בקושי שבועיים. זרעי השנאה כלפי זרים, שלטון הפחד והאימה שמעבדת ממשלת האש הזרה הזו, נגד ערבים, מוסלמים, שמאלנים, דורשי זכויות אדם, עובדי אלילי הצדק והחופש - הזרעים הללו נובטים עכשיו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: די לפטפטת!    ומי צריך בחירות עכשיו?    ועל ד"ר נתן בירנבוים שמעתם?    וגם: האם ציפי לבני מתכננת קמבק פוליטי?    מיהו הצלם הצורר    והאם אלדד יניב חוזר בתשובה?    על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
אריה יצחקי
דוד רגב, נציב פניות הציבור של הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה, מודה בחצי פה בכשל המקצועי של העצמת התקרית מעבר לכל פרופורציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il