X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פטירתו של פרופ' בנציון נתניהו עוררה תהיות הלכתיות בדבר שאלת דיני האבלות החלים על ראש הממשלה. האם מעמדו הרם והיותו ראש ממשלה מחייבים סטייה וחריגה ממנהגי האבלות המקובלים והחלים אילו היה מדובר באבלותו של אזרח מהשורה?
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה בהלווית אביו [צילום: פלאש 90]

השבוע הלך לעולמו אביו של ראש הממשלה, פרופ' בנציון נתניהו. פטירתו עוררה תהיות הלכתיות בדבר שאלת דיני האבלות החלים על ראש הממשלה. האם מעמדו הרם והיותו ראש ממשלה מחייבים סטייה וחריגה ממנהגי האבלות המקובלים והחלים אילו היה מדובר באבלותו של אזרח מהשורה?
שאלה זו אינה תיאורטית, אלא בעלת משמעות מעשית, שכן ובהתאם לחוק יסוד: הממשלה, ראש הממשלה עומד בראש הרשות המבצעת, בידיו מרוכזות מירב סמכויות השלטון הביצועיות, הכרעות גורליות תלויות בהחלטותיו, דיונים חשובים מחייבים את התערבותו. מנגד, דיני האבלות מחייבים את האבל לשבת שבעה על קרוביו מדרגה ראשונה, חל על אבל איסור לעבוד ויש אף שאוסרים את יציאתו מפתח ביתו. אך השאלה מה יהא אם במהלך ימי השבעה מתעוררת בעיה ביטחונית או כל בעיה אחרת הטעונה קבלת החלטה מיידית? האם נמתין עד לסיום ימי השבעה כדי לדון בה, מקום שאין מקום להמתנה?
בין דיני אבלות של מלך וראש ממשלה לדיני אבלות של אדם רגיל
חרף העובדה שההלכה היהודית התפתחה בעיקר בתקופה בה עם ישראל לא ניהל חיי עצמאות אוטונומיים במסגרת שלטונית עצמאית נפרדת לא התפתח תחום זה דיו. יחד עם זאת, ניתן למצוא ניצני התייחסות במספר מקומות מצומצם. בהלכה קיימת התייחסות מיוחדת לאבלותו של מלך. תחילת הדיון יש לאמץ את התפישה הרואה בראש הממשלה מקבילה של המלך המקראי. נאמנים לשיטה זו נבחן במה יכולים להיות שונים דיני אבלות של מלך וראש ממשלה מאבלותו של אדם רגיל.
תחילה יש לתהות האם מלך משתתף בלוויה ככל אבל? במקרה כאן קובע הרמב"ם שמלך אינו משתתף במסע לוויה. הטעם הקיים באיסור ללוות את מתו נעוץ אולי בתפישה המבקשת לשמר את כבודו של המלך וכבוד המוסד. הוראה זו מצטרפת לשורה ארוכה של צווים והוראות המבקשים להגן על המוסד ולהימנע ככל האפשר מביזיון המלך. אלא שחריג בעניין זה אנו מוצאים מקום שמדובר על כך שהלוויה היא עבור אישיות ציבורית חשובה או נכבדה. במקרה כזה, מלך יוכל להשתתף במסע הלוויה ובלבד שהשתתפותו נחוצה משיקולים מדיניים או ביטחוניים, אשר יש להם קשר ישיר עם הבטחת הסדר השלטוני. חריג זה אפשרי מהטעם לפיו הסבירות שהמלך ייתפס בביזיונו היא נמוכה, שכן אין מדובר במת הקשור למלך ואשר אבידתו יכולה להשפיע על רוחו של המלך ולתפוס אותו במצבי חולשה.
לגבי יתר דיני האבלות, הרי שאין הבדל בין אבלותו של אדם פרטי למלך וראש ממשלה, אלא שצריך לזכור שמנהגי האבלות מקורם בדברי חז"ל או שורשם במנהגים. כך, למשל, קיימת דעה שדיני אבלות מהתורה הם רק יום אחד. במצב כזה, מקום שראש ממשלה יצטרך להשתתף בדיון חירום או בישיבה חשובה חרף היותו ספון באבלות השבעה, יוכל הוא לצאת ולהשתתף בה.
תמיכה לאבל וחובת הניחום
חלק נוסף וחשוב באבלות הוא התמיכה המוענקת לאבל על-ידי הסביבה והקהילה הקרובה לו. תמיכה זו מוצאת ביטויה בחובת הניחום, בדאגה שאחרים דואגים לו בארוחה הראשונה שלאחר הקבורה, סעודת ההבראה. כן קובע הרמב"ם הלכות ברורות המבקשות למנוע את חשיפת המלך ברגעים רגישים אלו. כך, למשל, נקבע כי לא הכל רשאים לנחם את המלך אלא אך מי שקיבל רשות לכך, או למשל מוגבלים הם בדברי הניחומים ואין הם רשאים לנחם אלא בהתאם להרשאה שקיבלו לכך. גם בסעודת הבראה, כאשר הוא מוקף אנשים, הוא יושב על שרפרף נמוך בעוד יתר הנמצאים לידו יושבים על הקרקע.
ולסיום ובהנחה שראש הממשלה יקבל את תנחומינו, הרי שהמקום ינחם אותו בתוך שאר אבלי ירושלים ולא יוסיף עוד לדאבה.

הכותב הוא מרצה בפקולטה למשפטים של מכללת שערי משפט.
תאריך:  06/05/2012   |   עודכן:  06/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבלות של ראש ממשלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רעיון מעניין
אריאל ועיס  |  6/05/12 17:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הזמרת מירי אלוני סולקה השבוע ממדרחוב נחלת בנימין בלב העיר. זו החלטה של ראש עיר ערל לב, ראש עיר שעלה על שרטון של קהות חושים ואטימות לב, לב נעול על בריח ומסגר של שרירות
שי ברק
זילות החיים, האלימות, היעדר סובלנות וסבלנות, מסכנים את החברה הישראלית, הרבה יותר מאויבינו מחוץ
אדלינה קליין
הסופרת חדווה רבינזון-בכרך, מעמידה לפני הקורא אתגר בסיפור שלפנינו במציאת 'ההארה' והאם עצם הצלתה של אותה זיקית קטנה וחמקמקה, יכלה להוות גורם מפתח להתפכחותה של הגיבורה לראות נכוחה כי חייה שלה תלויים ועומדים על בלימה? והאם תצליח אותה גיבורה לעשות מעשה גבורה נוסף למען עצמה, כדי להשתקם ולהתחיל חיים חדשים?!
עמנואל (מנו) נאור
מי שחושב שניתן לשנות את חוק טל ולגייס רבבות של חרדים וערבים לצה"ל טועה ומטעה    הפתרון: לקבוע בחוק חלופי כי תישלל אזרחותו הישראלית של אזרח שנמצא כשיר לשירות אזרחי או צבאי ובחר שלא להתגייס כהוראת החוק
איתמר לוין
משטרת באר שבע נתפסה בקלקלתה כאשר התברר שלא דיווחה אמת בנוגע לתלונתה של מיכל ויכמן על הרעש שעלה לבעלה בחייו    מאז תחילת 2012 קבעו בתי משפט לפחות שמונה פעמים ששוטרים או המשטרה לא אמרו אמת - מה שמלמד על תרבות של שקר    כבר לא מדובר בתפוחים רקובים, אלא במטע אכול תולעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il