X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שרשרת האירועים האחרונים ועשרות אחרים שאינם מדווחים בכלי התקשורת, מעמידים סימן שאלה גדול ביחס לתפקוד המשטרה והבנת שוטרי השטח את תפקידם. מתקבל הרושם כאילו חלק מהשוטרים פיתחו את תסמונת 'הראש הקטן', הפקידותי, שכל תפקידו לתעד את ההתרחשות ולסמן וי שמשמעו - היינו, בדקנו, הכל בסדר
▪  ▪  ▪
גדי ויכמן ז"ל ובתו. אין מאמץ אמיתי למגר את האלימות [צילום: מהאלבום המשפחתי]

שלושה מקרים חמורים שעלו לכותרות בעת האחרונה, התאפיינו בנוכחות ובתפקוד משטרתי בעייתי, שסמן שאלה גדול תלוי ועומד מעליהם.
האירוע הראשון ארע בשנת 2008, אך פורסם לאחרונה וזכה להדים ציבוריים. שני שוטרים ממשטרת רחובות השאירו בצידי הדרך עציר פלשתיני פצוע. באטימות לב וקהות חושים הושאר העציר לדמם למוות על מפתן תחומי הרשות הפלשתינית. דרגי הפיקוד מטילים זה על זה את האשמה, וכולם מסתתרים מאחורי נהלים, פקודות והליכים מנהליים כאלו ואחרים, כאשר איש אינו נוטל אחריות לכישלון הערכי. אירוע זה מתברר כעת בבית המשפט.
האירוע השני ארע לפני שבועות ספורים בחוף בוגרשוב בתל אביב. טלפון בודד התריע בפני מוקדנית המשטרה על אירוע חריג בו אישה מקיימת יחסי מין בפרהסיה עם נערים. באירוע זה, טוענת המשטרה, הגיעו שוטרים למקום ולא גילו, לדבריהם, דבר. זאת, למרות שהנוכחים במחזה המביש העידו כי הוא נמשך זמן ארוך, מעל לשעתיים.
האירוע הטרגי השלישי, התרחש בלילה שבין ששי לשבת בבאר שבע. בלילה זה, כבלילות קודמים, התריעו אזרחים בשיחות טלפון למשטרה על רעש בלתי סביר כתוצאה מהתפרעות בני נוער בגן ציבורי מתחת לחלונם. אחד השכנים נטל יוזמה, ובאקט אחרון של חוסר ברירה ירד אל הנערים המפריעים כדי להפסיק את המטרד. הוא שילם על כך בחייו. גם באירוע זה, הגיב דובר המשטרה, הגיעו שוטרים למקום לפני האירוע, בדקו, אך לא ראו ולא שמעו דבר.
תסמונת הראש הקטן
שרשרת האירועים הללו ועשרות אחרים שאינם מדווחים בכלי התקשורת, מעמידים סימן שאלה גדול ביחס לתפקוד המשטרה והבנת שוטרי השטח את תפקידם. מתקבל הרושם כאילו חלק מהשוטרים פיתחו את תסמונת 'הראש הקטן', הפקידותי, שכל תפקידו לתעד את ההתרחשות ולסמן ווי שמשמעו - היינו, בדקנו, הכול בסדר. וזאת, במקום להתחקות באופן יסודי אחר שורשי האירוע ולטפל בו.
מתקבל הרושם שחלק מהשוטרים פיתחו סוג של קהות חושים, 'עייפות החומר', שחיקה ואדישות, ואינם מסוגלים לגלות אמפטיה וערנות המתחייבים מתפקידם. חלקם עושים עבודתם כפקידים ולא מתקיים מאמץ אמיתי למגור תופעות של וונדליזם ואלימות נוער.
הפיכת המשורה לגוף ביורוקרטי
נכון הדבר שהטפול המשטרתי הנקודתי אינו יכול לפתור את כל בעיות האלימות והוונדליזם במדינת ישראל. לכך נדרש תהליך חינוכי עמוק בשילוב מערכת חקיקה, שיפוט ואכיפה. אך על המשטרה לתת מענה בשעת הצורך לאזרח הקטן המבקש סיוע. זוהי מהות תפקידה.
שוטרים חסרי מוטיבציה, חסרי נחישות והחלטיות - הופכים את המשטרה לגוף ביורוקרטי, חסר שיניים וחסר הרתעה. אסור שהשוטרים יפעלו כאוטומט, אלא עליהם להפעיל שיקול דעת, 'ראש גדול', אחריות ודבקות במשימה. עליהם להיות מכוונים אל האזרח, להבין את מצוקתו ולהגיש לו בעת הצורך סיוע והגנה.
אסור להכליל ולהחתים את כל שוטרי ישראל. עם זאת, מקצץ האירועים החריגים בעת האחרונה, בה תפקוד לקוי של משטרת ישראל עלה בחיי אדם, חייב לעורר את קברניטי המשטרה. עליהם לבצע בדק בית יסודי המשולב ברענון ערכי היסוד עליהם בנויה מחויבות המשטרה לאזרחיה ובחינת המוטיבציה לשרת את האזרח. שוטרים שאינם מגלים מחויבות עמוקה לתפקידם- אין מקומם במשטרת ישראל.

תאריך:  07/05/2012   |   עודכן:  08/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תסמונת השוטר ו'הראש הקטן'
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
לא לחפש פתרונות אינסטנט!
ניב נבון  |  7/05/12 11:39
2
גבירתי דר' מרקוס - קיראי
שוטר בגימלאות  |  7/05/12 12:34
 
- היא צודקת - תסמונת הראש הקטן
shomersh  |  7/05/12 20:15
3
הדג ______ מהראש
איש עצוב  |  7/05/12 21:46
4
יודעים רק להרביץ למתנחלים וחרד
מיסטר ק  |  8/05/12 07:16
5
קלות ההרשעות במעיניה של המשטרה
סימי  |  8/05/12 15:15
6
זה נכון והשוטרים צודקים
ע.ג.  |  9/05/12 08:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
בעוד תופי הבחירות הולמים בקצב הולך וגובר, הנה הכנסת כבר מתפזרת; "הדיל של נתניהו עם החרדים" זועקת הכותרת (ידיעות אחרונות) וציפי לבני הזכירה לכולנו, בנאום התפטרותה מהכנסת, שלא מונתה לראש הממשלה כי לא הייתה מוכנה לקבל את תנאי הסחיטה של המפלגות החרדיות. היא כנראה יודעת היטב מה היא אומרת, כי היא הייתה שם. אז מה עושים? יש הצעה לפתרון
נורית גרינגר
כאשר מוציאים את הלב של בן התמותה - הוא מת. להוציא ממדינת ישראל את רוח הציונות, יהרוג את המדינה היהודית
הרצל חקק
ספרה של פרופסור נורית גוברין קורא את יצירותיו של אהרון מגד, קורא את פני התקופה ואת רוח היצירה. מחקר שרוקם סיפור חיים, סיפור של יצירות לאורך שנות דור - ומעבר לכול, אנו עדים לחקר ספרותי שמבטא דיאלוג בין נפש היוצר לנפש היצירה
איתן קלינסקי
קשה להשלים עם שלל התוכניות החיצוניות, שקנו לעצמן חזקה במערכת השעות הבית-ספרית. קיימת עמימות רבה בכללים באשר לזהות הגורם שלו מוקנית הסמכות לאשר תוכניות או הפעלות בית-ספריות. כך קרה שחדרו חברות מסחריות לתחום של סיורים לימודיים. אני מאחל למערכת החינוך, שתתנער מחוליי הפרטה ומחדירת גורמים מסחריים, המכרסמים בחזון החינוך השוויוני
שושנה ויג
ספרו החדש "ללכת" של אביחי קמחי הוא ספר שירה שיצא לאור בהוצאת "צור אות" ובו חמישה שערים. בספר זה מבסס הכותב את מעמדו כמשורר. הוא מתאר מצבים בהם נתקל משורר בבואו לכבוש את מקומו בעולם הספרותי. הספר עוסק בנושאים מגוונים, כתוב בכישרון וברגישות רבה, ואין ספק שהמשורר ממש משורר!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il