X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
דברי נשיא המדינה בטקס השבעת השופטים בבית המשפט העליון [י' בסיוון תשע"ב, 31.05.2012]
▪  ▪  ▪

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס,
שר המשפטים, יעקב נאמן,
חברי הוועדה לבחירת שופטים,
נשיאי בתי המשפט,
שופטות ושופטים נכבדים,
משפחות יקרות,
מילדותי הייתי מוטרד ממגדל פיזה. אומנם הוא חי וקיים, אבל חוסר האיזון שלו, נטייתו המופרזת לצד אחד, עוררה בי דאגה שיום אחד הוא יפול ויביא קץ לייחודו. למדתי אפוא שאיזון קפדני הוא יסוד ארכיטקטוני. וככל שיסודותיו מאוזנים יותר, הוא עמיד יותר ברעידת אדמה. גם מדינה זקוקה לאיזון. נטייה חד-צדדית פוגעת בשיווי המשקל. מאזניים שאינן מאופסות מציגות תוצאות בלתי שקולות, משקלים ושיקולים מוטעים. למערכת המשפט תפקיד קריטי בשמירה על האיזון בדמוקרטיה. בית המשפט העליון הוא סמן חברתי, מוסרי ודמוקרטי. הוא חייב לפסוק באומץ לב. ללא משוא פנים. במנהיגות משפטית. הרשות השופטת הישראלית יצרה אמון בבית, ושם טוב בעולם. היא מאירה למרחוק בידענותה, ובעוצמתה המוסרית. על כן מעמד הצטרפותכם כשופטים חדשים להיכל המכובד הזה הוא יום חשוב לדמוקרטיה. המעמד הזה הוא הפעם חגיגי במיוחד, כיוון שנוספים כוחות חדשים גם לפסגת הפירמידה השיפוטית. לבית המשפט העליון. אין לתאר את מרקם חיינו הדמוקרטי ללא עוצמתו של בית המשפט העליון, שאינו ירא ממוראה של מלכות. אין עליו, אלא את מרותו של הדין.
רבותי הנכבדים, אני יודעת שקיימת ביקורת כלפי בית המשפט העליון בסוגיות בוערות העומדות לפתחינו, אך הנני ער גם לחוכמת השילוב של בית המשפט בין צו החוקה המוסרי לבין צורכי הביטחון. וצורכי החברה והמדינה. זהו שילוב מאזן. עלינו לשמור על המערכת המשפטית מכל משמר. ולפעול לביצורה ולחיזוק מעמדה. להגן עליה משיניי הזמן וממתלעות הלחצים הסובבים אותה. עמדתו הנחרצת של בית המשפט תורמת לחיזוק שלטון החוק ולהגברת אמון הציבור במוסדותיו הדמוקרטיים. הפרדת הרשויות אינה הליך טכני, אלא תפיסת עולם. ערובה לשמירת האיזון. במשטר רודני, אין הפרדת רשויות, אין שוויון בפני החוק. השליטה היא בכוח ולא במשפט. והרודן הוא המחוקק, הוא השופט, ולפעמים גם התליין, כפי שאנו רואים בסוריה.
גבירותיי ורבותיי, עת קשה היא לחברה בישראל, שהיא כיום רבגונית ומורכבת יותר מאי פעם. היא מציבה אתגר למערכות אכיפת החוק. כותרת כבדה וטרגית ניגפת בפני כותרת חדשה ואימתנית. גל אירועי הפשיעה האחרון מעורר דאגה עמוקה. הוא פוגע בבטן הרכה של מרקם חיינו הבסיסי. למתאכזרים לא תהי תקווה. עלינו להשיב נגדם מלחמה שערה. איננו רשאים להשלים עם הזילות המסוכנת בערך חיי אדם. אדישות לזוועה מסוכנת לא פחות מהזוועה עצמה. אין להשלים עם הקלות של האצבע על ההדק, או על שליפת הסכין. אסור שחסרי מצפון יחללו את גופם ואת נשמתם של תמימי דרך. נדרשת מערכה חוקית רבת אנפין כדי שאפשר יהיה להתמודד עם האלימות והכוחנות. אין זו גזרת גורל. גיוס של גופי החינוך, הרווחה והאכיפה, והקצאת משאבים ראויים להם ישנה את התמונה מן הקצה. צריך לחזק גם את המערכות המשקמות. שמצוקות של היום לא יגרמו להידרדרות חברתית של יום המחר. יש לנהוג באפס סובלנות כלפי כל סוגי האלימות. להעמיק את החינוך לערכים ולאהבת האדם. על הציבור כולו, ועל כל אחד מאזרחיה לתרום כדי למנוע את התפשטות נגע האלימות.
בימים אלה, נחשפו בקרבנו גילויי הסתה וגזענות. כנשיא המדינה, וככל אזרח, אסור לי ולנו להישאר אדישים להם. אני מודע למצוקה של תושבי דרום תל אביב ומקומות נוספים למציאות הקשה עמה הם נאלצים להתמודד. על המדינה מוטלת החובה לתת מענה חוקי ומעשי בנושא זה. יחד עם זאת, על כולנו להוקיע להוקיע גילויי גזענות וקולות הסתה. שנאת זרים עומדת בניגוד ליסודות היהדות. מחובתנו לכבד את הזר והאחר המצוי בקרבנו. תוך הקפדה ושמירה על זכויותיהם כבני אדם. כנאמר בספר דברים: "ואהבת את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים".
מכובדיי, אני מברך את מרים נאור, שהתמנתה למשנה לנשיא בית המשפט העליון. מאחורייך, מרים, שובל ארוך של הכרעות דין אמיצות ונבונות. לעולם לא העדפת נתיב קל על פני דרך נכונה. אנו גאים בך על כך. אני סמוך ובטוח כי אישיותך וניסיונך המבורך יעמדו לימינך ויתרמו לכולנו באתגרים הרמים שלפנינו. ומילת פרידה למשנה לנשיא היוצא, השופט אליעזר ריבלין. תרומתך רבת השנים למערכת המשפט הישראלית היא מרשימה ביותר. במהלך 36 שנות ישיבתך בדין, מהן 12 שנה בבית המשפט העליון, הוכחת את רוחב דעתך ואת עומק שיקוליך. היית למופת של מנהיגות מצפונית. הטבעת את חותמך בשורה ארוכה של נושאים ובראשם נושא חופש הביטוי המונח ביסוד הדמוקרטיה.
מכובדיי השופטים המתמנים, נבחרתם לשמש בדין בשל ניסיונכם. בשל מצפונכם הערכי והאינטלקטואלי השמור בנדנכם. אין שיקול חכם משיקול מוסרי. "אִישׁ, כִּי-יִהְיֶה צַדִּיק; וְעָשָׂה מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה". אמר הנביא יחזקאל. הצדק והאמת כרוכים ביושר ובחסד.
לבית המשפט העליון מצטרפים היום שני חברים חדשים. השופטת, פרופ' דפנה ברק-ארז, שמביאה איתה מטען אקדמי עשיר וברק מחשבתי שיעשיר את בית המשפט העליון. והשופט, אורי שוהם, המביא עמו ניסיון ציבורי ושיפוטי מעורר כבוד במשך שנים ארוכות. ניסיון שלא יסולא בפז.
שופטים נכבדים, משא כבד אנו מטילים היום על כתפיכם מתוך אמון בכם. מבחינה מקצועית ואישית כאחד. ברכתי הנאמנה לכם ולבני משפחותיכם הגאים בכם ומוקירים אתכם יחד עמנו. שאו ברכה במעשיכם. עלו והצליחו.

תאריך:  31/05/2012   |   עודכן:  31/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תפקיד דמוקרטי קריטי למערכת המשפט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן
הרצאה של שופטת בית המשפט המחוזי תל אביב, מיכל אגמון-גונן, במושב "'עניין אישי' בעסקות 'בעלי שליטה' בחברות", בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין, אילת [כ"ט באייר תשע"ב, 21.05.2012]
ראובן ריבלין
דברי יו"ר הכנסת בכנס לשכת עורכי הדין באילת [א' בסיוון תשע"ב, 22.05.2012]
אשר גרוניס
דברי הברכה של נשיא בית המשפט העליון בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת [כ"ט באייר תשע"ב, 21.05.2012]
יהודה וינשטיין
דברי היועץ המשפטי לממשלה בכנס לשכת עורכי הדין באילת [כ"ט באייר תשע"ב, 21.05.2012]
ד"ר אילנה מודעי
הרצאתה של ד"ר אילנה מודעי, מנהלת האכיפה המנהלת ברשות ניירות ערך, בכנס המי"ל בנושא יישום האכיפה הפנימית [ט"ז באייר תשע"ב, 08.05.12]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il