X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט מרגיש כי הסכומים שנכללים בחוות הדעת של המומחה - נמוכים מדי והדייר לא יוכל לתקן ולבטל הליקויים, אלא אם כן יקבל תוספת נכבדה למחירי המומחה. הפתרון - הוספת רווח קבלני למחירי המומחה בשיעור גבוה במיוחד
▪  ▪  ▪
מחירים נמוכים מידי שלא מאפשרים לתקן ליקויים [צילום: פלאש 90]

לא אחת חש בית המשפט כי המחירים בהם נקב מומחה בית המשפט אינם מספיקים, אף שקביעותיו של המומחה נראות לו שקולות, ובמיוחד לאור מעמדו של המומחה שבית המשפט עצמו בדרך כלל לא מאפשר לתקוף את חוות דעתו ולהזימה. יש להבין כי המומחה נבחר על-ידי השופט שמראש נותן בו אמון, ומתייחס אליו באל מומחה בעל שיעור קומה, בעוד שמומחי הצדדים נתפשים, לפעמים, כבעלי אינטרסים הזהים לאלו של משלמי שכרם.
ובכל זאת, בית המשפט מרגיש כי הסכומים שנכללים בחוות הדעת - נמוכים מדי... והדייר לא יוכל לתקן ולבטל הליקויים, אלא אם כן יקבל תוספת נכבדה למחירי המומחה. אחד הפתרונות הוא - הוספת רווח קבלני למחירי המומחה בשיעור גבוה במיוחד.
מתן תוספות על מחירי המומחים
בשני פסקי דין שונים שניתנו בבית המשפט העליון, נפסקו תוספות של חמישים אחוז(!) על מחירי המומחים, בנסיבות העניין, על-מנת שהדיירים-התובעים יבואו אל שלהם:
א. פסק דינו של השופט סלים ג'ובראן - ע"א 8939/01 חיים אביצור ואחרים נגד חפציבה בע"מ, שופטים: ד' דורנר, ד' ביניש, ס' ג'ובראן, נפסק ביום ה' אלול תשס"ג (02/09/2003), להלן ציטוט מפסק הדין:
"לאור האמור לעיל, נראה לי כי ראוי לקבוע שהמשיבה תשלם לכל מערער את עלות התיקונים, שקבע המומחה מטעם בית המשפט קמא לגביו, בתוספת מע"מ ורווח הקבלן בסך 50%..... אציין כי רווח הקבלן בסך 50% נקבע כאחוז התוספת אשר לו זכאים התובעים אשר נמצא לגביהם, בבית המשפט קמא, כי עמדו בחובת ההודעה, וכך גם המועד ממנו תתווסף הריבית וההצמדה".
לאמור, דייר שהוכיח כי הודיע לקבלן על הליקויים בהתאם להוראות חוק המכר (דירות), יהא זכאי ליהנות מפיצוי בגין הליקויים לפי עלות לדייר - בתוספת 50% על המחיר לקבלן.
ב. פסק דין של כב' השופטת א' פרוקצ'יה, ע"א 9085/00 שטרית אברהם ואחרים נגד אחים שרבט בע"מ, שופטים: ט' שטרסברג-כהן, א' פרוקצ'יה, מ' נאור, נפסק ביום כ"א תמוז תשס"ג (21/07/2003).
בתיק זה בית המשפט המחוזי זיכה את התובעים שלא הסכימו לבצע את התיקונים בפועל בכללם או בחלקם רק מה שנקבע על-ידי המומחה כעלות לקבלן, ורק מי מהדיירים שיבצע במציאות את התיקון - יזכה, לפי פסק הדין קמא, בתוספת של 50% האמורה. בית המשפט העליון דחה הסדר זה וזיכה את כל הדיירים לגבי כל הליקויים בתוספת של 50% - כעלות ביצוע התיקונים לדייר, בהעסיקו קבלן ראשי.
לא תמיד יספיקו תוספות בסדר גודל כזה, והפתרון הנכון לבעיה של צמצום המחירים והעלויות על-ידי מומחי בית המשפט הוא להיות קשובים למה שאומרים המומחים האחרים ולהזמינם לתת עדות בבית המשפט. ההתרשמות מהעדות חיונית כדי להבין שלפעמים מומחה בית המשפט כלל לא מבין את הנושא הנטען, ולכן מחירו הוא לא נמוך בכמה עשרות אחוזים אלא נמוך כדי עשירית או אף פחות מהמחיר האמיתי.
כדי שלא תישאר אמירה קשה זו ללא תיעוד, להלן דוגמה מתוך תביעה המתנהלת בבית משפט השלום בקריות.
המומחה מטעם בית המשפט, המהנדס ברמן, העריך תיקונה של חומה סביב מגרשיהם של התובעים בסך של 18,000 שקלים (שמונה עשרה אלף שקלים). המומחה ברמן אינו קונסטרוקטור, והערכה זו שהיא בתחום הקונסטרוקציות - אינה ראויה.
אחריו מונה המהנדס שולץ מטעם בית המשפט, שהעריך תיקונה של אותה חומה, בסך של כ-400,000 שקלים (ארבע מאות אלף שקלים)...

תאריך:  04/06/2012   |   עודכן:  04/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאפשר לדיירים לבצע את התיקונים בפועל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ידענו ימים אחרים-הקבלן הכחיש
והשופט קיבל זאת  |  5/06/12 14:25
2
תשובה לתגובה
אב"ע  |  11/11/15 14:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דפנה נתניהו
בעולם הפוליטי, כאשר חוסר אידיאולוגיה והיעדר השקפת עולם מצטרפים אצלנו לרצון להיות "מתון", מתרחשות שתי תופעות    האחת היא התכנסות למרכז של מפלגות שהיו בעבר בעלות זהות נפרדת ושהיו להן עמדות שונות וברורות, כמו הליכוד מצד אחד ומפלגת העבודה מהצד האחר    השנייה היא שזה 35 שנה, ערב כל מערכת בחירות, קמות מפלגות "מרכז" - שינוי, ד"ש, צומת, מפלגת המרכז, הגימלאים וקדימה הן רק כמה מהן
משה חסדאי
לרבים ברור שהאקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון בישראל, פועל נגד אזרחי מדינת ישראל. בעיקר נגד החלוצים המתיישבים, בשטחים המשוחררים, שבנו בתיהם בשליחות ממשלות ישראל ובסיוען האזרחי והביטחוני והכלכלי
גורי גרוסמן
לממשלת ישראל לא נותר אלא להודיע לאומות העולם שאנחנו מוכנים לסגת מייד מרמת הגולן, בתנאי שבשאר אל-אסד יפסיק לטבוח באזרחיו. קרוב לוודאי שנשיא סוריה, שיקפוץ על המציאה, יהפוך בן-לילה לגיבור לאומי ואנחנו נזכה לכבוד מלכים בעולם ולפרס נובל נוסף לשלום
דניאל גיגי
המחאה החברתית התחילה אבל נראה שמנהיגי המחאה לא גיבשו את מטרת המחאה, ולכן הם מסתפקים במסרים חסרי תוכן. חשוב מאוד היום לייצר מחאה כנגד המדיניות של הממשלה. המחאה לא תצליח כל עוד לא יהיה ברור לאזרחים שמדובר במאבק על הערכים של המדינה. המחאה שפרצה כאן בקיץ האחרון אומנם התמקדה בסמלים כמו הקוטג' או יוקר הדיור, אבל היא ביטאה בעיה חמורה של קרע מגזרי שמעודדת הממשלה
צ'לו רוזנברג
בפרספקטיבה של שלושים שנה, מצבנו נראה גרוע עשרות מונים. מיגרנו את אש"ף ה"אורח" הבלתי רצוי בלבנון, אך קיבלנו את חיזבאללה. אין צורך להוסיף. טעמנו מנה גדושה ב"מלחמת לבנון השנייה". לבנון מעולם לא הייתה אויב כה מר של ישראל. אלה שזרקו עלינו אורז, מחומשים כיום בטילים מאיימים. הפטרונית של חיזבאללה וסוריה, שוכנת ממש ליד הגדר. היש יותר גרוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il